Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Anomolie24 mar 2020, 00:30

 64  Uma
Dag iedereen

Ik ben blij dat ik eindelijk de tijd gevonden heb om mijn tactiek met jullie te delen.
Waar anderen kijken naar alle mogelijke molposities en molacties, ga ik net kijken naar de acties die je als mol net niet zou doen. Kijken naar de antimolacties (hierna: AMA's). Want een mol zou toch elke opportuniteit om te mollen of de boel in het honderd te laten lopen niet onbenut laten gaan, of wel?

Hoe ga ik te werk?
Elke keer als ik iemand in een aflevering een AMA zie doen krijgt hij of zij een punt. Degene met de meeste punten kan ik dan zo goed als zeker (nooit 100%, i know) afstrepen als mogelijke mol. In WIDM is het mij dit jaar vrij goed gelukt.. Zou het hier ook werken? We shall see.
De drie kandidaten die al afgevallen zijn, neem ik hieronder niet meer mee in de analyse.
In de praktijk combineer ik deze (kwantitatieve) theorie met mijn buikgevoel en de reactie van de kandidaten na een gewonnen of verloren opdracht. Want echte blijdschap, boosheid of teleurstelling lijkt met toch moeilijk te faken ..

Dit is natuurlijk mijn interpretatie van de beelden. Mochten jullie nog extra AMA's zien, laat het gerust weten en dan pas ik mijn score aan, als ik akkoord ga welteverstaan 😉.
Als de moleratoren (of molerators?) liever hebben dat ik dit in een eigen molboekje zet, laat het maar weten en dan verplaats ik het.
------------------------------------------------------

Aflevering 1

- Opdracht groepsfoto:

Jolien:
Ze komt met de goede oplossing voor het raadsel met de klokken. Hoewel ik hier denk dat je als mol misschien zo snel mogelijk het raadsel wilt oplossen om op een andere plaats te kunnen mollen, catalogeer ik dit alsnog als een ama. Punt voor Jolien.

Laure:
- Bruno zaait twijfel over of het bordje van de kaarten of de fiets bij hem horen. Laure zegt dan dat de kaarten toch wel eerder een goocheltruc voorstellen = hetzelfde zeggen als "Bruno, dit is echt jouw symbool". Als mol kun je hier perfect Bruno laten zoeken en de tijd laten verstrijken. Punt voor Laure.
- Bij de opdracht waar ze een stad moeten vinden is op een bepaald ogenblik heel de groep samen (rond minuut 19). Bart is de groep aan het leiden en samen denken ze na over de mogelijke steden. Op een gegeven moment onderbreekt Laure de groepsdiscussie en roept ze: "Een beetje olie op het vuur, maar dat laatste kan ook Mechelen zijn", wat achteraf ook blijkt te kloppen. Als mol ga je dit niet zeggen natuurlijk. Punt voor Laure.
- Naast Mechelen geeft Laure hier ook het derde goede antwoord, nl. Knokke. Laure is on fire.

- Opdracht Aquaspeed
Je zou iedereen die het eiland bereikt een punt kunnen geven... Maar daar schieten we niets mee op.
Daarom krijgen volgende wel een punt:
- Alina: Zij doet haar uiterste best om zich uit te strekken en de bel te raken. Je zou in haar plaats perfect kunnen zeggen: "Ik kan er echt niet bij". Wie zou dit kunnen controleren? AMA van Alina.
- Bart: Doet echt hard zijn best om de juiste antwoorden door te geven aan Dorien en Christian. Hoewel ze er niet naar omkeken deed hij echt zijn best om gehoord en gezien te worden (+ de meeste antwoorden die hij gaf waren ook goed, maar dat ben ik niet meer zeker).
- Bart': Doet hard zijn best om iedereen op het eiland te krijgen en slaagt hier dan ook in. Hij had perfect minder hard kunnen roeien..." Wie had hem gecontroleerd? . Het feit dat hij op het einde ook nog achter Els gaat zegt voor mij genoeg. Hij had perfect ELs kunnen laten zitten ("We hebben te weinig tijd") en zo minder geld kunnen opbrengen. Puntje extra voor onze Barry.
------------------------------------------------------

Aflevering 2

Opdracht: Doos van Pandora

AMA door Laure en Jolien. Hierdoor kon de mol zelf de kist niet openen. Als één van de twee de mol blijkt te zijn, ja dan hebben we hier een ama-punt teveel uitgedeeld. Maar op dit moment kun je dit niet weten, dus krijgen ze beiden een ama-punt.

Opdracht: Vradeto trappen:

Laure
- (samen met Christian) Christian wilt een extra tip kopen om zeker te zijn van het antwoord. Laure geeft aan dat dit echt niet hoeft. Als mol zou je hier mooi zwijgen.
- Proef met de ballen. Zegt tegen Els om achter haar te staan en niet voor haar. Tactisch goed gezien = ama-puntje want ze had dit ook kunnen verzwijgen. Het feit dat ze de ballen allemaal ontwijkt is voor mij geen ama-punt waard, omdat dit evengoed wel een mollenstreek kan zijn als je op het laatste moment wegspringt. Salim staat hiervoor op de beste positie.

Christian:
- Geeft zeer snel het goede antwoord (Aphrodite) en neemt ook de leiding om tot de andere goede antwoorden te komen. Had perfect langer kunnen wachten en denkt verder na in het belang van de opdracht. Wilt een extra tip nemen zodoende dat ze zeker niet terug naar beneden moeten. Minstens 1 AMA voor Christian.
- Motiveert Bart om de opdracht met de watermeloen uit te voeren. Bart vraagt om hoeveel geld het gaat (500 Euro btw). Christian antwoordt: "Het gaat hier niet om het geld, we willen niet terug naar beneden".
Salim zegt dan: "Hij wilt niet dood". Christian antwoordt: "Dat gaat niet gebeuren". Motivational talk van Christian. Nu wel goed voor een tweede AMA-punt.

Bart:
-Na even twijfelen offert hij zich toch op om een pijl in zijn richting te laten schieten. Voor moed en opoffering krijgt hij een ama-punt. Het feit dat hij het doet en hier niet zo lang over twijfelt is goed geneog in mijn ogen voor een ama te zijn.

Alina:
- Armworstelen: Bruno stelt voor om dit door 1 persoon te laten doen. Alina zegt meteen dat het er minstens twee moeten zijn. AMA, want als mol zou ik hier meegaan met Bruno.

Opdracht: Griekse bruiloft

Bart
- Neemt meteen het heft in handen en laat alle honden aan de truffel ruiken. Zeer goede tactiek. Daarnaast draagt hij de hond dan ook nog eens als hij even wat moeilijk doet. AMA-punt voor Bart want hij had het hier perfect op de hond kunnen steken.

Dorien
- Kiest ook wel de juiste hond. Kan sterker uitspelen dat de voorlaatste hond ook geïnteresseerd is in de truffel, maar geeft de indruk dat het toch de laatste hond moet zijn. Ama-punt voor Dorien.

Christian
- Hoort de telefoon afgaan terwijl Els deze niet hoort (of straal negeert?). Christian had deze ook kunnen negeren. "Ik heb niets gehoord" "Els, jij hebt toch ook niets gehoord he?". Ama voor Christian.

Jolien
- Doet een interventie om Salim (die niet zo goed danst) achteraan en meer uit het zicht te zetten. Als mol zijnde ga je hier toch gewoon niet tussenkomen... AMA-punt voor Jolien.

------------------------------------------------------
Aflevering 3

Opdracht: Rafting

Dorien
- Bij het stapelen van de stenen neemt ze geen initiatief om de steen met het nadeel er tussen te steken.

Laure
- Idem Dorien bij het stapelen van de stenen.

Christian
- Stelt voor om de blauwe boot te laten terugkeren tot op minder dan 10 seconden. AMA-punt. Je kunt hier de competitieve kandidaat spelen die kost wat kost als eerste over die eindmeet wilt gaan. ALs mol wil je niet dat ze terugkomen... ama-punt voor Christian.

Jolien
- Bart roept het voorstel: "Gaan we voor de 10 seconden?". Jolien antwoordt meteen met: "Tuurlijk". Wil je als mol hier meteen tuurlijk op antwoorden? Het lijkt mij net een ama en eerder de kandidate die die extra tip wilt op het eind. Geld speelt hier minder een rol voor haar, maar als ze de mol zou zijn, zou. dat wel primeren. AMA-punt voor Jolien.

Opdracht: De feta beeldhoudwers

Alina
- Geeft aan dat de zandloper niet bij de oudheid moet staan. Dit blijkt achteraf correct te zijn.
- Doet een goede interventie bij de beeldhouwwerken ("Da's een vlecht, da bennek ik"). Als mol kun je hier makkelijk naast kijken.

Laure
- Plaatst een aantal voorwerpen op de juiste plaats of geeft alleszins goede suggesties ("Bril kan ook al bestaan voor de NT" - wat achteraf ook blijkt). En dus klopt het niet wat Bart zei ("Het is Laure die zei dat de bril hier moest liggen"). Je moet het maar eens herbekijken 😉. AMA-punt voor LAure.
- Interventie bij Jolien ("ik zie daar wel Salim in"- wijzend naar het foute beeld). Ama-punt voor Laure

Bart
- Neemt het voortouw bij het identificeren van de beelden en duidt er meteen twee goed aan. Je zou hier meteen wat twijfel kunnen zaaien... Het zou moeilijk zijn, maar je zou het kunnen proberen. Of alleszins de anderen uit hun kot laten komen en dan inspelen op hun fouten. Ama-punt voor Bart.

Dorien
- Neemt echt wel het voortouw bij het kiezen van de karakteristieken van de beeldhouwwerken ("eentje met kort haar, eentje met lang haar, eentje met een bril,..."). Ama-puntje voor Dorien want hier wordt de basis gelegd voor het slagen van de opdracht.


Opdracht: Minotaurs/u]
Hier ben ik iets strenger geweest omdat er heel weinig geld is verdiend.

Bart
Ik vind Bart hier als enige sterk spelen. Niet alleen door zijn proef zo goed uit te voeren, maar ook door de tactiek die hij voortelt. Tuurlijk kun je Christian beter 1 hartslag geven dan 10 hartslagen, Jolien... . Goed gecounterd Bart! AMA-punt voor Bart.

Dorien
Geeft bijna altijd de juiste informatie door aan Christian. Je zou hier op z'n minst iets 'niet kunnen vinden' of per ongeluk het verkeerde beeld doorgeven. Ze zoekt ook goed mee met Els. Op een bepaald moment zegt Els: "Dat staat hier nergens tussen". Als mol zijnde kun je hier dan op inspelen, maar Dorien zegt "wacht, wacht, wacht en zoekt gemotiveerd verder".. AMA-punt voor Dorien en Els (maar Els is er al uit dus dat vergeten we even).


Tussenstand na aflevering 3

Salim: 0
Dorien: 4
Jolien: 4
Christian: 4
Laure: 9
Bart: 6
Alina: 4


Oei... Is dit mijn tunnelvisie dat opspeelt, of ben ik objectief genoeg gebleven? Hopelijk komen jullie wel met een aantal ama's van Salim... Want het kan toch niet dat Salim geen enkele ama heeft gepleegd? Of...
Gebruikersavatar

Frolva24 mar 2020, 09:23

 2204
AMAai, knappe theorie! 👍🏻
Gebruikersavatar

Vermoljoen24 mar 2020, 10:57

 2354  Uma
Interessant om te zien hoe iemand anders eigenlijk dezelfde strategie toepast! Dus ik pak mijn theorie erbij en ga even reageren op enkele dingen:
Anomolie schreef:- Bart: Doet echt hard zijn best om de juiste antwoorden door te geven aan Dorien en Christian. Hoewel ze er niet naar omkeken deed hij echt zijn best om gehoord en gezien te worden (+ de meeste antwoorden die hij gaf waren ook goed, maar dat ben ik niet meer zeker).
- Bart': Doet hard zijn best om iedereen op het eiland te krijgen en slaagt hier dan ook in. Hij had perfect minder hard kunnen roeien..." Wie had hem gecontroleerd? . Het feit dat hij op het einde ook nog achter Els gaat zegt voor mij genoeg. Hij had perfect ELs kunnen laten zitten ("We hebben te weinig tijd") en zo minder geld kunnen opbrengen. Puntje extra voor onze Barry.
Ik heb hier deze 2 dingen samengenomen en daar één punt voor gegeven. Voor de rest van de aflevering heb ik exact hetzelfde gedaan, maar deed ik ook nog dit:
- MOLPOSITIE: Als Mol zit ik liever in de lucht, want dan heb je de controle over de snelheid door het geven van juiste of foute antwoorden. Kandidaatspunten voor Alina, Bart, Bruno, Els, Gilles, Jolien, Laure en Salim.

Ik heb voor de deal met de Mol , waar jij niks hebt uitgedeeld, toch dit gedaan:
- MOLPOSITIE: Ik denk dat de Mol hier niet te veel wil opvallen en dat hij/zij daarom niet als hoogste of als laagste zal bieden. Ook een veel te opvallend laag bod, zoals 400 euro, heeft totaal geen zin en is heel raar. Daarom ken ik kandidaatspunten toe aan Bart (10.200 euro), Gilles (0 euro), Christian (0 euro) en Jolien (400 euro).

Bij de eerste opdracht heb ik ook nog dit gedaan:
- MOLPOSITIE: Gilles komt hier in de vrije positie en dat zou ik als Mol niet willen. Als je hier molt, dan valt het te veel op. Ook zou ik hier niet bij de opdracht 'logisch denken' willen zijn. Als hier één iemand de oplossing weet, is het een kwestie van het goed uit te voeren en dan heb je geen invloed als Mol. Daarom zou ik liever bij de oriëntatie of mensenkennis willen staan. Bij deze opdrachten is het makkelijker om tijd te rekken. Kandidaatspunten voor Gilles, Dorien, Jolien en Alina.
- Christian roept als eerste om hulp en dat zou ik niet doen als Mol. Hier geef ik een kandidaatspunt aan Christian.
- Jolien haar reactie op de vraag van Gilles "Is er iemand van jullie die aan paardrijden doet?" lijkt mij heel spontaan, want ze denkt dat ze iets met een paard moeten doen. Ook reageert ze heel spontaan dat zij bij de mellowcakes hoort. Een kandidaatspunt erbij voor Jolien.
- Alina haar reactie toen Gilles het had over een vlag lijkt mij ook heel spontaan. Ook hoe ze de dingen over het paard en de gitaar was aan het door roepen vond ik heel kandidaats. Hier geef ik dus een extra kandidaatspunt aan Alina.

Ik denk dat de dingen die ik hier schrijf die jij niet gebruikt vooral het gedeelte is waar je kan over discussiëren en daarom dat ik mijn theorie in mijn molboekje had gezet. Ook gebruik ik de theorie van Jos in mijn theorie door erbij te zetten op welke positie de Mol het liefst wil zijn.
Anomolie schreef:- Laure: Proef met de ballen. Zegt tegen Els om achter haar te staan en niet voor haar. Tactisch goed gezien = ama-puntje want ze had dit ook kunnen verzwijgen. Het feit dat ze de ballen allemaal ontwijkt is voor mij geen ama-punt waard, omdat dit evengoed wel een mollenstreek kan zijn als je op het laatste moment wegspringt. Salim staat hiervoor op de beste positie.
Interessant! Dit heb ik niet opgenomen in mijn wie is de Mol NIET theorie. Ik ga dit nog eens herbekijken en misschien dat ik dit dan ook nog doe.
Anomolie schreef:- Laure: Geeft zeer snel het goede antwoord (Aphrodite) en neemt ook de leiding om tot de andere goede antwoorden te komen. Had perfect langer kunnen wachten en denkt verder na in het belang van de opdracht. Wilt een extra tip nemen zodoende dat ze zeker niet terug naar beneden moeten. Minstens 1 AMA voor Christian.
Hier heb ik juist geen kandidaatspunt aan hem gegeven omdat hij tips wil kopen en dat is juist mols voor mij.
Anomolie schreef:- Armworstelen: Bruno stelt voor om dit door 1 persoon te laten doen. Alina zegt meteen dat het er minstens twee moeten zijn. AMA, want als mol zou ik hier meegaan met Bruno.
Ook heel interessant! Dat ga ik ook eens bekijken en dan pas ik dit misschien ook nog toe.
Voor de rest komen we overeen en heb ik ook nog dit:
- MOLPOSITIE: als je aan het spelbord staat, kan je bepalen hoeveel geld er wordt verdient, maar ik denk dat je liever bij de groep zou willen blijven om ervoor te zorgen dat er geen geld in de pot komt door tijde te rekken, ervoor te zorgen dat je weer naar beneden moet gaan,... Dus hier geef ik kandidaatspunten aan Bruno en Alina.
- Christian maakte de bedenking dat de tenten heel zwaar waren en na afloop van de proef zagen we dat de tenten heel groot waren en dus één al meer dan genoeg was. Christian maakte de bedenking, maar het was Bart die er bij bleef dat er 2 mee moesten. Een kandidaatspunt voor Christian.
Anomolie schreef:- Dorien: Kiest ook wel de juiste hond. Kan sterker uitspelen dat de voorlaatste hond ook geïnteresseerd is in de truffel, maar geeft de indruk dat het toch de laatste hond moet zijn. Ama-punt voor Dorien.
Hier heb ik juist geen punt gegeven aan Dorien omdat ik vind dat ze hier heel weinig invloed heeft gehad op de opdracht. Naar mijn gevoel was het vooral Bart die dit allemaal deed.
- Christian: Hoort de telefoon afgaan terwijl Els deze niet hoort (of straal negeert?). Christian had deze ook kunnen negeren. "Ik heb niets gehoord" "Els, jij hebt toch ook niets gehoord he?". Ama voor Christian.
Hier heb ik ook geen punten voor gegeven omdat Christian en Els de telefoon niet hoorden. Uiteindelijk neem Christian wel op, maar dat duurde wel even en dat kunnen we merken aan Alina die gefrustreerd is.
Ik heb ook de molpositie bij mijn theorie gebruikt:
- MOLPOSITIE: bij de champagneglazen heb je invloed op 2 opdrachten, je eigen opdracht en de opdracht van Alina en Laure waar ze de juiste taart moeten kiezen. Hier dus kandidaatspunten voor Alina, Laure, Bart, Dorien, Jolien, Bruno en Salim.

Dat was het dan. Ik merk dat we hier veel van elkaar kunnen leren. Aflevering 3 hoop ik morgen of overmorgen te kunnen doen. Hier mijn tussenstand na aflevering 2:
Afbeelding
Mijn molboekje ➡️ viewtopic.php?f=86&t=4070
Gebruikersavatar

Anomolie24 mar 2020, 13:14

 64  Uma
Ten eerste: Mea culpa!
@Vermoljoen, Jos.Jansen en anderemolloten die de tactiek al toepasten:
Excuses voor het onbewust kopiëren van de tactiek. Ere wie ere toekomt!
Ik ga vanaf nu ook de molboekjes bekijken 🙂.

Ik probeer mijn focus echt wel te beperken tot de momenten waar je als kandidaat op de opdracht in de juiste richting helpt en zo geld helpt verdienen.
Ik heb niet het talent om daar ook nog eens de molposities en de verbale en non-verbale reacties bij te nemen. Dan zie ik door het bos de bomen niet meer 🙂.

Maar dat wilt dan ook wel zeggen dat er nog verschillen zullen te vinden zijn 🙂.

Ten tweede:
Bedankt voor de aanvullingen!! Zeer interessant om te zien dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn. Volgende zaken ga ik al zeker overnemen van @vermoljoen:

- Christian roept als eerste om hulp en dat zou ik niet doen als Mol. Hier geef ik een kandidaatspunt aan Christian.
-> Extra AMA-punt voor Christian.
Anomolie schreef:
- Dorien: Kiest ook wel de juiste hond. Kan sterker uitspelen dat de voorlaatste hond ook geïnteresseerd is in de truffel, maar geeft de indruk dat het toch de laatste hond moet zijn. Ama-punt voor Dorien.

Hier heb ik juist geen punt gegeven aan Dorien omdat ik vind dat ze hier heel weinig invloed heeft gehad op de opdracht. Naar mijn gevoel was het vooral Bart die dit allemaal deed.
-> Dit ga ik dus effectief herzien, want ik twijfelde zeer sterk om Dorien al dan niet een punt te geven. Dorien verliest dus een AMA-punt.



Tussenstand na aflevering 3 en reacties

Salim: 0
Dorien: 3
Jolien: 4
Christian: 5
Laure: 9
Bart: 6
Alina: 4
Gebruikersavatar

Cedric24 mar 2020, 13:24

 2834  Uma
Bij de feta-beeldhouwers zou ik een ama-punt geven aan Christian. Want hij is diegene die de tactiek om voor karikaturen te gaan voorstelt, wat voor beeldhouwamateurs gewoon dé beste tactiek is en er uiteindelijk voor zorgt dat iedereen makkelijk herkend wordt.

(Also, knap overzicht, Anomolie, én ik ben zot van die avatarfoto van je. Uluru is een subliem zicht.)
Gebruikersavatar

Anomolie24 mar 2020, 13:36

 64  Uma
Cedric schreef:Bij de feta-beeldhouwers zou ik een ama-punt geven aan Christian. Want hij is diegene die de tactiek om voor karikaturen te gaan voorstelt, wat voor beeldhouwamateurs gewoon dé beste tactiek is en er uiteindelijk voor zorgt dat iedereen makkelijk herkend wordt.

(Also, knap overzicht, Anomolie, én ik ben zot van die avatarfoto van je. Uluru is een subliem zicht.)
Bedankt!
Uluru, ja.. Mooie herinneringen 🙂 . Prachtig land!
Wat Christian betreft. Eigenlijk is het Dorien die met het voorstel afkomt (als ik het goed gezien heb) en daarom een AMA-puntje krijgt. Christian bevestigt dit dan door te zeggen dat ze er eigenlijk karikaturen van zullen maken.
Ik twijfel nog 🙂. Ga er eens een nachtje over slapen.
Gebruikersavatar

Cedric24 mar 2020, 13:47

 2834  Uma
Anomolie schreef:Bedankt!
Uluru, ja.. Mooie herinneringen 🙂 . Prachtig land!
Wat Christian betreft. Eigenlijk is het Dorien die met het voorstel afkomt (als ik het goed gezien heb) en daarom een AMA-puntje krijgt. Christian bevestigt dit dan door te zeggen dat ze er eigenlijk karikaturen van zullen maken.
Ik twijfel nog 🙂. Ga er eens een nachtje over slapen.
Aha, ok, goed mogelijk. Ik moet de aflevering nog herbekijken, zal er eens op letten.
Gebruikersavatar

Mola Lisa24 mar 2020, 14:23

 328  Uma
Cedric schreef: Aha, ok, goed mogelijk. Ik moet de aflevering nog herbekijken, zal er eens op letten.
Ik ben ff gaan terugkijken en Dorien zegt gewoon van lang haar, kort haar, bril (wat mij vrij logisch lijkt als je een verschil wil maken tussen de personen) maar het is wel degelijk Christian die het over karikaturen heeft en het uitvergroten van kenmerken.
Gebruikersavatar

Anomolie24 mar 2020, 15:20

 64  Uma
Mola Lisa schreef:
Ik ben ff gaan terugkijken en Dorien zegt gewoon van lang haar, kort haar, bril (wat mij vrij logisch lijkt als je een verschil wil maken tussen de personen) maar het is wel degelijk Christian die het over karikaturen heeft en het uitvergroten van kenmerken.

Ok. Extra ama-punt voor Christian.
Dat brengt de tussenstand op:

Salim: 0
Dorien: 3
Jolien: 4
Alina: 4
Christian: 6
Bart: 6
Laure: 9
Gebruikersavatar

Cedric24 mar 2020, 15:29

 2834  Uma
Het blijft wel opvallend hoe laag Jolien scoort in dergelijke analyses. Bij de follow the money scoort ze ook laag, hetzelfde in Davy zijn 'onder de radar'. En hier dus ook.
En ze is al het ganse seizoen een van de minst verdachte kandidaten.
Terwijl ze wel overkomt als heel gepassioneerd en enthousiast, vol voor elke opdracht gaand.

Hoewel ik met de beste wil van de wereld geen Mol zie in haar, ik zal haar gedrag toch nog eens moeten herbekijken denk ik.