Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Mer2805 apr 2020, 09:32

 302
Ik denk niet dat Bart hoopte dat er mensen op hem zouden stemmen want hij wou zelf de volksvertegenwoordigers analyseren (of dat laat Bart ons toch denken). En het tegendraads denken heeft niet echt geholpen want Bart is geen volksvertegenwoordiger geworden dus ik denk dat Bart wel oprecht was, alhoewel het wel zou kunnen zijn dat Bart zo gedacht heeft, maar dan is zijn plan wel flink mislukt. Zelf denk ik wel dat het goed mogelijk is dat Bart op zichzelf en op 'zijn' mol heeft gestemd om zo de acties van zijn mol te kunnen analyseren. Vraag me eigenlijk af of zijn mol echt volksvertegenwoordiger is geworden of niet(en hopelijk laten ze in de reveal-aflevering zien wie op wie heeft gestemd).
Gebruikersavatar

Tijlie905 apr 2020, 09:36

 63  Uma
Mer28 schreef:Ik denk niet dat Bart hoopte dat er mensen op hem zouden stemmen want hij wou zelf de volksvertegenwoordigers analyseren (of dat laat Bart ons toch denken). En het tegendraads denken heeft niet echt geholpen want Bart is geen volksvertegenwoordiger geworden dus ik denk dat Bart wel oprecht was, alhoewel het wel zou kunnen zijn dat Bart zo gedacht heeft, maar dan is zijn plan wel flink mislukt. Zelf denk ik wel dat het goed mogelijk is dat Bart op zichzelf en op 'zijn' mol heeft gestemd om zo de acties van zijn mol te kunnen analyseren. Vraag me eigenlijk af of zijn mol echt volksvertegenwoordiger is geworden of niet(en hopelijk laten ze in de reveal-aflevering zien wie op wie heeft gestemd).
Volgens mij wou Bart zo dicht mogelijk bij zijn mol zitten. Zo zou hij kunnen kijken naar alle keuzes van de mol.
Gebruikersavatar

Jansen05 apr 2020, 09:44

 3423  Yens
chicawah.janssen schreef:Of zegde lepe Bart dat hij niet wilde in de hoop dat ze dan allemaal om tegendraads te doen toch op hem zouden stemmen?
Ik zie hem zeker in staat om zoiets te doen 🙂. Alleen is zijn plannetje dan wel mislukt 🙂.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen05 apr 2020, 09:52

 8153
Tijlie9 schreef:Volgens mij wou Bart zo dicht mogelijk bij zijn mol zitten. Zo zou hij kunnen kijken naar alle keuzes van de mol.
De mol had niets te kiezen als hij/zij geen volksvertegenwoordiger was.
Gebruikersavatar

Vermoljoen05 apr 2020, 09:59

 2354  Uma
Je mocht op 2 kandidaten stemmen en één stem mocht op jezelf zijn 🙂
Gebruikersavatar

Tijlie905 apr 2020, 10:28

 63  Uma
chicawah.janssen schreef:De mol had niets te kiezen als hij/zij geen volksvertegenwoordiger was.
Ik bedoel dat hij op zichzelf en zijn mol zou stemmen.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen05 apr 2020, 11:00

 8153
Ah, OK, ik had je blijkbaar verkeerd begrepen. 🙂
Gebruikersavatar

Klaartje05 apr 2020, 12:14

 2245  Uma
Straks blijkt in de revealaflevering dat er bij deze stemming gewoonweg verkiezingsfraude is gepleegd. Met medeweten van de makers natuurlijk.

Wat ik eigenlijk wel redelijk straf vind is dat ze maar 1 stemronde nodig gehad hebben, dat blijkt toch uit de beelden: iedereen gaat maar 1 keer naar GDC. Dat er dus bijvoorbeeld geen ex aequo was voor de tweede plaats, dus dat er bijvoorbeeld 2 kandidaten waren met allebei 2 stemmen.

Ik geef een extreem voorbeeld: stel iedereen noemt 2 namen en iedereen stemt 1 keer op zichzelf en neemt Dorien als andere naam. Dan verzamelt Dorien 7 stemmen (van zichzelf en van A, B, C, J, L en S) en alle anderen hebben 1 stem (namelijk die die ze op zichzelf hebben uitgebracht). Dan zit je met 6 ex aequo's in je stembusuitslag: wie wordt dan de tweede volksvertegenwoordiger? Hetzelfde probleem heb je als bijvoorbeeld A en C op zichzelf stemmen en op elkaar, dan heb je ook een ex aequo tussen A en C, met elk twee stemmen. En zo zijn er nog tig andere combinaties te bedenken waarbij er een gelijke stand is en waarbij je dus eigenlijk een tweede stemronde zou moeten houden, niet?

Ik vind het dus wel toevallig dat ze er al na één stemronde uit waren.

Is hier niet gefoefeld? En is diegene die als laatste zijn stem mag uitbrengen niet in het voordeel? Want die kan door GDC ingelicht worden hoe het zit en dan haar stemgedrag aanpassen, zodat eventueel de uitslag nog zou kunnen veranderen in haar voordeel. Verkiezingsfraude is van alle tijden, er zijn er die op die manier zelfs tot president zijn verkozen in een heel machtig land. Dus waarom niet ook in De Mol? We gaan hopelijk zien hoe de vork in de steel zit in de revealaflevering.
Gebruikersavatar

Cedric05 apr 2020, 12:26

 2834  Uma
De stemvolgorde (zoals ze het ons toonden) was: Alina, Christian, Laure, Jolien, Bart, Salim, Dorien.

De laatste 2 stemmers waren dus ook de verkozenen.
Gebruikersavatar

Jansen05 apr 2020, 12:41

 3423  Yens
Ik vind persoonlijk de keuze voor Dorien redelijk logisch, ik kan me voorstellen dat ze redelijk vertrouwen opgewekt heeft bij de kandidaten. Of dat effectief zo is, dat zal nog moeten blijken. Bij Salim stond ik toch wel te kijken dat hij gekozen werd, met hetgeen wat we gezien hebben, zou ik hem alvast niet als de meest betrouwbare kiezen en ook niet als tweede betrouwbare 😉.

We zien natuurlijk veel minder dan de kandidaten, die leven 3 weken constant samen, en leren mekaar dus veel beter kennen, maar op zich vind ik het toch wel een opmerkelijke keuze.
Gebruikersavatar

Paraceta05 apr 2020, 12:42

 717  Sven
Ik weet ook niet of iedereen per se de persoon heeft gekozen die hij/zij het meest vertrouwt. De kans dat sommigen op hun Mol gestemd hebben en dan ook nog op iemand die ze vertrouwen, lijkt me groter.
Gebruikersavatar

astridm05 apr 2020, 13:52

 287
Klaartje schreef: Ik geef een extreem voorbeeld: stel iedereen noemt 2 namen en iedereen stemt 1 keer op zichzelf en neemt Dorien als andere naam. Dan verzamelt Dorien 7 stemmen (van zichzelf en van A, B, C, J, L en S) en alle anderen hebben 1 stem (namelijk die die ze op zichzelf hebben uitgebracht). Dan zit je met 6 ex aequo's in je stembusuitslag: wie wordt dan de tweede volksvertegenwoordiger?
Bart zegt dat hij geen volksvertegenwoordiger wil zijn, dus dan zal hij ook niet op zichzelf stemmen.
Stel dat iedereen inderdaad op Dorien gestemd heeft, dan blijft de tweede stem van Bart dus nog over en die zal dan de doorslag geven. Het andere uiterste: iedereen stemt op zichzelf en op 1 ander, waardoor Bart nog steeds de uitslag bepaalt, alleen dan met zijn 2 stemmen.
Bij de 'campagne' lijkt hij ook meer in zichzelf gekeerd dan dat hij luistert naar wat iedereen zegt. Ik zie hem er wel voor aan om in die tijd te bedenken hoe hij het beste de verkiezing kan manipuleren.