Even samenvatten over de eliminaties van dit seizoen. Ik heb ze één voor één opnieuw bekeken.
Het is gekend dat wanneer Gilles de naam van een kandidaat afroept tijdens de eliminaties, er een lange pauze volgt waarin niets gezegd wordt, en het camerastandpunt springt van de betreffende kandidaat in close-up naar Gilles aan de laptop met het scherm naast hem, naar een close-up van het scherm, afgewisseld met overzichtsbeelden van alle kandidaten. En tussen die vier soorten beelden wordt er lukraak afgewisseld tot het rode of groene scherm verschijnt. Tot zover niets nieuws.
Welnu, in de eliminatie van afl.7, spreekt Gilles Axel aan om te kijken of hij kan blijven, en begint het montagespel zoals hierboven beschreven, maar voor het eerst in heel dit seizoen wordt er dan ook een close-up gemonteerd van een andere kandidaat dan die die wordt afgeroepen door Gilles (een andere kandidaat als enige in beeld, dus niet omdat die op een rij ervoor zit en samen met de afgeroepen kandidaat in beeld staat), m.n. een close-up van Bas, die in het beeld daarvoor aan zijn ogen of bril prutst, en terwijl hij in close-up is van Gilles naar het scherm kijkt. Wat zien we daarna? Een close-up van Gilles, gevolgd door een close-up van het scherm, met in de reflectie van dat scherm… twee lege stoelen. Twee lege stoelen, die er op dat moment niet staan (de kandidaten zitten namelijk in de stoelen). Een gemonteerd beeld van een ander moment dus. Een verwijzing naar de twee kandidaten die nog geëlimineerd moeten worden. De mol kijkt naar de toekomst in het scherm.
Met dank aan de Mollenjagers op YouTube, die weliswaar Axel verdenken omdat zijn naam op het scherm met de twee lege stoelen wordt uitgetikt, maar dat lijkt mij alvast een verkeerde interpretatie.
Voor de volledigheid: hieronder de sequentie van de montage (een still per cut).
Het beeld met de lege stoelen:
P.S. Klaartje, ik heb alvast voor jou even alle eliminaties van dit seizoen herbekeken.