Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

salb21 mar 2020, 07:44

 352  Sven
HN 21 maart 2020

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Morgen 21 maart 2020

Mollenjagersschieten in actie

De mollenjacht onder kijkers van het tv-programma De mol is intensiever dan ooit, dankzij corona. Dit zijn de fanatiekste moloten.

Davy Gijbels (36) runt website wieisdemol.be, ziet vooral Christian in de kijker lopen

'Ik let op wat er gebeurt tijdens de opdrachten'
Davy Gijbels is een fan van het eerste uur. Toen het programma nog op de VRT liep, was hij er als de kippen bij om de mollenkoorts aan te wakkeren via de website http://www.wieisdemol.be. Dat is ook anno 2020 nog steeds een populaire pleisterplaats voor moloten, zo blijkt. Meteen na de eerste aflevering kwamen zo'n 40.000 mollenjagers er een kijkje nemen.

Ook Davy zelf is zo'n mollenjager. En zoals je dat van een IT'er kan verwachten, doet hij dat op gestructureerde en analytische wijze. "Er zijn verschillende strategieën", legt hij uit. "Sommige mensen concentreren zich op het geld dat gewonnen of verloren wordt, anderen gaan op zoek naar verborgen hints, terwijl ik vooral kijk naar wat er tijdens de opdrachten gebeurt." Daarbij stelt Gijbels zich niet de voor de hand liggende vraag wat de mol zou doen, maar is hij vooral op zoek naar zaken die de mol niet zou doen.

"De deelnemers weten ondertussen hoe het spel werkt en gaan allemaal verdachte dingen doen. Het is moeilijk om door het bos de bomen nog te zien. Daarom focus ik op andere zaken. Als er tijdens een opdracht een kandidaat op het nippertje aan komt zetten met cruciale informatie waardoor de opdracht tegen de verwachtingen in toch nog slaagt, dan weet ik dat die mag schrappen als potentiële mol. Omdat het als saboteur veel te makkelijk is om in zo'n geval gewoon te zwijgen." Die tactiek leidt voorlopig naar Christian. "Hij weet zich altijd op een of andere manier in een positie te manoeuvreren waarbij hij de leiding in handen kan nemen. Om er dan nadien toch niet in te slagen de boel vlot te doen verlopen. Dat is verdacht."

Om alles in de gaten te houden reserveert Gijbels elke avond een paar uur om zich op De mol te gooien. Het leeuwendeel gaat naar het onderhouden van zijn mollensite en het daarbijhorende forum. Maar ook de afleveringen worden bekeken en herbekeken om daarna alle bevindingen nauwkeurig in een mollenboekje te noteren. Die gestructureerde aanpak legt Gijbels geen windeieren. Elke jaargang al wist hij, ruim voor de finale, de mol bij de kraag te vatten. Alleen vorig jaar ging het mis. "Omdat toen alle regels overboord werden gegooid", denkt hij. "Elisabeth wist vooraf niet dat ze de mol zou zijn. Ze moest improviseren en dat maakte het voor ons mollenjagers veel moeilijker."

Of zijn analytische aanpak als deelnemer zou werken, durft Gijbels niet te voorspellen. "Ik heb er al een paar keer aan gedacht om me in te schrijven. Maar ik vrees dat het vanuit mijn zetel toch net iets makkelijker is om de mol te ontmaskeren dan wanneer je echt midden in zo'n spel zit."

Benedikte Vossen (30) Uitzendconsulent, overtuigd dat Alina de mol is

'Alle verdachte fragmenten spoel ik terug'
De zondagavond van Benedikte Vossen verschilt amper van die van de doorsnee tv-kijker. Net als ruim een miljoen anderen kijkt ze die avond samen met haar man naar De mol. Maar waar het voor haar wederhelft bij die ene kijkbeurt blijft, ontpopt Benedikte zich in de dagen die volgen tot een iets fanatieker mollenvanger. Gemiddeld drie keer wordt elke aflevering herbekeken. Op grondige wijze, zo blijkt. "Het zijn de kleine dingen die het verschil maken", legt Benedikte uit. "Opschriften op de kledij die kandidaten dragen, details in het straatbeeld, bepaalde uitspraken. Alle verdachte fragmenten spoel ik terug om ze nog eens opnieuw te bekijken. Ook vertraagd, als dat moet."

Die aanpak verklaart meteen waarom Benedikte voorlopig haar blik strak op Alina heeft gericht. Bij de allereerste proef wist zij opvallend snel dat een van de kandidaten niet vastgeketend was, merkte Benedikte op. En dat er in aflevering twee in het straatbeeld plots graffiti opduikt met de letters van Alina's naam kan ook al geen toeval zijn.

In het volgen van de geldstroom is Benedikte minder fanatiek. "Zeker de laatste paar seizoenen is het onbegonnen werk om daar conclusies uit te trekken", vindt ze. "Kandidaten spelen steeds nadrukkelijker een spel en doen er alles aan om zichzelf verdacht te maken bij hun medekandidaten. Ook al gaat dat ten koste van de prijzenpot."

Wat Benedikte dan wel weer met meer dan gewone aandacht in de gaten houdt, is de menselijke interactie. Als uitzendconsulente weet ze daar namelijk wel een en ander van af. "We hebben op het werk wel wat tips en opleidingen gekregen om te bepalen of iemand al of niet de volledige waarheid spreekt. Die hou ik in het achterhoofd bij het herbekijken van De mol." Die ervaring sterkt Benedikte in de overtuiging dat ze zelf ook een goede kandidate of zelfs mol zou kunnen zijn. "Als het er echt op aan komt om te liegen, zou ik perfect een masker kunnen op zetten."

Tot het zover is beperkt ze zich tot televisiekijken en online volgen wat de theorieën van haar mede-moloten zijn. "Normaal gezien ben ik daar sowieso behoorlijk wat uren per week mee bezig. Maar nu er sowieso niet veel anders te doen is, loopt dat nog wat verder op. De mol is bij deze gewaarschuwd."

Marc Denys (51)Runt Facebook-groep Mollengroep, denkt dat Christian de mol is

'Alle andere hobby's moeten nu wijken'
"Ze kunnen niet alles in de montage verdoezelen." Marc Denys is ervan overtuigd dat je als kijker de mol kan ontmaskeren. "Natuurlijk blijft het een tv-programma en natuurlijk knippen de makers de fragmenten waarin de mol zich te expliciet blootgeeft. Maar de opdrachten en hoe de deelnemers deze al dan niet tot een goede einde brengen, moeten ze wel laten zien. Ook als de mol zich daarin blootgeeft."

Marc bekijkt elke aflevering minstens drie keer. Een noodzaak, wil je alle verdachte dingen die kandidaten zeggen of doen goed noteren. "Van elk van de kandidaten hou ik een dossier bij", zegt hij. Met wie ze praten, welke rol ze op zich nemen tijdens de opdrachten, hoeveel geld ze binnenbrengen of verliezen. Alles. "Na verloop van tijd begin je bij het doornemen van die notities een patroon te herkennen."

Zo had Marc twee jaar geleden al vrij snel door dat Pieter, de mollende priester, een dubbelrol speelde. Ook de voorbije jaargangen wist hij tegen de tijd dat de finale op het scherm kwam vrij zeker wie de mol was. Enkel vorig jaar liep het fout en kon Elisabeth hem in de luren leggen. Het speuren naar de mol nam de voorbije jaren een steeds forsere hap uit Marcs weekplanning. "Wanneer De mol op tv is, moeten alle andere hobby's wijken", vertelt hij. "Normaal ga ik vaak sporten en wandelen, daar is nu geen tijd voor." Zeker sinds Marc de Facebook-groep Wie is...de Mol? oprichtte - goed voor zo'n 26.000 leden - slorpt de jacht op de mol zowat alle vrije tijd op. "Ik probeer zoveel mogelijk te lezen van wat over het programma verschijnt en wissel constant strategieën uit met de andere leden." Opvallend: onder hen zitten ex-deelnemers. "Vaak komen die met verrassende tips", zegt Marc. "Axel raadde me aan goed te kijken naar de reacties bij de eliminatie. De mol weet op voorhand wat er gaat gebeuren, dat maakt het moeilijk echt spontaan te reageren wanneer de schermen groen of rood kleuren."

Na de laatste aflevering pikt Marc zijn sportieve hobby's zo snel mogelijk weer op. "Ik schrijf me al jaren in als kandidaat voor De mol. Tot nu toe zonder succes. Maar je weet nooit. Misschien lukt het volgend jaar en dan is het belangrijk in topconditie te zijn wanneer de opnames beginnen."

Sabine Simoen (44) Lid van de Mollengroep op Facebook, zet haar centen in op Els

'Ik kom altijd bij de winnaar uit'
Sabine Simoen moet even de televisie wat stiller zetten voor ze ons te woord kan staan. Op de achtergrond horen we Gilles De Coster uitleg geven bij een van de opdrachten van deze jaargang. Dat er nu inderdaad wat meer tijd is om de afleveringen opnieuw te bekijken, zegt Sabine. Wat ze dan ook vol enthousiasme doet. Elke aflevering wordt minstens vijf keer herbekeken. Met een mollenboekje bij de hand, de laptop op de schoot en de afstandsbediening binnen handbereik. Kwestie van cruciale momenten een aantal keer terug te kunnen kijken.

Speciale aandacht gaat er bij Sabine naar het geld dat wordt binnengebracht, de kledij van de kandidaten en de soundtrack die bij het programma hoort.

"De nummers die te horen zijn vormen een soort extra informatielaag", legt ze uit. In aflevering twee zag Sabine bijvoorbeeld hoe Els in de fout ging. "Als je dan meteen daarna Brenda Lee I'm Sorry hoort zingen wanneer Els in beeld komt, weet je dat je op het juiste spoor zit." De mol is voor Sabine een hobby die ze liefst over zo veel mogelijk weken spreidt. Door bijvoorbeeld ook naar de Nederlandse versie van het programma te kijken. En ook daar mee te speuren naar de saboteur. Al is de jacht daar naar eigen zeggen net iets minder fanatiek. "Ik vind de versie van onze noorderburen net iets minder dan wat we bij ons te zien krijgen. De opdrachten zijn niet zo spectaculair en het concept is wat minder strak uitgewerkt. Het blijft toch altijd aftellen tot het programma ook bij ons weer op tv komt."

Sabine houdt alles bij. Waar de kandidaten zitten tijdens de eliminatie, in welke volgorde ze spreken, de kleur van hun mollenboekje... "Elk detail kan een hint zijn." Al moet ze daar wel bij vertellen dat haar speurwerk de voorbije jaren niet altijd evenveel vruchten afwierp. "Ik ben er nog nooit in geslaagd de mol te vinden. Ik kom om een of andere reden altijd bij de uiteindelijke winnaar uit." Bij deze onze voorspelling: De mol wordt dit jaar gewonnen door Els.

De mol, elke zondag om 20 uur op Vier.
Gebruikersavatar

Davy22 mar 2020, 21:16

Site Admin  1167  Uma
Onverwachte eliminatie voor afvaller 3
"Ik had een sleutel in mijn hand en heb hem niet gebruikt"

➡️ https://www.wieisdemol.be/nieuws/119/on ... afvaller-3

Afbeelding

De afvalrace gaat verder, want ook vanavond moest er weer een deelnemer het spel verlaten. Hoewel Els tijdens de laatste opdracht in een bibliotheek op veilige afstand van de Minotaurus zat, werd zij uiteindelijk wel het echte slachtoffer van de derde aflevering. Niet als prooi van het mythologisch wezen dus, maar wel van de saboteur in de groep..

Meer lezen
Gebruikersavatar

elkemol23 mar 2020, 01:26

 654
Onverwachte eliminatie voor afvaller 3
"Ik had een sleutel in mijn hand en heb hem niet gebruikt"
Afbeelding
Gebruikersavatar

salb23 mar 2020, 08:23

 352  Sven
HN 23 maart 2020

Afbeelding

De groep is heel wat geld kwijt en de eerste vrouw sneuvelt in ‘De Mol’: https://www.hln.be/showbizz/tv/de-groep ... ~a3c74776/

Achter de schermen bij ‘De mol’: “De eerste dansmoves van het seizoen zijn een feit”: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200322_04898522

‘De Mol’: 8 kaaskoppen, een minotaurus en meerdere mollen in aflevering 3: https://www.flair.be/nl/lifestyle/de-mol-2020-afl-3/

‘De Mol’ aflevering 3: wij hebben een duidelijke nieuwe hoofdverdachte: https://newsmonkey.be/de-mol-aflevering ... verdachte/

‘De mol’- aflevering 3: ‘Alleen Els en jolige non-verdachte Dorien bleven ongeschonden’: https://www.humo.be/tv/de-mol-afleverin ... ~bd0339a3/

Lachen, gieren, brullen: de grappigste ‘De Mol’-tweets op een rijtje: https://www.hln.be/showbizz/tv/lachen-g ... ~ae2a08da/
Gebruikersavatar

salb23 mar 2020, 22:11

 352  Sven
Het Nieuwsblad 23 maart 2020

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

chicawah.janssen25 mar 2020, 12:23

 8153
Marc Denys vroeg me zijn artikel van in De Zondag hier even te plaatsen
😂 😂 😂

Bij het raften het rode team niet gewoon, maar zelfs nog meer, in het nadeel nadat rode Bart de kruik met het nadeel stuk schoot ??? 😲
Dan heb ik naar een ander programma gekeken denk ik. :mrgreen:

Bij de Minotaurus verdeelt Gilles De Coster de groep in twee? Dacht het niet hoor!

Jolien een ideale gids??? Really?
Laatst gewijzigd door chicawah.janssen op 25 mar 2020, 12:31, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

MolWout25 mar 2020, 12:26

 348
Allee, nu weten we ook weeral wie de mol niet is. Zo is er ook niks aan hè. 😂
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 21