Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

Swimsys.nl13 apr 2020, 15:23

 47  Emanuelle
Allereerst wat een te gekke serie is het dit seizoen weer van De Mol ::oink::! Ik moet aflevering 6 nog terug kijken van gister maar tot aflevering 5 was de kwaliteit erg hoog. Erg mooi om te zien dat de Belgen bij het originele format blijven. Als ik soms wat afleveringen terug zie van eerdere seizoenen en me dan voorstel dat er veel vaker jokers (pasvragen) en vrijstellingen te winnen zouden zijn hoe kandidaten zich dan gedragen... Laat staan als er een zwarte vrijstelling te verdienen valt of vrijstellingen in jokers... Er zal denkelijk dan wellicht aardig wat "gejat" worden. Ik ben benieuwd of de makers van De Mol België op hun eigen variant en op hun eigen manier zoiets kunnen doorvoeren. 😎 😎 Weer een stapje hoger in de plots en twists...

Wat denken jullie?!
Gebruikersavatar

Paraceta13 apr 2020, 15:30

 717  Sven
Kort antwoord: neen bedankt.
Vrijstellingen en pasvragen (laat staan zwarte vrijstellingen of het gaan stelen van pasvragen bij andere kandidaten (wie heeft dat in godsnaam ooit bedacht?)) halen de eerlijkheid van het hele concept volledig onderuit (toch als ze in overvloed gebruikt worden zoals in NL). De Mol draait voor de kandidaten om het verdienen van geld, het vinden van de Mol en dus de vragenlijst zo goed mogelijk invullen. Als er dan om de zoveel tijd tig pasvragen of vrijstellingen worden ingezet, neemt dit deze dimensie helemaal weg, waardoor kandidaten die geen flauw benul hebben van de Mol toch ver kunnen geraken. Als je ziet hoe er in NL met pasvragen en vrijstellingen wordt rondgestrooid (dit jaar kregen ze tijdens de allereerste opdracht er gewoon allemaal cadeau?), dan is wel duidelijk dat dit (samen met de zwakke opdrachten, de BN'ers en de 'bondjes') de hele fun wegneemt.
Gebruikersavatar

IkBenDeMol13 apr 2020, 15:45

 287
De Mol in Nederland vind ik echt een soort dertien-in-een-dozijn realityshow. Ik ben blij dat ze hier trouw blijven aan het origineel.
Gebruikersavatar

Swimsys.nl13 apr 2020, 15:48

 47  Emanuelle
Als je ziet hoe er in NL met pasvragen en vrijstellingen wordt rondgestrooid (dit jaar kregen ze tijdens de allereerste opdracht er gewoon allemaal cadeau?), dan is wel duidelijk dat dit (samen met de zwakke opdrachten, de BN'ers en de 'bondjes') de hele fun wegneemt.
De Mol in Nederland vind ik echt een soort dertien-in-een-dozijn realityshow. Ik ben blij dat ze hier trouw blijven aan het origineel.
Klopt, dat wordt een steeds grotere kritiek van de Nederlandse editie. Ik denk dat je meer richting seizoen 2011 moet kijken of ouder om een beter beeld te krijgen waar ik op doel. Immers de laatste jaren spelen de nederlandse BN'ers niet om het geld lijkt het wel maar om hun "fame". Dat is erg jammer, in de oudere edities is dat een stuk minder.

Wat ik bedoel te zeggen is als er onverwacht in een opdracht pasvragen verdiend kan worden. Hoe is dan/hoe wordt dan de groepsdynamiek? Hoe liggen de verhoudingen op zo'n moment etc. Ik denk dat je zeker met de Belgische Mol toch een ander effect gaat krijgen dan bij het Nederlandse broertje 😎 😎 Immers, zoals je terecht opmerkt, de Belgische versie blijft het vetst: zoeken naar de mol, zelf zo ver mogelijk komen in het spel en daarmee dus geld winnen.... Als je dan onverwacht in een opdracht jokers kunt winnen lijkt me dat een zeer mooie plottwist die dichtbij het orginele scenario blijft :o 😲 😃
Laatst gewijzigd door Swimsys.nl op 13 apr 2020, 15:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

mell.bellefontaine13 apr 2020, 15:48

 20
Voor mij mag het gewoon verder gaan zoals het nu is.

Zo'n vrijstellingen stelen en dergelijke zou het concept inderdaad voor een stukje onderuithalen.
Net zoals ik hoop dat ze nooit met BV's zullen beginnen.

Ik volg Paraceta hierin.
Laatst gewijzigd door mell.bellefontaine op 13 apr 2020, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen13 apr 2020, 15:49

 8153
Swimsys.nl schreef:Ik ben benieuwd of de makers van De Mol België op hun eigen variant en op hun eigen manier zoiets kunnen doorvoeren.
Mag ik je er vriendelijk op wijzen dat De Mol een Vlaams format is dat door de Nederlanders verkracht werd om er hun eigen variant van te maken?
Laat onze Mol aub onze Mol!
Laatst gewijzigd door chicawah.janssen op 13 apr 2020, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Swimsys.nl13 apr 2020, 15:53

 47  Emanuelle
Mag ik je er vriendelijk op wijzen dat De Mol een Vlaams format is dat door de Nederlands verkracht werd om er hun eigen variant van te maken? Laat onze Mol aub onze Mol!
Voel je/jullie niet aangevallen hoor. Ik vind de Belgische Mol sowieso beter dan het Nederlandse broertje :? :mrgreen: Ik schrijf ook nergens dat beter is... 😉
Gebruikersavatar

IkBenDeMol13 apr 2020, 15:53

 287
Je bedoelt dat er nooit op voorhand wordt aangegeven of er pasvragen/vrijstelling zijn te verdienen tijdens een proef en dat dit pas achteraf aan de winnaar wordt gegeven?
Dat zou er inderdaad misschien wel voor kunnen zorgen dat meer kandidaten hun best doen en minder 'mollen om te mollen'.
Gebruikersavatar

Paraceta13 apr 2020, 15:56

 717  Sven
Swimsys.nl schreef:Klopt, dat wordt een steeds grotere kritiek van de Nederlandse editie. Ik denk dat je meer richting seizoen 2011 moet kijken of ouder om een beter beeld te krijgen waar ik op doel. Immers de laatste jaren spelen de nederlandse BN'ers niet om het geld lijkt het wel maar om hun "fame". Dat is erg jammer, in de oudere edities is dat een stuk minder.

Wat ik bedoel te zeggen is als er onverwacht in een opdracht pasvragen verdiend kan worden. Hoe is dan/hoe wordt dan de groepsdynamiek? Hoe liggen de verhoudingen op zo'n moment etc. Ik denk dat je zeker met de Belgische Mol toch een ander effect gaat krijgen dan bij het Nederlandse broertje 😎 😎 Immers, zoals je terecht opmerkt, de Belgische versie blijft het vetst: zoeken naar de mol, zelf zo ver mogelijk komen in het spel en daarmee dus geld winnen.... Als je dan onverwacht in een opdracht jokers kunt winnen lijkt me dat een zeer mooie plottwist die dichtbij het orginele scenario blijft :o 😲 😃
Ik - en vele forummers en kijkers met mij denk ik - vind de huidige dosering van te verdienen pasvragen en vrijstellingen wel volstaan. Er zit elk seizoen al een speciale eliminatie in (Ruth kon terugkomen, Bertrand kon zijn exit vermijden, in Mexico kon er geld verloren worden en pasvragen gekocht, Elisabet kon haar man inzetten voor 'extra bevestiging' (die ze natuurlijk niet nodig had), Salim moest vorige week het spel verlaten door de vuurwerkeliminatie) en daarnaast ook een beperkt aantal mogelijkheden voor vrijstellingen en pasvragen, die ook altijd al onverwacht komen. Dus waarom nóg meer erin steken als het effect dat jij beoogt nu al speelt?
Gebruikersavatar

Swimsys.nl13 apr 2020, 15:58

 47  Emanuelle
IkBenDeMol schreef:Je bedoelt dat er nooit op voorhand wordt aangegeven of er pasvragen/vrijstelling zijn te verdienen tijdens een proef en dat dit pas achteraf aan de winnaar wordt gegeven?
Dat zou er inderdaad misschien wel voor kunnen zorgen dat meer kandidaten hun best doen en minder 'mollen om te mollen'.
Precies, dat ... Als extra laag in de nu al soms spannende opdrachten 😃 En natuurlijk niet bij elke opdracht of elk seizoen maar het zou wel leuk zijn als twist in een opdracht voor de kandidaten. Dat kan evengoed bij de Belgische Mol ook prima denk ik.
PARACETA schreef:Dus waarom nóg meer erin steken als het effect dat jij beoogt nu al speelt?
Het hoeft natuurlijk niet én én te zjn hé, het kan ook een van verschillende opties die jij benoemd en zo bedoel ik het ook. Alle opties erin wordt inderdaad too much.
Gebruikersavatar

ex-molinator13 apr 2020, 16:17

 3483  Uma
Volmondig mee eens met Paraceta.
Het meest irritante zijn die bondjes omdat het totaal niet spontaan is, volgens mij zelfs gescript want er is altijd een camera in de buurt.

Een vrijstelling, eventueel maar dan moet het wel met een schitterende twist zijn, maximaal 1x in een reeks en ten allerlaatste in de 4de aflevering.
Pasvragen ja, maar dan ook in een psychologisch spelletje (bvb die hangar ondervraging was uitstekend opgezet), en liefst een beperkt aantal per persoon (3 lijkt me een maximum).
Een zwarte joker, eventueel als een unicum maar dat moet dat ook verantwoord worden met een psychologisch lastig spelletje.

Maar de kracht van het concept ligt bij de opdrachten en de keuze van de kandidaten.

Over dit laatste: ik vond (en vind) de groep wel geslaagd. Gilles zou volgens mij perfect gepast hebben in de groep maar viel onmiddellijk af, en het is moeilijk om een eerlijk oordeel te geven over de 2de en misschien ook de 3de deelnemer die afvalt. De een heeft al wat meer tijd nodig dan de andere om volledig los te komen.

En DAMMIT get rid of the BNers: met wat geluk zijn er 2, maximaal 3 interessante personages tussen en een echt groepsgevoel of echte emoties zijn totaal afwezig. De eerste jaren van WieIsDeMol waren nog aangenaam (hard zelfs in vergelijking met de Mol) maar ook daar schortte het al wat betreft een duidelijke uitleg van een opdracht.
Gebruikersavatar

BeaVer13 apr 2020, 16:37

 1293  Uma
Dat we niet zo'n waardering hebben over widm is een understatement, maar dat moet je niet tegenhouden om dergelijke posts te maken.
Ik deel zelf ex-molinator zijn mening. Zwarte vrijstellingen zijn zeker mogelijk, maar dan moet het doordacht gebruikt worden en dat kan zeker in onze Belgische mol.