Interview met Joeri in Humo van 30 juni:
Het Nieuwsblad 30 juni 2020
Voormalige ‘De Mol’-kandidaten testen de VR-versie uit: “Vaak worden dingen geschrapt omdat ze onbetaalbaar zijn. Hier is het net omgekeerd”
Pieter Dumon 30 juni 2020 14u00 Bron: De Morgen
TV Deelnemen aan ‘De Mol’ is normaal voorbehouden aan een select gezelschap van gelukzakken die de strenge selectie weten te doorspartelen. Maar vanaf deze week kan iedereen op mollenjacht, zij het dan wel in virtuele vorm, die morgen in première gaat in Blankenberge. Vijf voormalige deelnemers onderwierpen het VR-spel aan een grondige test. “Ik had bij momenten echt kippenvel.”
“Had ik dit maar eerder geweten. Hier hebben we ‘De Mol’ in een halfuurtje uitgespeeld, vorig jaar heeft me dat drie weken en veel slapeloze nachten gekost.” Christian, een van de deelnemers aan het vorige seizoen van het programma, heeft net de virtuele versie van ‘De Mol’ uitgetest. En dat is hem duidelijk bevallen. “Het is veel cooler dan ik had verwacht. Dit komt verbazend dicht in de buurt van de echte ervaring.”
Een halfuur eerder kregen Christian en vier andere ‘De Mol’-kandidaten een zwarte VR-bril opgezet. Die katapulteerde hen naar Nieuw-Zeeland, waar een virtuele Gilles De Coster hen stond op te wachten. Hij gaf tekst en uitleg bij de drie opdrachten die ze samen tot een goed einde moesten brengen. Net als op tv is er één mol en moeten de anderen die ontmaskeren. Een opdracht waar niet alleen Christian maar ook de andere spelers – soms tot hun eigen verbazing – helemaal in opgaan. “Ik vind het moeilijk om me in te leven in dit soort virtuele dingen”, zegt Alina, begin dit jaar nog saboteur van dienst. “Maar nu kreeg ik tijdens het spelen bij momenten echt kippenvel.”
Geen limieten
Dat is de verdienste van Jeroen Mertens en Joren Creylman. De twee heren werkten de voorbije seizoenen bij Woestijnvis aan de televisieversie van ‘De Mol’ en mochten zich nu aan de virtuele variant van hun programma wagen. Al was dat even aanpassen. “Bij de televisieversie moet je altijd rekening houden met de kijker. Een opdracht moet niet alleen leuk zijn om te spelen, ze moet ook leuk zijn om naar te kijken. Die laatste vereiste viel nu weg.”
Ook aan de nieuwe budgettaire limieten was het wennen. “Bij het tv-programma moeten we bij het bedenken van opdrachten steeds op de kosten letten. Vaak worden dingen geschrapt omdat ze onbetaalbaar zijn. Nu was het net omgekeerd. Bij elke test kregen we de opmerking dat het best nog iets spectaculairder mocht. In de virtuele wereld komt het niet op een helikopter meer of minder.”
Oud-kandidaten van ‘De mol’ spelen nu de virtuele versie in The Park, Antwerpen.
Joris Casaer Oud-kandidaten van ‘De mol’ spelen nu de virtuele versie in The Park, Antwerpen.
Dat is meteen de reden waarom het spel zich afspeelt zich in Nieuw-Zeeland. “Dat land staat al jaren op één in ons lijstje van favoriete bestemmingen. Maar het is gewoon te duur om de hele ploeg en alle kandidaten naar daar over te vliegen. Ook dat speelde deze keer geen rol.”
Sterrenhemel
Het idee om ‘De Mol’ in een virtueel jasje te stoppen komt van Philippe De Schutter. Hij is managing director van The Park, het bedrijf dat virtuele speelruimtes runt in onder andere Antwerpen, Brussel en Gent. “Je kunt bij ons verschillende games spelen, maar tot nu waren dat vooral schietspelletjes. We waren al langer op zoek naar een familievriendelijke variant. ‘De Mol’ leek ons wat dat betreft het ideale format.”
Al had het behoorlijk wat voeten in de aarde om zo’n televisieprogramma in een virtuele game om te zetten. “Door met Woestijnvis samen te werken hebben we de lat voor onszelf heel hoog gelegd”, zegt De Schutter. “We konden het ons niet permitteren om met middelmatige decors aan te komen. Die gasten zouden dat gewoon niet pikken. Elke rots en elke plant die je ziet is op een Nieuw-Zeelands voorbeeld gebaseerd. Zelfs de positie van de sterren komt overeen met wat je aan de andere kant van de wereld aan de hemel ziet.”
Aan dat oog voor detail hangt een prijskaartje vast, ook voor wie ‘De Mol’ wil spelen. Een toegangsticket kost 34,99 euro. “Veel geld”, beseft De Schutter. “Maar wat wij doen vraagt dan ook heel wat investeringen, zowel in nieuwe spelformats als in materiaal. De technologie die we hier gebruiken zul je pas over een paar jaar in de huiskamer vinden. Maar alleen zo kun je de bezoekers verbluffen.”
Bij Christian en Alina is dat alvast gelukt. “Ik kom zeker nog eens terug”, zegt die laatste. “Veel vrienden vragen me hoe het voelt om deel te nemen aan ‘De Mol’. Hier kunnen ze het aan den lijve ondervinden.”
De VR-game zal op 1 juli in première gaan in Blankenberge en vanaf 2 juli ook speelbaar zijn in de andere playgrounds van The Park in Hasselt, Antwerpen, Gent, Brussel en Kortrijk.
HLN 25 juni 2020
Christian uit ‘De Mol' verovert TikTok: “Zelf kijk ik het liefst naar Julie Vermeire”
In ‘De Mol' ontpopte Christian Jansen (26) zich als publiekslieveling, en dát succes lijkt hij nu te verzilveren. Christian heeft een account op TikTok, de populaire social media-app. En nee, hij trakteert ons daar niet op ‘De Mol'-theorieën, maar op hilarische filmpjes. Christian heeft al meer dan 100.000 volgers op TikTok. En op Instagram staat de teller op 40.000.
“Ik ben volop de wonderen van de sociale media aan het ontdekken en ik amuseer me daar enorm mee”, vertelt Christian, die werkt als consultant. “Ik kan daar m'n creativiteit in kwijt.”
Voorlopig heeft Christian nog maar tien filmpjes op TikTok, maar die bewijzen dat hij een geboren entertainer is. Zo gaf hij op een grappige manier een oplossing voor wie tijdens de lockdown graag op reis wilde gaan. Hij stak zichzelf in een Hawaïaanse outfit en propte zichzelf in een valies.
Het moeilijkste
“Een goed idee bedenken voor die filmpjes is veruit het moeilijkst”, aldus Christian. “Ik denk daar goed over na en steek daar tijd in. Die ideeën komen niet altijd vanzelf. Ik ben aan het werk en heb enkel tijd tijdens de lunch of voor ik ga slapen. Dan bekijk ik veel dingen online en praat ik met mijn zussen, mijn vriendin en mijn vrienden over wat er mogelijk is en of zij een leuk idee hebben. De uitwerking zelf gaat het snelst. TikTok-filmpjes zijn kort. Een paar takes, een beetje compileren en het geheel strak maken, zodat het goed vooruitgaat. Dat valt allemaal goed mee. Het idee vinden is echt het moeilijkst.”
Julie Vermeire
Wie Christian zélf goed vindt op TikTok? Julie Vermeire! ‘Ja, die is altijd zo enthousiast’, zegt hij. ‘Ze straalt enorm veel positiviteit uit en dat vind ik cool. Ze danst ook supergoed én is origineel in haar dansjes’