Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

thomas.e24 apr 2019, 21:37

 91
Even samenvatten over de eliminaties van dit seizoen. Ik heb ze één voor één opnieuw bekeken.

Het is gekend dat wanneer Gilles de naam van een kandidaat afroept tijdens de eliminaties, er een lange pauze volgt waarin niets gezegd wordt, en het camerastandpunt springt van de betreffende kandidaat in close-up naar Gilles aan de laptop met het scherm naast hem, naar een close-up van het scherm, afgewisseld met overzichtsbeelden van alle kandidaten. En tussen die vier soorten beelden wordt er lukraak afgewisseld tot het rode of groene scherm verschijnt. Tot zover niets nieuws.

Welnu, in de eliminatie van afl.7, spreekt Gilles Axel aan om te kijken of hij kan blijven, en begint het montagespel zoals hierboven beschreven, maar voor het eerst in heel dit seizoen wordt er dan ook een close-up gemonteerd van een andere kandidaat dan die die wordt afgeroepen door Gilles (een andere kandidaat als enige in beeld, dus niet omdat die op een rij ervoor zit en samen met de afgeroepen kandidaat in beeld staat), m.n. een close-up van Bas, die in het beeld daarvoor aan zijn ogen of bril prutst, en terwijl hij in close-up is van Gilles naar het scherm kijkt. Wat zien we daarna? Een close-up van Gilles, gevolgd door een close-up van het scherm, met in de reflectie van dat scherm… twee lege stoelen. Twee lege stoelen, die er op dat moment niet staan (de kandidaten zitten namelijk in de stoelen). Een gemonteerd beeld van een ander moment dus. Een verwijzing naar de twee kandidaten die nog geëlimineerd moeten worden. De mol kijkt naar de toekomst in het scherm.

Met dank aan de Mollenjagers op YouTube, die weliswaar Axel verdenken omdat zijn naam op het scherm met de twee lege stoelen wordt uitgetikt, maar dat lijkt mij alvast een verkeerde interpretatie.

Voor de volledigheid: hieronder de sequentie van de montage (een still per cut).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het beeld met de lege stoelen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

P.S. Klaartje, ik heb alvast voor jou even alle eliminaties van dit seizoen herbekeken. 😛
Gebruikersavatar

masterveecee24 apr 2019, 21:59

 3547  Sven
Mss achteraf opnieuw gedaan? Zonder kandidaten?
Gebruikersavatar

thomas.e24 apr 2019, 22:01

 91
Ja, of een stukje vooraf gefilmd. De clou zit volledig in de beeldmontage en het kijken van de personages. Wie twijfelt aan de vertelkracht daarvan, een korte initiatie door Hitchcock: https://www.youtube.com/watch?v=TNVf1N34-io
Laatst gewijzigd door thomas.e op 24 apr 2019, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Jansen24 apr 2019, 22:02

 3423  Yens
Knap gevonden! Dit kan nooit een reflectie zijn want alle stoelen zijn ingenomen...
masterveecee schreef:Mss achteraf opnieuw gedaan? Zonder kandidaten?
Maar waarom zouden ze dat doen? Toch om het later tussen de andere beelden te monteren? Hier kan je toch enkel van zeggen dat dat beeld er met opzet tussen gemonteerd is?
Gebruikersavatar

lajato24 apr 2019, 22:08

 69
Dan is in deze redenering eerder Elisabet de mol en Axel de winnaar (ook zijn facebookpagina indachtig...)
Gebruikersavatar

chicawah.janssen24 apr 2019, 22:09

 8153
Spannend! Ik zit momenteel te kijken op mijn telefoon en kan het spijtig genoeg niet zien. Hopelijk heb ik morgen tijd om op de pc te kijken.
Gebruikersavatar

Jansen24 apr 2019, 22:20

 3423  Yens
lajato schreef:Dan is in deze redenering eerder Elisabet de mol en Axel de winnaar (ook zijn facebookpagina indachtig...)
Kan je dat wat meer uitleggen? Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je hier concludeert dat Elisabet hierdoor de mol is en Axel dan de winnaar?
Gebruikersavatar

Frolva24 apr 2019, 22:24

 2204
Volgens mij moeten we hier twee zaken onderscheiden:

- dat Bas in beeld komt terwijl het over Axel gaat (wat blijkbaar nooit gebeurt)
- dat er twee lege stoelen te zien zijn in de refledtie op het scherm

Dat tweede vind ik niet zo bijzonder. Het is duidelijk dat er beelden worden tussen gemonteerd die eerder (of later) zijn opgenomen. Zo zie je ook bij Joeri en Kaat in close-up (nog meer dan bij Axel) het scherm waarop de naam wordt getypt, terwijl er tijdens de eliminatie geen camera(man) voor het scherm staat.
Dat er in een reflectie vaag twee lege stoelen te zien zijn lijkt mij geen betekenis te hebben.

Dat er een beeld (close-up) van bas wordt getoond zou geen toeval mogen zijn. Maar wat betekent het?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen24 apr 2019, 22:26

 8153
Ik treed mijn collega bij.
Voor zover ik het begrijp zit Bas in de toekomst te kijken en hij ziet 2 lege stoelen. Dan is Bas toch de mol ?
Gebruikersavatar

thomas.e24 apr 2019, 22:29

 91
Frolva schreef:Dat er in een reflectie vaag twee lege stoelen te zien zijn lijkt mij geen betekenis te hebben.
De twee stoelen lijken mij net wel heel erg relevant.

Het is eigenlijk een montagefout om ze te tonen (ze staan er namelijk niet op dat moment), maar die er bewust in zit. Vergeet ook niet dat er veel met dat scherm geprutst wordt in De Mol (denk maar aan het andere mollogo in seizoen 5). De schermen van Joeri en Kaat waarover je spreekt tonen geen dergelijke fouten, die zijn meer ingezoomd op de tekst zelf, met weinig tot geen herkenbare elementen zichtbaar in de reflectie (buiten vage lampen, maar dat zijn niet zulke fouten, die staan er namelijk).
Laatst gewijzigd door thomas.e op 24 apr 2019, 22:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

lajato24 apr 2019, 22:30

 69
Hiervoor leg ik de link met zijn facebook pagina, waarop staat:

1. identify the essential
2. eliminate the rest


Lijkt me meer op een winnaarsstrategie...

Wat de stoelen betreft, in de weerspiegeling zijn dit de stoelen waar Bas en Joeri op zitten/zaten. Ik interpreteer dit eerder zo dan dat Bas in de toekomst kijkt. Het lijkt ook meer op een gemanipuleerd beeld want de achtergrond en setting is perfect hetzelfde.

áls het al een hint is, dan kan dit pas verzonnen zijn nadat de winnaar en de mol gekend zijn, wat zou willen zeggen dat ze die setup van de tv op die plaats opnieuw gedaan hebben mocht het een authentiek beeld zijn...
Laatst gewijzigd door lajato op 24 apr 2019, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13