Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën
Gebruikersavatar

annelies-a.-a..vanbelle06 apr 2020, 18:12

 263
@ Klaartje: ik weet niet waar je leest dat ik zeg dat de mol er goed moet uitzien en een kort rokje moet dragen, ik heb dat in elk geval nergens geschreven - ik had het enkel over inhoud - een interessant en gelaagd figuur is iets anders dan een figuur die voldoet aan een of ander schoonheidsideaal...

+ Eline had ik niet gevonden als mol omdat ze idd niet binnen dit profiel viel (goed lezen wat ik schrijf hé... voor je commentaar levert 😛 )
Gebruikersavatar

Cedric06 apr 2020, 18:24

 2834  Uma
annelies-a.-a..vanbelle schreef:En dat is:
1) iemand die qua IQ en EQ hoog scoort (en liefst ook qua levenservaring)
2) iemand die na de onthulling in de media een boeiend verhaal heeft
Aanvullend misschien ook de mate waarin de Mol ervaring heeft met geheimhouding. Zaken zoals vertrouwelijkheid en beroepsgeheim. Denk aan Eline (agente), Pieter (priester) en Elisabet (spoedarts) die met beroepsgeheim te maken hadden. Zij weten dus hoe te zwijgen.

Zaken die jij zegt over het potentieel in de media, dat merk ik enkel bij Gilles Van Bouwel en misschien ook Elisabet, maar verder eigenlijk bij niemand. Getuige hoe Gilles VB de enige is die in de media is gebleven en achteraf ook in De Slimste Mens Ter Wereld zat bijvoorbeeld.

IQ en EQ dan weer wel, maar misschien niet prioritair. De Mol moet voor mij niet per se andere mensen kunnen inschatten, want hij/zij wordt uitvoerig gebrieft over de andere kandidaten voor alles begint en is tijdens de reeks waarschijnlijk ook op de hoogte van wie hem/haar verdenkt en waarom. IQ en EQ dus zeker belangrijk, maar mocht iemand dat laatste wat minder hebben is het misschien geen struikelblok.

Wat ik verder ook vaak hoor/lees is dat de producers altijd gaan voor mensen die extravert en hoogopgeleid zijn. Dat laatste sluit aan bij het IQ, maar het extravert zijn kan misschien wel essentieel zijn. Alhoewel, je hoeft belange niet extravert te zijn om goed in de groep te liggen, getuige kandidaten zoals Sam en Stijn in eerdere seizoenen die ook wat introverter leken maar heel geliefd waren.

Voor de rest denk ik dat een avontuurlijk karakter en een open-minded instelling dan weer wél essentieel zijn. Mensen die er niet voor terugdeinzen om nieuwe mensen te ontmoeten en geen vooroordelen hebben, die het ook niet erg vinden om te gaan kamperen, abseilen, skydiven, bungeejumpen, et cetera.
Gebruikersavatar

Frolva06 apr 2020, 18:39

 2204
annelies-a.-a..vanbelle schreef:+ Eline had ik niet gevonden als mol omdat ze idd niet binnen dit profiel viel (goed lezen wat ik schrijf hé... voor je commentaar levert 😛 )
Wie was toen wel jouw mol? (misschien staat het al ergens, maar dit is geen commentaar, dus moet in niet eerst alles goed lezen wat jij schrijft 😛 )
Gebruikersavatar

Vermoljoen06 apr 2020, 18:40

 2354  Uma
Ik ben het helemaal met je eens, Cedric, maar wil even zeggen dat Pieter ook in De Slimste Mens Ter Wereld heeft gezeten.
Gebruikersavatar

annelies-a.-a..vanbelle06 apr 2020, 19:03

 263
Ik vind Pieter toch iemand met een topverhaal, ik zag die onlangs nog eens in een magazine verschijnen ergens.

Frolva schreef:Wie was toen wel jouw mol? (misschien staat het al ergens, maar dit is geen commentaar, dus moet in niet eerst alles goed lezen wat jij schrijft 😛 )
Denk dat ik lang op Robin zat en Davey ook... maar uiteindelijk dan toch Eline zeker?
Gebruikersavatar

Klaartje06 apr 2020, 19:31

 2245  Uma
annelies-a.-a..vanbelle schreef:@ Klaartje: ik weet niet waar je leest dat ik zeg dat de mol er goed moet uitzien en een kort rokje moet dragen, ik heb dat in elk geval nergens geschreven - ik had het enkel over inhoud - een interessant en gelaagd figuur is iets anders dan een figuur die voldoet aan een of ander schoonheidsideaal...

+ Eline had ik niet gevonden als mol omdat ze idd niet binnen dit profiel viel (goed lezen wat ik schrijf hé... voor je commentaar levert 😛 )
Jij moet ook goed mijn punt lezen he: ik vind het logisch dat de mol wordt geselecteerd op basis van EQ en IQ, nogal wiedes.

Ik vergelijk die selectie met een gewone jobselectie, waar je moet kiezen voor de meest bekwame persoon. Ik vergelijk jouw tweede criterium qua belangrijkheid voor de job van Mol met een criterium of het van belang is dat iemand er bijvoorbeeld goed uitziet en dat criterium wordt meegenomen in de selectie van de kandidaat voor die gewone job.

Ik heb niet gezegd dat de mol moet voldoen aan een schoonheidsideaal. Ik maak enkel een vergelijking.

Mijn punt is: jouw tweede criterium, een interessant en gelaagd figuur zijn voor na het seizoen, waar de media 'iets mee kunnen' totaal niet belangrijk en zeker iets dat nooit zou mogen meespelen in de selectie.

Over dat er onweerstaanbaar uitzien in een kort strak rokje en hoge hakken, dat waren mijn woorden he, ik citeer jou niet. Het was gewoon een manier van zeggen dat die criteria niet mogen meetellen in het kiezen van de juiste persoon voor de job. Op basis daarvan zou ik niet willen uitgekozen worden voor de job, enkel omwille van mijn bekwaamheid. Wat niet wegneemt dat het mooi meegenomen is, als je er wel stunning uitziet in zo'n outfit. Maar met de job mag het niets te maken hebben. Net zoals jouw tweede criterium niks te maken zou mogen hebben met wie ze voor de job van mol kiezen.

Je moet de vergelijking goed lezen. Dat is toch niet zo moeilijk, het was niet eens een Homerische... 🙂
Laatst gewijzigd door Klaartje op 06 apr 2020, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

annelies-a.-a..vanbelle06 apr 2020, 19:39

 263
Ik snap nu wat je zegt, maar ik zou een jobselectie niet vergelijken met een tv-programma. Daar spelen toch heel veel andere overwegingen mee, visibiliteit is voor de adverteerders bv. erg belangrijk criterium... denk dat het bijna onmogelijk is om hier als productiehuis geen rekening mee te houden.

Maar bon. Wait and see. Ik zeg op basis hiervan dus Christian of Alina, met een voorkeur voor Christian. En als ik verkeerd ben zal ik dat ridderlijk toegeven 😉
Gebruikersavatar

Cedric06 apr 2020, 19:51

 2834  Uma
Sowieso dat uiterlijk heel belangrijk is, je er goed moet uitzien, je wat foto-/videogeniek moet zijn. Kwestie van geen kijkers te verliezen hé.
Daarom dat mijn kandidatuur nog nooit weerhouden werd.
Gebruikersavatar

Anomolie06 apr 2020, 19:53

 64  Uma
Cedric schreef: Daarom dat mijn kandidatuur nog nooit weerhouden werd.
Haha 🙂
Gebruikersavatar

Klaartje06 apr 2020, 20:01

 2245  Uma
Het is nochtans zo dat GDC antwoordde op een vraag in Café de Mol bij de voorstelling van de kandidaten van dit seizoen.

Men vroeg hem of ze Alina hadden geselecteerd omdat ze zo'n unieke achtergrond had (vele jaren hier illegaal verblijven). Zijn antwoord was categoriek: neen! Ze hebben Alina (en andere kandidaten) gekozen omdat ze het gewoon fijne mensen vinden om op reis mee te pakken. Of die nu een aparte achtergrond hebben of niet, doet niet ter zake.

Nu ja, iedereen heeft zijn manier om de Mol te vinden. Ik kijk naar het programma, de opdrachten, wat er gezegd wordt, hoe de mensen reageren, TIJDENS het programma. Ik kijk naar wat er te zien is om de Mol te vinden, niet zoals jij dat doet door je af te vragen of iemand wel interessant genoeg is voor NA het programma.

Dan kan je ook andere 'criteria' gaan hanteren om de mol te vinden, zoals anderen hier al aanhaalden. Zoals: is het niet handiger dat de mol iemand is die alleenstaand is, zodat hij of zij makkelijker zich kan voorbereiden zonder altijd smoesjes en uitvluchten te moeten gaan bedenken voor zijn partner, wanneer hij of zij weer eens met de makers rond de tafel moet gaan zitten of bepaalde proeven of sabotages al eens moet gaan uittesten. Op die manier zou je dan al vanaf het begin een heleboel kandidaten kunnen uitsluiten als Mol. Dat zou ik een beetje flauw vinden, al klopt het in de praktijk wel dikwijls. Maar dan hoef je ook niet meer te kijken. En ik kijk liever naar het fijne tv-programma.

Ik verdenk trouwens ook Alina, maar niet omwille van jouw tweede criterium. 😉



annelies-a.-a..vanbelle schreef:Ik snap nu wat je zegt, maar ik zou een jobselectie niet vergelijken met een tv-programma. Daar spelen toch heel veel andere overwegingen mee, visibiliteit is voor de adverteerders bv. erg belangrijk criterium... denk dat het bijna onmogelijk is om hier als productiehuis geen rekening mee te houden.

Maar bon. Wait and see. Ik zeg op basis hiervan dus Christian of Alina, met een voorkeur voor Christian. En als ik verkeerd ben zal ik dat ridderlijk toegeven 😉


Cedric schreef:Sowieso dat uiterlijk heel belangrijk is, je er goed moet uitzien, je wat foto-/videogeniek moet zijn. Kwestie van geen kijkers te verliezen hé.
Daarom dat mijn kandidatuur nog nooit weerhouden werd.
Je kan ook te mooi zijn he, Cedric. Dat iedereen vooraf gaat zeggen: dat moet de mol zijn! Wat een ster! 😂
Gebruikersavatar

annelies-a.-a..vanbelle06 apr 2020, 21:37

 263
Eerst maak ik die selectie zo Klaartje, en vanuit mijn shortlist kijk ik dan naar het programma. Het is niet dat die 'productiebril' de enige is... maar wel een belangrijke. Puur op basis van gedrag zit ik op Bart of Christian. Hoe je het ook draait of keert, ik kom al vanaf het begin steeds op dezelfde drie uit...
Gebruikersavatar

Jay-Lo06 apr 2020, 22:12

 1690  Sven
Je krijgt wel weinig te zien van de selectiegesprekken. Vorig jaar hadden ze enkel mensen uitgenodigd die wel de mol wilden zijn, maar er zitten er nu waarschijnlijk ook tussen die de mol niet wilden zijn en dus zelf al vonden dat ze daar niet voldoende capaciteiten voor hadden. Bart zie ik wel als iemand die wel de mol wilde zijn, en natuurlijk ook Bruno, die zat vorig jaar ook al een eind in de selectie, met allemaal molkandidaten.
Ik denk dat er een aantal potentiële mollen worden weerhouden voor een aantal testen zoals we vorig jaar konden zien. Het hoofd koel houden, een verhaal kunnen bedenken dat geloofwaardig is, spontaan en stressbestendig. Ik denk dat Laure ook wel potentieel had als mol. Maar dat is puur mijn eigen gedacht.
Bart: molkandidaat die het niet gehaald heeft en er alles aan doet om in het spel te blijven en de mol te vinden, f..k het geld.
Van bij het begin een heel sterke groep die het de mol heel moeilijk maakt.