Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Vermoljoen27 apr 2020, 22:30

 2354  Uma
Enkele (interessante) vragen van Marc Denys aan Gilles De Coster:

1/ Ben je ooit al eens boos geworden op een Mol/kandidaat?
Neen, dat gebeurt niet. Ik kan me er ook geen enkele reden voor bedenken: onze kandidaten zijn het belangrijkste in heel de reeks, en wij registreren hoe ze het hele spel beleven en op welke manier ze dat doen. Ik ben altijd grote fan en zie niet in waarom ik kwaad zou kunnen worden op hen – zij zijn het die de reeks kleur geven.
2/ Is er al een moment geweest dat je je afvroeg… wat doet de Mol nu? Dit was niet de afspraak?
Dat de Mol dus een beetje anders deed dan vooraf afgesproken?
Ja, maar niet in die mate dat ik denk ‘wat doet die nu’… het gebeurt voortdurend dat de mol anders ageert dan ik verwachtte, maar dat is dan ook geen enkel probleem. Met de mol voorzien we vooraf een aantal pistes die hij of zij kan bewandelen, maar in het moment zélf ligt de keuze altijd bij de mol zélf: die moet het spel spelen zoals hij of zij dat wil. Ook moet de mol natuurlijk vaak improvsieren. Ik ben veel vaker verrast en gecharmeerd door hun inventiviteit en hun manier om in te spelen op onvoorziene omstandigheden.
3/ Heb je ooit al bijna zelf de Mol verklapt (tegenover de groep kandidaten of buitenwereld)?
Dat is me, met de hand op het hart, nog nooit overkomen. Na al die jaren is het een natuurlijke reflex geworden om dat geheim te houden. Ik zou het mezelf ook nooit vergeven. Ik vind het zélfs leuk om met mensen (kijkers én kandidaten) hun voeten te spelen als ik ook maar enigszins kan. 
4/ Hoever is iemand al gegaan om de naam van de Mol proberen te weten te komen?
Je zou vanalles verwachten, maar de waarheid is dat mensen dat eigenlijk helemaal niet willen weten. Ik heb nog nooit oneerbare voorstellen gekregen of grote sommen geld aangeboden gekregen.  Veel leuker is om het spel mee te spelen en op het einde te ontdekken of je het juist had. Niemand wil eigenlijk écht weten wie de mol is voor de finale. Behalve de kandidaten natuurlijk, maar zij zoeken dat uit door elkaar in de gaten te houden. Niet door het aan mij te vragen.
5/ Olympische proef. Sprint Salim vs. Bart. Niet verschoten toen beiden uitschoven? Wat zouden jullie gedaan hebben moest Christian de afvaller geweest zijn?
Dat ze beiden uitschoven lag aan de kiezeltjes die daar lagen, en dus was het voor ons ook enigszins verrassend. Maar het maakte de race wel héél spannend. Wat Christian betreft, of eender welke àndere afvaller: we hadden 9 uitgewerkte scenario’s, eentje per kandidaat, en de vijfkamp zou er in sommige gevallen heel anders hebben uitgezien. Zonder in detail te gaan want het is eigenlijk niet meer relevant, maar er zou in sommige gevallen een andere discipline de finale zijn geworden, er zouden minder meters voorsprong kunnen worden verdiend, in sommige gevallen zou er geen joker zijn geweest, etc. Dit gezegd zijnde waren we heel blij met Salim: zo’n sportieve jonge gast stond garant voor een mooi eindspektakel.
6/ Weet je altijd wie de afvaller is als de eliminaties starten en hoe bepaal je de volgorde (dit seizoen in begin seizoen alfabetisch en Els werd overgeslagen)?
Ja, natuurlijk weet ik dat. De volgorde hangt af van de inspiratie van het moment. Het moet altijd spannend zijn, het rode scherm moet op elk moment kunnen vallen. Als eerste, als vierde, als zevende, … op elk moment. De eerste eliminatie dit jaar ging inderdaad voor een deel alfabetisch. Ik wou graag beginnen met de mol, en daarna hebben we gewoon bepaald wanneer we rood gingen geven. Dat het bijna alfabetisch was, was eerder toeval.
7/ kiezen jullie eerst een Mol en op basis daarvan een groep errond? Of is het de omgekeerde volgorde?
Die vraag ga ik wijselijk laten passeren. Sommige geheimen houden we liever intern. Maar beide scenario’s zijn natuurlijk mogelijk. Sowieso zijn molkeuze én groepssamenstelling allebei ontzettend belangrijk.
8/ Is het al gebeurd dat een opdracht gedeeltelijk of volledig opnieuw moest opgenomen worden?
Neen, nog nooit. De opdracht en de uitkomst ervan zijn altijd heilig, dat doen we nooit opnieuw. Wel kan het gebeuren dat bijvoorbeeld een bepaalde handeling opnieuw wordt gefilmd achteraf omdat we onvoldoende beeld hebben. Maar stel je daar niet te veel van voor, dat zijn eerder korte dingetjes zoals ‘neem nog eens de envelop’. Sowieso heeft dat nooit impact op de uitslag van een opdracht. En als het een opdracht tegen de tijd is, en je moet je cameraploeg verplaatsen (we hebben er namelijk niet oneindig veel), dan wordt de tijd sowieso even stilgelegd. Ook dat heeft geen impact. Hoe een opdracht loopt en het resultaat ervan wordt nooit veranderd. Maar op het einde van de dag willen we wél alles goed in beeld hebben natuurlijk.
9/ Is het al gebeurd dat je een kandidaat moest berispen omdat hij probeerde onrechtmatig aan info te komen? Spieken, valsspelen… ?
Gelukkig niet. Onze kandidaten spelen het spel altijd volgens de regels. Wie de mol op het spoor is, raakt ver. De anderen niet. Maar die zoektocht hebben ze bij mijn weten altijd netjes gespeeld.
10/ Stel dat het ondenkbare gebeurt… De Mol heeft iets ergs voor en kan niet meer verder… Wat dan? Is daar iets voor voorzien?
Daar zijn oplossingen voor, ja, maar die zijn niet om vrolijk van te worden. Zoiets zou de reeks simpelweg stopleggen.
11/ Is het al gebeurd dat jullie iemand tot Mol willen maken en dat hij/zij antwoordt liever kandidaat te zijn?
Neen. We weten dan ook héél goed aan wie we het vragen  We doen ons huiswerk. Kandidaten van wie we dat vermoeden, hebben we er héél graag bij als kandidaat. Je mag nooit iemand meenemen in een rol die hem of haar niet ligt.
12/ Bij 10.000 inschrijvingen. Lezen jullie eerst de kandidatuurstellingen of bekijken jullie eerst de video’s? Sommige leden vragen zich af of ze een professionele video in elkaar moeten steken.
We bekijken àlles. Video én kandidatuurstelling. En neen: het is absoluut niet de bedoeling om iets professioneels in elkaar te steken, integendeel zelfs. Een gewoon selfie-filmpje is ruim voldoende: zolang we maar een idee krijgen wie je bent, hoe je praat, wat je te vertellen hebt, enzovoort. Ik weet dat het een cliché is, maar: wees jezelf en doe zoals je altijd zou doen, zo maak je het meeste kans.

13/ Kan iedereen zich inschrijven? (vraag die ik regelmatig krijg)
Stel je kan niet met de wagen rijden, … is dit een probleem?
Neen, dat hoeft geen probleem te zijn. We willen dat De Mol een programma vàn en vòòr iedereen blijft. Dus laat je vooral niet tegenhouden. We bekijken sowieso alles kandidaat per kandidaat. Het gaat niet om het feit of je een rijbewijs hebt, of je zwart of geel of groen bent, of je géén witlof lust of op de sossen stemt  het gaat om jou, en wie je bent.
14/ Een opdracht die anders uitdraaide dan voorzien, maar toch leuk was?
De calorieopdracht was een hele moeilijke. Die opdracht ligt al enkele seizoenen op onze ideeënplank, en dit jaar paste die goed in de reeks. Maar we hadden niet verwacht dat ze het zouden halen… en de mol ook niet, zoals je kon opmaken uit haar dagboek. Maar dat is niet zo erg: het was een zalig grappige namiddag. En het is absoluut niet erg als er eens iets ànders loopt dan hoe we dachten. We gaan van bepaalde scenario’s uit, maar dat is ook niet meer dan dat. Het zijn de kandidaten die het spel maken.
15/ Weet de Mol altijd op voorhand wie het rode scherm zal zien?
Neen, nooit zelfs. Dat zou geen enkel nut hebben en het de mol enkel moeilijker maken op het moment zelf, als het rode scherm valt. Soms vermoedt de mol het wel, als hij of zij weet dat kandidaat X op een volledig fout spoor zit. Maar wij briefen dat nooit door.
16/ De Mol kan soms heftig zijn voor de kandidaten. Hebben jullie al moeten bemiddelen als een ruzie te hoog opliep?
Gemoederen kunnen hoog oplopen, en dat is ook niet meer dan normaal met bepaalde opdrachten en twists die de kandidaten ondergaan. Maar we waken er altijd over dat het snel weer voorbij is. Er is nog nooit ruzie van gekomen alleszins. Er kunnen strubbelingen zijn, maar die worden snel weer vergeten. En eigenlijk is dat ook niet zo interessant. We zijn niet bang om te tonen als het eens wat moeizamer gaat, of als er een felle reactie is, maar we willen géén hijgerige tv maken die dat uitmelkt. Maar het is ook nooit gebeurd dat zoiets bleef hangen: kandidaten hebben elkaar oprecht graag en kunnen wel wat van mekaar verdragen. En de groepssfeer is altijd uitstekend geweest!
Gebruikersavatar

Jansen28 apr 2020, 11:01

 3423  Yens
Wat een vreemde vragen stelt die man toch... En dat terwijl er zoveel leuke vragen om te stellen zijn...
Vermoljoen schreef:16/ De Mol kan soms heftig zijn voor de kandidaten. Hebben jullie al moeten bemiddelen als een ruzie te hoog opliep?
Gemoederen kunnen hoog oplopen, en dat is ook niet meer dan normaal met bepaalde opdrachten en twists die de kandidaten ondergaan. Maar we waken er altijd over dat het snel weer voorbij is. Er is nog nooit ruzie van gekomen alleszins. Er kunnen strubbelingen zijn, maar die worden snel weer vergeten. En eigenlijk is dat ook niet zo interessant. We zijn niet bang om te tonen als het eens wat moeizamer gaat, of als er een felle reactie is, maar we willen géén hijgerige tv maken die dat uitmelkt. Maar het is ook nooit gebeurd dat zoiets bleef hangen: kandidaten hebben elkaar oprecht graag en kunnen wel wat van mekaar verdragen. En de groepssfeer is altijd uitstekend geweest!
Heb er eentje uitgepikt omwille van het antwoord van Gilles. Ik kan me voorstellen dat dit hier wel eens over Bart en Jolien kan gaan. Toch zie je dat die twee op het einde best wel goede maatjes geworden zijn en dat het wederzijds respect gegroeid is (loopproef, uitkomst van de kofferproef, de decadente proef in de finale) 😉 .
Gebruikersavatar

Vermoljoen28 apr 2020, 11:02

 2354  Uma
Er zitten inderdaad een paar rare vragen tussen, maar er zijn er ook enkele die wel interessant zijn.
Gebruikersavatar

joachim.morrens28 apr 2020, 11:35

 200  Yens
Als ik het goed heb, waren de vragen van de facebookleden van de Mollengroep, en heeft Marc deze vragen doorgespeeld aan GDC. Persoonlijk vond ik vele vragen erg leuk...
Het is moeilijk om echt de verschillende posts die dit aangeven bij elkaar te zoeken, maar ik merk hier vaak een soort ... rivaliteit/neerkijken op ... de groep (en/of persoon) van Marc. Ik heb denk ik, de oorsprong in de geschiedenis, hiervan gemist (van waar komt dit? 🙂 :( 😲 ). Persoonlijk vind ik dit wel jammer...
Zijn we niet allemaal fans van hetzelfde geweldige programma? 😃

In ieder geval had ik nog een leuke vraag op overschot, een vraag die al lang in mijn gedachten rondspookte, maar ik vond ze te onnozel om te durven stellen aan Gilles, daarom heb ik ze gisteren aan een sympathieke ex-kandidaat gesteld:

Vraag: Als jullie het groene of rode scherm te zien krijgen bij de eliminatie, dan horen wij daar op tv een bepaald geluid bij, is dat gewoon pure montage, of horen jullie ter plekke daar ook het geluid dat zo een groen of rood scherm maakt?

Antwoord: Ja, dat geluid hoor je daar ook, en als het rood is, dan snijdt dat echt door je heen.

Follow-up vraag (ik was dan toch op dreef): Als jullie dan bij de eliminatie naar jullie stoelen toewandelen, horen jullie dan ook de eliminatie mol-tune?

Antwoord: Nee, dat niet 😃


Zo dus... Voor de andere mensen met rare hersenkronkels die zich dat ook eens afvroegen, bij deze weten jullie dit ook :mrgreen:
Gebruikersavatar

Jansen28 apr 2020, 11:57

 3423  Yens
Beste Joachim, die "rivaliteit" met de mollengroep heeft alles te maken met hints hier op het forum komen halen en die als eigen vondsten posten in zijn eigen facebookgroep... Vanzelfsprekend heeft iedereen het recht om op zijn manier te zoeken naar de mol, en als mensen dat graag doen op Facebook, so be it. Persoonlijk vind ik het forum veel meer gestructureerd en is het veel eenvoudiger om dingen terug te vinden door de bijzonder handige zoekfunctie.

Ons forum heeft ook een eigen facebookpagina en als ik er al eens ga kijken zie ik daar ook andere mensen dan hier op het forum (en ook wel forumleden 😉 ). Dus het heeft niks met Facebook op zich te maken.
Gebruikersavatar

masterveecee28 apr 2020, 12:30

 3547  Sven
Vermoljoen schreef:Enkele (interessante) vragen van Marc Denys aan Gilles De Coster:
...
Ik wil er daarvan toch een paar inkaderen, zodat de vragen niet ieder jaar terug komen :mrgreen:
6/ Weet je altijd wie de afvaller is als de eliminaties starten en hoe bepaal je de volgorde (dit seizoen in begin seizoen alfabetisch en Els werd overgeslagen)?
Ja, natuurlijk weet ik dat. De volgorde hangt af van de inspiratie van het moment. Het moet altijd spannend zijn, het rode scherm moet op elk moment kunnen vallen. Als eerste, als vierde, als zevende, … op elk moment. De eerste eliminatie dit jaar ging inderdaad voor een deel alfabetisch. Ik wou graag beginnen met de mol, en daarna hebben we gewoon bepaald wanneer we rood gingen geven. Dat het bijna alfabetisch was, was eerder toeval.
7/ kiezen jullie eerst een Mol en op basis daarvan een groep errond? Of is het de omgekeerde volgorde?
Die vraag ga ik wijselijk laten passeren. Sommige geheimen houden we liever intern. Maar beide scenario’s zijn natuurlijk mogelijk. Sowieso zijn molkeuze én groepssamenstelling allebei ontzettend belangrijk.
15/ Weet de Mol altijd op voorhand wie het rode scherm zal zien?
Neen, nooit zelfs. Dat zou geen enkel nut hebben en het de mol enkel moeilijker maken op het moment zelf, als het rode scherm valt. Soms vermoedt de mol het wel, als hij of zij weet dat kandidaat X op een volledig fout spoor zit. Maar wij briefen dat nooit door.
Gebruikersavatar

Cedric28 apr 2020, 12:49

 2834  Uma
Vermoljoen schreef:6/ Weet je altijd wie de afvaller is als de eliminaties starten en hoe bepaal je de volgorde (dit seizoen in begin seizoen alfabetisch en Els werd overgeslagen)?
Ja, natuurlijk weet ik dat. De volgorde hangt af van de inspiratie van het moment. Het moet altijd spannend zijn, het rode scherm moet op elk moment kunnen vallen. Als eerste, als vierde, als zevende, … op elk moment. De eerste eliminatie dit jaar ging inderdaad voor een deel alfabetisch. Ik wou graag beginnen met de mol, en daarna hebben we gewoon bepaald wanneer we rood gingen geven. Dat het bijna alfabetisch was, was eerder toeval.
Dus.. Het feit dat ze alfabetisch begonnen was geen tip, maar het was géén toeval wanneer iemand een rood scherm kreeg? Zat er dan een tip in als hoeveelste het rode scherm verscheen?

Aflevering 1 (Gilles): 5e scherm
Aflevering 2 (Bruno): 5e scherm
Aflevering 3 (Els): 3e scherm
Aflevering 4 (Laure): 4e scherm
Aflevering 5 (Salim): 4e scherm
Aflevering 6 (Dorien): 2e scherm
Aflevering 7 (Christian): 1e scherm