Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

jos.jansen26 apr 2019, 12:20

 328  Uma
Het idee van de Vietnamese/Chinese zodiak is al eerder op het forum aangehaald. Als ook de veelvoud aan dieren (zowel in uitspraken als aanwezig in de afleveringen).
Een lijstje van de dierenriem en waar deze te vinden waren.

varken: in de slaapproef
rat: Aanwezig als klein zoogdier. (dankjewel JAY-LO om dit even te corrigeren)
buffalo/os: /in Aflevering 2 passeert de sterke groep een Koe onderweg (de kandidaten benoemen als een koe maar ik zie geen uiers hangen op het beeld, ook geen hoorns)
tiger: eye of the tiger is vermeld geweest door Joeri
kat/konijn: /konijnen proef
draak: Drakenhoofd op de boot (als ook het antwoord op het vlaggenraadsel in dezelfde proef)
slang: slaapproef
paard: zichtbaar in aflvering 7 voordat de kandidaten de eenden eten geven (niet 100% zeker hiervan)
geit: vernoemd als zijnde de zodiak van Bruno, ze rijden ook voorbij een geit in afl 2.
aap:
haan: kippen in de kooi tijdens te brommer proef
hond: vermeld door Bruno in zijn leugen over konijnen

De kandidaten hebben de volgende zodiak
Axel: -1978 - 1979 = Paard - Geit
Bas: 1986 - 1987 = Tijger - Kat/Konijn
Elisabet: 1985 - 1986 = Bufallo/Os - Tijger
Joeri: 1986 = Tijger

Ik dacht dat we op het einde van de rit misschien alle dieren gezien/gehoord gingen hebben behalve dat van de mol. Maar dit is spijtig genoeg niet het geval. Ik vermoed wel dat we tijdens de volgende afleveringen nog een aap gaan zien passeren (en mogelijks ben ik fout over het paard en is Axel toch de mol volgens deze theorie)
Laatst gewijzigd door jos.jansen op 26 apr 2019, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Jay-Lo26 apr 2019, 12:24

 1690  Sven
Maar die rat hebben we gezien, he. Die zat er in als klein zoogdier bij de roeibootjes. Rest nog aap en we zijn compleet.
Gebruikersavatar

Cedric26 apr 2019, 12:41

 2834  Uma
Slim bekeken om de dieren uit het programma te linken aan de Vietnamese dierenriem. Dat ik daar zelf niet opgekomen ben! :o
Gebruikersavatar

jos.jansen26 apr 2019, 12:41

 328  Uma
Oh en nog een kleine extra opmerking

Er is ook een hond zichtbaar nadat ze wakker worden op het strand (deze geeft Bruno zijn "wasbeurt")

Dus als we dan enkel kijken naar dieren die in beeld geweest zijn. Blijft de tijger ook nog over en kan het vernoemen hiervan (door Joeri) een verwijzing geweest zijn naar dat we deze dierenriem in het oog moesten houden.

Spijtig genoeg geeft tijger ons dan nog 3 mogelijke mollen (op basis van de leeftijden die we zien op de site, dit jaar hebben we vreemd genoeg geen volledige geboortedata van de kandidaten).

Beeld van het paard omdat ik hier niet 100% zeker van ben.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Yvo26 apr 2019, 13:25

 1111  Uma
Dat zijn de 12 earthly branches (dieren in lekentaal) van Chinese astrologie.
De Vietnamezen hebben Chinese astrologie overgenomen aangezien er geen Vietnamese astrologie bestaat.
Elk "dier" herhaalt zich om de 12 jaar gezien het een cyclus is van 60 jaar.
12 Earthly Branches x 10 Heavenly stems/2 (want je hebt de yin/yang polariteit) = 60 pilaren.
Elke pilaar herhaalt zich om de 60 jaar. Bv. Jia Zi: 1924, 1984, 2044,...
Ik weet niet of je iets hebt aan de volgorde, maar ik vermeld het hieronder even.

- Jia Zi (hout Rat) bv. 1984
- Yi Chou (hout Os) bv. 1985
- Bing Yin (vuur Tijger) bv. 1986
- Ding Mao (vuur Konijn) bv. 1987
- Wu Chen (aarde Draak) bv. 1988
- Ji Si (aarde Slang) bv. 1989
- Geng Wu (metaal Paard) bv. 1990
- Xin Wei (metaal Geit) bv. 1991
- Ren Shen (water Aap) bv. 1992
- Gui You (water Haan) bv. 1993
- Jia Xu (hout Hond) bv. 1994
- Yi Hai (hout Varken) bv. 1995
- Bing Zi (vuur Rat) bv. 1996
- Ding Chou (vuur Os) bv. 1997
- Wu Yin (aarde Tijger) bv. 1998
- Ji Mao (aarde Konijn) bv. 1999
- Geng Chen (metaal Draak) bv. 2000
- Xin Si (metaal Slang) bv. 2001
- Ren Wu (water Paard) bv. 2002
- Gui Wei (water Geit) bv. 2003
- Jia Shen (hout Aap) bv. 2004
- Yi You (hout Haan) bv. 2005
- Bing Xu (vuur Hond) bv. 2006
- Ding Hai (vuur Varken) bv. 2007
- Wu Zi (aarde Rat) bv. 2008
- Ji Chou (aarde Os) bv. 2009
- Geng Yin(metaal Tijger) bv. 2010
- Xin Mao (metaal Konijn) bv. 2011
- Ren Chen (water Draak) bv. 2012
- Gui Si (water Slang) bv. 2013
- Jia Wu (hout Paard) bv. 2014
- Yi Wei (hout Geit) bv. 2015
- Bing Shen (vuur Aap) bv. 2016
- Ding You (vuur Haan) bv. 2017
- Wu Xu (aarde Hond) bv. 2018
- Ji Hai (aarde Varken) bv. 2019
- Geng Zi (metaal Rat) bv. 2020
- Xin Chou (metaal Os) bv. 2021
- Ren Yin (water Tijger) bv. 2022
- Gui Mao (water Konijn) bv. 2023
- Jia Chen (hout Draak) bv. 2024
- Yi Si (hout Slang) bv. 2025
- Bing Wu (vuur Paard) bv. 2026
- Ding Wei (vuur Geit) bv. 2027
- Wu Shen (aarde Aap) bv. 2028
- Ji You (aarde Haan) bv. 2029
- Geng Xu (metaal Hond) bv. 2030
- Xin Hai (metaal Varken) bv. 2031
- Ren Zi (water Rat) bv. 2032
- Gui Chou (water Os) bv. 2033
- Jia Yin (hout Tijger) bv. 2034
- Yi Mao (hout Konijn) bv. 2035
- Bing Chen (vuur Draak) bv. 2036
- Ding Si (vuur Slang) bv. 2037
- Wu Wu (aarde Paard) bv. 2038
- Ji Wei (aarde Geit) bv. 2039
- Geng Shen (metaal Aap) bv. 2040
- Xin You (metaal Haan) bv. 2041
- Ren Xu (water Hond) bv. 2042
- Gui Hai (water Varken) bv. 2043

En deze 60 pilaren komen trouwens ook terug in de maandcyclus, de dagcyclus en de uurcyclus.
Voor meer info over Chinese astrologie zie dit topic ➡️ viewtopic.php?f=79&t=3680.
Gebruikersavatar

jos.jansen27 apr 2019, 13:52

 328  Uma
Dankzij een van de leden van de mollengroep op fb (zie afbeelding) weten we nu dat Elisabet een Buffalo/Os is.

Ik weet niet zeker waar hij deze informatie vandaan haalt maar ik ga ervan uit dat deze klopt.

Afbeelding
Gebruikersavatar

jos.jansen27 apr 2019, 15:51

 328  Uma
Ik heb het ook even in een "mooie" afbeelding gegoten


Afbeelding
Gebruikersavatar

Yvo27 apr 2019, 16:16

 1111  Uma
jos.jansen schreef:Dankzij een van de leden van de mollengroep op fb (zie afbeelding) weten we nu dat Elisabet een Buffalo/Os is.

Ik weet niet zeker waar hij deze informatie vandaan haalt maar ik ga ervan uit dat deze klopt.

Afbeelding
Als ze geboren zou zijn in Juli, dan is het na 4 februari (in de zonnekalender is het Chinees nieuwjaar meestal op 4 februari, sporadisch is het +/- 1 dag). Ze is ofwel van 1984, als ze nog niet verjaard was toen haar leeftijd genoteerd werd, ofwel van 1985 als ze wel al verjaard was toen haar leeftijd genoteerd werd. M.a.w. ze is dus ofwel van het jaar van Jia Zi (hout Rat), ofwel van het jaar van Yi Chou (hout Os). Maar we kunnen het niet met zekerheid zeggen want we weten niet of ze al verjaard was op het moment dat haar leeftijd genoteerd werd.
Gebruikersavatar

jos.jansen27 apr 2019, 16:26

 328  Uma
Yvo schreef:Als ze geboren zou zijn in Juli, dan is het na 4 februari (in de zonnekalender is het Chinees nieuwjaar meestal op 4 februari, sporadisch is het +/- 1 dag). Ze is ofwel van 1984, als ze nog niet verjaard was toen haar leeftijd genoteerd werd, ofwel van 1985 als ze wel al verjaard was toen haar leeftijd genoteerd werd. M.a.w. ze is dus ofwel van het jaar van Jia Zi (hout Rat), ofwel van het jaar van Yi Chou (hout Os). Maar we kunnen het niet met zekerheid zeggen want we weten niet of ze al verjaard was op het moment dat haar leeftijd genoteerd werd.
Ik ga ervan uit dat de leeftijden die gezegt worden (in filmpjes) kloppen voor rond de tijd van de opnames, de leeftijden op de website zijn volgens mij die van tijdens de uitzending (we zien Axel in zijn video zeggen dat hij 39, maar op de site staat ondertussen 40), hierdoor kwam ik zonder de dag zelf bij Elisabet uit op 1985 of 1986 en aangezien haar verjaardag dit jaar nog moet komen word ze naar mijn logica 34 dit jaar en bijgevolg is ze geboren in '85
Gebruikersavatar

Gylfie27 apr 2019, 16:29

 33
Om nog even op de hond terug te komen, ik herinner mij een shot van Bruno met een puppy op het strand.
Gebruikersavatar

Yvo27 apr 2019, 16:44

 1111  Uma
@Jos: ahzo, ja dan is Elisabet dus van '85 oftewel het jaar van Yi Chou (hout Os). Joeri wisten we al, die is van '86 oftewel Bing Yin (vuur Tijger).
Alleen Bas en Axel weten we niet zeker.
Axel: ofwel 1978 ofwel 1979 = Wu wu (aarde Paard) of Ji Wei (aarde Geit).
Bas: ofwel 1987 ofwel 1986 = Ding Mao (aarde Konijn) of Bing Yin (vuur Tijger).

Maar dus, geen van de overgebleven kandidaten is geboren in een Shen-jaar (Aap jaar).
Als in volgende aflevering nu een aap voorkomt, dan is het enige overgebleven dier een tijger.
Het probleem is dat Bas ook van een Yin-jaar (Tijger jaar) zou kunnen zijn.
Stel dat Bas van 1987 is, dan zou dit dus een potentiële hint kunnen zijn die naar Joeri wijst als mol.
Maar Joeri drijft samen met Bas boven in de FTM-theorie. Zoals Davy al aanhaalde,
de theorie kan je niet altijd gebruiken om de persoon onderaan aan te duiden als mol,
maar misschien wel om die bovenaan uit te sluiten als mol.
Daarom dat ik Bas en Joeri uitsluit als mogelijk mol. En Joeri heeft toch al ferm zijn best gedaan tijdens de opdrachten.
Gebruikersavatar

jos.jansen27 apr 2019, 16:54

 328  Uma
Ik ga bij deze ook even een screencap van de geit en het paard delen omdat ik bij beide ergens wel twijfel

Deze afbeelding komt in beeld als de kandidaten onderweg zijn naar de kookproef in aflevering 2
Afbeelding

Deze afbeelding komt uit aflevering 7, dit is tijdens de wandeling na de quiz en voor de tunnel opdracht
Afbeelding