Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën

SherlockMolmes18 apr 2020, 22:52

57
Als Jolien de mol is kunnen ze natuurlijk wel wat geregisseerd zijn, denk bijvoorbeeld aan Gilles die in de finale aflevering wat nepbeelden opneemt om na te denken over zijn raadsel.
Maar een hele opdracht wordt niet in scene gezet. Gilles de Coster heeft in een interview wel eens gezegd dat de makers proberen om zoveel mogelijk een eerlijk beeld te geven van het verloop van de reis, dat geloof ik ook.
De mol is natuurlijk een toneelspelletje, en daar zal de regie ook wat mee spelen. Maar ze gaan niet opdrachten overnieuw doen om het beter te laten lijken voor ons. Als de mol fouten maakt wordt dat ook gewoon aan de kijker getoond.

jan.dormelaers20 apr 2020, 01:46

4
Goh, ik denk dat jullie het wat te ver zoeken hoor.
Ik heb zelf wel wat ervaring met beeldmontage en ik kan je vertellen dat je heel vaak wel wat moeite moet doen om de juiste dynamiek in een montage te steken.

Maar in regel mag je er van uitgaan dat er tijdens de spellen niet gemanipuleerd wordt met beeld.
Je moet er rekening mee houden dat er slechts een beperkt aantal cameraploegen zijn. Een stuk of 4/5 vermoedelijk.

Om het voorbeeld van Alina en de Minotaurus aan te halen. Daar heb je 1 cameraploeg bij het bord staan, 1 cameraploeg aan de tafel staan en 1 cameraploeg in de bibliotheek. Dan heb je nog 1 of 2 ploegen over voor in het bos te filmen. Dus daar is het onvermijdelijk dat er meerdere takes moeten gedaan worden om het verhaal verteld te krijgen.
Maar wat in principe wel zo is, is dat het spel niet onderbroken wordt, tenzij voor ernstige redenen, zoals een cameraman of klankman die valt en zich bezeert of machinepech of dergelijke.

Bij zulke televisieprogramma's is er ook een Game-Producer mee he. Die leidt alle spellen en zorgt ervoor dat alle regels gevolgd worden. Het is meestal zo dat het spel eerst on-camera door Gilles wordt uitgelegd om zo de reacties van de kandidaten te kunnen vastleggen. Nadien gaat de Game-Producer nog eens in detail de spelregels uitleggen aan de kandidaten en antwoorden op vragen om misverstanden te vermijden.

Een game-producer zal het spel in de gaten houden en bijvoorbeeld ook de tijd, maar als er technische stops moeten gebeuren om kandidaten in een veiligheidsharnas te steken bijvoorbeeld, dan stopt de Game Producer de tijd om die nadien weer te starten wanneer de kandidaat klaar is.

Dus tijdens de effectieve spel-take, gaan de kandidaten het spel spelen met de hun toegestane tijd en zullen de cameramannen veelal op veilig spelen en een vrij ruim beeld maken zodat ze niets missen van de actie.
Wanneer bijvoorbeeld Alina gepakt wordt door de minotaurus, stond één van de cameramannen misschien niet optimaal gepositioneerd en hebben ze gevraagd om dat opnieuw te doen, zodat het wel duidelijk in beeld is.

Heel waarschijnlijk zullen ze na elke kandidaat nog wat "inserts" nemen zoals closeups van de handen, van de karabijnhaak, voorbijloop-shots, linkshots met de hint halverwege., etc... Die tellen niet mee in het speltijd, maar dienen gewoon om extra beeldmateriaal te hebben om de montage wat meer dynamiek te geven. Net zoals ze achteraf of op voorhand ook wel extra beeldmateriaal zullen draaien van de Minotaurus en de hints etc...

Hetzelfde geldt bij de bekendmaking van de fitnessopdracht. Ook daar heb je waarschijnlijk 1 camera op GDC staan, 1 camera in het restaurant en 2 of 3 camera's op de kandidaten. De cameramannen op de kandidaten moeten close-ups draaien van alle kandidaten, dus die wisselen af. De close up van Jolien zonder de hand van Alina is een beeld dat eerder of later gedraaid werd en werd verschoven om zo een cut te maskeren. Dat heeft niets met bescherming van de Mol te maken, maar dat is eerder montagetechnisch twee beelden aan elkaar proberen te plakken 😉
Het nadeel aan retakes is wel dat er vaak continuiteitsfoutjes insluipen.

Trouwens er werd hier ook al gewag gemaakt dat de monteurs de identiteit van de Mol niet zouden kennen, natuurlijk kennen ze die. Ik herinner me nog beelden uit de reveal-aflevering met Gilles Van Bouwel die de metro moet nemen waarbij hem wordt aangemaand door een producer voor op zijn gemak te wandelen en pas op het laatste wat te lopen voor de schijn. Of beelden waarbij tijdens een 1-op-1 interview aan alle kandidaten gevraagd wordt: "Ben jij de Mol", waarop Gilles Van Bouwel antwoordt aan de reporter en de cameraploeg: "Ja, maar gijle weet dat toch hé?"

Dus tijdens de opnames weet iedereen van de crew wie de Mol is, want zij moeten ook in functie van die reveal-aflevering beelden maken en tijdens de montage zien ze die beelden ook passeren, dus iedereen weet dat wel, maar iedereen heeft ook een strenge NDA moeten tekenen die ervoor zorgt dat ze niet uit de biecht klappen. Tenzij ze een zware geldboete willen betalen 🙂

De afleveringen van de Mol worden echt niet zo kort voor de uitzendingen gemonteerd hoor.
Ik weet het niet zeker he, maar ik denk dat de montage van elke aflevering ongeveer 6 weken duurt. Vermoedelijk gebruiken ze wel meerdere montagecellen tegelijk. Dus drie weken met twee montagecellen of twee weken met drie montagecellen.

Dus die afleveringen monteren duurt wel even. Bovendien moeten die dan nog gevisioneerd worden door de bazen van Vier etc, dus die montages gebeuren ruim op tijd.

tom.poortman20 apr 2020, 05:56

10
Wat ben ik blij een reactie te lezen van iemand die wat kennis heeft uit de productiewereld.
Een programma maken is niet makkelijk en kan je onmogelijk uit 1 vlotte opname krijgen (al heb je een crew van 200)
Wat er hoogstwaarschijnlijk gebeurd is dat ze een opdracht laten uitspelen en aan het einde van de opdracht, of wanneer een game producer de tijd stilzet van de opdracht (bv. verwijderen van een harnas, verplaatsen van locatie, nieuw onderdeel van een opdracht start), sommige gebeurtenis opnieuw filmen. Dit heeft dus totaal geen invloed op het spelverloop maar is nu eenmaal nodig om genoeg beeldmateriaal te hebben om een vlotte scene te krijgen en keuze te hebben in de montagecel. Het gaat hier dus niet over het opnieuw uitvoeren van een opdracht maar over het opnemen van extra close ups, details, hoofdshot, shouldershot, wideshot, noem maar op. Het kan dus zeker zijn dat Jolien of Alina iets opnieuw moet doen, maar dit veranderd niets aan het spelverloop.
Beelden worden ook niet altijd chronologisch gemonteerd en geluid past niet altijd op de beelden die we te zien krijgen. Dat is nu eenmaal hoe tv werkt. Ze doen dit niet om je "in't zak te zetten" maar om een deftige aflevering te maken, waar het er niet vingerdik op ligt wie de mol is.
"De mol" als programma kan nu eenmaal niet scripted zijn want dat komt kijkend Vlaanderen binnen de kortste keren te weten en dan ben je jouw kijkcijferkanon kwijt en dus ook heel veel centjes.

Neem zulke dingen dus zeker met een korrel zout en bekijk het ook eens van het standpunt van de producers en de cameramensen. Ze maken deze serie om jou een zoektocht te geven en je te laten nadenken over verborgen tips, mensenkennis te gebruiken, analyses te maken en je vooral te laten amuseren.

Herbie20 apr 2020, 07:51

109  Uma
Goed dat hier mensen zijn met kennis van beeldregie. Ik vraag me af hoe bij de proef met de winkeldiefstal de opnames in de winkel gebeurd zijn.

lorenzo.dejongh20 apr 2020, 08:50

344  Sven
Ik gok met kleinere camera's of verborgen in een winkelwagen, volgens mij zag je ook licht af en toe een stukje van een winkelwagen in de shots. En je kan natuurlijk werken met GoPro's (is een veelvoorkomend ding om bijvoorbeeld beveilingscamera beelden te faken).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7