Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën

Mer2819 apr 2020, 21:21

302
Kefke schreef:Wat een verrassing, Christian ligt eruit. Daar gaat je theorie.

Ik weet het nu ook niet meer, Jolien verdenk ik niet omdat ze de vrijstelling heeft genomen, maar de andere 2 zijn beide verdacht.
Jolien heeft er wel voor kunnen zorgen dat er geen geld verdient werd door de vrijstelling te nemen, dus ik zou haar niet schrappen.

jos.jansen20 apr 2020, 00:28

328  Uma
Kefke schreef:Wat een verrassing, Christian ligt eruit. Daar gaat je theorie.

Ik weet het nu ook niet meer, Jolien verdenk ik niet omdat ze de vrijstelling heeft genomen, maar de andere 2 zijn beide verdacht.
Ik kan niet ontkennen dat me dit enorm verbaast, het is het eerste jaar dat ik niet een van de 3 finalisten heb als verdachte. Nadat de serie voorbij is ga ik nog eens goed alles bekijken en zien waarom de mol toch beter op een andere positie zat dat ik dacht.

Cadfael20 apr 2020, 01:35

229  Uma
Jolien zit zo goed als drie achtereenvolgende proeven (diner met mol, doos en trein) in een belangrijke positie. Voor veel mensen kan je dit bijna geen toeval meer noemen. Toch denk ik dat ze gewoon veel geluk heeft. Ik zou de mol niet drie keer achtereen in de sleutelpositie zetten. Dit trekt te veel aandacht en daardoor word je gewoon verdacht gemaakt.

elbeon20 apr 2020, 01:50

24  Uma
Dit is mijn persoonlijke kijk op de beste molpositie:

Afbeelding

Aflevering 4 heb ik voornamelijk 0 gezet, omdat de mol zelf niet de positie kon kiezen. Behalve als hij/zij heeft laten vallen dat hij/zij graag muziek luistert of graag eet. Bart heeft hier wel het meest gesaboteerd, zowel opdracht 2 als 3. Die scores heb ik in het rood gezet, omdat ik daar over twijfel. Die van Jolien einde aflevering 6 en in 7 ook in het rood gezet, omdat ik twijfel of de mol wel voor die positie gekozen zou hebben. Maar ze heeft daar wel geld gekost.

Hoewel Alina al van dag 1 mijn mol was, twijfel ik nu heel hard over Bart. Maar hey, het kan ook Jolien zijn natuurlijk 😃

tom.poortman20 apr 2020, 04:32

10
Ik heb je verhaal gevolgd en het is duidelijk dat ik vaak een andere plek zou kiezen als mol. Dit geeft duidelijk weer dat we nog wel een paar jaar verder kunnen met dit format. 😃
Waar ik denk dat er bij deze theorie vaak een "denkfout" gemaakt wordt is het volgende:
1. Je mag niet alleen de proeven bekijken, maar ook naar de haalbaarheid van een proef
2. de tegenspelers meerekenen
3. dat jij als mol voorkennis hebt van de opdrachten
4. dat je rekening moet houden met de producers van het programma, die jou vaak bijsturen. (Ik ben namelijk zelf ook een video producer)

Hier een samenvatting van waar ik anders denk en waarom. (mijn 3 hoofdverdachten zitten er alle 3 nog in, maar mijn nummer 1 is Jolien vanaf aflevering 3)

VEEL LEESPLEZIER, HET IS DE MOEITE

Alf 1:
Bieden:
Niet als hoogste en niet als laagste bieden want dit valt heel hard op. Als producer kies je er best niet voor om het hoogste getal te nemen want dat gaat kijkend Vlaanderen niet aangenaam vinden. Dit is een te "makkelijke" en "oneerlijke" manier om veel geld uit de pot te halen.

Verder mol je eigenlijk niet in deze aflevering want jij weet op voorhand dat de groep al met -10k start. Maak je dus zo min mogelijk verdacht en leg je aangenaam in de groep.

Afl 2:
Vradeto:
Hier ben je best bij de groep want je kan je opdracht mollen indien nodig en je kan invloed hebben over het volledig behalen van het bedrag.

Bruiloft:
Hier kan je overal mollen, maar ik zou niet graag bij de truffels terecht komen. Die opdracht is namelijk enorm moeilijk en heeft sowieso een laag slaagpercentage (juiste hond kiezen, commando moet juist zijn en je moet nog een truffel vinden ook) Dus iedereen punten behalve de truffels.

Pandora:
Niet meteen punten, al zou ik persoonlijk proberen om mee de wacht te houden. Stel dat er toch iemand probeert de kist te openen, kan je proberen te beïnvloeden zonder ze zelf te openen. Goede zet van Jolien en Laure, maar geen punten waard.

Afl 3:
Rafting:
Ik wil als mol zo snel mogelijk winnen en geen geld verdienen. Geen stuurman voor het andere team is dus een must, dus ik wil graag de stenen stapelen. Zo haal ik geld uit de pot en ik zit in het team met het voordeel. Dus geen geld en 1 iemand minder met extra kennis over de mol.

Graven of feta:
Duidelijk graven want hier beslis je mee over zowel de opgravingen als over de feta. Bij de opgravingen kun je makkelijker discuteren en beslissen wat je waar zet. Bij de feta heb je geen overzicht en macht over de handelingen van de anderen.

Minotaurus:
Overduidelijk dat je niet in de bib wilt terecht komen. Heerlijke mol opdracht! Hartslagen verdoen, mensen irriteren en je rot amuseren achter de schermen.

afl 4
Golf of muziek:
Ik zit hier het liefste bij de golf. Bij de muziek ben ik namelijk afhankelijk van de kennis van de anderen. Weet iemand het antwoord zeker is het moeilijk om die ervan te overtuigen dat het toch iets anders is.
Met een beperking een verschrikkelijk slechte bal slaan kan altijd gebeuren en dus in 1x enorm veel geld uit de pot halen is een fluitje van een cent. Mollen is heir dus makkelijker dan bij de muziek.

Eten of sporten:
Ik ga ervan uit dat de eters gegarandeerd veel gaan eten en er dus zeker veel Kcal op het menu zullen staan. Ongeacht of ik daar nu als mol zit of niet. Je kan namelijk fysiek niet alles naar binnen blijven spelen en je weet dat er op een bepaald moment een telefoontje jouw richting uitkomt en je dus niet meer kan mollen daarna.
Ik wil dus mee sporten zodat ik de kans op slagen beperk want ik schakel hier 1 sporter uit. Slecht/traag sporten, veel wisselen van toestel en tijd verdoen met de gsm.

skydiven of vertegenwoordiger:
Je wil niet bij de vertegenwoordigers zitten, want jij weet wat er te wachten staat. Op een bepaald moment wordt je gebriefd door Gilles dat er voor pasvragen gekozen is (niemand gaat voor het geld als vertegenwoordig want iedereen komt om het spel te winnen en pasvragen onder 2 mensen verdelen is een geschenk uit de hemel) en jouw opdracht is geslaagd: geen geld in de pot. Mochten ze toch voor het geld gekozen hebben probeer je als nog de boel te belazeren door foute informatie te geven.

alf 5
paparazzi:
Ik wil spotten want zo bepaal ik waar de andere starten en probeer ik hun tijd af te nemen. De fotograaf krijgt toch de schuld.

vliegtuigverkeer:
Je kan hier op beide plaatsen mollen, maar eigenlijk is dit een zeer moeilijke opdracht om geld mee te verdienen, want het bezoek is aanwezig. De begeleiders in de toren kunnen de wagens niet echt besturen want de meesten zullen naar hun partners luisteren. (die vertrouwen ze namelijk zeker) Je kan wel de noodknop gebruiken en hun tijd saboteren. Je kan hier zowel verkeerde informatie geven over de snelheid die een auto moet rijden als ook over de snelheid die je zelf gereden hebt. Hier krijgt iedereen dus punten.

vuurwerk:
Ik wil me hier als mol zo veel mogelijk mengen met de beslissingen want ik wil geen rode pijl zien. Ik wil dat de mensen mijn scherm zien maar ik wil laten blijken dat ik misschien wel een rood scherm heb om zo een dwaalspoor te creëren voor mijn dichtste achtervolgers. Een beetje tegenspartelen om de conversatie te sturen en dan toch zeggen "pak mij maar, ik heb toch groen". Kiezen ze dan toch om jouw pijl af te schieten kan je nog altijd zeggen "zie je wel dat ik groen had", maar je hebt de touwtjes toch gedeeltelijk in handen gehad. Omdat Bart, Alina en Jolien dit erg sterk spelen krijgen ze hier wel een punt voor.

afl 6:
pentatlon:
Verschrikkelijk moeilijk om te winnen van deze mannen want speerwerpen en discuswerpen gaat over techniek, worstelen staan grieken bekend om. 20 meter voorsprong krijg je dus nooit. Ik weet dat we moeten lopen tegen Salim. Dit verliezen alle kandidaten zonder twijfel. Niet nodig om te mollen en dus gewoon je best doen want zo val je niet op. Geen punten te verdienen.

Ik heb nog nooit:
In de auto kan je de vragen bepalen, dus zit ik liefst daar. Aangezien de vragen aangepast zijn aan de spelers weet je wel dat er niet enorm veel geld zal verdiend worden. Het is dus geen ramp als je niet in de wagen zit, maar toch een punt voor Bart.

Diner met de mol:
Dit wil je absoluut winnen, want ik als mol en alleen ik ben zeker dat al het geld dan weg is en er niemand extra info krijgt. GEEN risico's nemen en je voorkennis gebruiken en er echt vol voor gaan! Valkuil: het eten van je lichaam schudden is het enige waar meer geluk dan kunde bij te pas komt! Wie de finale bereikt krijgt punten, hier is het mano a mano, als Alina meteen voor de hamer gaat en begint te hakken wint ze makkelijk!

afl 7:
Lopen of stelen:
Het stelen bestaat uit onderdelen en hier kan je nooit de hele pot binnen halen. Slaagkans op veel geld is kleiner dan bij het lopen, waar je ervoor kan zorgen dat er 4k uit de pot blijft. Lopen dus, gewoon niet te hard en hopen dat je partner het rolletje leest, en stopt met lopen gedurende de laatste stretch. Punten voor Bart en Jolien

Lookdoos:
Keuze is op puur geluk. Geen punten te verdienen.

Treinrit met koffers:
Als mol wil ik graag als eerste gaan kijken want ze neem ik de touwtjes in handen. Uiteraard lieg ik en zeg ik dat er geld in mijn koffer zit. Je kiest meteen voor de vrijstelling als koffer want zo zet je de volgende voor een keuze. Vertrouw je mij en kies je een andere koffer of kies je dezelfde koffer omdat je mij niet vertrouwt, maar offer je zo wel jouw kijkje op voor de groep? Ik wil graag als laatste de trein verlaten. Zo heb je nog steeds de keuze. liggen er nog 2 vrijstellingen, kies je er 1 van. Ligt er nog 1 vrijstelling, kies je geld. zijn beide vrijstelling weg, kies je voor de koffer met het minste geld. Zo beperk je de winst en heb je zelf 2 pasvragen die een ander niet krijgt.
De groep legt Jolien geen duimbreedte in de weg en speelt het spel mak en braaf. Enkel een punt voor Jolien.

CONCLUSIE:
Vanaf Afl 3 krijgen we een duidelijk patroon te zien bij Alina, Bart en Jolien. Wat ook normaal is. Bart zit de mol namelijk vanaf Afl 3 al op het spoor en besluit 2 afleveringen de kat uit de boom te kijken en te reageren op acties van zijn 2 grote potentiële mollen, Alina en Jolien. Wat nog eens extra helpt is dat die 2 zo goed als onafscheidelijk zijn doorheen het spel. Vervolgens zorgt hij ervoor om steeds bij Jolien of Alina te zitten wanneer hij dit nodig acht. Ook Alina heeft de mol in het oog en volgt haar nauwgezet en probeert zelf te mollen wanneer het kan, wat een andere tactiek is dan Bart. Maar de hoofdrol is volgens mijn theorie overduidelijk Jolien. Ze is aanwezig als het over "weinig" geld gaat en als een proef op voorhand een statistisch kleine kans heeft op slagen molt ze ergens anders. De eerste 2 afleveringen speelt ze ideaal in op het negatief saldo en nestelt ze zich diep in de kern van de groep. Ze zit vervolgens altijd op de meest strategische plek, maar kent soms wat pech waardoor ze in de groep zit die geld verdiende ("Straks denkt iedereen, wat voor een slechte mol is dat" verwijst hier ook nog eens duidelijk naar de follow the money theorie)

Ik kijk uit naar jullie bedenkingen en opmerkingen. Volgend jaar meer van dat!

Jansen20 apr 2020, 09:14

3423  Yens
jos.jansen schreef:Ik kan niet ontkennen dat me dit enorm verbaast, het is het eerste jaar dat ik niet een van de 3 finalisten heb als verdachte. Nadat de serie voorbij is ga ik nog eens goed alles bekijken en zien waarom de mol toch beter op een andere positie zat dat ik dacht.
Christian had zeker in de finale gezeten als Jolien die vrijstelling niet had gehad. Hij was wel duidelijk niet de mol. Maar hij heeft het alleszins uitstekend gespeeld, tot aan deze aflevering durfde ik hem niet definitief af te schrijven. Toen Jolien de vrijstelling pakte, voelde ik de bui wel hangen.

jos.jansen25 apr 2020, 21:25

328  Uma
Aflevering 7
De laatste week voor de finale, een aflevering waar je als kandidaat echt niet eruit wilt gaan. Maar wij zijn de mol en dat kan ons niet schelen, ons ticket is al geboekt. Het is bijna tijd dat we het aan heel Vlaanderen kunnen vertellen dat wij iedereen zo voor de gek gehouden hebben (inclusief de auteur van dit thread)

Opdracht 1: De spartathlon

2 kandidaten gaan zich van hun sportiefste kant moeten laten zien om zo een boodschap af te leveren en hun collega's te beschermen. Hier ga ik als mol niet aan beginnen, want als doelwit kan ik wel eens een voetje laten hangen of het toch niet helemaal goed begrijpen.

Opdracht 2: Winkeldiefstal

2 kandidaten mogen zich van hun slechtste kant laten zien en gaan stelen in een winkel. Als mol lijkt me dit een leukere uitdaging dan gaan sporten en ik speel een crutiale rol in de proef van de andere 2. Liefst laat ik als mol mijn collega betrappen, want ik heb het niet verspeeld dan.

Punten voor Alina en Christian

Opdracht 3: De trein naar Diakofto

Deze opdracht draait helemaal om bluffen tegen de rest, gelukkig doen we dit al heel de reis. Als mol weet ik denk ik wel waar de belangrijke vrijstellingen liggen, dat zal de productie me wel vertellen. Ik wil hier niet als eerste gaan kijken en ook zeker niet als eerste naar buiten. De reden dat ik niet als eerste wil kijken is omdat ik wil voorkomen dat iedereen dezelfde koffer bekijkt.
remko.sellekaerts schreef:Jolien bekeek de grijze koffer.
Alina bekeek de zwarte koffer.
Christian bekeek de rode koffer.
Bart bekeek de blauwe koffer.
Kandidaten verlaten de trein in deze volgorde:
Bart neemt de gele koffer
Christian neemt de rode koffer
Alina neemt de blauwe koffer
Jolien neemt de grijze koffer
Dus niet als eerste bij een van de 2 momenten dan blijven punten voor Alina en Bart over.

Wrap-up

Deze week nemen we afscheid van Christian. De leider in de klassement sinds aflevering 1. Ik ga eens goed moeten onderzoeken wat hier gebeurt is. Ben ik in een tunnel gedoken en daarom de foute keuze gemaakt, speelt de mol gewoon helemaal anders dan ikzelf of een mengeling van de 2. Ik kijk er naar uit om bij te leren, zodat deze theorie volgende keer weer terug kan komen.

Uit de laatste tabel voor de finale kunnen we zien dat Jolien het minst op een mol positie gezeten heeft. De mol is volgens deze theorie dus Bart of Alina. Ik weet het echt niet, ik vermoed op dit moment dat het Alina gaat zijn. Maar wie van de 3 het ook is, ik ben dit jaar verslagen geweest dus heel goed gedaan van de mol.

Afbeelding