Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

elkemol10 mar 2020, 22:42

 654
Het lijkt vrij duidelijk dat de Griekse mythologie de makers van het mollenspel hebben geïnspireerd.
De naam Oddyseus is al enkele keren gevallen (door mezelf, maar ik dacht ook door anderen).

Hieronder een link naar een stukje tekst over enkele proeven die Oddyseus moest ondergaan voordat hij weer kon thuiskomen.
Misschien is er wel een verband met het spel dit jaar.
Klokken, schepen...en wat nog?

https://www.facebook.com/notes/the-summ ... 847512078/
Gebruikersavatar

Mateo10 mar 2020, 22:50

 870
Boten, nou ja boten , hebben we al mogen aanschouwen.

'De twaalf testen van held Odysseus kun je plaatsen op de twaalf lijnen van de klok, te beginnen bij de 12-uurlijn.'
Interessant. Mogelijk hebben de makers zich ook door dit artikel laten inspireren.

Mij lijkt het overigens een behoorlijke opgave om enkele mannen in varkens te laten veranderen.
(Omgekeerd zou misschien makkelijker zijn 😉).

En wie zou de rol van Circe dan mogen vervullen?
Laatst gewijzigd door Mateo op 10 mar 2020, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

elkemol10 mar 2020, 22:53

 654
Dat zijn hele goede vragen waar ik nu het antwoord nog op verschuldigd blijf.
De link die ik heb geplaatst is volgens mij niet het volledige verhaal, ik geloof dat er nog wel wat opdrachten waren, maar ik heb nu niet de tijd om het allemaal verder op te zoeken (of eerder, ik probeer mijn tijd bewust wat in te perken, wat niet zo goed lukt, dus gebruik ik het nu als excuus om deze zoektocht niet alleen te moeten doen)

En van die varkens...mja, ik heb de indruk dat er toch al minstens 1 varken in de groep zit 😉
Gebruikersavatar

elkemol11 mar 2020, 16:07

 654
(ik had dit ook nog hier Doos van Pandora - vooruitblik geschreven, maa r hoort volgens mij beter hier thuis)

Nog eens terug naar de 12 testen van Oddyseus
https://www.facebook.com/notes/the-summ ... 847512078/

wat zien we hier?
Afbeelding

en hier? Het allerlaatste frame van afl 1.
Afbeelding

en deze hoort hier ook thuis volgens mij
viewtopic.php?f=84&t=4023&p=98201&hilit ... 01[newline][/newline]Enkele zaken die ik zie terugkomen, maar ik heb het nog niet helemaal op een rijtje...


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar

Mer2811 mar 2020, 20:46

 302
Over andere dingen van de Griekse mythologie gesproken, iemand had op een andere topic (ik denk dat het chicawah. janssen was) gezegd dat de tekst op de klok in opdracht 3 (met tekst 'titan 1912') ook zou kunnen verwijzen naar de titanen die met 12 waren. Vraag me af of we hier verder naar kunnen zoeken? Heb gevonden dat de titaan Iapetus de schoonvader was van Pandora, een persoon die al een paar keer besproken is. Ook heb ik de link proberen te leggen met Chronos (god van de tijd) die uit Chaos (oftewel het niets waaruit de goden zijn ontstaan) is voortgekomen. Maar ik heb nog niets doorslaggevend gevonden dus weet niet of dit wel de juiste route is...
Gebruikersavatar

Klaartje11 mar 2020, 20:57

 2245  Uma
Voor de mensen die vroeger in school weinig over de Griekse mythologie hebben meegekregen, zijn de boeken van Stephen Fry "Mythos" en "Heroes" eigenlijk wel een aanrader. Fry "hervertelt" daarin de mythische verhalen over goden, titanen, monsters en helden in eigen stijl, maar blijft qua inhoud toch dicht bij de essentie. Beide boeken zijn in Nederlandse vertaling verkrijgbaar in de boekhandels.

Stephen Fry is bij de meeste mensen beter bekend als acteur en televisiepresentator. Maar hij schrijft ook goed, hij is een veelzijdig man.
Gebruikersavatar

elkemol11 mar 2020, 21:18

 654
Tnx voor de tip Klaartje. Ik ga nog eens een bezoekje brengen bij de bib denk ik.

Ik ken er niet zoveel van dus beroep ik me op google en wikipedia. En al brengt me dat wss niet dichter bij de mol (ik zit er toch al op 😛 ) ik leer wel veel bij.

En ik zie dat ik vergeten ben de screenshots erbij te plaatsen waarmee ik deze figuren had gelinkt...maar ik geloof dat jij dat ook al ergens vernoemd had
Gebruikersavatar

Mer2811 mar 2020, 21:23

 302
Heb nog maar enkele jaren terug Griekse mythologie gezien op school maar net zoals jou berust ik ook vooral op Google en Wikipedia, dus ook thx Klaartje!
Gebruikersavatar

Cedric11 mar 2020, 21:36

 2834  Uma
Klaartje schreef:Voor de mensen die vroeger in school weinig over de Griekse mythologie hebben meegekregen, zijn de boeken van Stephen Fry "Mythos" en "Heroes" eigenlijk wel een aanrader. Fry "hervertelt" daarin de mythische verhalen over goden, titanen, monsters en helden in eigen stijl, maar blijft qua inhoud toch dicht bij de essentie. Beide boeken zijn in Nederlandse vertaling verkrijgbaar in de boekhandels.

Stephen Fry is bij de meeste mensen beter bekend als acteur en televisiepresentator. Maar hij schrijft ook goed, hij is een veelzijdig man.
Kan ik enkel bevestigen.
Vroeger op school met veel plezier de Griekse Mythen en Sagen gelezen. Deze "modernere" versies van Stephen Fry zijn inderdaad een aanrader om ze toegankelijker te maken voor wie hier nooit over leerde.
Ik heb beide boeken ook gekocht.
Gebruikersavatar

Klaartje11 mar 2020, 21:48

 2245  Uma
elkemol schreef:Tnx voor de tip Klaartje. Ik ga nog eens een bezoekje brengen bij de bib denk ik.

Ik ken er niet zoveel van dus beroep ik me op google en wikipedia. En al brengt me dat wss niet dichter bij de mol (ik zit er toch al op 😛 ) ik leer wel veel bij.

En ik zie dat ik vergeten ben de screenshots erbij te plaatsen waarmee ik deze figuren had gelinkt...maar ik geloof dat jij dat ook al ergens vernoemd had
Wikipedia en wat googlelen is even goed natuurlijk.

De meeste Griekse mythen en veel van de personages erin doen bij mij wel een belletje rinkelen omdat ik er vroeger op school over geleerd en gelezen heb, maar dat is ook al een paar decennia geleden, dus het gebeurt dus geregeld dat ik een naam hoor en weet: "Ah ja, Perseus, die ken ik, maar hoe zat het ook alweer juist met dat verhaal met Medusa?" De juiste details van het verhaal ben ik natuurlijk vergeten. Dan is het handig dat je het even kan googlelen, maar het is ook fijn om eventueel een boek uit de kast te halen (of het in een bib te ontlenen) en het even op je gemak te herlezen. Wat dat betreft zijn die boeken van Stephen Fry wel handig.
Gebruikersavatar

elkemol11 mar 2020, 21:54

 654
Ik heb een boek over Odysseus en zijn zoektocht naar huis...en dat heeft me al wel wat geïnspireerd. Maar geen idee of het er ook echt mee te maken heeft. Ik associeer nogal (te)veel

Zou het kunnen dat ze gewoon elementen gebruiken, maar niet echt een verhaallijn die gebaseerd is op een verhaal uit de Griekse mythologie?

Hoe was dat de vorige seizoenen? Was er toen een duidelijke verhaallijn, of eerder ook losse elementen? Ik heb het toen te weinig in detail gevolgd.
Gebruikersavatar

Klaartje11 mar 2020, 22:11

 2245  Uma
Bij De Mol zit er niet echt een heel verhaal in, toch niet in de zin dat ze doorheen een heel seizoen één verhaal vertellen. Ze gebruiken natuurlijk locale bijzonderheden en cultuur gebonden elementen van het land waar ze zijn. In Griekenland zullen dat vanzelfsprekend ook elementen zijn die verwijzen naar de mythologie, maar niet alleen dat.

We zullen zien dit seizoen, maar ik verwacht niet dat de Griekse mythologie echt een hele dikke rode draad zal zijn. Maar de verwijzingen daarnaar zullen waarschijnlijk wel talrijk zijn in diverse opdrachten. Zoals die verwijzing naar het verhaal over de Doos van Pandora: een "huwelijksgeschenk" (die doos die we zien op het einde van aflevering 1) dat ze eigenlijk niet mogen openmaken, maar kunnen de kandidaten hun nieuwsgierigheid (en de verleiding om de naam van de mol te kennen) wel bedwingen en welke "prijs" betalen ze ervoor als ze de kist openen? Pandora kon in haar tijd in elk geval haar nieuwsgierigheid niet bedwingen, zij deed het kistje open, met alle gevolgen vandien.

elkemol schreef:Ik heb een boek over Odysseus en zijn zoektocht naar huis...en dat heeft me al wel wat geïnspireerd. Maar geen idee of het er ook echt mee te maken heeft. Ik associeer nogal (te)veel

Zou het kunnen dat ze gewoon elementen gebruiken, maar niet echt een verhaallijn die gebaseerd is op een verhaal uit de Griekse mythologie?

Hoe was dat de vorige seizoenen? Was er toen een duidelijke verhaallijn, of eerder ook losse elementen? Ik heb het toen te weinig in detail gevolgd.