Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Addow30 mar 2020, 20:37

Molerator  377  Yens
Er is me iets eigenaardigs opgevallen bij de "Minotaurus vangt Alina"-scene. Er wrong daar al iets qua continuïteit toen ik het de eerste keer zag, maar ik ben nu 100% zeker dat die scene in 2 verschillende "takes" is opgenomen. Aan de hand van screenshots probeer ik het hieronder te illustreren.

Waarom 2 verschillende takes voor dezelfde gebeurtenis? Is ze zó speciaal? We zijn toch volop een (hart)slagspel op tijd aan het spelen? Bij de confrontatie van Bart & Laure met de Minotaurus gaat het slechts om een enkele take, wel vanuit twee verschillende cameraploegen / hoeken.

Kunnen we dit niet vergelijken met de beelden van Elisabet in de ondergrondse gangen (vorig Mol seizoen)?

Take 1:
=====
Alina communiceert met Bart/Jolien via de walky-talky "Ik ga het zeggen". Linkerhand aan het microfoontje, rechterhand aan het touw, met karabiner ongeveer 1 meter voor de boom:

Afbeelding
Een fractie later is de karabiner ter hoogte van de boom, touw nog steeds in haar rechterhand op ongeveer 50 cm van de karabiner. Linkerhand nog steeds aan het microfoontje.

Afbeelding
Enkele frames later, rechterhand nog net het touw vast, karabiner nog steeds ter hoogte van de boom. Kijk ook even naar de positie van de Minotaurus.

Afbeelding
Karabiner ongeveer een halve meter voorbij de boom: linkerhand zeer kort bij de karabiner aan het touw. Aan de rechterkant zien we ook net een stukje van het puzzelstatief (einddoel).

Afbeelding
Karabiner ongeveer 2 meter voorbij de boom: linkerhand nog steeds zeer kort bij de karabiner aan het touw. Aan de rechterkant zien we ook nog steeds een stukje van het puzzelstatief. Check de positie van de Minotaurus (behoorlijk ver).

Afbeelding
Karabiner ongeveer 3 meter voorbij de boom: linkerhand nog steeds zeer kort bij de karabiner aan het touw. De Minotaurus is nog steeds behoorlijk ver (samen met de crew overigens).

Afbeelding

Take 2:
=====
Camera bevindt zich na de volgende cut meer achter de rug van Alina. De karabiner op ongeveer halve meter vóór de boom en het touw in haar linkerhand op zo'n 5 cm van de karabiner. Geen hand aan de microfoon te bespeuren. We moeten de boom dus opnieuw passeren.

Afbeelding
Karabiner ter hoogte van de boom, touw op 5 cm in haar linkerhand en we zien in de verte de puzzelstukken staan (recht vooruit), haar einddoel.

Afbeelding
In de volgende frame zie je Alina haast op dezelfde positie als vorige take, weliswaar op een verschillend been, véél meer touw in haar linkerhand en vooral... kijk hoe dicht die Minotaurus plots is. Lichtsnelheid 😂

Afbeelding
Afbeelding

Oordeel zelf. Met de beelden erbij is het misschien nóg een stuk duidelijker.

PS: Tof zo'n analyse. 😛 Plots herinner ik mij terug de Robin-diamant-switch-analyse 😃
Gebruikersavatar

Klaartje30 mar 2020, 21:14

 2245  Uma
Mmh, dat ga ik seffens ook nog eens bekijken op de tv. Je hebt het wel enorm gedetailleerd uitgelegd, Addow.

En bovendien heb ik iets bijgeleerd vandaag: het woord karabiner. Had ik nog nooit van gehoord, ik dacht bij je uitleg van het eerste screenshot: "Karabiner?? Waar heeft hij het in godsnaam over?" Op den duur had ik door dat het die metalen "lus" is waarmee haar touw verbonden is met het geleidertouw aan de bomen.

Alleen al daarvoor zou je zo'n mooie analyse moeten lezen. Je leert nog eens iets bij!

EDIT: Ik heb die scènes ook nog eens bekeken. Ik ben nog niet 100 procent overtuigd dat het om twee takes gaat, maar er zijn toch sterke argumenten (die Addow heeft aangehaald) dat het wel zo is.

Die camerapositie van het stukje na de cut (hierboven take 2 genoemd) vind ik ook wel vreemd. Je ziet in 'take 1' wel dat er een camera naar Alina toebeweegt, dat zou dan die cameraman moeten zijn, die na de cut dat shot van Alina maakt en dan zou die vlak achter haar staan. Mmh, strange!

En inderdaad, het verschil in de lengte van dat touw in haar linkerhand is ook verdacht. Die Minotaurus staat daar inderdaad ook wel plots redelijk dicht.

Very suspiciousss, Addow!
Gebruikersavatar

Addow30 mar 2020, 21:57

Molerator  377  Yens
Klaartje schreef:EDIT: Ik heb die scènes ook nog eens bekeken. Ik ben nog niet 100 procent overtuigd dat het om twee takes gaat, maar er zijn toch sterke argumenten (die Addow heeft aangehaald) dat het wel zo is.

Die camerapositie van het stukje na de cut (hierboven take 2 genoemd) vind ik ook wel vreemd. Je ziet in 'take 1' wel dat er een camera naar Alina toebeweegt, dat zou dan die cameraman moeten zijn, die na de cut dat shot van Alina maakt en dan zou die vlak achter haar staan. Mmh, strange!

En inderdaad, het verschil in de lengte van dat touw in haar linkerhand is ook verdacht. Die Minotaurus staat daar inderdaad ook wel plots redelijk dicht.

Very suspiciousss, Addow!
Kijk zeker nog een paar keer opnieuw. Vooral de handenwissel (links-rechts) vlak vóór ze rond de boom gaat, toont eigenlijk aan dat het om een dubbele take gaat. Kijk ook goed naar de positie van de karabiner. Ze hebben het heel vernuftig gemonteerd 😉

Maar ja, wat bewijst het of wat kunnen we eruit afleiden? Niks op dit moment. Maar alleszins wel zeer eigenaardig dat ze net deze "vangst" in twee takes "willen" of "moesten" opnemen.
Gebruikersavatar

Klaartje30 mar 2020, 22:17

 2245  Uma
Inderdaad, nog eens gekeken en die 'handenwissel' is inderdaad wel opvallend. Daar klopt iets niet mee.

Als ze effectief twee takes maken in die proef, dan moet er stront aan de knikker zijn. Maar waarom ze dat precies zouden doen hier, is me niet duidelijk. Ik zie niet echt een 'voordeel' voor de Mol hierin. Alina wordt gewoon 'gedood' door de minotaurus. Et alors?

Er blijven veel vraagtekens...
Gebruikersavatar

Holmes31 mar 2020, 08:59

 395
Goed opgemerkt Addow !
Voor hen die het bewuste fragment snel willen opzoeken : 59:30
Zouden ze gewoon een 2e take gedaan hebben om het beter in beeld te brengen ?
Gebruikersavatar

Frolva31 mar 2020, 09:16

 2204
Het betere speur- en analysewerk, dit. 😲 👍🏻

Maar ... ( :mrgreen: ) dat kom je elk seizoen wel tegen, beelden die wat vreemd gemonteerd zijn.
Zoals vorig jaar het rugzakje van Elisabet wat vreemd deed, is het niet, Klaartje? Klaartje @ Afl 8 - Opdracht 4: Zwarte pieten

Bleek achteraf wel de mol te zijn, natuurlijk. :mrgreen:
Gebruikersavatar

Paraceta31 mar 2020, 09:20

 717  Sven
Was er zo ook niets met de sokken van Joeri vorig jaar? 😂
Edit: Dat stond ook al in Klaartjes oude post
Gebruikersavatar

Herbie31 mar 2020, 09:35

 109  Uma
Nog een verschil: in take 2 verschijnen geen hartslagen
Gebruikersavatar

Klaartje31 mar 2020, 11:44

 2245  Uma
Inderdaad 2400, dat er bij die tweede take geen hartslagen worden aangegeven rechtsboven in beeld, had ik ook gezien.

Toch bizar allemaal, maar wat zou de reden kunnen zijn? Zo'n proef waar de Mol een tijdje buiten beeld is (zoals in de Cu Chi tunnels vorig jaar) is natuurlijk wel een ideaal moment voor een spectaculaire molactie, maar ik heb die indruk hier bij Alina toch niet. Wat zou ze in godsnaam gedaan moeten hebben als molactie?

Wie weet is het weer een 'technisch probleem' geweest, maar nu met een van de cameramensen of zo, dat ze geen beelden van het moment dat Alina gepakt werd, hadden, omdat die cameraman die we in take 1 naar Alina toe zien bewegen, gestruikeld is en voorover gevallen is, met camera en al, net op het moment dat Alina gepakt wordt door de minotaurus. Dat levert natuurlijk niet echt bruikbare beelden op. Misschien hebben ze daarom aan Alina gevraagd: "Loop nog effen terug naar die laatste boom en vandaar terug naar de plaats met de bordjes. Dan filmen we het moment van je vangst opnieuw." Het is onwaarschijnlijk, maar het zou wel kunnen. En dat zou dan die "verschillen" hebben veroorzaakt die Addow heeft opgemerkt (dus inderdaad een tweede take) en het zou ook verklaren waarom ze geen hartslagen meer aangaven (om het 'eerlijk' te spelen?).

Mmh, hoe meer ik erover nadenk, hoe vreemder het wordt. Laat ik er dus maar over ophouden. 🙂
Gebruikersavatar

masterveecee31 mar 2020, 18:32

 3547  Sven
2400 schreef:Nog een verschil: in take 2 verschijnen geen hartslagen
is dat niet omdat ze door haar hartslagen zat?

Machtige analyse trouwens!

Ik herinner mij trouwens ook dat Aline diegene was die heel luid "F*ck" riep, niet?
Stel als ze de mol is, kan het gerust zijn dat ze afspreken van "ja, mag ie nu roepen? Ja?" met de crew

wat ik ook vond, is waarom Alina zo moest trekken om aan het staantje te moeten komen om het kaartje/plaatje te pakken
Afbeelding
Gebruikersavatar

Klaartje04 apr 2020, 21:51

 2245  Uma
Het zijn toch sloebers, die monteurs van De Mol hé! Hoe die gasten ons via montage op het verkeerde been willen zetten. Dat mag natuurlijk, maar ze moeten wel tonen wat er echt gebeurd is. En dat is soms nogal redelijk belangrijk, zoals bij de bekendmaking van het resultaat van deze opdracht.

Eerst is er teleurstelling omdat het net niet is gelukt, ondanks het aftrekken van de calorieën van het dessert dat ze terug hadden gestuurd. Maar daarna is er terug hoop, want GDC zegt dat er nog drank op tafel stond en die moet er ook nog afgetrokken.

Hoe de kandidaten op dat nieuws reageren is heel belangrijk. Ze moeten dat ook laten zien. En liefst ons als kijker niet bedriegen. Maar ik ontdekte dat ze dat wel hebben gedaan: ze willen ons doen geloven dat Jolien op een bepaalde manier keek naar het scherm, na de aankondiging dat de drank er ook nog af moest.

In die beeldsequentie is serieus gefoefeld en ik kan maar één reden bedenken waarom: ze willen ons doen geloven dat Jolien toen anders keek dan in werkelijkheid. Ik zal het even proberen te bewijzen, maar ik kan dat niet zo goed als onze vriend Addow, maar ik hoop dat jullie mijn punt snappen.

Dit is het beeld dat we krijgen op het moment dat het resultaat na aftrek van het dessert (5405 voor restaurant vs 5274 voor de fitness) op het scherm verscheen en er dus teleurstelling in de groep was dat het net niet was gelukt. Kijk vooral naar hoe Jolien kijkt:

Afbeelding

Dan zegt GDC: "Maar er stond nog drank op tafel. Dat moeten we er ook nog aftrekken." Dan zien we dit:

Afbeelding
Merk op dat Jolien hier recht vooruit kijkt en vooral dat Alina haar hand op de rechterschouder van Jolien heeft liggen.

Het volgende shot is dit close-up beeld van Jolien:

Afbeelding
De montage wil ons doen geloven dat Jolien op deze manier naar het scorebordscherm kijkt in afwachting dat de calorietjes van de drank eraf gaan getrokken worden. Maar als je goed kijkt, merk je twee zaken op in dit shot. Ten eerste: Dit is een close beeld van hoe Jolien kijkt naar het scherm van hetzelfde moment als in het eerste screenshot dat ik hierboven toonde. Kijk naar de stand van haar hoofd, dat lichtjes naar rechts is gedraaid en haar ogen die naar links lonken, richting scherm. Dit is dus identiek dezelfde gezichtsuitdrukking zoals ze keek op het moment dat het resultaat na aftrek van het dessert werd bekendgemaakt. Ten tweede: waar is de hand van Alina naartoe, die ze net daarvoor op de schouder van Jolien had liggen? Conclusie: montagegefoefel. We worden hier belogen op een belangrijk moment!

Want het volgende shot van de groep is dit:

Afbeelding

We zien Salim en Alina in beeld, in afwachting van het resultaat en kijk waar Alina haar linkerhand heeft: terug op de schouder van Jolien! Dat klopt dus weer met de werkelijkheid.

Daarna krijgen we een beeld van het scorebord als het definitieve eindresultaat erop komt: 5075 voor het restaurant vs 5274 voor de fitness. Overwinning voor de fitnessers! Daarna zien we de reactie in de groep, met onder andere Alina die Jolien omarmt en een vreugdedansje doet.

Conclusie: de montage toont hier moedwillig een verkeerd beeld van de gezichtsuitdrukking van Jolien in afwachting van het definitieve eindresultaat. Ik vind dat heel suspicioussss! Ze willen ons hier duidelijk op het verkeerde been zetten, maar eigenlijk beliegen ze ons formidabel. Ze tonen de werkelijkheid niet en dat is in dit geval nogal van cruciaal belang.

Willen de makers hun Mol Jolien op die manier "beschermen"?
Gebruikersavatar

Jay-Lo04 apr 2020, 22:06

 1690  Sven
En Bart die daar nonchalant staat te kijken hoe de groep reageert. Die is nu is 0,000 geïnteresseerd in de pot. En als ik dit zo zie, weet ik niet waarom iemand hem nog verdenkt. De mol moet op zijn minst blij of minder blij, of teleurgesteld lijken bij slagen of mislukken van opdrachten. Maar die is nu is niet geïnteresseerd, die wil vooral de anderen hun reacties peilen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7