Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

IkBenDeMol11 apr 2020, 21:57

 287
Addow schreef:PS: Er is véél misgegaan met de opnames + montage van die Minotaurus-opdracht, me dunkt
Een amateurisme dat we niet gewoon zijn van De Mol 😲

De cameraploegen constant in beeld, de rare continuïteitsfouten, de postproductie, ...
Gebruikersavatar

Herbie11 apr 2020, 23:26

 109  Uma
-'continuïteit van de minautaurus-scene' (Addow) : 'Minotaurus vangt Alina' is in 2 takes opgenomen
-Op basis van de hartslagen in beeld doet Alina er 5 minuten langer over dan Bart om bij het bordje 'Echidna' te komen
Gebruikersavatar

chicawah.janssen12 apr 2020, 10:19

 8153
IkBenDeMol schreef:Een amateurisme dat we niet gewoon zijn van De Mol 😲
Niet vergeten dat de crew serieus onder druk staat. Ik vind het nogal goedkoop om hen zo af te branden.
IkBenDeMol schreef:De cameraploegen constant in beeld, de rare continuïteitsfouten, de postproductie, ...
Er zijn altijd wel fouten. Vorig jaar hadden we
- enkele mensen van de crew in beeld bij die proef waarbij ze moesten springen tussen die paaltjes
- de kousen van Joeri
- de rugzak van Elisabet
- Elisabet in de kamer met de slang op haar laken, onder haar laken, op haar laken, onder haar laken enz.
- de bordjes bij de proef met het boogschieten
En in Zuid-Afrika kwam in het labyrint met de struisvogels ook iemand van de crew in beeld.
Gebruikersavatar

Cadfael12 apr 2020, 10:32

 229  Uma
Het is ook omdat iedere scène keihard geanalyseerd wordt dat er fouten ontdekt worden. Bij ieder programma komen fouten voor, maar dat ziet men dan niet. Als men op verschillende plaatsen tegelijk, bij verschillende kandidaten tegelijk moeten filmen, dan kan het wel zijn dat er bijvoorbeeld andere cameraploegen in beeld komen.
Gebruikersavatar

Jansen12 apr 2020, 10:37

 3423  Yens
Heel zeker, ik vind het heel vervelend als mensen je er op wijzen als er ergens iets misloopt in een film of zo... Mijn ex vond dat een fijne sport om tijdens het kijken van een film er de fouten uit te halen.

Ik ga liever mee in het verhaal van een film, serie, De Mol, etc. en zulke fouten vallen me zelden op.
Gebruikersavatar

ex-molinator12 apr 2020, 11:16

 3483  Uma
Ik vind het juist leuk dat er foutjes opgemerkt worden.
Dat is weer een extra piste om te onderzoeken, meer bepaald om na te gaan of deze hapering in de continuïteit verband houdt met de identiteit van de Mol. Zo was er in Z Afrika een hapering bij de opdracht met de diamanten (en Robin werd daardoor verdacht). Na grondige analyse door mezelf (en ik meen met te herinneren dat het Addow was die het ontdekt had) en wat berichten heen en weer was de conclusie toch dat er niks verdacht aan was.

Met een andere opdracht in Z Afrika (de fietsopdracht waarbij het nodig was een ketting langer te maken), leek er ook een continuïteitsprobleem te zijn : ook ontkracht na onderzoek.

Ik beschouwd dit als toevallige extraatjes die de geest scherp houden.
Gebruikersavatar

Jansen12 apr 2020, 11:23

 3423  Yens
Als je per toeval op uit komt, dan is er natuurlijk niets op tegen.

Ik vind het wel irritant als er met opzet naar zo'n fouten gespeurd wordt, gewoon om te kunnen pochen dat je ze gevonden hebt.
Gebruikersavatar

ex-molinator12 apr 2020, 11:44

 3483  Uma
Jansen schreef:Als je per toeval op uit komt, dan is er natuurlijk niets op tegen.

Ik vind het wel irritant als er met opzet naar zo'n fouten gespeurd wordt, gewoon om te kunnen pochen dat je ze gevonden hebt.
Er is toch nooit zuiver toeval in dergelijke gevallen.
Er wordt gekeken, herbekeken en dan nog eens herbekeken (en geluisterd) om na te gaan of alles wel klopt (zelfs een schilderij dat aan een muur hangt, en dat amper zichtbaar is door een half open deur, ergens in Vilvoorde).
Er wordt getracht geluidsfragmenten door decoders en wie weet wat nog allemaal, te vervormen om toch maar iets te kunnen vinden wat zou kunnen wijzen naar de identiteit van de Mol. Beelden worden uitvergroot, frame per frame bekeken.
ELINE IS DE MOL werd toch ook kort na (of misschien zelfs in) de aflevering zelf ontdekt doordat iemand die het idee had dat er in die letterpuzzel misschien wel een hint zou kunnen zitten.
Gebruikersavatar

Jansen12 apr 2020, 11:51

 3423  Yens
Bij mij is dat niet zo, ik heb de aflevering van vorige week op maandagmorgen herbekeken omdat ik gewoon van mijn sokken geblazen was van deze aflevering (en dan vooral de eliminatie). Ervoor was het geleden van de editie van Zuid-Afrika dat ik nog eens een aflevering herbekeken heb en dat had toen andere redenen dan het opnieuw analyseren van de afleveringen.

Ik baseer mijn verdenken over het algemeen op wat mijn buikgevoel me zegt, en natuurlijk wat er hier op het forum gepost wordt (m.a.w. ik ben meestal te lui om de afleveringen helemaal te herbekijken). Soms bekijk ik op de website van Vier wel bepaalde delen om iets te controleren.
Gebruikersavatar

Cedric12 apr 2020, 12:32

 2834  Uma
IkBenDeMol schreef:Een amateurisme dat we niet gewoon zijn van De Mol 😲
Ik sluit me aan bij Chicawah. Ongepaste opmerking. Het is niet meer dan normaal dat er fouten in sluipen én dat die getoond worden.
Vergeet niet dat het in dit programma onmogelijk is om elke opdracht meerdere keren te filmen hé.
Fouten in filmscènes, dat kan irritant zijn en opvallen, maar die kunnen ook meermaals opgenomen worden en had men er dus kunnen uithalen. (Denk aan de befaamde Starbucks-beker in Game of Thrones.)
Maar in een programma als De Mol kan je niet zomaar eens zeggen van "we beginnen de proef opnieuw want de cameraman is in beeld" of "oei, jullie moeten je reactie nog eens opnieuw doen want X had haar rugzak dit keer niet aan". Zo zou het te belachelijk en te fake worden.
Fouten in de montage zijn er dus zeker, maar ze zijn redelijk logisch en belange niet irritant. Enfin, bij mij wordt het pas irritant wanneer er hier in het 'verborgen hints'-gedeelte mensen over die montagefouten doordrammen alsof er een megatip in schuilt terwijl dat nog nooit het geval geweest is en dat ook nooit het geval zal zijn waarschijnlijk. Het is gewoon wat het is: een foutje bij het knip- en plakwerk. Of iemand die in beeld loopt dus, wat toch ook niet erg is maar gewoon bewijst dat dit programma op eerlijke manier wordt opgenomen.
Gebruikersavatar

IkBenDeMol12 apr 2020, 15:17

 287
Sorry, ik bedoelde het heus niet supernegatief ofzo hoor 😂