Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

chicawah.janssen18 apr 2019, 14:07

 8153
remcotorken schreef:Ik had eerder in deze topic al aangegeven dat ik overtuigd ben dat hier een hint in verscholen zit en heb nu iets gevonden waardoor ik nog sterker overtuigd ben. Ik dacht aanvankelijk dat de kamers geen nummering hadden dus dat je niet kon weten welke de 1e kamer is en dus ook niet welke de 4e. Dankzij een andere topic heb ik gezien dat ze wel degelijk genummerd zijn, zo werd een bordje met daarop "Bungalow 1" getoond. (Waar waarschijnlijk ook nog eens met geknoeid werd).

Hierdoor ga ik ervan uit dat de "4th chamber" doelt op de kamer van Bruno, Bas en Joeri. Anderen hadden hier geopperd
dat er ook nog de slaapzaal was maar daarover heb ik dus iets heel interessant teruggevonden. Wanneer in die aflevering de slaapzaal vermeld wordt, zien we volgend beeld:


Afbeelding

Hier zien we het bordje met nummer 5! Dit lijkt mij heel bewust gedaan en dit is voor mij dé hint die aantoont dat de mol in "kamer 4" zat. ...
Scherp opgemerkt Remco! Sluit inderdaad aan bij the 4th chamber met Bas en Joeri.
Bij mol Bas zit ik nog met 2 bedenkingen:
- Waarom is hij op tijd in de jeep geraakt zodat er € 4000 in de pot kwam?
- Bij het gesprek met GDC waarin die aan de mol meedeelde dat hij/zij de uitverkorene was, kwam Bas als laatste aan de beurt. Zouden ze dat geriskeerd hebben? Stel eens dat hij geweigerd had?

Nog een opmerking: met het bordje van bungalow 1 werd waarschijnlijk niet geknoeid. Zie
Moldedju @ Afl 3 - Bordje bungalow 1
Maar voor jouw theorie maakt dat niets uit.
Gebruikersavatar

mark.vandaele18 apr 2019, 14:24

 178
Niet dat ik er iets achter zoek maar "El Michels Affair" lijkt wel wat op "Eline Michiels"
Gebruikersavatar

remcotorken19 apr 2019, 16:43

 25  Yens
chicawah.janssen schreef:Scherp opgemerkt Remco! Sluit inderdaad aan bij the 4th chamber met Bas en Joeri.
Bij mol Bas zit ik nog met 2 bedenkingen:
- Waarom is hij op tijd in de jeep geraakt zodat er € 4000 in de pot kwam?
- Bij het gesprek met GDC waarin die aan de mol meedeelde dat hij/zij de uitverkorene was, kwam Bas als laatste aan de beurt. Zouden ze dat geriskeerd hebben? Stel eens dat hij geweigerd had?

Nog een opmerking: met het bordje van bungalow 1 werd waarschijnlijk niet geknoeid. Zie
Moldedju @ Afl 3 - Bordje bungalow 1
Maar voor jouw theorie maakt dat niets uit.
Bij de opdracht met de jeep verkijken mijns inziens nogal veel zich op het feit dat "Bas de 4000€ binnenhaalt". Hij is gewoon wat sneller in de jeep dan Elisabeth en Joeri. Als je weet dat zij toch binnen de tijd de jeep gaan bereiken, heb je als mol 2 opties. Ofwel loop je net een beetje voor op de anderen, ofwel laat je je plots helemaal uitzakken zodat je geen geld binnenhaalt maar maak je je IMMENS verdacht. We mogen niet vergeten dat de opdracht van de mol niet alleen geld uit de pot halen is, hij wil ook niet ontmaskerd worden. Anders kan hij evengoed gewoon stoppen met lopen als ze naar de jeep gaan. Dus als je als mol weet dat de 4000€ toch wordt binnengehaald, kan je evengoed nog net wat sneller lopen. Als Bas de mol is, zal dat namelijk een zeer goede zet van hem gebleken zijn om hem bij vele kijkers onverdacht te maken. Dat je dan vindt dat hij in die proef slecht gemold heeft, is een andere zaak.

Maar ik ga niet akkoord dat de mol zich niet in de positie van Bas had willen bevinden omdat hij daar niet zou kunnen mollen. Ik denk dat je dat wel perfect kan doen, zelfs op meerdere manieren. Ofwel probeer je je te laten raken door één van de sluipschutters bij het terugkeren naar de vrijstelling, ofwel probeer je afgeschoten te worden door één van de medekandidaten. Ik denk persoonlijk dat het laatste misschien wel zijn plan was. Je moet maar eens terugkijken hoe onhandig hij toch nog aan Elisabet laat weten dat hij een vrijstelling te pakken heeft. Waarom steekt hij die vrijstelling niet meteen weg? Misschien rekende hij erop dat ze op die manier hem niet wouden meenemen in de jeep. Ik denk dat het hem niet is gelukt omdat volgens mij zowel Joeri als Elisabet hem verdenken, vooral Joeri. Want eigenlijk wordt er niet dieper ingegaan op die vrijstelling in z'n handen, zeker niet door Joeri, wat toch wel opvallend is. Hierdoor ga ik ervan uit dat het Joeri niet zoveel uitmaakte of Bas de vrijstelling kreeg. De reden hiervoor is duidelijk.

Wat betreft het moment waarbij de mol gekozen wordt. Zijn we zeker dat die beelden wel in de juiste volgorde worden getoond? En als de juiste volgorde toch getoond werd, kunnen ze bijvoorbeeld al op voorhand beslist hebben van iedereen nog een tweede keer te laten komen, ter bevestiging. Als ze dit op voorhand laten weten aan de kandidaten, kunnen zij op die manier nooit achterhalen wie er geweigerd heeft. Dit is maar één van de mogelijkheden. Ik had namelijk in het HUMO-artikel gelezen dat de makers met zo'n scenario rekening moesten houden dus dat er sowieso wel een back-up plan zal voorzien geweest zijn.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen19 apr 2019, 18:40

 8153
Daar kan ik geen speld tussen krijgen. Knappe analyse!
Gebruikersavatar

Vermoljoen19 apr 2019, 18:43

 2354  Uma
Hierdoor begin ik Bas toch ook wel als een 'twijfelgeval' te zien....
Gebruikersavatar

anja.mathijs19 apr 2019, 18:44

 391  Uma
Ik zat 4 maal op Bas, nu 2 x op Kaat, maar begin terug naar Bas over te hellen.

Het mag dringend zondag worden !
Gebruikersavatar

Klaartje19 apr 2019, 18:47

 2245  Uma
Dan heb ik toch goed verstaan wat die Vietnamees zei begin aflevering 5: "De gevangene staat aan onze kant" in plaats van "één van hen staat aan onze kant". 😉

Ons Vietnamees wordt alsmaar beter! 🙂
Gebruikersavatar

anja.mathijs19 apr 2019, 19:02

 391  Uma
Toen ik nog diep in de Bas tunnel zat: (aflevering 4 notities)

Eva wil voor 2 paswoorden gaan, en niet voor groep, en kiest bewust 2 verkeerde konijnen ( -1000 euro per verkeerd konijn dus -2000 euro in groepspot)
Kiest konijn 2 en 4 = codecijfer, foute codecijfers dus
M of V : man of vrouw ? Moet groep kiezen,
Bas weet precies voor dat het gelezen wordt, wat M en V betekenen
Groep kiest V 2
Martijn duwt in, er gebeurt niets, fout, -1000 euro en pasvraag voor Eva
Groep kiest V 4
Bom ontploft, witte verf, iedereen wordt bijna beklad, wie valt er af?
Eva bekent verkeerde nummers voor pasvragen gezegd te hebben

Juist konijn was nr 5 !
M 5 : Bas is vijfde man op groepsfoto?

Resterend: Bas, Kaat, Eva
Minder verdacht: Bruno, Elisabet , Joeri, Axel
Afgevallen: Liesbeth, Ingrid, Martijn

Bijkomende video op 4: playlist kandidaten
Axel : Blauw
Kaat: Jolene
Bas: Murder, she wrote ! - Chaka Demus & Pliers ??!
Gebruikersavatar

Frolva19 apr 2019, 20:32

 2204
remcotorken schreef:Bij de opdracht met de jeep verkijken mijns inziens nogal veel zich op het feit dat "Bas de 4000€ binnenhaalt".
Knappe uiteenzetting, remcotorken. 👍🏻

Mijn (kleine) kanttekening: als Bas de mol is, had hij best wel veel tijd om een strategie uit te vinden (of zich laten influisteren 😉 ) om de proef te laten mislukken.

De 4.000 euro daar, in die positie, binnenhalen zou als mol toch een mislukking zijn. 😉

(Is Bas dood? Ik herhaal, is Bas dood? Waarom is Bas dood? :mrgreen: )
Gebruikersavatar

Moldedju20 apr 2019, 00:02

 507  Yens
remcotorken schreef:Bij de opdracht met de jeep verkijken mijns inziens nogal veel zich op het feit dat "Bas de 4000€ binnenhaalt". Hij is gewoon wat sneller in de jeep dan Elisabeth en Joeri. Als je weet dat zij toch binnen de tijd de jeep gaan bereiken, heb je als mol 2 opties. Ofwel loop je net een beetje voor op de anderen, ofwel laat je je plots helemaal uitzakken zodat je geen geld binnenhaalt maar maak je je IMMENS verdacht. We mogen niet vergeten dat de opdracht van de mol niet alleen geld uit de pot halen is, hij wil ook niet ontmaskerd worden. Anders kan hij evengoed gewoon stoppen met lopen als ze naar de jeep gaan. Dus als je als mol weet dat de 4000€ toch wordt binnengehaald, kan je evengoed nog net wat sneller lopen. Als Bas de mol is, zal dat namelijk een zeer goede zet van hem gebleken zijn om hem bij vele kijkers onverdacht te maken. Dat je dan vindt dat hij in die proef slecht gemold heeft, is een andere zaak.
.
Als Bas de mol is, waarom doet hij dan de volgende dingen tijdens de opdracht:
- hij zegt dat hij een code heeft om de pasvragen van de kandidaten te verzilveren. Hij verzint dus een leugen waardoor de kandidaten een reden hebben om hem niet neer te schieten. Waarom?
- zegt dat hij naar de sanitaire blok moet gaan. Waarom niet naar de bunker? Dan verliezen ze meer tijd?
- probeert Elisabet te overtuigen door te zeggen dat hij haar pasvragen gaat meenemen als ze afgeschoten wordt. Waarom als hij hoopt dat zij hem zal afschieten.
- als ze niet langs de schutter geraken zegt hij: kan ik niet achterom? Waarom niet proberen langs de voorkant waar de schutter staat? Of gewoon langer blijven staan, afwachten. Of zeggen dat de code aan de voorkant ligt.
- Waarom doet hij dat luik aan de achterkant onmiddellijk open en loopt hij er niet eerst voorbij?
- Elisabet zegt: "we zijn gesjareld, Bas gaat ons afknallen zodat we geen pasvragen hebben". Waarop Bas: "Ik ga u echt niet afknallen". Waarom niet zwijgen en verdacht doen of met je geweer zwaaien. Als mol geef je hen toch net een reden om je te laten afknallen ...
- vervolgens rent hij als eerste langs de laatste sluipschutters. Als mol weet hij dat die er zitten. Dan ga je toch plat op je buik "omdat je de schutter hebt gezien" en je vertraagt de boel ....

50 seconden vertraging waren er nog nodig om de opdracht te laten mislukken. Die had hij als mol toch echt wel ergens gevonden mijn gedacht ...

Wie zich hier voor mij het meest verdacht heeft gedragen is Elisabet die oppert dat Bas hen zou willen afknallen en probeert zo Joeri probeert op te naaien om Bas af te schieten of om discussie uit te lokken en tijd te laten wegtikken ....