Ik ben eigenlijk heel dankbaar voor dit seizoen van Café De Mol en hoop dat de makers het nut er ook van inzien..
Ja, je kan het van de negatieve kant bekijken: 'Influencers' is zodanig slecht dat bijna een miljoen mensen na 'De Mol' gewoon afhaakt en niet meer op Vier blijft om ook CDM mee te pikken.
Of je kan het anders bekijken en zeggen dat Café De Mol voor zo'n 250.000 waardevol genoeg is. En meer heb je soms niet nodig. Liever een kwaliteitsvol programma voor 250.000 mensen dan bagger voor het dubbele.
En qua kwaliteit heeft men dit seizoen hopelijk ook het licht gezien. Er waren enkele afleveringen met verdomd goeie analyses (die met Axel en Kaat bijvoorbeeld, ook gisteren met Courtois), maar vooral: er werd tijd gemaakt voor die analyses. De gesprekken met de afvallers leken me ook iets langer te duren dan gewoonlijk, in de eerste aflevering zat die persoon gewoon mee aan tafel voor zowat de helft van de uitzending om zijn zegje te doen. En de vragen die gesteld werden gingen ook gewoon over het programma en niet over "grappige" Twittercomments of zo.
Het aspect van Influencers ertussen? Het programma Influencers zelf is totaal mijn ding niet qua humor, maar laat ons eerlijk zijn, ik heb toch Vier laten opstaan (of de zender doorgespoeld indien ik wat uitgesteld keek) en heb Influencers dus getolereerd om toch maar Café De Mol te kunnen zien, dus ook ik word als een Influencers-kijker beschouwd en dus heeft Vier dat tegenover mij goed gedaan: ze zijn erin geslaagd mij te doen kijken naar iets wat mij niet interesseert. Punt voor hen.
Bovendien kon Café De Mol door dit tussengevoegde programma ook veel korter op de bal spelen. Enkele resultaten waren gekend van mensen die online op hun verdachte hadden gestemd in het voorbije halfuur én onze forumgod Davy had tijd om wat zaken van het forum op te pikken en in de uitzending te gooien om nog wat opvallendheden in the picture te plaatsen of een bepaalde vraag te stellen aan de afvaller.
Fan van Influencers of niet, maar het tussenvoegen van dit programma heeft ervoor gezorgd dat de besproken onderwerpen kwaliteitsvoller waren.
Ook wil iedereen dat Corona snel voorbij is, maar is het tegelijk zo dat we dankzij Corona óók veel meer kwaliteit in het programma hadden. Dat gevoel dat men bij talkshows lijkt te hebben om er per se komische noten in te steken, dat was een stuk minder, waardoor de focus meer lag op een kwaliteitsvolle analyse dan op een geforceerde kwinkslag. Persoonlijk juich ik dat volledig toe.
Ik hoop dan ook uit de grond van mijn hart dat de producers volgend jaar dezelfde weg zullen inslaan met het programma (in de hoop dat er een nieuwe editie komt).
Dus niet meer vragen zoals aan Joke of ze nog op Tinder zit of zoals aan Gilles wat hij vindt van ananas op pizza, maar een écht Mollotenprogramma.
- Minder willen grappig doen
- Minder BV's die zich willen laten gelden (Ik ben zeker dat Jeroom een slimme mens moet zijn, dus ik wil zijn échte mening horen in plaats van een app met geluidjes, bijvoorbeeld)
- Meer kwaliteitsvolle analyses
- Meer inzichten van ex-deelnemers
- Uitgebreider belichten van de proeven
- Een langer en inhoudelijker interview met de afvaller
- Gemeende/Echte input van de kijker over iets wat in het programma opviel
- ...
Ik zag dus vooral positieve evolutie eigenlijk dit seizoen. Zelfs James Cooke was eens gewoontjes in plaats van een steekzotte spring-in-'t-veld; een verademing.
En als daar dan maar 250.000 mensen naar kijken, dat maakt geen zier uit, want voor die 250.000 mensen die het willen zien heb je dan gewoon een steengoed programma.
'De Mol' is het hoofdprogramma, dat voor het tweede jaar op rij de o zo belangrijke zondagavond heeft gewonnen. Dus VIER is tevreden. En Café De Mol is dan het leuke extraatje voor wie het interesseert, molloot of niet.
Laatst gewijzigd door Cedric op 21 apr 2020, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"Kzien't an jen oangezichte!" - Joke Lannoo