Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

lotteverm21 apr 2019, 22:52

 1
Bas droeg na de opdracht met het schilderij een zwarte t-shirt met een rode broek, dezelfde kleuren als het schilderij...
Gebruikersavatar

anja.mathijs21 apr 2019, 22:54

 391  Uma
Bas kon het schilderij wel als een kunstcriticus analyseren of vertelt hij gewoon wat hij voelde toen hij het schilderij schilderde?

lotteverm schreef:Bas droeg na de opdracht met het schilderij een zwarte t-shirt met een rode broek, dezelfde kleuren als het schilderij...

En als enige bij de tunnels een porto met een rode draad er rond, toch Bas ?
Gebruikersavatar

Social22 apr 2019, 00:04

 353  Uma
Afbeelding

kleuren van Joeri's shirt zijn die van het schilderij. Natuurlijkkunnen we weer argumenteren dat er geen mol wasgekozen op voorhand en dat Joeri dit niet kon meenemen hiervoor. Maar als Joeri de opdracht kreeg om de kleuren van een meegebrachte shirt te gebruiken, kan het natuurlijk wel.
Gebruikersavatar

inneke.vangelder22 apr 2019, 09:26

 8
inneke.vangelder schreef:Het schilderij van de echte kunstenaar bevat alle kleuren van de molboekjes van de overgebleven kandidaten, behalve wit van Joeri.
Zou dat een tip kunnen zijn?
Ik heb hier nog even een afbeelding bij gezet.

Zwart = Bas
Oranje = Kaat
Roos = Elisabet
Lichtblauw = Axel
Wit = Joeri

Afbeelding
Gebruikersavatar

anja.mathijs22 apr 2019, 10:15

 391  Uma
Kan Joeri moeilijk als mol zien, als fervente kandidaat en winnaar wel!
Gebruikersavatar

billie.holiday22 apr 2019, 11:09

 462  Bert
Is dat geen roze broek.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen22 apr 2019, 13:44

 8153
Lijkt mij ook eerder roze dan rood.

inneke.vangelder schreef:Het schilderij van de echte kunstenaar bevat alle kleuren van de molboekjes van de overgebleven kandidaten, behalve wit van Joeri.
Zou dat een tip kunnen zijn?
Dan zouden de makers dus op enkele dagen ergens een schilderij van een echte kunstenaar vandaan moeten halen waarin uitsluitend de kleuren van de molboekjes van de overgebleven kandidaten verwerkt zijn. Het zijn straffe mannen, maar dit is toch te moeilijk denk ik. Tenzij ze een kunstenaar achter de hand hadden die op een of 2 dagen tijd voor hen een kunstwerk met die kleuren schilderde.
Gebruikersavatar

sillosio23 apr 2019, 17:32

 9
Eerlijk gezegd denk ik dat de mol "ik ben de mol, [naam]" heeft geschreven, en die tekst daarna heeft uitgeveegd, wat voor de verf-strepen heeft gezorgd. De grote en dikke verf stukken zitten namelijk (niet gelijk) verspreid over het schilderij in groepen. Je kan ook zien aan de vegen waar de 'schilder'/mol is begonnen met verven. Een lang iemand zal eerder boven aan beginnen en naar beneden verven, een korter persoon zal van onder naar boven verven.
Misschien dat we aan de hand daarvan mensen kunnen uitsluiten? De volgorde van de verf-strepen?

Is maar een gedachte :?
Gebruikersavatar

lajato23 apr 2019, 19:27

 69
chicawah.janssen schreef: Dan zouden de makers dus op enkele dagen ergens een schilderij van een echte kunstenaar vandaan moeten halen waarin uitsluitend de kleuren van de molboekjes van de overgebleven kandidaten verwerkt zijn. Het zijn straffe mannen, maar dit is toch te moeilijk denk ik. Tenzij ze een kunstenaar achter de hand hadden die op een of 2 dagen tijd voor hen een kunstwerk met die kleuren schilderde.
Dat zou wel eens kunnen... als je Cuong zijn portfolio bekijkt lijkt het niet echt de stijl waarin hij uit zichzelf zou schilderen en het staat hier alvast niet tussen voor zover ik kan zien:
http://dinhcuong.com/paintings/

En zou hij zomaar toestemmen om een bestaand schilderij even in een door de productie gemaakte kader te stoppen omdat dat moet passen met de beelden? Als je zo'n gunst zou kunnen versieren, waarom dan niet meteen een schilderijtje op bestelling in ruil voor wat naamsbekendheid in België?? wat de meerwaarde voor hem ook moge zijn.

Het is dus niet onwaarschijnlijk dat het schilderij effectief een hint is, maar er zijn wel enkele interpretaties mogelijk dus niks sluitend...
Gebruikersavatar

chicawah.janssen23 apr 2019, 19:36

 8153
Ik heb altijd verondersteld dat het schilderij een reproductie was, maar hoe dan ook: in heel het oeuvre van Dinh Cuong vind je niets, maar dan ook niets, dat zelfs maar van ver lijkt op het schilderij in De Mol. Hij heeft echt wel mooie schilderijen op zijn site. Er zijn er die ik met veel plezier in mijn huis zou hangen.
Bizar. Ben je zeker dat je de juiste Cuong te pakken hebt?
Ofwel is dit een authentieke Gilles De Coster :mrgreen: