Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

ex-molinator10 mar 2020, 12:42

 3483  Uma
Mola Lisa schreef:Kan je niet van iedere deelnemer het bedrag aftrekken dat ze wouden bieden voor een vrijstelling ? Tenslotte waren ze toch bereid om dat geld uit de pot te laten verdwijnen anders bied je daar niet op. Een kromme redenering ?
Je kan er alle kanten mee op hoor.
Stel dat Christian De Mol is, dan geeft hem dat al een voorsprong bij de FTM. Tevens donk ik niet dat diegene die een laag bedrag geboden hebben, ook maar één moment geloofd hebben dat ze de vrijstelling zouden winnen: meer een pro forma bod voor het onwaarschijnlijk geval dat iedereen "een geweten" heeft.
Gebruikersavatar

Torremolinos10 mar 2020, 13:59

 264
Mola Lisa schreef:Kan je niet van iedere deelnemer het bedrag aftrekken dat ze wouden bieden voor een vrijstelling ? Tenslotte waren ze toch bereid om dat geld uit de pot te laten verdwijnen anders bied je daar niet op. Een kromme redenering ?
Dacht ik ook in eerste instantie, maar ook dat klopt niet echt. Want als de mol wist wat anderen hebben geboden, kan hij weinig of gemiddeld bieden. En dus gaat de vergelijking tussen het bod van de mol en het bod van kandidaten niet op.
Daarnaast komt ook dat de kandidaten virtueel geld verspelen. Dit heeft veel minder te maken met hoe goed iemand zijn best doet in het spel en dus ook niet zo representatief over wie kandidaat of mol kan zijn.
Ik zou dan eerder het bod helemaal niet meerekeken in follow the money (maar wel in het achterhoofd houden).
Gebruikersavatar

Mola Lisa10 mar 2020, 14:42

 328  Uma
ex-molinator schreef:Je kan er alle kanten mee op hoor.
Stel dat Christian De Mol is, dan geeft hem dat al een voorsprong bij de FTM. Tevens donk ik niet dat diegene die een laag bedrag geboden hebben, ook maar één moment geloofd hebben dat ze de vrijstelling zouden winnen: meer een pro forma bod voor het onwaarschijnlijk geval dat iedereen "een geweten" heeft.

Klopt helemaal en typisch voor het programma, je kan met elke proef alle kanten op. Wou enkel deze kant belichten omdat die nog niet ter sprake was gekomen want ik ben eerder geneigd om deze proef uit de FTM theorie te halen omdat ze té bepalend is voor de uitslag zoals Torremolinos hierboven ook juist aanhaalde.
Gebruikersavatar

Vermoljoen10 mar 2020, 22:37

 2354  Uma
Plus- en mingeld na aflevering 1:

Afbeelding
Afbeelding
De uitleg:


Opdracht 1 - Deal met De Mol: Hier zorgde Bart ervoor dat er 10.200 euro uit de pot ging. Dit komt dus logischerwijs onder zijn naam.
Opdracht 2 - Groepsfoto in Meteora: Deze opdracht slaagde en hier had iedereen invloed in, dus de 5.000 euro is eerlijk verdeeld over de 10 kandidaten.
Opdracht 3 - Aquaspeed extreme: Hetzelfde als bij opdracht 2; deze opdracht slaagde en hier had iedereen invloed in, dus de 4.000 euro is eerlijk verdeeld over de 10 kandidaten.
Gebruikersavatar

ex-molinator10 mar 2020, 22:59

 3483  Uma
Ik zou die onderste lijn toch aanpassen met de score van Bart indachtig: dus Bart op -9300 zetten.
Dan heb je twee lijnen, 1 met het effectief verdiende, en de onderste die rekening houdt het de "deal" (kwestie van stel dat er nog zo'n negatieve oogst komt.)
Laatst gewijzigd door ex-molinator op 10 mar 2020, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

MolWout10 mar 2020, 23:09

 348
Naar mijn mening zal, zoals men hier aanhaalt, wanneer Bart in de finale zal staan, de Follow The Money inderdaad nietszeggend zijn. Daarom vind ik het overzicht van Vermoljoen heel overzichtelijk, het plusgeld en mingeld. Een moeilijke hoor: moet je die eerste opdracht mee rekenen in de follow the money? Ja, want het geld gaat verloren. Nee, want de mol kan zich aanpassen aan wat de anderen doen.

Dank Vermoljoen voor het mooie overzicht, ik ga mij vooral daarop fixeren. 😉
Ook leuk om te zien dat er verschillende interpretaties zijn van deze theorie en dat we eigenlijk, typisch aan De Mol, opnieuw 17 verschillende pistes hebben. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Taupe07711 mar 2020, 09:23

 767  Yens
Paar dagen vertaging om te antwoorden door 2 ongevalletjes op 1 weekend tijd ...
Ik blijf erbij dat ze ons op het verkeerde spoor willen zetten en dit gedaan hebben om FTM niet helemaal te doen kloppen.
Ik blijf er ook bij dat die 10200 moet verdeeld worden evenredig over iedereen die ingezet heeft om geen volledig vertekend beeld te krijgen. Uiteindelijk is het inderdaad enkel Bart die 10200 kost maar dan nog.
Dan moet je ook elke kandidaat die hij overgebracht heeft naar eiland want gevallen van boot, waren er dat 4, op zijn rekening deels zetten?

Ik hou het momenteel bij dit:

Afbeelding
Gebruikersavatar

BeaVer11 mar 2020, 09:31

 1293  Uma
Taupe077 schreef:Dan moet je ook elke kandidaat die hij overgebracht heeft naar eiland want gevallen van boot, waren er dat 4, op zijn rekening deels zetten?:
Dat vind ik wel een interessante opmerking. Zou hij als mol niet net wat meer kunnen gesukkeld hebben met die kano, zodat er bijvoorbeeld 2 mensen niet op het eiland geraakten? Dat zou meteen -800 euro geweest zijn.
Gebruikersavatar

bentxi11 mar 2020, 11:01

 43  Emanuelle
Taupe077 schreef:Ik blijf er ook bij dat die 10200 moet verdeeld worden evenredig over iedereen die ingezet heeft om geen volledig vertekend beeld te krijgen. Uiteindelijk is het inderdaad enkel Bart die 10200 kost maar dan nog.
Dan moet je ook elke kandidaat die hij overgebracht heeft naar eiland want gevallen van boot, waren er dat 4, op zijn rekening deels zetten?

Ik hou het momenteel bij dit:

Afbeelding
Bij de 'verdeling' van die 10.200€ heb ik de redenering gehanteerd dat een kandidaat zoveel 'verliest' van de groepspot als het verschil tussen zijn bod en het bod van de kandidaat net onder hem. Dit om de simpele reden dat als bvb Bart geen 10.200€ had geboden dan was er nog altijd 7.500€ uit de pot gegaan dankzij Bruno en zo verder...
Dat geeft dan volgend, iets genuanceerder beeld:

Bart: -2.700€
Dorien: -2.400€
Bruno: -2.100€
Salim: -1.700€
Laure: -500€
Jolien: -400€
Alina: -300€
Els: -100€
Christian: 0€
Gilles: 0€
Gebruikersavatar

robbe.pinsart11 mar 2020, 11:05

 19
Code: Selecteer alles
.Zoals elk jaar toch bij benadering bewezen wordt, blijkt de 'follow the money' theorie altijd vrij accuraat. Mijn vermoeden is dat de makers die theorie dit jaar buitenspel wouden zetten door te laten bieden op de vrijstelling. Ze weten dat er namelijk kandidaten hoog zouden inzetten. Dat lijkt me ook de enige logische verklaring voor de vreemde intro. De mol zet dan niets of weinig in om zo buiten schot te blijven en niet aangeduid te worden volgens deze theorie? 
De Mol gaat hoe dan ook mollen, en dan kandidaten gaan (meer als de mol) de pot spekken. Dus ongeacht het virtuele geld dat de kandidaten wel of niet hebben ingezet, het spel wordt gespeeld zoals anders. is het dan niet beter 'het vrijstelling geld' niet mee te rekenen en dus bv. Bart op 0 te laten beginnen. Of de mol nu weinig heeft geboden om niet op te vallen of juist (omgekeerde psychologie) veel heeft geboden om niet op te vallen (er zullen wel genoeg speculaties zijn), heeft het in mijn ogen weinig zin deze gebeurtenis mee te nemen in de FTM.
Gebruikersavatar

Davy11 mar 2020, 12:02

Site Admin  1167  Uma
De eerste Follow the money van wieisdemol.be
➡️ https://wieisdemol.be/followthemoney


Afbeelding

Taupe077 schreef:Dan moet je ook elke kandidaat die hij overgebracht heeft naar eiland want gevallen van boot, waren er dat 4, op zijn rekening deels zetten?
Ik heb dat alleszins wel zo gedaan. Deels voor Bart (gevallen deelnemers) of deels voor Christian en Dorien (niet gevallen)...
Maar zoals elk jaar zijn er weer veel interpretaties mogelijk.
MolWout schreef:Ook leuk om te zien dat er verschillende interpretaties zijn van deze theorie en dat we eigenlijk, typisch aan De Mol, opnieuw 17 verschillende pistes hebben. :mrgreen:
Exact! 🙂 Interessant om te volgen hoe jullie versie eruit ziet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11