Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

chicawah.janssen31 mar 2020, 20:18

 8153
Ik vind dat je vaak echt als een bijvoeglijk naamwoord aanduidt waar het echt ( 😉) een bijwoord is.
Echt als bijvoeglijk naamwoord is bv. "Hij is een echte leugenaar". Echt als bijwoord: "Hij is echt een leugenaar".
Ik begrijp niet goed waarom je echt in bv. "Echt hè" een bijvoeglijk naamwoord noemt. Een bijvoeglijk naamwoord (adjectief) zegt iets over een zelfstandig naamwoord (subjectief).
Gebruikersavatar

Fermgemold31 mar 2020, 21:09

 45
Paraceta schreef:Update 2:

Afbeelding
Opmerkingen:
- Vetjes is bijwoord; onderlijnd is bijvoeglijk naamwoord
- Het Kempisch van Dorien is niet altijd even verstaanbaar: ik denk dat ze "Sorry he, ik zit efkes na echt stikdood" zegt (hoewel dat wel een vrij onlogische zinsvolgorde zou zijn: "Sorry he, ik zit na efkes echt stikdood" zou logischer zijn; maar haar zinnen zijn nu ook niet meteen logisch want het zou ook 'ik ben' ipv 'ik zit' moeten zijn), maar "Sorry he, ik zit efkes neig stikdood" is ook nog een mogelijkheid
- Ik ben niet 100% zeker of Bart "Echt waar" zegt, het kan ook Christian zijn, maar het lijkt Bart te zijn
- Als er 'echt'en ontbreken of fout gecategoriseerd zijn, laat maar weten!
In mijn opzicht (maar het woord 'echt' is soms een twijfelgevalletje) is de 'echt' van Christian in "'s nachts wordt da echt" een bijvoeglijk naamwoord (duidt tenslotte op wat 'da' wordt).
Gebruikersavatar

chicawah.janssen31 mar 2020, 21:21

 8153
Da = onderwerp
Wordt = werkwoord
Echt = bijwoord.
Gebruikersavatar

Fermgemold31 mar 2020, 21:51

 45
chicawah.janssen schreef:Da = onderwerp
Wordt = werkwoord
Echt = bijwoord.
Worden is nochtans een koppelwerkwoord, waardoor 'echt' iets zegt over het onderwerp 'da' in plaats van over het werkwoord 'worden'. Bijvoeglijk naamwoord dus, tenzij ik een belangrijk deel van de zin mis en hij eigenlijk "'s nachts wordt da echt geweldig" of iets in die trant zei. Ik heb die bewuste aflevering nog niet herbekeken, dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Gebruikersavatar

Paraceta31 mar 2020, 22:28

 717  Sven
Ja, die zin werd niet afgemaakt denk ik, maar uit zijn intonatie lijkt het alleszins alsof daar nog een bijvoeglijk naamwoord zou moeten achterkomen, wat van echt een bijwoord zou maken.
chicawah.janssen schreef:Ik vind dat je vaak echt als een bijvoeglijk naamwoord aanduidt waar het echt ( 😉) een bijwoord is.
Echt als bijvoeglijk naamwoord is bv. "Hij is een echte leugenaar". Echt als bijwoord: "Hij is echt een leugenaar".
Ik begrijp niet goed waarom je echt in bv. "Echt hè" een bijvoeglijk naamwoord noemt. Een bijvoeglijk naamwoord (adjectief) zegt iets over een zelfstandig naamwoord (subjectief).
"Echt he" is in mijn hoofd een verkorte vorm van "Da's echt he", waardoor het een bijvoeglijk naamwoord is (want: koppelwerkwoord)
Als ik niet zeker ben, probeer ik 'echt' te vervangen door 'waar' (niet bruikbaar als bijwoord in de betekenis van 'echt', tenzij bij 'waar gebeurd'). Nu ja, uiteindelijk maakt dit onderscheid waarschijnlijk niet heel veel uit.
Gebruikersavatar

Klaartje31 mar 2020, 22:45

 2245  Uma
Mannekes, we gaan hier niet kommaneuken he. Of nu echt als bijwoord of bijvoeglijk naamwoord wordt gebruikt, maakt eigenlijk toch niet uit. Het gaat erom dat het gebruikt wordt en hoe frequent.

Ik zou bij deze willen pleiten voor wat meer respect voor de noeste arbeid van Paraceta, die hier gewoon heel veel 'vuil werk' aan het opknappen is in het belang van het onderzoek. We moesten op die manier maar eens achter de identiteit van de mol komen! Dat zou toch een schitterende beloning zijn voor dergelijke inspanningen.

Puik werk, Paraceta, doe zo voort! We blijven het volgen.
Gebruikersavatar

Paraceta31 mar 2020, 22:51

 717  Sven
Bedankt voor de weer te vriendelijke woorden Klaartje 🙂 (en de vermelding in TNVH, nu heb ik het echt gemaakt op dit forum)
Maar ik vrees dat dit alles echt (!) gewoon bezigheidstherapie is, want ik zie niet meteen een lijn in de resultaten :( (Behalve als Bruno nog terugkomt en tóch de Mol blijkt te zijn, want hij zei echt wel vaak echt!)
Paraceta out for today

Edit: Die eerste echt was onbewust, misschien ben ik wel de Mol?
Gebruikersavatar

schotte.jelle01 apr 2020, 07:38

 143
Voor mij spreekt uit het laatste dagboek gewoon veel onzekerheid. Absoluut geen verwoordingen die ik aan Bart zou toeschrijven, veeleer aan een jonge vrouw...
Gebruikersavatar

Jansen01 apr 2020, 08:05

 3423  Yens
schotte.jelle schreef:Voor mij spreekt uit het laatste dagboek gewoon veel onzekerheid. Absoluut geen verwoordingen die ik aan Bart zou toeschrijven, veeleer aan een jonge vrouw...
Ik begrijp dan ook niet dat er mensen zijn die Bart verdenken van de mol te zijn... Hij is echt het prototype van de winnaar van het spel. Op basis van de toon van het gesprek zou ik ook Christian misschien uitsluiten omdat die ook voldoende zelfvertrouwen heeft, maar dat durf ik toch nog niet.
Gebruikersavatar

schotte.jelle01 apr 2020, 08:09

 143
Ik sluit Christian daarvan ook niet helemáál uit, maar Dorien en Salim eerder wél.
Die verwoordingen zijn wat mij betreft enkel toe te schrijven aan jonge vrouwen ( Jolien / Alina )
Al zitten we uiteraard ook weer met de mogelijkheid dat dit goed georkestreerd is door de productie...
Gebruikersavatar

Jansen01 apr 2020, 08:14

 3423  Yens
schotte.jelle schreef:Ik sluit Christian daarvan ook niet helemáál uit, maar Dorien en Salim eerder wél.
Die verwoordingen zijn wat mij betreft enkel toe te schrijven aan jonge vrouwen ( Jolien / Alina )
Al zitten we uiteraard ook weer met de mogelijkheid dat dit goed georkestreerd is door de productie...
Ik verdenk Alina ook hoor 🙂. Het is net zoals je zegt in een andere post, dat ze heel subtiel en dikwijls op de achtergrond stuurt, maar dat is meestal waar ik toch naar zoek in de mol. Anderzijds kreeg ik bij het horen van het dagboek van de mol toch een visioen van Dorien (die trouwens ook maar 27 is). Dus ik sluit haar toch nog niet helemaal uit.
Gebruikersavatar

schotte.jelle01 apr 2020, 08:17

 143
Zeker de in rafting proef ( maar ook bij andere proeven ) valt het mij gewoon constant subtiel op.
Ze heeft zo'n standaard poker face die ik niet vertrouw...
Ook bv. het vouwen van de handen voor haar gezicht bij de eliminaties, een echte poker tik, de allereerste emoties verbergen... ( ik zie daar dus veel minder het bidden in, wat her en der gesuggereerd wordt )
Ma bon, ik zit vo lle dig in de tunnel ... 🙂
Mss ook nog: ze zit er, als jonge vrouw, nog steeds in, zonder dat ze, op het eerste zicht althans, echt een fanatieke speler is...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14