Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

Moldedju04 mei 2019, 22:17

 507  Yens
Op het Facebook profiel van Axel staat te lezen: (zie apart topic)
1. Identify the essential
2. Eliminate the rest

In het Engels, dus als dit een tip was moest die wel bij de "goed gaan eten" opdracht liggen.
En vonden andere molloten daar ook al niet de eerste letters van deze twee zinnen?
* 94 => IDentify the essential
* LE => ELiminate the rest

Maar wat is nu "the essential"?
De chopsticks misschien, want die zijn essentieel in "Vietnamese etiquette".
En wat is de eerste regel voor die chopsticks volgens de Vietnamese etiquette uitgehangen de avond op voorhand?
"Als je de chopsticks laat vallen moet je ze oprapen." (Hmmm, als eerste regel, raar toch?)
En wie moest die laten vallen: Axel.
Klinkt misschien bezwarend maar nog niet overtuigend genoeg ....

Tot ik Axel nog maar eens goed in het oog begon te houden.
Want wat zou voor ons sinds vorige week als molvangers onweerlegbaar zijn om de mol te identificeren? The essential? "The smoking gun".
Een briefing met de GSM, toch?
En toen zag ik dit.

- Na ze plaatsgenomen hebben neemt Axel zijn servet en kijkt daar zeer aandachtig naar. Ontdekt hij een kleine briefing over waar de gsm ligt?

Afbeelding
- Vervolgens plooit hij zijn serviette open , legt die op zijn schoot en begint daar naar te kijken. Leest hij de briefing?

Afbeelding
- Hij gaat naar "toilet" en krijgt zijn opdracht. En ligt de gsm misschien in de kast?

Afbeelding
- Hij wordt als enige in beeld gebracht als hij terugkomt. Happy precies 🙂 Gevonden?

Afbeelding
- Le moment suprême: hij kruipt onder tafel als een echte mol, krijgt de chopsticks van Joeri en vormt de "V" van verraad?

Afbeelding
Afbeelding

- En dan zien we zijn verraad.
Want rechts achteraan, op de plaats waar Judas zijn geldbeugel (zijn teken van verraad) op het schilderij verborgen houdt, zit verborgen onder Axel zijn T-shirt ....?

Afbeelding

... de GSM. "The smoking gun".


1. Identify the essential. Check.

2. Eliminate the rest. Check

Axel is de mol.

Onze mol botst vervolgens tegen de tafel.
Hij mag nog niet bovenkomen momenteel. Dat is voor later (in de tunnels en aan het zwembad).
En als hij terug aan tafel komt zegt hij hoorbaar maar niet ondertiteld "Sorry", omdat hij geld verdiend heeft met deze opdracht. Wat een mol !
Gebruikersavatar

Mateo04 mei 2019, 22:32

 870
Weet je zeker dat dat een gsm is en niet de zender die ze allemaal (voor het geluid) moeten dragen?
Gebruikersavatar

Cedric04 mei 2019, 22:34

 2834  Uma
Dat op zijn rug is misschien eerder een microfoontje? Hadden de kandidaten er niet allemaal zo eentje?

EDIT/ Wat Mateo zegt.
Gebruikersavatar

Jay-Lo04 mei 2019, 22:42

 1690  Sven
Voor mij is dat gewoon: identificeer het belangrijke (de mol), elimineer de rest (kandidaten). Axel wint da spelleke. 😃
Gebruikersavatar

Jansen04 mei 2019, 23:33

 3423  Yens
Jay-Lo schreef:Voor mij is dat gewoon: identificeer het belangrijke (de mol), elimineer de rest (kandidaten). Axel wint da spelleke. 😃
Exact wat Axel het hele seizoen gedaan heeft: alle kandidaten één voor één elimineren door telkens zichzelf heel verdacht te maken en ze daardoor de eliminatie verkeerd invullen. Slim gespeeld!
Gebruikersavatar

Klaartje05 mei 2019, 11:05

 2245  Uma
Heel mooi verhaal maar ik denk toch niet dat het waar is.

Wat je daar denkt te zien als een gsm lijkt me toch iets anders (waarschijnlijk dat microfoonzendertje, zoals Mateo en Cedric zeiden).

Maar ook: waarom zou de Mol de briefings-gsm meenemen aan tafel? Lijkt me heel dom en onnodig.

Maar vooral: waarom zouden de makers toelaten dat de Mol (of één van de kandidaten) tijdens de weken dat het programma loopt en die persoon dus nog in het spel zit, zelf een hint zou verspreiden, via zijn of haar facebookpagina dan nog? Dat lijkt me zelfs tegen alle afspraken in te gaan. Als je ziet dat de mensen die maar gewoon als cafégast naar Café de Mol gaan al een soort van geheimhoudingsformulier moeten ondertekenen, dan kan ik me toch niet voorstellen dat de Mol zelf via zijn eigen FB-pagina een "geheime boodschap" zou verspreiden (als hint).

Waar is de tijd dat alle FB-accounts en Twitter-accounts van alle kandidaten gewoon afgeschermd werden voor de periode dat het seizoen liep en ze in het spel zaten!

Ik weet één ding zeker: als de Mol zelf al verborgen boodschappen gaat verspreiden via sociale media, dan heeft het geen enkele zin om nog een verborgen hint naar de identiteit van de mol te zoeken in het programma zelf. Dan doe ik toch niet meer mee met zoeken. 🙂
Gebruikersavatar

chicawah.janssen05 mei 2019, 11:07

 8153
Ik vind het ook raar dat ze dit jaar al interviews mochten geven voor ze afgevallen waren.
Gebruikersavatar

brecht.driesschaert05 mei 2019, 11:11

 26
Klaartje schreef:Maar vooral: waarom zouden de makers toelaten dat de Mol (of één van de kandidaten) tijdens de weken dat het programma loopt en die persoon dus nog in het spel zit, zelf een hint zou verspreiden, via zijn of haar facebookpagina dan nog? Dat lijkt me zelfs tegen alle afspraken in te gaan. Als je ziet dat de mensen die maar gewoon als cafégast naar Café de Mol gaan al een soort van geheimhoudingsformulier moeten ondertekenen, dan kan ik me toch niet voorstellen dat de Mol zelf via zijn eigen FB-pagina een "geheime boodschap" zou verspreiden (als hint).
Volledige transparantie, zoals beloofd door GDC?
Gebruikersavatar

Klaartje05 mei 2019, 11:20

 2245  Uma
Dan konden ze het even goed op de voorpagina van de gazetten zetten he,in dikke vette letters: Axel is de Mol. Op de 1 van alle Vlaamse dagbladen. Dat zou pas volledige transparantie zijn. En het failliet van het programma. Tenzij het de bedoeling is dat dit seizoen het allerlaatste is en het er toch allemaal niet meer toe doet, maar wie gelooft dat?
Gebruikersavatar

Jansen05 mei 2019, 12:09

 3423  Yens
Klaartje schreef:Dan konden ze het even goed op de voorpagina van de gazetten zetten he,in dikke vette letters: Axel is de Mol. Op de 1 van alle Vlaamse dagbladen. Dat zou pas volledige transparantie zijn. En het failliet van het programma. Tenzij het de bedoeling is dat dit seizoen het allerlaatste is en het er toch allemaal niet meer toe doet, maar wie gelooft dat?
Iets te sterk uitgedrukt Klaartje? Ik denk niet dat Axel hier mee aangeeft dat hij de mol is. Ik vind dat het eerder zijn manier van denken hoe hij het spel heeft aangepakt , uitdrukt. En daar had je in feite die spreuk niet voor nodig. Zelfs zonder die spreuk kreeg je bij Axel toch constant de indruk dat hij een ander persoon werd als hij met een andere kandidaat moest samenspelen. Persoonlijk vind ik dat een slimme aanpak en als het straks moest blijken dat hij toch de mol is, dan rol ik uit mijn zetel van verbazing.
Gebruikersavatar

Klaartje05 mei 2019, 12:27

 2245  Uma
Sorry dat ik me wat sterk uitdruk, maar berichten op facebook door kandidaten zouden toch gewoon not done mogen zijn?
Zelfs als het de bedoeling was van Axel om zijn "tactiek" toe te lichten, dan zou ik dat, indien ik de maker van het programma was, helemaal niet kunnen appreciëren.

Blijf toch als kandidaat in de mol alsjeblief weg van FB. Wat denkt Axel daar eigenlijk mee te bereiken? Ik snap dat niet. Miljoenen mensen gooien heel hun privé-leven te grabbel op dat FB, waar alles bereikbaar is voor hackers en mensen met slechte bedoelingen. Als kandidaten of zelfs de mol zelf al via FB dingen gaan verspreiden, dan mogen ze van mij allemaal naar de pomp lopen he. Waar zijn we dan in godsnaam mee bezig?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen05 mei 2019, 12:35

 8153
Dat ze als profielfoto of omslagfoto iets uit De Mol gebruiken is al vaker gebeurd hoor. Dat wil daarom niet zeggen dat ze er ook over schrijven.
Elisabet heeft wel gereageerd op een Instagrambericht dat er ver over was. Eigenlijk had ze daar boven moeten staan, maar zoals Axel in Het Nieuwsblad zei: de kandidaten zijn ook mensen.