Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

jos.jansen14 mar 2020, 11:12

 328  Uma
Nadat vorig deze theorie me succesvol op het pad van de mol gezet heeft. Gaan we het nogmaals proberen.
Voor zij die dit topic vorig jaar niet gevolgd hebben even het idee erachter.
In dit topic ga ik proberen om bij elke proef neer te schrijven waar ik me als mol zou willen bevinden om zoveel mogelijk om zeep te helpen. Mijn hoop is om op deze manier een patroon te vinden in welke rol elke kandidaat op zich neemt.
Dit topic is mijn eigen mening (mogelijks gekleurd door berichten die ik lees) en ik zou mensen ook zeer aanraden om deze denkoefening voor zichzelf te doen (persoonlijk vind ik het gewoon een leuke/interessante manier om het spel te benaderen). Eerlijk gezegd denk ik niet dat het even "makkelijk" gaat zijn als vorig jaar voor dit topic om succesvol te zijn, aangezien de mol dit jaar wel voorbereid is.

De analyse voor de eerste aflevering volgt later vandaag (hopelijk)
Gebruikersavatar

chicawah.janssen14 mar 2020, 11:17

 8153
Ik kijk ernaar uit!
Gebruikersavatar

Vermoljoen14 mar 2020, 11:59

 2354  Uma
Geweldig dat dit terugkomt! Deze theorie vond ik altijd interessant.
Gebruikersavatar

jos.jansen14 mar 2020, 12:01

 328  Uma
Aflevering 1
Alles is nieuw en toch zo vertrouwd. Voor ik aan de analyse begin zou ik toch even willen speculeren over de volgende afleveringen. Tijdens de selectie gesprekken viel me namelijk op dat er duidelijk gezegd werd dat het spel op dat moment begon. Natuurlijk had dit vooral te maken met de eerste vrijstelling, maar ik heb ergens een vermoeden dat de productie nog wel andere proeven gedaan kan hebben met de kandidaten voor ze vertrokken. Gewoon door de manier waarop dit aan ons aangeleverd is. Only time will tell.

Ik wil ook al iedereen bedanken die mooie overzichten maakt van waar de kandidaten zich bevinden, hierdoor is mijn job iets makkelijker. Deze week heb ik spijtig genoeg niet de tijd gehad om de aflevering een tweede keer te bekijken dus mogelijk komen er nog kleine aanpassingen in de toekomst.

Proef 1: Deal met de mol

De kandidaten worden op de hoogte gebracht dat ze deelnemen aan de mol 2020 en dat het spel meteen van start gaat. Er staat namelijk al een vrijstelling op het spel, al gaat het de groepspot geld kosten.

Eerlijk gezegd denk ik hier dat de mol zichzelf niet op de 2 opvallende plaatsen wil zetten. Dus vallen af voor mij, het meeste en en minste bedrag. Ook al heeft dit gevolgen voor de volgende proef. Hieronder de bedragen die gekozen zijn (het exacte bedrag is niet echt belangrijk voor de mol).
yevo schreef:Van meest naar minst:
Bart ||| €10200
Bruno ||| €7500
Alina ||| €5400
Els ||| €5100
Dorien ||| €5000
Laure ||| €2600
Salim ||| € 2100
Jolien ||| €400
Christian ||| €0
Gilles ||| €0
Voor mij krijgen zowel Gilles als Bart, zeker geen punt. Echter heb ik ook het gevoel dat net €100 meer bieden dan een rond getal, eerder een keuze voor een kandidaat is i.p.v. de mol hierdoor zou ik ook geen punt willen geven aan Salim, Laure en Els. Dit is omdat het menselijke natuur is om een rond getal te bieden en er juist boven gaan voor mij voelt als een slimme tactiek (maar ook te opvallend voor een mol, toch bij molloten). Ik ga eerlijk zijn, het laatste is misschien te veel doordenken en het kan zijn dat ik dit op een later moment verander.

Proef 2: Groepsfoto

De kandidaten zijn vastgeketend en moeten een aantal proeven doen om zichzelf te bevrijden. Belangrijke nota: De groepen zijn gebaseerd op wat de kandidaten zelf zeggen dat ze goed kunnen.
bentxi schreef:Gilles was bij Dorien, Jolien en Alina die de klokkenproef hadden.
Bruno, Laure en Salim hadden de opdracht met de foto's.
Els, Bart en Christian hadden de wegwijzers en de postcodes.
Vrije man: Hoewel deze positie als mol cruciaal zou kunnen ogen, is het naar mijn mening eigenlijk geen goede plaats voor de mol. Je valt namelijk dubbel op, door het laagste bedrag te bieden en door hier de uitzondering te zijn. Ook kan je niet zoveel saboteren van deze positie, iedereen ziet namelijk dat je vrij bent en de rest zou laten stikken.

Logica puzzel: Ook hier zou ik als mol niet aanwezig willen zijn, er moet namelijk maar 1 persoon de oplossing weten en je kan helemaal niets doen. Dit in een groep die zelf zegt dat ze goed zijn in logisch denken, lijkt me een verspillen van je rol als mol.

Oriëntatie puzzel: Dit lijkt me de interessantste positie als mol. Het is namelijk onwaarschijnlijk dat mensen oriëntatie helemaal linken aan het vinden van plaatsen op een map. Ook is dit naar mijn mening de moeilijkste puzzel en het makkelijkst om verwarring te zaaien.

Foto's puzzel: Hoewel deze groep op het eerste zicht interessant lijkt voor de mol, is het mijn inziens niet de ideale positie. Uiteindelijk gaat iedereen bij deze proef uitkomen en kan iedereen gewoon zeggen welke link zij kunnen zijn. Je hebt dan wel tijd verloren maar bent afhankelijk van de andere twee groep. Hoe sneller zij loskomen hoe minder je kan mollen.

Tijdens de rest van de tocht viel Christian me ook op omdat hij blijkbaar als laatste wou rappelleren. Dit vind ik een interessante keuze, maar ik weet niet wat ik hierachter kan/moet zoeken.
Punt voor: Bart, Christian en Els.

Proef 3: Aquaspeed

De groep moet op een eiland geraken, hiervoor hangen ze achter een boot en de snelheid word bepaald door 2 kandidaten die in de lucht hangen en vragen moeten beantwoorden. Kandidaten die het eiland niet halen moeten gered worden door een enkeling.

Enkeling: Hier wil ik als mol niet zitten, ja je hebt een belangrijke rol in het spel maar bent te afhankelijk van de rest (slimme mensen in de lucht die alle antwoorden weten, wil zeggen geen werk voor jou).

Vragen beantwoorden: Dit is mijn keuze als mol. Jij hebt namelijk veel in handen, door de proef moeilijker te maken voor de rest kan er veel geld verloren gaan en als bonus breng jij altijd je geld op als de bel gaat, dus ben je niet rechtstreeks verantwoordelijk voor het niet binnenbrengen van geld.

Op de Aquaspeed: Geen slechte keuze voor de mol, maar je hebt eigenlijk enkel je eigen geld in handen en zelfs dat niet helemaal. Je kan mogelijk proberen om te botsen met een andere kandidaat en zo 2 mensen uitschakelen, maar dit is onwaarschijnlijk.

Punten dus voor Dorien en Christian.

Wrap-up

Nadat we alle opdrachten gehad hebben nemen we afscheid van Gilles, iemand die op geen enkele verdachte positie stond. Op dit moment is Christian elke keer op de verdachte plaats. Is dit een onbewuste bias van mij, een opvallende mol of een slimme kandidaat?

Afbeelding
Gebruikersavatar

Mer2814 mar 2020, 12:07

 302
Christian echter heeft ook 0 euro geboden dus snap niet echt dat hij nog een punt krijgt in de eerste proef (of komt dit doordat hij nog aan het twijfelen was?)
Gebruikersavatar

jos.jansen14 mar 2020, 12:38

 328  Uma
MER28 schreef:Christian echter heeft ook 0 euro geboden dus snap niet echt dat hij nog een punt krijgt in de eerste proef (of komt dit doordat hij nog aan het twijfelen was?)
Ik heb vooral naar de positie in het overzicht gekeken. Aangezien Gilles sneller nul gaf ging Christian niet de vrije rol krijgen (wat je als mol wil ontwijken in mijn ogen). Daardoor komt hij voor mij nog in aanmerking als een mol positie.

Ik ga er wel vanuit dat de mol als laatste de klok heeft laten stoppen, dus wist hij/zij exact waar de rest van de groep zat in de lijst.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen14 mar 2020, 13:45

 8153
Knap gedaan Jos! Ik kan er mij helemaal in vinden. Benieuwd hoe het verder zal gaan.
Gebruikersavatar

jos.jansen22 mar 2020, 11:32

 328  Uma
Aflevering 2
Het eerste slachtoffer is gevallen, maar voor de kandidaten stopt het spel nooit. Wij krijgen de introductie van de doos van Pandora, met een verleidelijk offer. De naam van de mol ligt zomaar voor het grijpen. De rest van de aflevering loopt volgens het normale scenario: proeven, plezier en een nieuw afscheid.

Opdracht 1: De Vradeto trappen

De kandidaten kiezen 2 vertegenwoordigers die bovenaan wachten en de rest inzetten als pionnen. De andere kandidaten moeten de trappen op, onderweg opdrachten uitvoeren en hopelijk geld verdienen. Terwijl ze ook nog het kampeergerief voor de komende nacht meenemen.

In eerste instantie dacht ik dat ik als mol graag bovenaan ga staan. Hier beslis je namelijk wie voor geld speelt, hoeveel geld er verdient kan worden en of je het achteraf nog eens wil vergokken. Maar een weekje rust heeft ook mijn ogen geopent voor de mogelijke molacties in de groep op de trap. Jou proef verliezen, maar er zo lang mogelijk over doen, en de groep vertragen beslist of dat er geld verdient kan worden. Als de groep te laat is, is er namelijk niets verdient. De vraag komt hier dus neer op: "Wat is belangrijker als mol? Controleren hoeveel geld er verdient kan worden of controleren of er überhaupt geld binnen kan komen." Ik neig momenteel naar het tweede. Dus een punt aan Laure, Christian, Dorien, Jolien, Bart, Els en Salim.

Opdracht 2: Griekse bruiloft

Na het feestje bovenaan de trappen, is het tijd voor een bruiloft. Natuurlijk is het niet gewoon genieten voor de kandidaten en moeten ze zorgen dat alles vlotjes verloopt. Er zijn 4 taken om te verdelen, voor de mol dus ideaal om wat problemen te veroorzaken. Taak 1: Champagne toren, een klassieker ondertussen op bruiloften. 2 kandidaten moeten een toren van 9 verdiepingen bouwen zonder een glas te breken. Taak 2: Truffels zoeken voor het hoofdgerecht. 2 kandidaten moeten een hond kiezen en een truffel zoeken voor in het gerecht. Taak 3: Dessert ophalen. 2 kandidaten moeten te voet een grote taart gaan halen met daarop een foto van het koppel. Taak 4: entertainment. Nog een klassieker voor de mol, 3 kandidaten moeten proberen niet op te vallen in een groep dansers.

Taak 1: Christiaan en Els
Taak 2: Bart en Dorien
Taak 3: Alina en Laure
Taak 4: Bruno, Salim en Jolien

Als mol zou ik ofwel bij de glazen willen staan omdat ik dan ook het dessert kan beïnvloeden of bij het dansen, door het moeilijk te leren tijdens het oefenen gaan de andere kandidaten meer fouten zien en is er een kans dat ze hierdoor fouten gaan maken. Uiteindelijk ga ik toch voor taak 1 kiezen, de oplossing is simpel maar het is makkelijk verwarring te zaaien en ook opdracht 3 hangt van jou af. Dus punt voor Christiaan en Els

Opdracht 3: De doos van Pandora

De naam van de mol ligt voor het grijpen (hoewel je toch nog een puzzel moet oplossen). Als mol kan ik hier proberen het aanlokkelijk te maken voor kandidaten, maar ik zou me eigenlijk niet echt bemoeien hiermee. Dit is iets voor kandidaten zelf en niet voor de mol in mijn ogen. We hebben 2 bewakers in de nacht, maar voor de rest kan ik niet veel halen uit deze proef voor de theorie. Ik ga hier geen punten uitdelen hierdoor.

Wrap-up

Deze week nemen we afscheid van Bruno. Een van de minder verdachte personen voor mij. Christiaan blijft in elke proef opvallend op de locatie die ik verdenk. Ik begin te vrezen dat ik mogelijk al in een tunnel kom, ook Dorien en Els maken de top 3 compleet. Ik blijf met dezelfde vraag als vorige week zitten: Is Christiaan aan het spelen als een kandidaat die de verdacht locatie opzoekt, een opvallende mol, een tunnelvisie van mij of is het gewoon toeval? Zelf zal ik het antwoord niet vinden, daarvoor zal ik jullie steun nodig hebben (vooral als Christiaan totaal niet verdacht is voor jou kan je visie interessant zijn)


Afbeelding
Gebruikersavatar

elkemol22 mar 2020, 12:28

 654
Een mol die van nature onhandig is, en vb zo onverdacht glazen kan laten vallen, zal zijn mollenspel op een andere manier spelen dan een mol die vb goed kan manipuleren.
Er bestaat volgens mij niet 1 beste moltactiek. Het is afhankelijk wat de sterktes en zwaktes zijn van de mol.
Maar ik vind je theorie wel interessant!
Gebruikersavatar

elbeon22 mar 2020, 14:31

 24  Uma
Heel knap Jos! Heb me al geabonneerd op dit topic, want vind het heel interessant om te volgen.

Maar denk je niet dat bij opdracht 2 van aflevering 2, er ook gemold kan zijn bij de taart? Ik zou precies zowel een punt geven aan de mensen van taak 1, als aan taak 3.
Gebruikersavatar

wimpie23 mar 2020, 20:27

 9
Geweldig! Dit is exact hoe ik ook redeneerde, alleen vatte ik het niet samen... Mooi gedaan! Dit bevestigt ook mijn gevoelens dat Christian de mol is. Ik vind echter wel dat de derde aflevering zeer veel twijfel zaait daar iedereen zich verdacht maakt (behalve Dorien en Els) aangezien zij absoluut niet in een molpositie zaten. Bij de feta zat Christian echter ook niet in de sleutelpositie. Voor deze 2 opdrachten geef ik punten aan de archeologen en aan diegene die bij het bos bleven.
Bij de bootopdracht is er geen sleutelpositie. Ik zou als mol oftewel je eigen oftewewel het ander team willen vertragen. Als de mol in het winnende team zat, kregen enkel 3 deelnemers de tip te zien. Hierdoor zou ik het ander team willen vertragen.
Daarom geef ik geen punten aan Laure en (wie stapelde ook alweer stenen met Laure?). Zij staken geen nadeel in hun stapel. Wat denken jullie?
Gebruikersavatar

wimpie24 mar 2020, 09:27

 9
elbeon schreef:Maar denk je niet dat bij opdracht 2 van aflevering 2, er ook gemold kan zijn bij de taart? Ik zou precies zowel een punt geven aan de mensen van taak 1, als aan taak 3.
Het gaat hem om de interessantste molpositie. Iedereen kon enkel zijn eigen taak laten mislukken, behalve Christian en Els.