Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

robinskie15 mar 2020, 21:46

 4
Bruno geeft aan dat hij Aline verdenkt. Dorien geeft aan dat zij Bruno verdenkt. Toch ligt Bruno er uit en zit Dorien er nog in. Verklaring Salim is de mol.

Ik kan al 3 vragen bedenken waardoor Bruno minder heeft gescoord dan Dorien ook al had Dorien de verkeerde persoon in het vizier.

BRUNO
Is de mol een man of een vrouw?
Vrouw
Zat de mol in de groep van het bordspel of de groep van de trap?
Bordspel
Zat de mol in de groep van het aperitief, het hoofdgerecht, het dessert of de animatie?
Dessert

DORIEN
Is de mol een man of een vrouw?
Man
Zat de mol in de groep van het bordspel of de groep van de trap?
Bordspel
Zat de mol in de groep van het aperitief, het hoofdgerecht, het dessert of de animatie?
Animatie

Als Salim de mol zou zijn heeft Bruno geen enkel vraag juist en Dorien (zonder er zelf bewust van te zijn) 2.
Gebruikersavatar

Mer2815 mar 2020, 21:50

 302
Of Dorien is de mol, in dit geval is Dorien altijd door en heeft Bruno maar 1 ding juist.
Gebruikersavatar

robinskie15 mar 2020, 21:55

 4
Dat zou ook kunnen 😃
Gebruikersavatar

joachim.morrens16 mar 2020, 13:52

 200  Yens
Ik vond het een beetje opmerkelijk dat Dorien niet zo heel erg verbaasd was dat Bruno eruit lag... Als je op iemand gestemd hebt, en die persoon ligt er ineens uit, dan zou je toch bijna van je stoel vallen dat jij er wel nog inzit (denk maar aan Robin zijn gezicht toen Bertrand er ineens uitlag). Het kan best zijn dat Dorien gespreid heeft (waarschijnlijk), maar toch... als mijn hoofdverdachte eruit zou gaan zou ik toch wel een klein beetje verschieten, en ze toonde echt heel weinig emotie. Ik vond dat wel opmerkelijk, maar kan ook aan persoonlijkheid v Dorien liggen, of aan de montage (mss was Bruno niet echt haar hoofd-hoofd verdachte...)
Gebruikersavatar

Vermoljoen16 mar 2020, 14:01

 2354  Uma
Misschien wou ze niet aan de rest prijsgeven dat ze op Bruno had ingevuld?
Gebruikersavatar

remcotorken16 mar 2020, 15:07

 25  Yens
Ondertussen weten we toch al dat de makers hun geheimen niet zo snel prijsgeven. Het feit dat Bruno in afl. 1 vermeldde dat wat Alina deed in de aquaspeed-proef verdacht was, zegt mij net dat Alina waarschijnlijk niet zijn hoofdverdachte is. Dit is trouwens een trucje dat de makers wel al vaker hebben toegepast in de vorige jaren. Laat het stukje zien waarin de afvaller een verdachte actie ziet van de mol en vervolgens valt die deelnemer in dezelfde of de volgende aflevering af.

Ze deden dit nog eens in aflevering 2 waarbij hij zegt dat z'n hoofdverdachte bij de taartproef zit. Ook hier weer sterk het gevoel dat ze ons willen laten geloven dat hij Alina verdenkt terwijl het volgens mij Laure is die hij in het vizier heeft. Je kan je namelijk afvragen waarom makers zouden laten zien wie Bruno verkeerdelijk verdenkt zodat we die vervolgens met z'n allen vlotjes kunnen afvinken.

Ze hopen dat iedereen denkt: "Bruno verdacht Alina, Bruno ligt er uit, Alina is dus niet de mol."

Het grappige is dat ik na aflevering 1 dus dacht dat Bruno er snel zou uit gaan. En toen hij in afl. 2 nog eens vertelde dat zijn mol bij de taartproef zat (lees: toen de makers deze uitspraak toonde), was ik nagenoeg zeker dat hij in die aflevering zou afvallen.

Mijn andere gok is dat Salim de finale haalt. Want een ander trucje dat de makers al eens graag bovenhalen is een uitspraak van de mol laten horen waarbij die één van de finalisten "verdenkt". Zo creëer je een alibi voor de mol waarom de mol er nog in zit bij de finale: "Logisch dat Alina er nog in zit want zij verdenkt Salim ."
Nu heeft ze Salim wel nog maar 1 keer vernoemd in afl. 1 dus misschien nog een beetje voorbarig maar als dit nog eens zou gebeuren, geloof ik echt dat die de finale gaat halen op basis hiervan.
Gebruikersavatar

Klaartje16 mar 2020, 15:39

 2245  Uma
Mijn ervaring met wat de makers ons laten zien in dit soort van "wie verdenkt wie" is, dat je zo goed als niks kan halen uit wat ze effectief tonen. Want wat ze laten zien, heeft vooral de bedoeling om de kijker te misleiden en tot foute conclusies te verleiden.

Mij is door de jaren heen vooral opgevallen bij de 'verdenkingen' dat de Mol uiteindelijk zeer weinig met naam genoemd wordt door de kandidaten. Een goede mol (zoals Elisabet vorig seizoen) blijft heel lang onder de radar en wordt heel weinig als verdachte genoemd in de beelden van de 'verdenkingen'.

Heel af en toe gebeurt het wel dat iemand de uiteindelijke mol al in het begin als verdachte noemt, maar dat tonen ze ons niet, en het valt ook geregeld voor dat een afvaller die naam heeft laten vallen en dat tonen ze dan natuurlijk wel.

Als je er al iets kan uithalen, dan denk ik eerder in de zin van: "Welke namen hebben de kandidaten allemaal genoemd bij verdachte acties, doorheen het hele seizoen?" Maar die info wordt pas interessant als we nog met vier of zo zijn, dan kan er misschien een conclusietje getrokken worden en dan eerder uit het antwoord op de vraag: "Wie werd er door de overgebleven kandidaten het minst vernoemd in de verdenkingen?" Want dat blijkt vaak de Mol te zijn.

Een bijkomend argument: de uiteindelijke winnaar ontdekt vaak redelijk snel (voor de helft van het seizoen) al wie de mol is, maar denk je dat ze ooit een verdenking van de winnaar laten zien na het moment dat die de juiste mol in het vizier heeft gekregen? Neen! Ga het maar na: vorig seizoen heeft Axel Elisabet nooit meer vernoemd in zijn verdenking (tenminste, de makers hebben ons dat niet getoond!), hoewel hij al vanaf aflevering vier of zo redelijk vol op Elisabet inzette in de test.

Van Davey, in Zuid-Afrika, lieten ze na aflevering 2, een verdenking zien richting Eline, maar daarna toonden de makers ons geen enkele verdenking van de uiteindelijke winnaar naar de juiste mol, alleen nog maar beelden waarin we Davey verdachte zaken over Annelies en anderen hoorden aanhalen.

Heel af en toe stuit je op iets dat klopt, maar zeker in het begin sneeuwt dat volledig onder door alle andere verdachtmakingen.

En ook vorig seizoen zagen we Ingrid verdenkingen uiten naar Elisabet, toen zij zo traag de trappen van de Lying Dragon Mountain beklom. Ingrid lag er als tweede uit... Net zoals Bruno gisteren zei dat hij de dames met de taart verdacht vond... Niets sluit dus uit dat Alina of Laure de Mol zijn op basis van wat we Bruno horen vertellen in de verdenkingen.

Maar houd het bij! Schrijf op welke namen genoemd worden en ga op een moment dat ze nog met vier in het spel zitten eens na: "Welke naam werd door de overgeblevenen het minst genoemd?" Meestal is de naam die het minst genoemd wordt, de Mol. En noemt de kandidaat die al een tijdje op de juiste mol zit, die naam niet meer naar het einde toe, maar dikwijls wel ergens in het begin.

Maar voor we zover zijn, zullen de makers met plezier met ons 'sjokkedeizen' blijven rammelen in deze getoonde verdenkingen.
Gebruikersavatar

remcotorken16 mar 2020, 16:50

 25  Yens
Klaartje schreef:Mij is door de jaren heen vooral opgevallen bij de 'verdenkingen' dat de Mol uiteindelijk zeer weinig met naam genoemd wordt door de kandidaten. Een goede mol (zoals Elisabet vorig seizoen) blijft heel lang onder de radar en wordt heel weinig als verdachte genoemd in de beelden van de 'verdenkingen'.
Volledig mee eens. Maar ga maar eens na hoe vaak Alina ondertussen verdacht is gemaakt, dat valt zeer goed mee. En als ze dan eens verdacht gemaakt werd (door Bruno), dan is het bij een actie dat er eigenlijk niet meteen zo verdacht uitziet (het uit de band vallen tijdens de waterproef). We nemen gemakkelijk aan dat zoiets gewoon natuurlijk kan zijn.
Als ik dan zie dat Alina in nagenoeg alle proeven er niet meteen te best uitkomt (liggen sukkelen met het klokkenraadsel, uit de band vallen, bedenkelijke strategie bij het Vradeto-spel en de verkeerde taart meegenomen) dan denk ik dat de verdachtmakingen aan haar adres laag liggen in verhouding tot wat ze tot nu toe heeft gedaan (of niet gedaan).
Klaartje schreef:Als je er al iets kan uithalen, dan denk ik eerder in de zin van: "Welke namen hebben de kandidaten allemaal genoemd bij verdachte acties, doorheen het hele seizoen?" Maar die info wordt pas interessant als we nog met vier of zo zijn, dan kan er misschien een conclusietje getrokken worden en dan eerder uit het antwoord op de vraag: "Wie werd er door de overgebleven kandidaten het minst vernoemd in de verdenkingen?" Want dat blijkt vaak de Mol te zijn.
Toegegeven, het is vroeg om definitieve conclusies te trekken, we zitten tenslotte maar aan aflevering 2. Maar we zijn er graag vroeg bij. 🙂
Klaartje schreef:Een bijkomend argument: de uiteindelijke winnaar ontdekt vaak redelijk snel (voor de helft van het seizoen) al wie de mol is, maar denk je dat ze ooit een verdenking van de winnaar laten zien na het moment dat die de juiste mol in het vizier heeft gekregen? Neen! Ga het maar na: vorig seizoen heeft Axel Elisabet nooit meer vernoemd in zijn verdenking (tenminste, de makers hebben ons dat niet getoond!), hoewel hij al vanaf aflevering vier of zo redelijk vol op Elisabet inzette in de test.

Van Davey, in Zuid-Afrika, lieten ze na aflevering 2, een verdenking zien richting Eline, maar daarna toonden de makers ons geen enkele verdenking van de uiteindelijke winnaar naar de juiste mol, alleen nog maar beelden waarin we Davey verdachte zaken over Annelies en anderen hoorden aanhalen.
Klopt. Mede daardoor dat ik Salim tip als finalist. Hij zegt in afl. 1 dat hij vermoedt dat de mol een man is en geen vrouw. Dus op mijn theorie afgaand verwacht ik niet al te veel verdachtmakingen van Salim aan het adres van Alina in de latere fase van het spel. Afwachten maar!
Klaartje schreef: Heel af en toe stuit je op iets dat klopt, maar zeker in het begin sneeuwt dat volledig onder door alle andere verdachtmakingen.

En ook vorig seizoen zagen we Ingrid verdenkingen uiten naar Elisabet, toen zij zo traag de trappen van de Lying Dragon Mountain beklom. Ingrid lag er als tweede uit... Net zoals Bruno gisteren zei dat hij de dames met de taart verdacht vond... Niets sluit dus uit dat Alina of Laure de Mol zijn op basis van wat we Bruno horen vertellen in de verdenkingen.
Wat betreft de verdachtingmakingen is er ook een belangrijke bedenking die je moet maken. Hoe die verdachtmakingen worden verwoord, is heel belangrijk om te kijken of iemand daadwerkelijk iemand als hoofdverdachte ziet of gewoon een verdachte actie opnoemt. Ik kan mij best voorstellen dat in het gesprek waarbij elke deelnemer zegt wat hij die dag heeft gezien als verdacht, dat degene die de gesprekken afneemt ook steeds vraagt: "Heb je nog andere verdachte dingen gezien, van andere kandidaten?" De makers hebben niet liever dat een kandidaat zoveel mogelijk verschillende namen noemt. Maar er is een groot verschil tussen: "Wat X of Y vandaag heeft gedaan, was toch wel verdacht/raar." (categorie 1) en "X/Y is één van mijn hoofdverdachten" of "Mijn mol zat in die proef vandaag" (categorie 2). Met uitspraken van de 2e categorie kan je echt wel aan de slag, hier verandert die uitspraak niet door de context er uit te knippen.
Als je dat vergelijkt met wat bijvoorbeeld Salim gisteren zei over Dorien, dat zij een grote verantwoordelijkheid draagt in het falen van de Vradeto-proef, is voor mij een typisch voorbeeld van een 1e categorie uitspraak.
Volgens mij verdenkt Salim Dorien helemaal niet, alleen redeneren we soms nogal snel zo omdat hij die naam vernoemt. De ene verdachtmaking is de andere niet, verwoording is zeer belangrijk hier. Want we weten allemaal dat de makers niet vies zijn van het betere monteerwerk. 🙂 Maar in een zin zullen ze nooit knippen. Dus als iemand zegt: "X/Y is mijn hoofdverdachte" dan mag je er van op aan dat het zo is. Zoals Dorien die zegt dat Bruno haar hoofdverdachte is. Hier kan je niet knippen/plakken, die zin blijft staan zonder context.
Gebruikersavatar

Jimmy17 mar 2020, 20:38

 197  Anke
Klaartje schreef:Mijn ervaring met wat de makers ons laten zien in dit soort van "wie verdenkt wie" is, dat je zo goed als niks kan halen uit wat ze effectief tonen.
Nog meer bewijs hiervan is dat ze in afl. 2 lieten uitschijnen dat Bruno slechts 1 persoon verdacht. Nadien in CDM vertelde hij dat hij gespreid had (tussen 3 personen geloof ik).

Dat Dorien alles op Bruno had gezet en toch (waarschijnlijk op het randje) niet afviel gebruikt de productie dan weer dankbaar om voor wat extra verwarring te zorgen :bomb:
Gebruikersavatar

davy.vens22 mar 2020, 22:54

 2
In café de mol vertelt els dat ze al vanaf aflevering 2 alles op 1 kadidaat inzette. Net even teruggekeken naar het einde van aflevering 2 en daar lijkt ze (volgens mij) aan te geven dat ze Salim verdacht.
Kunnen we hiermee Salim uitsluiten?
Gebruikersavatar

elkemol22 mar 2020, 22:58

 654
ze zei dat Salim twijfel zaaide door aan te geven in de doos te willen kijken.
Dat kan ook zeggen dat ze iemand anders verdenkt, maar twijfelt aan haar verdenking owv Salim...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14