Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

jos.jansen25 mar 2020, 10:12

 328  Uma
elkemol schreef: Er bestaat volgens mij niet 1 beste moltactiek. Het is afhankelijk wat de sterktes en zwaktes zijn van de mol.
Helemaal akkoord met wat je hier zegt. De manier waarop ik de theorie bouw is ook eerder hoe ik het zou spelen of waar ik de meeste opties zie als mol. (m.a.w. mocht ik ooit meedoen als mol dan gaan jullie me allemaal zo kunnen ontmaskeren 😉 )

Ik zie het voor mijzelf gewoon als een leuke en interessante manier om het spel te bestuderen. Het traditionele "kijken naar geld" of proberen kandidaten te lezen werkt voor mezelf niet zo goed (zie mijn wonderbaarlijke gave om 3 jaar op rij de verliezende finalist te kiezen) en zorgt ervoor dat ik te passief het spel volg. Door dit topic te maken, ben ik mezelf aan het uitdagen om het spel te bestuderen en het werkt ook op mijn interesse in game-design (aangezien proeven voor de mol gemaakt zijn om sabotage te ondersteunen)
Gebruikersavatar

jos.jansen26 mar 2020, 12:43

 328  Uma
Aflevering 3
Aflevering 3 geeft ons weer meerdere kansen om als mol aan de slag te gaan. Hoe en van op welke positie gaan we de kandidaten weer een hak zetten?

Opdracht 1: Rafting

Groep word in 2 gelijke teams verdeeld en moet proberen om binnen 10s van elkaar te finishen. Echter krijgt het team dat eerst binnenkomt een voordeel in de zoektocht naar de mol. Voor deze opdracht maakt het voor de mol niet zo veel uit in welke boot hij/zij zit, maar de opdracht die onderweg gespeeld wordt kan ons wel wijzer maken. Er kan geld verdient worden met de katapult en met het stapelen van stenen.
Katapult: hier kan de mol proberen om de urn met het nadeel zo snel mogelijk te laten sneuvelen, daardoor word het bedrag dat verdient kan worden beperkt.
Stapelen: een slimme mol zal hier altijd het nadeel aan de andere boot proberen te geven, dit maakt het namelijk zo goed als onmogelijk om samen over de finish te komen en dan is er helemaal geen geld verdient.
yevo schreef:Raft Rood:
Dorien
Laure
Christian
Bart

Raft Blauw:
Salim
Jolien
Alina
Els
Katapult: Bart & Chritian vs Els & Salim
Stenen: Dorien & Laure vs Alina & Jolien

Ik zou hier punten geven aan de kandidaten met de stenen, dat nadeel is gewoon zo belangrijk om de hele proef te laten mislukken.

Opdracht 2: Archeologische opgravingen

Voorwerpen opgraven en dan 5 in de juiste tijdsperiode zetten. Deze voorwerpen geven dan de kandidaten geld als ze alle 5 juist zijn. De rest van de groep is ondertussen aan het beeldhouwen, later meer hierover. De mol zit best in deze groep, je hebt namelijk op beide opdrachten invloed en bepaald of er geld verdient word. Punt voor Alina, Bart, Jolien & Laure.

Opdracht 3: De feta beeldhouwers

De kandidaten moeten van iedereen een beeld maken in feta kaas. De rest van de groep moet dan alle namen juist zetten. Ik zou als mol mijn tijd hier niet gaan verspelen want mijn invloed is zeer beperkt als ik hier zit.

Opdracht 4: De Minotaurus

De kandidaten worden in 2 teams verdeeld, een team gaat in boeken opzoek naar mythische wezens terwijl de rest in het bos er een probeert te ontwijken. De mol zit voor mij hier in het bos, in de bib kan je traag werken maar zoveel doet dat niet (stel dat de kandidaten de wezens kennen dan zit je er voor spek en bonen bij). Als mol zou ik in het bos subtiel proberen om mensen op te jagen of mij bij het bord met de wezens zetten en daar proberen 2 bordjes gewisseld te hebben zodat er een van monsters uit het bos nooit goed kan zijn. In deze opdracht gaan er voor mij punten naar: Alina, Bart, Christian, Jolien, Laure en Salim

Wrap-up

Deze week zijn er 3 kandidaten die elke keer op de verdachte positie zitten: Alina, Jolien & Laure. Waardoor we nu in de totaalstand Christian op 1 zien staan en Jolien als nummer 2. De derde plaats word gedeeld door de rest met uitzondering van Els en Salim. We zien op het einde van de aflevering Els als derde afvaller. Ik zou hier al voorzichtig uit durven afleiden van Salim de mol niet kan zijn of toch een hele andere speelwijze heeft van mij in dit geval, hij was namelijk enkel op de mol posities als dit het geval was voor bijna heel de groep (trappen en minotaurus). Dit geeft mij ook het gevoel dat hij op dit moment waarschijnlijk het minste informatie heeft en mogelijks op zondag het spel gaat verlaten anderzijds kan het ook zijn dat hij al weet wie de mol is en dus liever geld verdient via de andere opdrachten.

Afbeelding
Gebruikersavatar

Vermoljoen26 mar 2020, 12:48

 2354  Uma
Deze theorie doet mij nu enorm twijfelen aan Salim als Mol. Ik vind het denken als Mol altijd interessant en hou er zelf ook rekening naar in mijn theorie. Ik begin meer en meer te neigen naar Jolien als Mol. Het zou geweldig zijn 🙂
Gebruikersavatar

Cedric26 mar 2020, 12:52

 2834  Uma
Ik denk dat ik deze week best ALLE afleveringen opnieuw bekijk in plaats van enkel de recentste. Met oog op Jolien. Ze wordt iets té onopvallend verdacht..
Gebruikersavatar

Vermoljoen26 mar 2020, 12:58

 2354  Uma
Ik ga straks mijn molboekje updaten en volgende week eens alle afleveringen bekijken.
Gebruikersavatar

BeaVer26 mar 2020, 13:25

 1293  Uma
Cedric schreef:Ik denk dat ik deze week best ALLE afleveringen opnieuw bekijk in plaats van enkel de recentste. Met oog op Jolien. Ze wordt iets té onopvallend verdacht..
Zeker doen. Ik zit om 1 of andere reden in die Jolien-tunnel en het zint me niet 100%.
Gebruikersavatar

wimpie26 mar 2020, 17:22

 9
Ik ga niet echt akkoord met de puntenverdeling van de stenenstapel. Het team dat de stapel als eerste afmaakte stak er geen nadeel in, waardoor ik vond dat dit geen punt verdient.
Gebruikersavatar

Mer2826 mar 2020, 17:27

 302
wimpie schreef:Ik ga niet echt akkoord met de puntenverdeling van de stenenstapel. Het team dat de stapel als eerste afmaakte stak er geen nadeel in, waardoor ik vond dat dit geen punt verdient.
In deze theorie geeft men punten aan de personen die de ideale positie hadden om te kunnen mollen, maar dat betekent niet dat ze daarom moeten mollen. Laure en Dorien zaten hier namelijk in de perfecte positie om te kunnen mollen, dit hebben ze inderdaad niet gedaan maar ze zaten wel in de ideale positie, daarom denk ik dat ze het punt gekregen hebben van jos.jansen.
Gebruikersavatar

pieter.groeninckx30 mar 2020, 18:28

 4
Mij is opgevallen dat Dorien doorheen de opdrachten wel opvallend vaak in de sleutelpositie zit, maar dat kan ook aan de tunnel liggen. Dat, of een opdracht waar opvallend weinig inspanning bij nodig is.

In aflevering 1 zit ze in de paraglider tijdens de aquaspeed extreme.
Aflevering 2 zocht ze truffels tijdens de bruiloft, maar moest ze dan wel de Vradeto trappen doen.
In aflevering 3 zat ze dan weer in de bib tijdens de Minotaurus opdracht
En in aflevering 4 is ze groepsverantwoordelijke en mocht ze lekker gaan eten terwijl de rest in de fitness zat.

Het kan allemaal toeval zijn en niks betekenen, het viel me alleen op.
Gebruikersavatar

BeaVer30 mar 2020, 18:31

 1293  Uma
En in welke mate vond je de bib bij de minotaurusopdracht een sleutelpositie?
Gebruikersavatar

Jansen30 mar 2020, 18:33

 3423  Yens
Volgens mij zit ze meestal in het nadeel... als je goed wil scoren op de eliminatietest, dan wil je in de groep met de meeste kandidaten zitten, anders mis je heel wat info. Het heeft me wel al verbaasd, dat ze ondanks die minder goede positie, toch maar telkens doorgaat. Behalve natuurlijk in de laatste aflevering, daar zat ze perfect en haalde ze dan ook die 4 pasvragen binnen.
Gebruikersavatar

jos.jansen01 apr 2020, 22:47

 328  Uma
Aflevering 4

Het familie bezoek is al in zicht maar dan moeten we deze week nog overleven. Deze aflevering brengt een interessante rode draad in het verkiezen van de volksvertegenwoordigers. De volksvertegenwoordigers zelf ga ik bespreken bij de laatste opdracht om dat het namelijk ook in die opdracht de verdeling veroorzaakt. Dat gezegd zijnde laten we er in vliegen met de eerste opdracht.

Opdracht 1: Wissel van de wacht

De groep word in 2 verdeeld en moet allebei door de stad heen geraken. We hebben een groep die moet golfen en een muzikale groep. Ik zou als mol het liefste in de muzikale groep zitten. Dit komt omdat in deze groep het geld meer verspreid zit, er meerdere opties zijn om een foute route te nemen en de opdrachten zelf het makkelijker maken om tijd te verspillen. Het is namelijk moeilijker in te schatten hoe lang de metro over alles doet en in de andere groep is er maar een beperkt aantal tijd dat je zal verspillen aan het golfen. Punten voor de Muziek groep dus.

Golf: Bart, Dorien, Jolien en Salim
Muziek: Alina, Christian en Laure


Opdracht 2: Kilocalorieën

2 kandidaten gaan eens goed eten en de rest moet proberen alle calorieën er terug af sporten. Als mol zou ik het liefste in de groep zitten om te gaan eten (ook al probeer ik zelf momenteel af te vallen en zou ik dus beter in de sport groep zitten 😂 ). De reden is omdat de bourgondiërs zowel hun proef als de proef in de gym beïnvloeden. Zij beslissen zowel het doel als het bedrag. Hoewel het makkelijker kan zijn om bij de gym te mollen, door bvb te veel tijd te steken in de gsm (zowel stroom als pin), er van uitgaande dat deze calorieën niet meetellen met het totaal. Ik ga hier dus een punt geven aan Bart en Dorien.

Eten: Bart en Dorien
Gym: Alina, Christian, Jolien, Laure en Salim

Opdracht 3: Skydivers verhoor

Bij deze proef ga ik de volksvertegenwoordigers ook meetellen. De verkiezing in het begin van de aflevering bepaald namelijk de groepen hier en als mol is het zowel belangrijk om vertegenwoordiger te zijn als om hier voor de pas vragen te gaan. Punten voor de volksvertegenwoordigers dus.

Volksvertegenwoordigers: Dorien en Salim
Skydivers: Alina, Bart, Christian, Jolien en Laure

Wrap-up

Aan het einde van de aflevering nemen we afscheid van Laure en niet van Salim zoals ik verwachte. Volgens mij heeft Salim zich deze week kunnen redden dankzij de pas vragen. Als we even kijken naar de tussenstand blijft Christian de groep aanvoeren, wat wel interessant is aangezien hij ook een van de minder verdachte kandidaten is. Dorien komt weer een pak dichterbij. Daarna hebben we iedereen op de derde plaats, met uitzondering van Salim die alleen bijna nooit in een molpositie zit.

Afbeelding

Zoals altijd ik ben zeker niet de mastermind die alles weet, mijn posts zijn puur mijn eigen inschatten en iedereen mag zijn eigen verklaringen aangeven waar ze niet akkoord gaan met mijn inschattingen.