Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Jansen02 mar 2020, 15:14

 3423  Yens
Ik hoop eerlijk gezegd dat de mol een vrouw is... Anders krijg je weer het gewone patroon man - vrouw, etc. Het is al vier maal zo geweest, als het nu opnieuw zo is, dan kan je bijna gaan denken elk jaar, ik laat de mannen of de vrouwen buiten beschouwing want dit jaar is het een "man jaar". Als je bovendien rekening houdt met de 3 "oude" reeksen - 1 vrouw en 2 mannen, mag het zeker wel eens twee "vrouw jaren" na mekaar 😉.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen02 mar 2020, 15:58

 8153
Mijn gedacht waarde mollega! Anders wordt het zo voorspelbaar. En het mag ook wel eens een mol zijn van 40+ 😃
Gebruikersavatar

BeaVer02 mar 2020, 16:02

 1293  Uma
Ik heb bij Els echt zo een Hanne-gevoel. Iemand die heel vlot en sympathiek in de omgang is en we serieus kunnen gaan onderschatten. De underdog van de bende.
Gebruikersavatar

Klaartje02 mar 2020, 16:04

 2245  Uma
Mja, het is maar wat je een patroon noemt. M-V-M-V zou ik nog geen patroon willen noemen.

Het is in elk geval altijd één van twee mogelijkheden, zoals je dat hebt met het kop of munt resultaat als je een muntstuk opwerpt. Beide mogelijkheden hebben in principe 50 procent kans. Als je iemand een muntstuk laat opgooien en die vangt het op en laat het jou niet zien of het kop of munt is, dan heb jij 50 procent kans dat je het juist hebt als je "kop" gokt.

Je weet het pas zeker wanneer je gaat kijken wat hij nu precies heeft gegooid, tot dat moment kan het voor jou zowel kop als munt zijn.

Zelfs als iemand 20 keer een muntstuk opgooit en het resultaat is: K-M-K-M-K-M-K-M-K-M-K-M-K-M-K-M-K-M-K-M, dan nog verandert dat in principe niks aan de kans dat het bij de 21ste worp Kop of Munt is. Je kan dan in principe misschien wel spreken van een patroon, maar daar houden de wetten van de kansberekening geen rekening mee. Onze neiging is natuurlijk groot om te zeggen dat de 21ste worp K zal zijn, omwille van het patroon, dat er ontegensprekelijk is, maar dat zijn "resultaten uit het verleden die geen garantie geven voor de toekomst". Om het met mijn vroegere prof fysica te zeggen: "There is nothing but probability." (Ik word nog altijd zot als ik terugdenkt aan die quantummechanica, zo contra-intuïtief!)

Trouwens, het M-V-M-V "patroon" van de voorbij vier jaar had even goed vorig jaar al doorbroken kunnen zijn, want toen waren er blijkbaar bij de keuze van de Mol, op basis van de testen in België en in Vietnam, 3 mensen voor wie de makers een voorkeur hadden: Bruno, Martijn en Elisabet. Statistisch zou je kunnen zeggen: twee kansen op drie was het dus een man geweest die gekozen werd. Maar toch kwam de vrouw uit de bus, gewoon ook omdat ze statistisch gezien evenveel kans had, namelijk 1 op 3, om gekozen te worden. Maar Elisabet werd verkozen omdat ze de beste was, daar ter plekke in Vietnam, tijdens die opdracht waarin ze allemaal een scherm kregen te zien met de boodschap "Jij wordt de mol misschien" of "Jij wordt de mol niet."

Man of vrouw dit seizoen als Mol? Voor mij maakt het niet uit, als het achteraf maar een goede Mol is gebleken. 🙂

Jansen schreef:Ik hoop eerlijk gezegd dat de mol een vrouw is... Anders krijg je weer het gewone patroon man - vrouw, etc. Het is al vier maal zo geweest, als het nu opnieuw zo is, dan kan je bijna gaan denken elk jaar, ik laat de mannen of de vrouwen buiten beschouwing want dit jaar is het een "man jaar". Als je bovendien rekening houdt met de 3 "oude" reeksen - 1 vrouw en 2 mannen, mag het zeker wel eens twee "vrouw jaren" na mekaar 😉.
Gebruikersavatar

Jansen02 mar 2020, 16:27

 3423  Yens
Vanzelfsprekend is mijn voorkeur niet wetenschappelijk maar wel gevoelsmatig. Ik betrapte me er dit jaar al voor de aankondiging van de kandidaten op, dat ik bij mezelf dacht dat het een man ging worden. Het patroon buiten beschouwing gelaten en als je alle reeksen (zowel de oude als de nieuwe) naast mekaar zet, krijg je V-M-M-M-V-M-V. Voor mij mag het dus wel eens twee maal op rij een vrouw zijn.
Klaartje schreef:Mja, het is maar wat je een patroon noemt. M-V-M-V zou ik nog geen patroon willen noemen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen02 mar 2020, 17:35

 8153
Klaartje schreef:Mja, het is maar wat je een patroon noemt. M-V-M-V zou ik nog geen patroon willen noemen.

Het is in elk geval altijd één van twee mogelijkheden
Tot nu toe wel, maar volgend jaar zal het misschien wel een X kunnen zijn :mrgreen:
Ik moest onlangs voor mijn werk een enquête invullen en had bij geslacht de keuze uit M, V en X.
Bij ons bestaat trouwens ook een denktank die voor alle geslachtsgerelateerde woorden een genderneutraal synoniem moet zien te vinden. En wij moeten die gendernautrale taal dan gebruiken in al onze schriftelijke communicatie :roll:
Gebruikersavatar

Jansen02 mar 2020, 18:25

 3423  Yens
Dat zou nog eens grensverleggend zijn, een transgender persoon als mol. Anderzijds, moest zo iemand meedoen, zou iedereen op voorhand denken dat die persoon de mol is. Wat we wel al gehad hebben is een holebi mol 🙂.
Gebruikersavatar

elkemol12 mar 2020, 10:30

 654
chicawah.janssen schreef:Bart zal onmiddellijk geweten hebben dat zijn bod het hoogste was toen GDC zei dat de pot op - 5200 stond doordat er geboden was op de vrijstelling.
Ik had het in ieder geval onmiddellijk door. We wisten hoeveel Bruno geboden had, dus er moest iemand hoger gegaan zijn met een bod van 10200 en dat kon eigenlijk alleen Bart zijn. Of misschien Christian, maar ik vond het duidelijk dat het alleen Bart kon zijn.
Het past ook bij hem. Hij is zeer nadrukkelijk aanwezig en werpt zich op als leidersfiguur. Ik vind hem een echte advocaat, wat ik eigenlijk niet vond van Issa en Eva (daar zag ik echt totaal geen advocaat in - master in de rechten OK, maar advocaat, nee).
ja, en om die reden dat hij zo uitdrukkelijk een advocaat 'speelt/is' verdenk ik hem. Men kan zeggen 'leidend', maar in zijn geval komt het voor mij erg manipulatief over.
En dat is ook net hetgeen hij ook aangaf goed te kunnen op de vraag waarom hij een goede mol zou kunnen zijn. En dat blijkt in mijn ogen ook echt zo te zijn, namelijk dat hij goed kan manipuleren. (ik kan het zeker mis hebben)

En ik denk dat hij een goede 'schaker' is (figuurlijk, ik weet niets van of hij dat als spel ook goed kan) ... dus de mindfuck van : juist omdat het zo opvalt kan hij het niet zijn, geloof ik bij hem niet. Hij denkt meerdere stappen verder volgens mij.

Wat bij mij ook meespeelt is een film die ik ooit zag (ben de titel vergeten. Was iets met one million dollar.: de vraag van 1 millioen in India). Toen die jongen (quizkandidaat) aan zijn laatste vraag voor 1 miljioen was toegekomen, moest de quizmaster ervoor zorgen dat hij zou verliezen. En het is me bijgebleven (ik kan het niet goed verwoorden) dat de jongen kon weten of de quizmaster loog of manipuleerde of afleidde van het juiste antwoord door de 'rol' van de quizmaster goed in gedachten te houden. Hij had die tip gekregen (meen ik mij te herinneren)
Die rol is zorgen dat hij ver verliest. En op die manier is hij achter het juiste antwoord gekomen. en had dus gewonnen.
Ik weet niet of ik dit duidelijk heb verwoord.

En als ik dat doortrek naar Bart, dan meen ik dat er zo duidelijk op te zien liggen. En het lijkt mij dat velen hem niet verdenken juist omdat het te dik erop let. Maar juist daardoor doe ik dat wel.
Voor mij speelt hij zo overduidelijk die molrol...en manipuleert (delegeert zo je wil, maar voor mij is het manipuleren) hij als de beste.

Nou we zullen zien. Er zijn meerdere afleveringen nodig om dit al dan niet te bevestigen.
Maar voorlopig zie ik de sterkste molargumenten bij Bart.
Gebruikersavatar

BeaVer12 mar 2020, 10:38

 1293  Uma
Ik denk dat Bart iemand is die veel dingen durft zeggen en doen, zonder zich zorgen te maken over zijn imago en zonder rekening te houden met anderen. Letterlijk het hart op de tong en hij houdt zich niet in.
Hij is iemand die voor het spel gaat, ongeacht hoeveel het hem kost en of anderen hem daardoor leuk vinden of niet.
En hij weet het ook perfect te verantwoorden.
I kind of dig him.
Gebruikersavatar

elkemol12 mar 2020, 10:46

 654
Ja, ik ben er in ieder geval wel van overtuigd dat hij volledig voor het spel gaat. Ongeacht aan welke kant hij staat.
Zijn kwaliteiten als advocaat komen in ieder geval wel heel sterk naar boven. En ik geloof ook wel dat hij een goede advocaat is.
Misschien ga ik hem straks toch nog sympathiek vinden. 😉
Gebruikersavatar

Vermoljoen12 mar 2020, 11:02

 2354  Uma
Als ik zie hoe hij dit spel tot nu toe speelt, ben ik grote fan van hem. Kandidaten die het spel snappen heb ik graag. Zelf vergelijk ik hem met Cathy en misschien ook wel een beetje Robin.
Gebruikersavatar

elkemol12 mar 2020, 11:08

 654
Hij is in ieder geval een uitgesproken figuur die veel invloed zal hebben op het spel.
Dus wat mij betreft mag hij in de finale zitten (als mol of kandidaat, voorlopig zie ik hem nog als mol, maar er komt stilaan ook gewicht in de weegschaal aan de andere kant)
Hij zorgt wel spanning in het spel en lijkt het spel idd wel te kennen.
Dat het maar snel weer zondag is 🙂