Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

janeen.janssens11 apr 2019, 11:53

 30  Bert
Wat als we de het diner niet zien als een Laatste Avondmaal maar als een huwelijksfeest (verklaart ook rol Mrs. Huang) ? Zie ook de taartachtige schotel die wordt aangevoerd en de opdrachten :
Op een bruiloft is het normaal dat men zingt, moppen verteld, speeches houdt, glazen omgooid, zaken onder tafel laat vallen,....

Mogelijk bevestigende denkpiste :

'Jij weet niets' kan je omgooien naar : J is J(ohannes) Twee Tien' en dat bekijken in de bijbel :

Johannes 2: 10 "En zeide tot hem: Alle man zet eerst den goeden wijn op, en wanneer men wel gedronken heeft, alsdan den minderen; maar gij hebt den goeden wijn tot nu toe bewaard."
= passage uit de bruiloft van Kana en is een uitspraak van de ceremoniemeester naar de bruidegom toe.

Is dat niet precies wat Mr Huang (bruidegom) doet? We zien de kandidaten verschillende keren klinken voor hij zijn beste (Siciliaanse) wijn bovenhaalt.

Is dit een hint naar Bas als weddingplanner die zorgt dat alles volgens de etiquette verloopt?

Eerder op de dag was er ook de boogschuttersproef op de watermeloen (een water mol?)
Sint Sebastiaan is de beschermer van oa soldaten, boogschutters, steenhouwers, tuiniers.
We zien Bas een opvallend wijsgebaar maken richting pijl (watermeloen) dat overeenkomt met het gebaar van Jacobus, 2e links van Jezus op het schilderij en gezeten achter de wijnkan = positie van Bas bij etiquette dames. Is de overgang water/wijn een bevestiging van Johannes 2:10 bruiloftsverwijzing voor de kijker in de huiskamer?

Enig probleem : Bas komt uit het verhaal niet echt als mol, tenzij zijn opdracht "in discussie gaan" ook een verwijzing is naar zijn weddingplanner discussies met klanten. Indien ja, dan is die opdracht speciaal voor hem gereserveerd en is hij de mol.

Of moeten we het zoeken bij Johannes, jongste leerling (Kaat) , de mol die haar pijlen richtte op de watermeloen en met haar Broeder Jacob de aandacht trekt op de heiligen en schilderij en is Bas de overwinnaar die mol Johannes/Kaat aanwijst op het schilderij?

Of is mijn bruiloftpiste een Robin-val ?
Gebruikersavatar

jos.jansen11 apr 2019, 12:05

 328  Uma
janeen.janssens schreef:
Is dit een hint naar Bas als weddingplanner die zorgt dat alles volgens de etiquette verloopt?
Geef je Bas deze titel omdat hij de voornaamste gast was? (Ik dacht even dat je het als zijn beroep bedoelde maar hij is headhunter dus dat zou niet kunnen kloppen)
Gebruikersavatar

MolWout11 apr 2019, 12:11

 348
Bas zijn hobby is weddingplanner.

Trouwens, is dit niet redelijk ver gezocht? We moeten er ook rekening mee houden dat de verborgen hints makkelijk over te brengen zijn naar het publiek. Tijdens aflevering 10 zullen ze de verborgen hints overlopen. En als ze dan deze uitleg geven van bijna 3 minuten, dan denk ik dat niemand nog mee is. Morsecode, barcodes, dat snapt iedereen. Maar dit?

Verder, een knappe insteek en fijn dat je zoveel moeite erin steekt!
Laatst gewijzigd door MolWout op 11 apr 2019, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Jansen11 apr 2019, 12:12

 3423  Yens
jos.jansen schreef:Geef je Bas deze titel omdat hij de voornaamste gast was? (Ik dacht even dat je het als zijn beroep bedoelde maar hij is headhunter dus dat zou niet kunnen kloppen)
Toch wel, zie zijn profiel:
https://www.wieisdemol.be/kandidaten/bas.php

Anderzijds geloof ik niet in deze bijbelse piste... elk jaar duikt die wel weer op. Vorig jaar was dat terecht met onze priester-mol, maar ik geloof niet dat ze dat dit jaar opnieuw gaan doen.
Gebruikersavatar

Klaartje11 apr 2019, 12:24

 2245  Uma
Heel mooie, creatieve post Janeen! Eindelijk is ze daar: de Bijbelse verwijzing!

Bas is inderdaad weddingplanner in zijn vrije tijd. Maar deze opdracht lijkt me toch heel wat voorbereiding te behoeven (restaurant vrij houden, afspraken regelen met de dames van de etiquetteschool), dus ze was al weken op voorhand gepland, nog voor de mol was gekozen. Het is misschien dus toeval dat ze op het lijf geschreven is van Bas. Bas voelde zich helemaal in zijn element, dat zag je, hij weet hoe het allemaal hoort op zo'n bruiloftsfeest.

Bas kwam uit deze proef als een zeer beleefde jongen, mooi om te zien. Hij kan het echt!
Gebruikersavatar

janeen.janssens11 apr 2019, 12:54

 30  Bert
MolWout schreef:Bas zijn hobby is weddingplanner.

Trouwens, is dit niet redelijk ver gezocht? We moeten er ook rekening mee houden dat de verborgen hints makkelijk over te brengen zijn naar het publiek. Tijdens aflevering 10 zullen ze de verborgen hints overlopen. En als ze dan deze uitleg geven van bijna 3 minuten, dan denk ik dat niemand nog mee is. Morsecode, barcodes, dat snapt iedereen. Maar dit?

Verder, een knappe insteek en fijn dat je zoveel moeite erin steekt!
Akkoord dat de "Jij weet niets " ver gezocht is, en ik beweer ook niet dat ik juist zit.

Maar... niemand had zonder het schilderij aan het Laatste Avondmaal gedacht.
We hadden al de verfbom uit 2016 die uiteindelijk een yoghurt-bom was.
Nu hebben we Het laaste Avondmaal uit 2016 dat dus misschien ook een ander soort feest is?
Vorig jaar hadden we de "heb je mij gemist" = 1e hint naar priester Pieter.
Dit jaar begint men met de finale, waarom zou de ontknopingshint dan niet in de aanloop kunnen vervat zijn?
Geen bijbel associatie mogelijk? Gans het schilderij draait rond de bijbel.
En met de reanimatie/resurrection (slot woord How much is the fish)/Renaissance schilder en zelfs de konijnen komt Pasen ook heel makkelijk in de picture.

Makkelijkere verwijzing? Kijk naar Huang's fles die hij omhoog steekt zonder leesbaar etiket maar met een grote aangehechte 94 (= id(ee?)
Zijn grapje rond Ijsland/Sicilie : het is heel gemakkelijk om Ijslandse wijn met Aquavit te associëren die dan subtiel verandert wordt in wijn.... of gewoon IJs dat bevroren water is... een watereiland naar een wijneiland.
Ik vind dit soort hints alvast makkelijker in de huiskamer te bedenken dan morse en technologische snufjes à la Eline speelgoed.

En zoals geschreven : ik beweer nergens dat dit de mol ontmaskert.
Er zijn doorheen de afleveringen genoeg mogelijke sporen naar andere kandidaten gelegd.
Dit is een mogelijkheid voor mij naar Bas of Kaat. En wie de mol is, is nog lang niet zeker.
Het geeft in ieder geval een mooie context om Bas als gekozene door de etiquette-dames te verklaren. Als een ceremoniemeester al niet weet hoe zich te gedragen....
Gebruikersavatar

billie.holiday11 apr 2019, 13:04

 462  Bert
Bas vind ik echt wel een aangename kerel. Hij meent het echt met die balonnen, draai je je kaart als je moet kaartlezen, das fout,...ik lag plat van het lachen. Hij meent echt alles wat hij zegt. Van mij mag hij nog een paar afleveringen meedraaien.
Hij mag van mijn part ook de mol zijn .
Misschien is hij de meest voorname mol in het spel, want de mol moest tijdens de paintbal gewoon tijd rekken . Ik zou niet weten wat hij daar anders moest doen.
Gebruikersavatar

anja.mathijs11 apr 2019, 14:10

 391  Uma
Bas zijn andere hobby is geocachen, iemand daar al naar gezocht?
Daar moeten objecten gezocht worden met allerlei codetaal, dus hij weet heel goed hoe hij een kaart moet vasthouden.
http://www.geocachen.be maar eens googelen.
Er wordt naast marinealfabet, morsecode, Fibonacci code etc heel veel codetaal gebruikt. (Al de scheepsopdrachten)
Fibonacci kende ik niet maar laat dat nu een wiskundige zijn, die bekend geworden is door zijn konijnentheorie !
Later ook een bijen theorie, en een bezoek aan een bijenfarm staat ook op de te winnen reis naar Vietnam!
Het nummer 8 is ook een Fibonacci getal, wie staat op de groepsfoto als 8ste? En hoeveel keer komt 8 wel niet voor in de opdrachten?
Fibonacci kent heel veel aanhangers, de grootste Leonardo da Vinci, klinkt dit bekend?
De Da Vinci code van Dan Brown is een voorbeeld van een typisch Fibonacci boek, legt het ook uit en de schilderijen Het Laatste Avondmaal en Mona Lisa, die beide in het restaurant ophangen, spelen een heel grote rol in het boek.
Ook Walt Disney is een Fibonacci aanhanger en verwerkt dat in veel van zijn films, Alice in Wonderland.
Het horloge van Walt Disney is een Mickey Mouse horloge, net als het horloge van Robert Langdon, het hoofdpersonage in de Da Vinci Code, is zelfs zo verfilmd.
Ook de Matrix films volgen de Fibonacci aanpak “ Follow the white rabbit!”
Weet niet of dit totaal nutteloze hints zijn, maar ik geloof persoonlijk niet in zoveel toevalligheden.

https://geocachen.be/geocaching/geocach ... fibonacci/
Gebruikersavatar

karel.poucke11 apr 2019, 14:44

 23
De Fibonacci hint en code moeten we zeker in de gaten houden idd!
Gebruikersavatar

chicawah.janssen11 apr 2019, 14:54

 8153
anja.mathijs schreef:Bas zijn andere hobby is geocachen, iemand daar al naar gezocht?
Daar moeten objecten gezocht worden met allerlei codetaal, dus hij weet heel goed hoe hij een kaart moet vasthouden.
http://www.geocachen.be maar eens googelen.
Er wordt naast marinealfabet, morsecode, Fibonacci code etc heel veel codetaal gebruikt. (Al de scheepsopdrachten)
Fibonacci kende ik niet maar laat dat nu een wiskundige zijn, die bekend geworden is door zijn konijnentheorie !
Later ook een bijen theorie, en een bezoek aan een bijenfarm staat ook op de te winnen reis naar Vietnam!
Het nummer 8 is ook een Fibonacci getal, wie staat op de groepsfoto als 8ste? En hoeveel keer komt 8 wel niet voor in de opdrachten?
Fibonacci kent heel veel aanhangers, de grootste Leonardo da Vinci, klinkt dit bekend?
De Da Vinci code van Dan Brown is een voorbeeld van een typisch Fibonacci boek, legt het ook uit en de schilderijen Het Laatste Avondmaal en Mona Lisa, die beide in het restaurant ophangen, spelen een heel grote rol in h...
Ik vind het allemaal prachtig gevonden en het klinkt ook best wel plausibel, maar ik dacht toch dat het de bedoeling was dat jan-met-de-pet de hints kan vinden :albino:
Gebruikersavatar

anja.mathijs11 apr 2019, 15:18

 391  Uma
Iemands hobby googelen die vermeld wordt , kan Jan met de Pet toch.
Fibonacci zelf nooit van gehoord, maar Google en Wikipedia leuke sites die door velen gebruikt worden denk ik.
Maar voor hetzelfde geld, zit ik volledig fout hoor!