Ik denk dat Dorien en Salim Bart als mol hadden (misschien Dorien Christian, maar ze heeft wel ooit eens gezegd dat ze Bart verdacht als mol), en dat Bart dit wist en dat hij daarom aanstuurde om Salim zijn pijl te laten afschieten, en die van Dorien (aangezien Bart niet de mol is en zichzelf verdacht heeft gemaakt). Salim zei ook tegen Bart toen met de volksvertegenwoordigers, dat hij dat toch goed had gedaan (beetje om hem te testen omdat hij dacht dat Bart de mol was).
Bart denkt overduidelijk dat Alina de mol is (zit vaak bij haar in opdrachten, wou haar niet laten lopen, etc ...)
Alina verdenkt Jolien (zit ook altijd bij haar in opdrachten), Jolien verdenkt Christian of Alina (ik weet het niet zeker want bij haar tonen ze heel weinig) en Christian verdenkt Alina of Jolien (ik denk vooral Alina, omdat hij vanuit de controletoren Dorien vergat en volledig op Alina focuste).
Als Alina de mol is, en Bart, Jolien en Christian haar als mol hebben, dan snap ik niet dat 1 van die drie het rode scherm had, en er in geslaagd is om beter te scoren dan Salim en Dorien. Tenzij Alina de mol is en iedereen het al wist, maar dat lijkt mij straf, en dan snap ik ook niet waarom ze haar pijl kiezen om te laten afschieten.
Ik blijf Alina verdacht vinden, maar ik ben bijna zeker dat Bruno haar en Laure verdacht.
Ook kan je nu wel afleiden uit het dagboek van de mol, dat de mol wist wie de afvaller was en dus wel actief een rol gaat gespeeld hebben in de andere weg te houden van de echte afvaller (kan dus zijn dat de mol gewoon de naam van afvaller heeft gezien toen hij bij Gilles moest om zijn scherm te zien).
Dus dan hypothetisch:
Bart
-Bart had het rode scherm en stuurt aan op de kandidaten waarvan hij weet dat ze het minst worden verdacht door de groep, dus hij hoopt dat de rest mee gaat gaan hierin en houdt hiermee de focus weg van zichzelf (dus stuurt aan op Salim en volgt dan bij Dorien, en stuurt dan nog eens richting Salim).
-Bart had groen en is niet de mol, en wil geld verdienen, en stuurt daarom aan op de kandidaat waarvan hij zeker weet dat die hem verdacht, en dus kans groot is dat die een rood scherm zal hebben (Salim en ook Dorien).
-Bart is de mol en stuurt aan op kandidaten die zeker groen hebben, en volgt gewoon in de laatste ronde.
-> maar feit dat niemand Bart koos, lijkt mij wel zeker dat er mensen hem verdenken (en ik gok op Salim en Dorien)
Christian
-Christian had het rode scherm en neemt wat de leiding en stuurt aan op kandidaten waarvan hij weet dat ze niet worden verdacht, en weet ook dat ze (mss dat Dorien hem verdacht) verkeerd zitten. Daarom kiest hij eerst voor Dorien, en volgt dan Bart zijn redenering om voor Salim te kiezen. Maar dan de hele discussie met Jolien en Alina blijft raar. Als hij Alina als mol had en rood kreeg, waarom wil hij dan haar pijl zien? Feit dat Jolien en Salim het goed vinden dat Alina haar pijl wordt afgeschoten vind ik ook vreemd. Tenzij Salim haar totaal niet verdacht en geen idee had wie de afvaller kon zijn, en dan maar haar koos. Of Christian koos gewoon voor Jolien omdat ze hem koos als afvaller, en wou gewoon zijn positie verdedigen (maar waarom dan naar Alina veranderen?) Tenzij Christian Alina en Jolien als mol heeft, en dan volledig veranderd is sinds aflevering 5 naar Jolien. Maar dan snap ik niet waarom Jolien de echte afvaller zou aanduiden als ze de mol is.
-Christian had het groene scherm en verdacht Alina (of Alina en Jolien samen). Hij kiest daarom Jolien om haar te testen (of hij verdenkt haar gewoon niet), maar waarom hij dan Alina plots kiest is raar. Tenzij hij Alina's pijl gewoon wou zien in de hoop dat die rood ging zijn.
-Christian is de mol en wist dat Jolien niet de afvaller was, en speelt in op wat ze zegt en kiest dan voor Alina omdat hij weet dat Jolien en Bart haar verdenken, en hij wist dat Alina groen had. Dan kon Jolien ook geen rood hebben, en was het Bart die de afvaller was.
-> maar lijkt mij niet zo waarschijnlijk dat Christian de mol is
Jolien
-Jolien had rood en houdt zich gedeisd en volgt gewoon bij wat de andere voorstellen, en stuurt dan aan op Christian, maar die weet de boel te verdraaien waardoor zij plots kans loopt dat haar pijl wordt afgeschoten, en begint daarom de discussie om de verdenking weg te nemen.
-> dit kan maar is wel zeer riskant
-Jolien had groen en ze denkt gewoon dat Christian verkeerd zat en denkt dat hij gaat afvallen, en gaat in de verdediging omdat ze niet wil dat ze de verkeerde pijl nog eens afschieten, en verdenkt Alina niet of wil niet aantonen op wie ze zit als mol en volgt dan maar Christian.
-Jolien is de mol en volgt eerst Christian en Bart (want weet dat Dorien en Salim groen hadden). Daarna stuurt ze richting Christian (die ook groen had) omdat ze zo zichzelf verdacht maakt, en Christian gaat mee in de discussie. Wel risicovol want plots kiest hij voor Alina, maar niet zo als Jolien weet dat Christian haar en Alina verdenkt (en Alina groen had).
In dit scenario had Bart dus ook rood.