Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

annelies-a.-a..vanbelle06 apr 2020, 10:08

 263
Ik leg hier even mijn werkwijze bij het speuren uit, for what it's worth. Nu, ik volg al een paar jaar deze theorie en het leidde me in elk geval naar Pieter, Gilles en Elisabet. (Eline klein dipje 😃 )

In eerste instantie trek ik me niet aan van opdrachten of mogelijke hints. Vanuit mijn job in de communicatie/promotie denk ik: wat zou ik belangrijk vinden bij de selectie van een hoofdrol (mol) voor dergelijk verhaal/tv-programma?

En dat is:
1) iemand die qua IQ en EQ hoog scoort (en liefst ook qua levenservaring)
2) iemand die na de onthulling in de media een boeiend verhaal heeft

Toegepast op de overblijvers van deze editie:
1) Zowel Alina, Bart en Christian lijken me hiervoor matuur genoeg (Alina twijfelgeval)
2) Voornamelijk Alina en Christian hebben nadien een leuk verhaal in de media (Alina door haar afkomst en levensloop, Christian dat spreekt voor zich, een leven met allicht ook heel wat hindernissen, en exemplarisch als het over vechtlust en positieve kracht gaat) - Bart lijkt me minder spannend te zijn om nadien in de media in te zetten

Dus wie hou ik in de gaten? Alina en Christian. Voorlopig wijst alles er voor mij op dat Christian de mol is, en die heeft alvast ook het leukste/apartste verhaal achteraf - vergeet niet dat dit de fine fleur van de storytelling is en dat promotie héél erg belangrijk is. Een kleurlozer figuur als Dorien en Jolien (toffe madames daar niet van 😉) is gewoon minder spannend om door veel media opgepikt te worden...

Benieuwd naar jullie feedback 😉
Gebruikersavatar

schotte.jelle06 apr 2020, 10:13

 143
Zeker interessante piste.
Ik probeer ook niet op de afloop van opdrachten, ... te letten. ( al laat ik mij nog regelmatig wel vangen )

Ik probeer nu enkel te letten op emoties, lichaamstaal,....op onvoorspelbare en onstuurbare momenten ( tijdens proeven en dus niet bij bv. eliminaties ) en dan vooral op de eerste reacties, dus op een moment dat je je eigen emoties "onmogelijk" kan voorbereiden / sturen.

Deze piste leidt mij naar Alina
Gebruikersavatar

Jimmy06 apr 2020, 11:50

 197  Anke
annelies-a.-a..vanbelle schreef:In eerste instantie trek ik me niet aan van opdrachten of mogelijke hints. Vanuit mijn job in de communicatie/promotie denk ik: wat zou ik belangrijk vinden bij de selectie van een hoofdrol (mol) voor dergelijk verhaal/tv-programma?
Zeer interessant om het op deze manier te bekijken! In vorig seizoen, toen de mol nog gekozen moest worden in afl. 1, hebben de makers heel wat prijsgegeven over hun manier van selectie. Blijkt dus inderdaad dat de mol aan heel wat eigenschappen moet voldoen en dat zal dit seizoen niet anders zijn.

Om deze reden valt Christian voor mij af als mol, in verschillende proeven is al gebleken dat Christian onder stress heel zenuwachtig is en soms wat paniekerig "wild in het rond" begint te schieten.

Blijft dus over: Alina. Heeft een interessant verhaal (jaren lang illegaal in België) en het zou de jongste mol ooit zijn. De productie kan ook gedacht hebben "De kijkers verwachten na Elisabet terug een man met wat levenservaring, dus laten we een jonge vrouw kiezen als mol"
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT06 apr 2020, 13:04

 767  Yens
jimmy.dedauw schreef:Blijft dus over: Alina. Heeft een interessant verhaal (jaren lang illegaal in België) en het zou de jongste mol ooit zijn. De productie kan ook gedacht hebben "De kijkers verwachten na Elisabet terug een man met wat levenservaring, dus laten we een jonge vrouw kiezen als mol"
Dat lijkt mij ook heel aannemelijk. Op die manier doen de makers iets wat de meeste mensen niet zouden verwachten. Opnieuw een vrouw die de mol is en zelf nog heel jong is. Ze heeft daarentegen ongetwijfeld al heel wat levenservaring door wat er gebeurd is in haar verleden en daarom denk ik dat ze wel 'volwassen' genoeg is om deze rol op zich te kunnen nemen.
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT06 apr 2020, 13:32

 767  Yens
BeaVer schreef:Of ze hebben dit jaar eens zot gedaan en iemand gekozen die niet binnen hun "typische" mol-profiel past.
Zoals wie dan?
Gebruikersavatar

BeaVer06 apr 2020, 14:39

 1293  Uma
Dat komen we over enkele weken te weten :mrgreen:
Gebruikersavatar

Frolva06 apr 2020, 15:31

 2204
annelies-a.-a..vanbelle schreef:Ik leg hier even mijn werkwijze bij het speuren uit, for what it's worth. Nu, ik volg al een paar jaar deze theorie en het leidde me in elk geval naar Pieter, Gilles en Elisabet. (Eline klein dipje 😃 )
Heel knap! 👍🏻

Met Elisabet dan wel een klein beetje geluk gehad, want dat was niet de 'wensmol' van de makers. 😉 (of dat beweren ze toch :mrgreen: )
Gebruikersavatar

Klaartje06 apr 2020, 15:51

 2245  Uma
Ik begrijp je insteek, je komt duidelijk uit de communicatie -en mediawereld. Vanzelfsprekend moet een mol een hoog EQ hebben, dat gaat dikwijls gepaard met redelijk wat intelligentie. De rol van de mol is niet makkelijk, dus op basis daarvan de juiste persoon kiezen, lijkt me de evidentie zelf.

Maar dat je beweert dat ze iemand zouden kiezen omdat die daarna een leuk verhaal zou kunnen hebben voor de media, dat lijkt me een beetje voor je eigen winkel pleiten. Het is waarschijnlijk beroepsmisvorming. 🙂 Als dat al een criterium zou zijn dat de doorslag zou geven in de selectie van een Mol, jawadde. Het is mooi meegenomen, maar een doorslaggevend selectiecriterium? Ik hoop zo van harte van niet!

Uiteindelijk moet je in die selectie toch gewoon komen tot de meest geschikte kandidaat voor de job en dan iemand gaan kiezen omdat die misschien wat minder bekwaam is voor de job, maar wel een lekker verhaal heeft achteraf in de media, pffff. Kijk, als ik zou gaan moeten solliciteren voor een job, dan hoop ik toch dat ze mij gaan aannemen omdat ik de meest bekwame kandidate ben voor die job en niet omdat ik toevallig er ook nog eens geweldig goed uitzie en dat de firma op die manier extern kan "uitpakken" met mij, omdat ik er in een strak, kort rokje en hoge hakken onweerstaanbaar uitzie. Dat tweede is mooi meegenomen, maar mag toch geen doorslaggevende factor zijn in de keuze voor de persoon die de job moet gaan invullen.

Overigens, vond jij dan de selectie van bijvoorbeeld Eline als mol dan voldoen aan jouw criterium van "ze heeft een goed verhaal voor nadien?" En is priester Pieter een figuur gebleken waar men achteraf mee kon uitpakken (indien Pieter dat zelf al zag zitten)? Ik zou de impact van "een goed verhaal hebben achteraf" toch ook niet overschatten. De aandacht zal er sowieso zijn de eerste maand(en) na de finale, maar daarna ebt dat heel snel weg.

Enfin, een en ander wil natuurlijk niet zeggen dat ik er een probleem mee heb dat ze Alina of Christian als mol zouden gekozen hebben. De mol moet zijn job doen. Als het Alina is, vind ik dat ze behoorlijk bezig is. Als het Christian is, dan moet hij nog in gang schieten (misschien is hij er nu pas aan begonnen?) Ik denk vooral dat, indien Alina de mol is, vooral Alina zelf daar garen bij kan spinnen, want dan heeft ze heel veel acteertalent laten blijken en kan ze gerust actrice worden. Daar kunnen de media waarschijnlijk wel iets meedoen, maar dat heeft dan niks met "een leuk verhaal op basis van haar speciale achtergrond" te maken. Wat voor verhaal daar uit gaat komen, wordt alleen bepaald door Alina in de toekomst.
Gebruikersavatar

jarne.april06 apr 2020, 16:07

 16
Ik probeer de mol ook vaak vanuit een productie standpunt te bekijken. Een mol voorbereiden op 2 weken verraad en bedrog vereist veel voorbereiding en planning. Het lijkt mij praktisch zeer lastig een mol te nemen die getrouwd of samenwonend is. Al deze uren weg van huis zonder iets te mogen zeggen.

Ik verdenk hierdoor Alina enorm, bijkomend dat ze al even mijn verdachte is. Ze is single, kinderloos,.. allemaal optimale zaken om je als mol beter of vlotter te kunnen voorbereiden zonder ook thuis hierover te moeten liegen.
Gebruikersavatar

Mer2806 apr 2020, 16:14

 302
jarne.april schreef:Ik probeer de mol ook vaak vanuit een productie standpunt te bekijken. Een mol voorbereiden op 2 weken verraad en bedrog vereist veel voorbereiding en planning. Het lijkt mij praktisch zeer lastig een mol te nemen die getrouwd of samenwonend is. Al deze uren weg van huis zonder iets te mogen zeggen.

Ik verdenk hierdoor Alina enorm, bijkomend dat ze al even mijn verdachte is. Ze is single, kinderloos,.. allemaal optimale zaken om je als mol beter of vlotter te kunnen voorbereiden zonder ook thuis hierover te moeten liegen.
Als je ziet naar de vorige edities, had niemand van de mollen een vriend/vriendin en waren ze dus ook niet getrouwd of samenwonend. Dit met uitzondering van Elisabet, die ter plaatste als mol werd gekozen. Dus dit standpunt klopt wel volgens mij.
Gebruikersavatar

Jansen06 apr 2020, 16:39

 3423  Yens
jarne.april schreef:Ik probeer de mol ook vaak vanuit een productie standpunt te bekijken. Een mol voorbereiden op 2 weken verraad en bedrog vereist veel voorbereiding en planning. Het lijkt mij praktisch zeer lastig een mol te nemen die getrouwd of samenwonend is. Al deze uren weg van huis zonder iets te mogen zeggen.

Ik verdenk hierdoor Alina enorm, bijkomend dat ze al even mijn verdachte is. Ze is single, kinderloos,.. allemaal optimale zaken om je als mol beter of vlotter te kunnen voorbereiden zonder ook thuis hierover te moeten liegen.
Christian is in dezelfde situatie als Alina, ook ongehuwd en kinderloos.