Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

jeroenva08 mar 2020, 22:18

 2
BIj de kennismaking tijdens de proef in Meteora, zegt Bruno wel heel duidelijk dag SAlim. Terwijl het eigenlijk zou moeten uitgesproken worden als Selim (zei Gilles DC ook in Cafe De Mol).
Als de kandidaten elkaar nog niet kenden, waarom zegt Bruno het dan verkeerd?
Gebruikersavatar

Vermoljoen08 mar 2020, 22:29

 2354  Uma
Ze kennen elkaar nog maar pas en als ze dan die namen bij hun foto's zagen staan, dan konden ze nog niet weten dat ze het als 'Selim' moesten uitspreken.
Ik zou er zelf niks achter zoeken.
Gebruikersavatar

septentrio08 mar 2020, 22:34

 30
Ze hadden elkaar nog niet ontmoet en hadden elkaar’s foto nog niet gezien. Salim zal zich wel degelijk als ‘Selim’ hebben voorgesteld dus waarom zegt Bruno net na afnemen van de blinddoek dan SAlim?

Aan de andere kant kan je je afvragen waarom ie SAlim zou zeggen als ie als de mol duidelijk gebriefd zou zijn over Salim en hoe je zijn naam uitspreekt.

Of kwam het voorstellen nadat Bruno zijn naam ergens al op een bord tijdens de opdracht had kunnen lezen? Bvb bord verbinden mensen en foto’s van objecten?
Gebruikersavatar

Jansen08 mar 2020, 22:35

 3423  Yens
Is het wel vreemd? Als hij de mol is, dan zou dat toch in de montage er uit geknipt worden? Dit was geen uitspraak die essentieel voor het programma was. Voor mij is hij hierdoor net minder verdacht. Ik denk dat de makers hebben gedacht, we laten dit in de montage om Bruno verdacht te maken. Het zal waarschijnlijk een slip of the tongue geweest zijn, of hij heeft de naam verkeerd verstaan, zoiets vermoed ik.
Gebruikersavatar

Cedric09 mar 2020, 00:40

 2834  Uma
Sorry, maar ik kan dit ontkrachten denk ik.

Op de bordjes stonden namelijk ook gewoon de namen geschreven bij de foto's.

Afbeelding

Waarschijnlijk heeft Bruno dus gewoon de naam gelezen.

Ik heb ook wel vaker dat als mensen zich voorstellen aan mij dat ik enkele seconden later de namen al vergeten ben. Pas als ik ze dan iets later een tweede keer hoor, onthou ik die beter. Het zou me dus niets verbazen dat Bruno, Gilles, Laure en Salim zichzelf aan elkaar voorstelden, maar door de adrenaline, de tijdsdruk en de op te lossen proef daar niet meteen aandacht aan besteedden. Tijdens die proef zagen ze dan die namen staan op de bordjes en als daar dan SALIM staat, dan is het logisch dat je ook gewoon SALIM zegt in plaats van SELIM.


EDIT/ Nevermind, het was al voor ze die bordjes zagen dat hij Salim zei.
Gebruikersavatar

Torremolinos09 mar 2020, 09:32

 264
Wat me na deze discussie opviel, is dat de mol zelf van achter het glas ook Salims naam uitspreekt met een ‘a’. Weliswaar is het de computer die het uitspreekt, maar dan vermoed ik toch dat de mol het ook zo heeft uitgesproken.
Geen idee wat ik er verder achter moet zoeken
Gebruikersavatar

BeaVer09 mar 2020, 09:44

 1293  Uma
Omdat de A uitspreken als E geen standaard Nederlands is.
Als je aan de Siri's en Alexa's van de wereld vraagt om de naam voor te lezen, zal die computer standaard SAlim zeggen ipv SElim.
Gebruikersavatar

ex-molinator09 mar 2020, 11:02

 3483  Uma
BeaVer schreef:Omdat de A uitspreken als E geen standaard Nederlands is.
Als je aan de Siri's en Alexa's van de wereld vraagt om de naam voor te lezen, zal die computer standaard SAlim zeggen ipv SElim.
Tenzij je ingeeft dat de taal Turks of Arabisch is (en ik meen me te herinneren dat het Maghreb Arabisch (in Marroko specifiek darija) eerder een "eîh" klank heeft, daar waar het Oostelijk Arabisch meer "ah" is - echter daar durf ik niets op in te zetten).
Trouwens Salim heeft Marrokaanse roots en zou dus evengoed Berber afkomst kunnen hebben.
Gebruikersavatar

BeaVer09 mar 2020, 11:11

 1293  Uma
Correct Ex-m, maar zet de naam in een Nederlandse zin (wat ook gebeurde in de aflevering) en dan krijg je gewoon weer een Nederlandse uitspraak.
Gebruikersavatar

ex-molinator09 mar 2020, 12:40

 3483  Uma
BeaVer schreef:Correct Ex-m, maar zet de naam in een Nederlandse zin (wat ook gebeurde in de aflevering) en dan krijg je gewoon weer een Nederlandse uitspraak.
Da's waar maar mijn kennissenkring bestaat grotendeels uit mensen met buitenlandse roots en ik ben het gewend dat namen veelal niet op z'n Nederlands uitgesproken worden, en ik wacht dus meestal af of ik vraag gewoon hoe de naam uitgesproken moet worden. (zo wordt Abdullah veelal als Abd'allah uitgesproken).
Gebruikersavatar

Clitn09 mar 2020, 21:04

 5
Wanneer Salim apart zit bij de mol (vooraf in Vilvoorde), dan groet de mol Salim, en spreekt de mol de naam eveneens uit als Salim, niet Selim. Later in het programma zegt Gilles “de kandidaten horen niet de echte stem van de mol, alles wat de mol zegt wordt opgenomen, en letterlijk herhaald door een computerstem”
Gebruikersavatar

Paraceta14 mar 2020, 12:20

 717  Sven
Torremolinos schreef:Wat me na deze discussie opviel, is dat de mol zelf van achter het glas ook Salims naam uitspreekt met een ‘a’. Weliswaar is het de computer die het uitspreekt, maar dan vermoed ik toch dat de mol het ook zo heeft uitgesproken.
Geen idee wat ik er verder achter moet zoeken
De Mol heeft op dat moment nog geen idee hoe de namen uitgesproken moeten worden. Hij/zij spreekt Laure ook op z'n Nederlands uit (met een 'au'-klank) ipv op z'n Frans (met een 'oo'-klank). Het heeft dus alleszins niets met de instellingen van de computer te maken, maar wel met hoe de Mol de namen uitspreekt.
In principe zou dit dus kunnen betekenen dat als Bruno de Mol is, hij Salim op dezelfde manier uitspreekt. Maar zoals hierboven al werd aangehaald, zou dat er in de montage wel uitgeknipt zijn wegens te verdacht.