Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Davy24 mar 2020, 17:53

Site Admin  1167  Uma
Leuk topic 😃
De 'wat zou een mol niet doen' tactiek is ook mijn favoriete manier om De Mol te zoeken.

Heeft al vaak geholpen, alleen vorig jaar heb ik zo ook Elisabet doorstreept toen ze op de boot het idee kreeg om de tekst van het bord weg te vegen. :roll:
Het aantal van die acties optellen geeft dus wel een goed overzicht.
Gebruikersavatar

Herbie24 mar 2020, 22:03

 109  Uma
Er is natuurlijk de paradox van de Mol. Als de Mol zich louter zou gedragen zoals je van hem/haar verwacht, zal hij/zij binnen de kortste keren ontmaskerd worden. Daarom is het voor de Mol noodzakelijk om af en toe iets te doen dat 'de Mol niet zou doen'. De Mol zal ook wel wat AMA-punten hebben denk ik.
Gebruikersavatar

elkemol24 mar 2020, 22:06

 654
ik geloof juist dat een (goede) mol heel veel AMA punten kan hebben, ter compensatie van de molstreken die hij uithaalt...
hoe meer je saboteert, hoe meer het nodig is om dat te compenseren met onverdachte handelingen om onder de radar te blijven...mijns inziens
Gebruikersavatar

chicawah.janssen24 mar 2020, 22:08

 8153
Davy schreef:Leuk topic 😃
De 'wat zou een mol niet doen' tactiek is ook mijn favoriete manier om De Mol te zoeken.

Heeft al vaak geholpen, alleen vorig jaar heb ik zo ook Elisabet doorstreept toen ze op de boot het idee kreeg om de tekst van het bord weg te vegen. :roll:
Het aantal van die acties optellen geeft dus wel een goed overzicht.
Soms zijn we zelf zo blind als een mol. Mijn reactie bij die opdracht was "alleen Elisabet zou Elisabet in de kajuit zetten" en toch wilde ik niet geloven dat ze de mol was. :oops:
Gebruikersavatar

Cedric24 mar 2020, 22:22

 2834  Uma
elkemol schreef:ik geloof juist dat een (goede) mol heel veel AMA punten kan hebben, ter compensatie van de molstreken die hij uithaalt...
hoe meer je saboteert, hoe meer het nodig is om dat te compenseren met onverdachte handelingen om onder de radar te blijven...mijns inziens
Wat ook meespeelt is de letterlijke waarde van de AMA.
Is het een AMA in een opdracht van 500€, dan is dat perfect voor de Mol want het heeft amper invloed.
Maar een AMA van 2000€, dat doet de Mol niet.
Gebruikersavatar

elkemol24 mar 2020, 22:28

 654
ik heb mijn mol nog geen AMA zien doen van 2000...dus dat zit nog goed 🙂
Heb zelf ook eens een follow the money opgesteld...en ook daar blijkt het in mijn ogen nog steeds te kloppen
Gebruikersavatar

jos.jansen25 mar 2020, 21:02

 328  Uma
Jansen schreef:Knap geanalyseerd hoor 🙂. Ook Jos.Jansen maakt een gelijkaardige analyse:
Theorie: Denk als een mol
eigenlijk is mijn aanpak de volledig omgekeerde. Het is wel interessant om te zien of de twee theorieën een gelijkaardig antwoord gaan geven of dat we het niet eens gaan geraken.
Anomolie schreef:Ten eerste: Mea culpa!
@Vermoljoen, Jos.Jansen en anderemolloten die de tactiek al toepasten:
Excuses voor het onbewust kopiëren van de tactiek. Ere wie ere toekomt!
Ik ga vanaf nu ook de molboekjes bekijken 🙂.
Zoals hierboven aangehaaldis mijn tactiek te volledig omgekeerde en ik heb er zeker niet het alleen recht op. Iedereen maakt een analyse op zijn/haar eigen manier en het is altijd interessant om andere insteken te zien. Dus bij mij moet je je al zeker niet excuseren 😉
Gebruikersavatar

Anomolie26 mar 2020, 15:41

 64  Uma
Vermoljoen schreef:Mijn gelijkaardige theorie is ook geüpdatet ➡️ viewtopic.php?p=101388#p101388
Ik neem dit alvast de over en ben bij deze beginnen graven om uit de tunnel te geraken.
- Salim houdt Jolien tegen om iets tegen Bart te zeggen terwijl hij nadrukkelijk vroeg om niks te zeggen. Een kandidaatspunt voor Salim.
De tussenstand na aflevering 3 (ik verander het nu niet meer 🙂 ):
Salim: 1
Dorien: 3
Jolien: 4
Alina: 4
Christian: 6
Bart: 6
Laure: 9
Gebruikersavatar

Anomolie31 mar 2020, 00:57

 64  Uma
Aflevering 4

Zeer goede aflevering! Hoed af voor de redactie.
Alvorens in te gaan op de AMA's wil ik toch wel zeggen dat de kandidaten heel sterk gespeeld hebben deze aflevering.
Ze haalden heel wat geld op en dat is niet (alleen) omdat de mol slecht presteerde. Het is vooral de verdienste van de kandidaten. Ze hebben de mol buitenspel gezet.

Bedankt voor de tips na aflevering 3. Het heeft mij geholpen om nog dieper in de Salim tunnel verzeild te raken.
Ik weet ook dat de mol af en toe eens een AMA zal plegen. Maar de kracht van deze theorie is volgens mij dat je naar het einde toe wel een patroon begint te zien en dat de ama uitschieters van de mol, eerder aan de lagere kant blijven. Of dat je een aantal kandidaten zult kunnen afstrepen omwille van het hoge aantal ama's. We'll see. Het is even spannend voor mij als voor jullie.

Benieuwd naar jullie aanvullingen!

---------------------------------------------------------------
Opdracht 1: wissel van de wacht

Heel moeilijke opdracht wat ama's betreft als je live aan het kijken bent.
Dit omdat je als mol perfect kunt doen alsof je een gemotiveerde kandidaat bent, om dan buiten tijd aan te komen.
Dus zowel de mol als de kandidaten gaan hier ama's uitvoeren. We weten dat ze dus binnen tijd zijn aangekomen en dat de globale opdracht geslaagd is. Elke ama wordt bijgevolg meegenomen.
Ik heb vooral gelet op: Wie zorgt er door zijn of haar actie dat er geld wordt gewonnen en wie zorgt er mee voor dat ze op tijd op het plein geraken?


Alina:
- Na het foute antwoord (Balalaika) beslist uiteindelijk Alina om naar Bouzouki te gaan + ze neemt de coördinatie op zich en dat is goed uitgedraaid (punt)
- Het Kelly Clarkson-momentje met Christian. Christian herkent de melodie en zegt: "Oh Ja dat is Kelly... Ah nee"... En dan twijfelt hij. Alina springt daar dan meteen op door te zeggen, van "Jawel, dat is Kelly Clark...". Samen komen ze tot het goede resultaat. (punt)
- Touwspringen lukt = punt
- Vraag over Slongs Parassiadis. Maakt hier een zeer snuggere bedenking ("als we voor Parassiadis gaan, dat zijn we maar op twee haltes van het plein" = op wandelafstand en blijkt achteraf ook juist te zijn.) die uiteindelijk leidt tot het tijdig aankomen op het plein. Hier ga je als mol toch twijfel zaaien.. Nu is er niemand in de groep die dit doet.
- loopt van de metro tot aan het plein (na de deelopdrachten ) om binnen tijd op het plein te zijn (punt)

Bart:
- Net voor ze starten met de opdracht Is het opnieuw Bart die de tactiek oplegt aan de groep. Hij zegt bv. dat het beter is dat Els start omdat het met haar handicap moeilijker is om van dichtbij het doel te raken. Het is maar een voorbeeld. Maar hij neemt toch maar weer het voortouw, ze slagen in de opdracht en zijn uiteindelijk nog goed binnen de tijd op het plein. (punt)
- We zien heel weinig goede slagen van Salim en Bart doorheen het spelletje, maar het is dankzij hun laatste slag dat het balletje tegen de 3e hole vliegt. (punt)

Christian:
Geeft een aantal keer het goede antwoord wat extra geld oplevert. Als mol zou je hier eerder de 'domme kandidaat zonder veel muziekkennis' uithangen. Een beetje wat Alina doet 🙂. No offense Aline, want ik vind je een topkandidate!
- Kelly Clarkson (punt)
- Blue (punt) - "Dat is sowieso een boysband ...". (punt)
- Hij weet het goede antwoord om naar de volgende juiste halte te gaan - Conquest of paradise (punt).
- Touwspringen lukt = punt
- Bij de opdracht van Slongs is hij degene dat het opgeeft en aan de tijd denkt: "Laure, we zijn door, we zijn door". Goede interventie. Als mol ga je nog proberen om geld binnen te hallen tijdens deze laatste deelopdracht om zoveel mogelijk tijd te rekken. (punt)
- loopt van de metro tot aan het plein (na de deelopdrachten ) om binnen tijd op het plein te zijn (punt)

Dorien
- Ik wou Dorien een ama-punt geven omdat ze aan het begin van de tweede hole zeer goed op het balletje slaat. Zelfde redenering als hierboven bij Jolien. Als je de mol bent, dan sla je deze toch helemaal de andere kant op. Of probeer je dit tenminste. Maar als je dan naar het begin van de derde hole kijkt, dan is het toch een ander verhaal en lijkt de vorige slag eerder aan geluk te wijten te zijn... Molpuntje voor Dorien hier 🙂.

Jolien
- Zij raakt de eerste hole. Ik ga er van uit dat je als mol effectief alle handicaps wel uitgeprobeerd zal hebben (ook al weten ze niet dat de mol effectief in deze groep zal zitten). M.a.w., als Jolien de mol zou zijn, dan kan ze hier wel missen... Of alleszins van in het begin doen alsof dit heel moeilijk is of dat je het echt niet kan. (punt)
- Goede afslag bij de derde hole. (punt) Kon zoals Dorien ook in de struiken geslagen hebben.

Salim
- Hij is degene die net voor de laatste slag tegen de anderen zegt: "Ik denk dat het beter is dat wij nu slaan". Aangezien deze laatste slag ervoor zorgt dat ze de derde hole tijdig bereiken, is dit zeker een ama-punt waard (punt).
- We zien heel weinig goede slagen van Salim en Bart doorheen het spelletje, maar het is dankzij hun laatste slag dat het balletje tegen de 3e hole vliegt.
Edit: Na het nog eens beter bekeken te hebben: Na de succesvolle slag op hole 3, slaat Salim heel duidelijk op de schouder van Bart en zegt "goeien bal", wat er op wijst dat Bart degene was die de slag voor zijn rekening neemt. Dus, sorry Salim, maar ik neem jouw punt hier weer af.
Edit': Maar na het nog een derde keer te bekijken merk ik dat zowel de handen van Bart, als die van Salim rond de golfclub zaten bij de slag. Dus ik geef hem toch het voordeel van de twijfel. (punt terug 🙂).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opdracht 2: Kilocalorieën

Alina:
- Springt meteen op het toestel om de gsm op te laden.

Bart
- Het klopt dat Bart en Dorien twee van de drie gerechten correct geraden hebben. Het klopt ook dat ze mee voor een hoge pot gezorgd hebben. Nu, dat is positief, maar vanuit het oogpunt van de mol ga je net proberen om de calorieënpot zo hoog mogelijk te krijgen zodat het moeilijker is voor de rest om die eraf te sporten.
Dus eerder molpunten dan AMA-punten voor Bart in deze opdracht.

Christian:
- Doet zijn best om de pincode te vinden en herkent ook het verborgen woord (bad). (punt)
- Is degene die de groep aanspoort om naar de reclamefilmpjes (andere toestellen voor de gsm op te laden en de pincode) te kijken (punt).

Dorien:
- Kiest mee het juiste duo voor de eetopdracht. Overtuigt Salim hier ook van. Hij kan ook weinig kanten uit(punt)
- Voelt de gsm trillen waardoor er een broodnodige interventie kan gebeuren (STOP MET ETEN, aldus Jolien).

Jolien:
- Als ze bellen met Dorien en Bart roept ze meteen (en ik vond het ook wel grappig): "STOP MET ETEN" (puntje)

Salim:
- Kiest mee het juiste duo voor de eetopdracht. Misschien onder lichte dwang van Dorien, maar hij gaat hier vlot in mee. (punt)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opdracht 3: skydivers verhoor

Moeilijk om hier AMA's uit te delen. Ik licht dit even toe.
Ik ga er immers van uit dat je zowel als kandidaat en als mol in deze situatie voor de pasvragen moet gaan.
Ben je de naïve kandidaat? Dan ga je uiteraard voor het geld of denk je dat er voor het geld gekozen is en sluit je zeker geen deal... Dus:
- Aangezien dat hier niet voor het geld gekozen is door Dorien en Salim, krijgen zij al zeker geen ama-punt.
- Aangezien dat Christian en Bart uiteindelijk niet voor het geld gaan, maar wel voor een deal en de pasvragen, krijgen ook zij geen ama-punt.
- Ook bij de resterende dames vermoed ik dat ze achteraf liever voor de pasvragen hadden gegaan (Jolien die achteraf in de wagen zegt dat ze vooral boos is op zichzelf en Alina geeft in de auto ook aan dat ze het anders had moeten aanpakken).
Maar tijdens de opdracht willen ze niet ingaan tegen het groepsgevoel en gaan ze verder met het plan om zo aan twee pasvragen (of het geld) te komen .
Ik ben geneigd om Alina en Jolien nog een extra ama-punt te geven omdat ze in het belang van de groep dachten. De mol had trouwens in zijn dagboek ook gezegd dat de boel door elkaar geschud zou worden tijdens deze proef. Als je dit denkt als mol, dan ga je toch niet voor de groepsafspraak? Dan wil je de boel effectief door mekaar schudden, voor discussies zorgen, voor pasvragen gaan,... Of ben ik hier mis..
Graag jullie mening.


Alina:
- Volgt de groepsafspraak en gaat niet op zoek naar een mogelijke deal i.p.v. de pasvragen (punt)

Jolien
- Volgt de groepsafspraak en gaat niet op zoek naar een mogelijke deal i.p.v. de pasvragen (punt)


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De tussenstand na aflevering 4 :
Salim: 4
Dorien: 5
Jolien: 8
Bart: 8

Alina: 11
Christian: 14
Gebruikersavatar

Addow31 mar 2020, 10:15

Molerator  377  Yens
Anomolie schreef: - Vraag over Slongs Parassiadis. Maakt hier een zeer snuggere bedenking ("als we voor Parassiadis gaan, dat zijn we maar op twee haltes van het plein" = op wandelafstand en blijkt achteraf ook juist te zijn.) die uiteindelijk leidt tot het tijdig aankomen op het plein. Hier ga je als mol toch twijfel zaaien.. Nu is er niemand in de groep die dit doet.
Anomolie, als steengoeie AMA-analist, ben je hier toch even misleid. Niet alles wat gezegd of gemonteerd wordt, mag je voor waar of logisch aannemen. De twee andere achternamen van Slongs waren namelijk naburige metrostations, lagen dus dichter bij het Syntagma plein, waarvan zelfs eentje (Gemista) op de lijn waarop ze zitten (rood - Conquest of Paradise) 😂 😲, dus in werkelijkheid is Parassiadis zelfs het metrostation waar je meeste tijd verliest (overstappen en 2 haltes van plein).

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

Jansen31 mar 2020, 10:41

 3423  Yens
Good one 🙂.
Anderzijds was Parassiadis wel het juiste antwoord. Maar het klopt wel dat Alina die mogelijkheid gaf, niet omdat ze het wist maar wel omdat het "kort bij" de eindhalte lag. Toch nog even er bij zeggen dat Christian en Laure meekeken op het plan. Van Laure weten we dat we er niets achter moeten zoeken, maar dat Christian het niet gezien heeft, vind ik al wat moeilijker om te geloven...