Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

Heinz16 apr 2019, 22:39

Forum veteraan  427  Uma
De clou is inderdaad wat koddig. Toch geloof ik er wel in. Maar we zullen zien. Het zal een spannend moment voor me worden de volgende selectie of Gilles dan weer iets zegt dat aan accelereren te linken valt. En vervolgens of Axel geen rood scherm krijgt natuurlijk. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Mateo17 apr 2019, 01:50

 870
Wanneer de mol 'op toerental' komt, zoals GDC dit wellicht met opzet foutievelijk noemt in aflevering 4, heeft dit dan misschien minder met Axel te maken maar meer met het draaien van de muziek bij de Silent Disco? (Bruno + Kaat) of met het 'op toeren komen' tijdens het dansen op die muziek (Elisabet, Joeri, later ook Bruno en Kaat)?

'Toerental' of omwentelingsfrequentie is, zoals hier al eens vaker door onder meer Molwout opgemerkt, niet alleen te linken aan allerlei (straal-) motoren, maar bijvoorbeeld ook aan de harde schijf van een computer of aan geluidsdragers in alle mogelijke soorten, zoals geluidsbanden en grammofoonplaten.
Gebruikersavatar

ex-molinator17 apr 2019, 10:54

 3483  Uma
Ik heb net de "toerental" vraag gesteld aan de TaalUnie - correctie Taaladvies.net. 🙌🏼
Gebruikersavatar

Yvo17 apr 2019, 10:57

 1111  Uma
Bedankt voor de insteek Mateo. Kan toerental op één of andere manier gelinkt worden aan reanimatie?
Als in aantal slagen/minuut en aantal toeren/minuut?
Gebruikersavatar

Social17 apr 2019, 11:44

 353  Uma
Beste mensen, waarom het toch weer zo ver gaan zoeken? Als dit een tip is voor Axel, dan verwijst toerental gewoon naar het toerental van een vliegtuig propeller. Je kan de uitspraken van Gilles linken aan het beroep "Piloot" en volgens mij lag de focus in de montage al vaker op het beroep van Axel, meer dan bij de andere kandidaten.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen17 apr 2019, 11:53

 8153
Volgens mij is het ook gewoon that simple. Benieuwd wat GDC de volgende afleveringen uit zijn mouw gaat schudden.
Ik vraag mij wel af of hiermee geen risico's genomen worden: de kandidaten horen dat ook allemaal en die zijn niet bepaald van gisteren...
Laatst gewijzigd door chicawah.janssen op 17 apr 2019, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

BeaVer17 apr 2019, 12:01

 1293  Uma
Mooie theorie en als het waar is, chapeau, ik ging er nooit opgekomen zijn.

Maar persoonlijk vind ik wat Gilles zegt altijd hele mooie taal die binnen de hele context van het spel past. Ik neem aan dat er weinig/geen spreekwoorden bestaan over ergotherapie, lassen, headhunting, etc... en als die al bestaan, dat die binnen dezelfde context zouden passen.

Misschien kan er volgend jaar een kapster meedoen, dan kan GDC in zijn beste west-vlaams uitspreken: "Beste moaten, de mol vindn, tis oal gin oar sniejen!"
Gebruikersavatar

chicawah.janssen17 apr 2019, 12:04

 8153
😲 Deze uitdrukking heb ik nu echt nog nooit gehoord (en mijn man en veel van onze vrienden zijn West-Vlamingen).
Gebruikersavatar

Holmes17 apr 2019, 12:19

 395
Leuk gevonden. Of het de juiste sleutel is, is nog wat afwachten....

Ik kan me wel niet van de indruk ontdoen dat de zinnen van GDC vlak voor de eliminatie niet lukraak gekozen zijn en dat er inderdaad wel iets meer kan in schuilen...
Gebruikersavatar

chicawah.janssen17 apr 2019, 12:46

 8153
Ik ben ervan overtuigd dat er iets achter zit. Soms is het zo onnatuurlijk dat het niet anders kan dan dat er iets achter zit.
Hij beloofde ons volledige transparantie, remember? Volgens zijn zijn bizarre uitspraken zaken die
- verwijzen naar volgende opdrachten (konijn, vizier...); en op zijn T-shirt toen Eva afviel stond een gebouw (monument).
- kúnnen verwijzen naar de mol.
Ik vraag mij wel nog altijd af waarnaar al zijn gebaren in "Niet naar Luxemburg" verwijzen.
Gebruikersavatar

Klaartje17 apr 2019, 15:09

 2245  Uma
Ik heb toch second thoughts bij deze hint of theorie. Heinz moet wat volgt niet opvatten als een persoonlijke aanval of zo, ik vind het een leuke vondst, maar ik heb intussen toch een paar bedenkingen.

Ik heb eens de volledige teksten van GDC bij iedere eliminatie tot nog toe laten uittypen (door een stagiair die geen fouten tikt 🙂 ) en dan kreeg ik een document van 33 regels in handen, in Word besloeg het meer dan 1 pagina.

Als je er dan slechts een paar woorden uithaalt en de rest schrapt, dan kan je veel bewijzen. Je licht gewoon al die woorden uit hun context en toevallig hebben die dan een verband met accelereren. Maar 'rustig' is uit zijn context gerukt, want GDC heeft het over 'hier rustig zitten', niet over rustig rijden (eleiminatie afl. 2). Het woord 'snel' is ook uit zijn context gerukt (aflevering 3), wnnt GDC heeft het over de tijd die snel gaat, want "het is weer tijd om na te gaan hoever jullie staan in jullie zoektocht naar het witte konijn onder jullie". "Het gaat snel" is in die context toch een veel neutraler en onopvallende uitspraak dan het over een zoektoch naar een wit konijn te hebben?

Bij de eliminatie van Ingrid (de eerste eliminatie van aflevering 4) vind je geen woorden die kunnen te maken hebben met accelereren. Hoe verklaar je dat dan, indien er toch een lijn in zou moeten zitten?

'Op toerental' is inderdaad één van de weinige uitdrukkingen die vreemd zijn (2de eliminatie aflevering 4, die van Martijn). Het is inderdaad eigenaardig dat GDC dat zegt na de woorden "tegelijk is er ook al meer dan 20.000 euro verloren gegaan sinds het begin van de reis". Dat de Mol dan "met andere woorden op toerental" is, is een vreemde associatie.

Die 'harder' is eigenlijk ook helemaal uit zijn context gelicht, want eigenlijk heeft GDC het over het feit dat het spel harder wordt gespeeld. Dat is toch totaal iets anders dan harder in de betekenis van sneller? Vergelijk het met hetvolgende: is harder spel in het voetbal hetzelfde als sneller spel? Neen toch!

'Een versnelling hoger schakelen' (uit eliminatie aflevering 6) staat eigenlijk in GDC's tekst ook als een 'tang op een varken'. Ik weet niet of GDC zijn presentatieteksten zelf schrijft of dat hij ze gewoon ter plekke uit zijn mouw schudt. Het is in ieder geval geen toepasselijke uitdrukking in de context dat "je ervoor moet zorgen dat je de juiste verdachte in het vizier hebt"

Je zou stilaan gaan vermoeden dat GDC gewoon graag uitdrukkingen uit de automobielsector gebruikt. Misschien is hijzelf een autofreak die graag snel rijdt. Of misschien is zijn tekstschrijver iemand met een zware voet.

Anderzijds: alle zinnen van GDC samen beslaan meer dan 1 pagina A4. GDC heeft het ook over "naar huis", "een prijs betalen", "in het vizier hebben" (tot twee keer toe zelfs), "meer dan 20000 euro", "we hadden hier niet hoeven zitten", "prachtige plek", "veel geld verdiend", "geen zorgen maken", "cash betalen". Voor hetzelfde geld kan je uit zijn eliminatieteksten concluderen dat hij het heeft over iemand die op zoek is naar een huis, iets koopt van meer dan 20.000 euro, maar daar natuurlijk iets voor krijgt waar hij niet had hoeven te zitten. Maar nu heeft hij veel geld verdiend en hoeft hij zich geen zorgen meer te maken: hij heeft nu een huis gevonden op een prachtige plek en hij is intussen zo rijk dat hij het cash heeft kunnen betalen.

Dat is ook een mooi, steekhoudend verhaal waar een lijn inzit en bovendien met veel meer woorden en uitdrukkingen die GDC heeft uitgesproken dan de vijf woordjes die toevalligerwijs allemaal met accelereren te maken hebben.

Bovendien wil ik GDC dit zien uitleggen in de reveal-aflevering. "Accelereren = Axelereren", jullie hadden het kunnen weten. Ik kan me niet voorstellen dat GDC zoiets uit zijn mond zou krijgen zonder in een lachkramp te schieten. Want je moet toch toegeven dat het echt lachwekkend is. Eigenlijk een hint die ver beneden het niveau ligt dat we gewoon zijn.
Gebruikersavatar

ex-molinator17 apr 2019, 15:32

 3483  Uma
ex-molinator schreef:Ik heb net de "toerental" vraag gesteld aan de TaalUnie - correctie Taaladvies.net. 🙌🏼
En wat een service zeg. Al antwoord gekregen. 👍🏻

Vraag
De uitdrukking "op toerental komen" wordt courant gebruikt. Zelf ervaar ik die niet als incorrect Nederlands maar ik vind die uitdrukking niet terug in woordenboeken. De vraag is dan: is dit correct Nederlands of niet (In Nederland wordt dit amper gebruikt, in Vlaanderen veel dus misschien is het wel correct maar typisch Belgisch Nederlands)?
Antwoord
Dit is ook voor ons een wat onduidelijke kwestie. Op toerental komen hebben wij in geen enkel woordenboek kunnen vinden. We vonden wel:

(van een motor) op zijn vol­le toe­ren­tal lo­pen;
op ho­ge / vol­le toe­ren lo­pen / ko­men / draai­en, op volle capaciteit werken; (fi­guur­lijk) zo hard mo­ge­lijk wer­ken; vol­le­dig in be­drijf zijn;
op toeren komen, op gang komen, lekker gaan lopen, goed functioneren.

Wij hebben niet echt een bezwaar tegen op toerental komen. De uitdrukking komt mogelijk in aanmerking voor het label standaardtaal in België, maar we hebben de kwestie onvoldoende kunnen onderzoeken om er een duidelijk advies over te geven.