Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

chicawah.janssen09 apr 2019, 11:44

 8153
Dat waren "hints" die forumleden gevonden hadden, maar het waren geen echte hints die de makers gebruikt hebben.
Gebruikersavatar

Cedric09 apr 2019, 13:23

 2834  Uma
Wat mij eigenlijk wel opvalt is dat we steeds de vergelijking maken tussen het schilderij en wie waar zit aan tafel, maar nooit tussen het schilderij en het tv-beeld dat de jury krijgt. Dus dat doe ik dan nu maar even.

Eerst nog eens het originele schilderij.
Afbeelding
Op dit schilderij zien we van links naar rechts Mattheus en Bartholomeus, dan knielend Thadeus, dan Jacobus de Meerdere, Andreas, Petrus, Jezus, Johannes, Jacobus, Thomas, Simon en Filippus. Rechtsonder, zonder aureool is Judas.

Opvallend hierbij is dat Thadeus, Jacobus Minor, Petrus, Jezus, Johannes, Jacobus, Thomas en Judas de enige zittenden zijn. Als je Jezus niet meerekent, zijn dat exact 7 mensen.

Nu, ik zou dit niet vergelijken met wie waar zit aan tafel volgens het principe dat Jezus de gastheer is (dus Mr. Huang), dus gezien van aan de overkant, met Axel uiterst rechts als de Judas van dienst.

Ik zou het logischer vinden dit te vergelijken met het "schilderij", het "plaatje" dat de jury te zien krijgt. Want ook bij een schilderij is de kijker de jury en net als bij een schilderij zit het beeld dat de jury te zien krijgt in een frame (het tv-kader).
Dit dus:
Afbeelding

Zodus, de 7 zittende personen in het scherm van de jury, van links naar rechts:
Bruno, Bas, Elisabet, Axel, Joeri, Kaat, Eva.

De 7 personen in het schilderij van Juan de Juanes, van links naar rechts:
Thadeus, Jacobus Minor, Petrus, Johannes, Jacobus, Thomas, Judas.



Enfin, ik bedoel maar dat ik dit de meest logische redenering vond, dat hierdoor de conclusie wel zou zijn dat Judas overeen komt met Eva en dat Eva dus de Mol is. Wat betekent dat ik hiermee niet alleen mijn tijd verspild heb (door dit na te kijken), maar ook die van jullie (die dit lezen).

Graag gedaan!
Gebruikersavatar

matthias.devaere09 apr 2019, 13:40

 2
Ik zag dit wel verschijnen op facebook... zie onderste foto met kaat! Zij is de enigste waarbij ze alleen judas tonen en niet het volledige schilderij.
Afbeelding
Gebruikersavatar

lsl09 apr 2019, 13:57

 3
Ik zou het laatste avondmaal eerder verplaatsen naar aflevering 1. Vlak nadat er een mol gekozen is. Dat is immers het effectief het laatste avondmaal vóór het verraad. Het bekendste schilderij van het laatste avondmaal is dat van Leonardo Da Vinci. Hier zit Judas 2 plaatsen links van Jesus.

Bij het diner in aflevering 1, zit Kaat 2 plaatsen links van Gilles.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Cedric09 apr 2019, 14:03

 2834  Uma
Waarom halen zo veel mensen het schilderij van Da Vinci aan? Ja, dat is het meest bekende schilderij van 'het laatste avondmaal', maar ik zie geen enkele aanleiding of reden om Da Vinci erbij te betrekken? Kun je even goed de versies die Tissot, Tintoretto en Ghirlandaio maakten erbij halen..
Het enige schilderij van 'Het Laatste Avondmaal' dat we in De Mol hebben gezien, is dat van Juan de Juanes. Al de rest is pure speculatie of er zonder echte reden bij betrokken.
Gebruikersavatar

Moldedju09 apr 2019, 14:46

 507  Yens
Cedric schreef:Waarom halen zo veel mensen het schilderij van Da Vinci aan? Ja, dat is het meest bekende schilderij van 'het laatste avondmaal', maar ik zie geen enkele aanleiding of reden om Da Vinci erbij te betrekken? Kun je even goed de versies die Tissot, Tintoretto en Ghirlandaio maakten erbij halen..
Het enige schilderij van 'Het Laatste Avondmaal' dat we in De Mol hebben gezien, is dat van Juan de Juanes. Al de rest is pure speculatie of er zonder echte reden bij betrokken.
Helemaal mee eens. En de mol zal ook geen zoutvaatje gaan omstoten deze keer (zoals Gilles).
Merk wel op dat Juan de Juanes ook lekkere wijn is vanuit Valencia. Misschien een kadootje van de wijnboer, dat schilderij? Afbeelding

Ik denk in elk geval niet dat het er speciaal is opgehangen, maar misschien zit er wel een tip in de montage of achteraf. Dat kan altijd ... Judas is ook de enige die zijn voet niet plat op de grond laat rusten. Misschien komt dat nog eens ergens terug? Of is er een link met de klok in de kamer die regelmatig in beeld komt.

Wat facebook betreft en dat Kaat alleen met Judas in beeld zou komen:
Afbeelding
Geloof gewoon nooit zomaar facebook of twitter 😉


Als het bord op tafel van ons schilderij een klok zou zijn. Op hoeveel uur zit Judas dan? Op vier uur ongeveer schat ik.
Afbeelding
Wie komt er naar buiten als de grote wijzer van de klok in de eetkamer wijst naar de vier. Axel.
Afbeelding
Tja , het zou zomaar kunnen ...? Maar misschien ook weer niet 🙂
Gebruikersavatar

Cedric09 apr 2019, 15:51

 2834  Uma
Als je die klok bekijkt vanuit het standpunt van Jezus en de meeste gasten aan tafel, is het om 10 of 11 uur en niet 4 uur 😛
Gebruikersavatar

billie.holiday09 apr 2019, 16:04

 462  Bert
Ik denk niet dat Axel onder tafel kroop voor zijn chopsticks, maar hij was de judas aan het zoeken op blote voeten. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Moldedju09 apr 2019, 16:21

 507  Yens
Cedric schreef:Als je die klok bekijkt vanuit het standpunt van Jezus
Ik ben niet zo katholiek :twisted:
Gebruikersavatar

michael.knaepen09 apr 2019, 23:12

 2
Het schilderij kan verschillende kanten op... Maar had iemand dit gezien, kan er zelf niet meteen iets van maken,maar sprong me in het oog.

Bij het eerste beeld laten ze bepaalde letters zien, het volgende beeld als joeri binnen gaat.. is dit toegedekt of anders gelegd. (Letters E u d i a l) en 1 hoekje wijst op L uitdrukkelijk of is dat te ver 😃

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar

Cedric09 apr 2019, 23:38

 2834  Uma
Later in de aflevering is het heel duidelijk te zien:

Afbeelding

"Feudi Salentini"
Het is dus gewoon een vat wijn uit Verona. Meer info hier: http://www.feudisalentini.com/en/ .
(Die Vietnamezen hebben niet alleen wijn uit Sicilië natuurlijk.)
Gebruikersavatar

chicawah.janssen10 apr 2019, 11:57

 8153
Ze hebben er zelfs uit IJsland! :mrgreen:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8