Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

robbe.pinsart17 mar 2019, 23:36

 19
Lijkt me inderdaad interessant om het fragment op taalkundig vlak te vergelijken met de uitspraken van de kandidaten. De selectiegesprekken lijken me daar het meest geschikt voor omdat die een gelijkaardige context hebben als dit fragment. (Weinig gesprekspartners/soort 'biecht' en geen groepsgesprek.)

Een aantal elementen die we kunnen analyseren:

- Woordkeuze (regionale variatie; woordenschat - al is dat moeilijk te bepalen, want zal waarschijnlijk door edit/regie wel aangepast zijn en meer AN gemaakt)
- Zinsbouw
- Wanneer wordt er een pauze gelegd tussen de woorden
- Hoe lang duren die pauzes
Goeie aanvullig op mijn comment!
Ik denk dat we met een paar analyses van verschillende personen een heel eind komen.
- Verschillende interpretaties
- Met meer weer je altijd meer
- ...
Gebruikersavatar

masterveecee17 mar 2019, 23:37

 3547  Sven
500 of 527 anagrams of 'MDENAARCHTO'
9 LETTER ANAGRAMS OF MDENAARCHTO
1. achtarmen 2. achterman 3. charmante 4. democraat 5. naamrecht 6. nachtmode 7. ondermaat 8. onthaarde 9. trachomen
8 LETTER ANAGRAMS OF MDENAARCHTO
10. aanrecht 11. achterna 12. achterom 13. aromaten 14. charmant 15. codenaam 16. drachmen 17. drachten 18. haarmode 19. marathon 20. methadon 21. moderaat 22. ontaarde 23. onthaard 24. rechtaan
Gebruikersavatar

Cedric17 mar 2019, 23:38

 2834  Uma
We mogen echt niet gaan letten op eventuele pauzes en 'euh' of zo, lijkt me.
Deze tekst is 100% zeker door de Mol uitgesproken, maar is toch wel knip en plakwerk.
Men heeft misschien een gesprek van 5 minuten gehad met de Mol, waar men dan deze zinnen uit geknipt heeft en samengezet. Zonder pauzes, zonder euh's, ... Want de makers weten ook wel dat die best wel wat weggeven.
Gebruikersavatar

Cedric17 mar 2019, 23:39

 2834  Uma
vincent.coomans schreef:Bij de zin 'ik voel me precies een moordenaar die op zoek is naar een volgend slachtoffer' vervagen enkele letters uit moordenaar / slachtoffer minder snel.
Zit hier een anagram in?
Afbeelding
Letters lijken me: MDENAAR CHTO
Dat was ook het geval in het begin van de uitzending.
Er stond "De eerste avond" op het scherm en 'avond' verdween sneller dan 'de eerste'.

Ik vermoed dat ook dit weer gewoon een lay-outmatig iets is waar we verder niets achter moeten zoeken. Zal volgende uitzendingen nog wel terugkeren bij andere teksten op het scherm.
Gebruikersavatar

vincent.coomans17 mar 2019, 23:40

 23
Verwijzing recht -> recht in de ogen kijken?
Kan iemand frame per frame zien welke letterlijks het laatst verdwijnen?
Gebruikersavatar

NEAN17 mar 2019, 23:40

 38
sherlock schreef: Het valt me op dat de spreker vrij vaak pregnante pauzes laat en staccato spreekt, er is ook geen enkele "euh" te horen. De spreker is bijzonder kalm. Daarnaast zijn woorden als "uiten" minder frequent in spreektaal. Hij of zij gebruikt ook "jij/je/u" door elkaar. De spreker heeft bovendien een erg nadrukkelijk eind-n, zoals aan het einde van werkwoorden. Maar dat is helaas ook erg typisch voor iemand die een tekst declameert.
Die eind-n was me ook al opgevallen. Ik heb net eens de eerste selectiegesprekken van de kandidaten herbeluisterd: als Martijn algemeen Nederlands spreekt, dan spreekt hij de eind-n heel duidelijk uit; bij de andere kandidaten hoor ik dat niet meteen. (Is een eerste observatie dus ik kan mis zijn; ik ga dat nog wel eens in detail beluisteren.)

https://www.vier.be/video/de-mol/exclus ... kandidaten
Gebruikersavatar

mark.vandaele17 mar 2019, 23:41

 178
Ik vind dat van die "moordenaar" wel heel plastisch, sommige kandidaten zie ik dat soort dingen echt niet zeggen.
Gebruikersavatar

robbe.pinsart17 mar 2019, 23:41

 19
Ik zeg helemaal niet dat het een valse hint is, alleen dat de productie hier heeft geholpen een keurig Nederlandse tekst van te maken, anders kan je zo enkele mensen uitsluiten die bepaalde woorden niet zouden gebruiken in hun dagelijkse taal, of anders zouden uitspreken.
Zou me niet fair lijken tov de moloten, dan kunnen ze er toch eender wat van maken
Gebruikersavatar

WalkingDead17 mar 2019, 23:45

 73
robbe.pinsart schreef:Nogmaals, de mol België gebruikt geen valse tips, dit zal heus wel het echte (onbewerkte) fragment zijn.
Zoals Jay zegt, dit is geen, al dan niet valse, tip. Dit is een dagboek van de mol, hij of zij heeft bepaalde reacties, of dat wordt ingesproken door iemand anders maakt in mijn ogen niet veel uit. Tenzij de mol zegt dat hij blij was, en de crew wijzigt dat naar verdrietig, is er niets vervalst, enkel bewerkt.

Ik bedenk me nu ook dat de mol zijn reactie misschien moest neerpennen als een echt dagboek. Dat verklaart waarom er geen 'euh' is en het meer AN is dan spreektaal. Dan nog is er niet gelogen want dagboek =/= videodagboek. Het is op het randje ALS dat het geval zou zijn, maar ik heb nu ook geen nood om Gilles zien voor te lezen wat er geschreven staat.
Gebruikersavatar

lauren.vanpraet17 mar 2019, 23:51

 1
Op het einde blijven de woorden moordenaar en slachtoffer net iets langer in beeld. Vervolgens blijven er van die woorden enkele letters langer in beeld: DENAAR CHTO.
Nog anderen die dit zien en er iets van kunnen maken?
Gebruikersavatar

gert-jan.vermeire18 mar 2019, 00:04

 36
Als de mol spreekt tijdens zijn eerste dagboek hoor je op de achtergrond het geluid van een opwindende klok.
Dit geluid is het meest typerende geluid van "Animals" van niemand minder dan ---> Martin Garrix...
Die eigenlijk ook gewoon Martijn heet. Martin Garrix is van nederland dus misschien vandaar de Nederlandse kleuren.
Maar eigenlijk was het de franse vlag. en GDC sprak tijdens de eliminatie zijn naam uit als Martin (op zen Frans) en niet als Martijn.

Tijdens de eliminatie toont zijn gezichtsuitdrukking hetzelfde (al dan niet gefakete) beeld als het over hemzelf gaat en als het over Eva gaat. (Ik zag die twee niet echt een band scheppen dus waarom zou je zo een spannende uitdrukking geven als het niet over jou gaat)

En ook Martijn hoort bij de jongste (denk ik).
Ik vind taalgebruik als ik voel mij als een moordenaar die slachtoffers maakt niet een uitspraak voor iemand die al wat ouder is.
Ik gok op Martijn.

Deelnemers die het volgens mij zeker niet zijn (o.a. door te heranalyseren van proeven die ze goed gedaan hebben.)
- Ingrid
- Kaat
- Alex
- Liesbeth (duidelijk)
- Eva

Over Bruno en Bas kan ik geen oordeel vellen want die hebben eigenlijk geen woord gezegd tijdens de tweede aflevering.

Misschien gevallen zijn voor mij dus.
- Elisabeth
- Joerie
- Bruno
- Bas
en offcourse
-Martijn
Laatst gewijzigd door gert-jan.vermeire op 18 mar 2019, 00:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

robbe.pinsart18 mar 2019, 00:05

 19
lauren.vanpraet schreef:Op het einde blijven de woorden moordenaar en slachtoffer net iets langer in beeld. Vervolgens blijven er van die woorden enkele letters langer in beeld: DENAAR CHTO.
Nog anderen die dit zien en er iets van kunnen maken?
Viel mij ook op. Ik denk eerder dat de 'M' ook oplicht. Dus M E N A A R en O C H T
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21