Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

BeaVer06 apr 2020, 16:35

 1293  Uma
Heel juist! Bart wordt precies niet alleen door ons, maar ook door de medekandidaten als übermensch gezien.
Zelf in de aflevering wordt Bart zijn pijl niet in discussie gebracht, ook al wordt die vraag wel op een bepaald moment gesteld. Dus waarom was Bart zijn pijl totaal geen optie om af te schieten?
Gebruikersavatar

Frolva06 apr 2020, 16:50

 2204
geertn444 schreef:Ik heb een vraagje: na het invullen van de 5 extra vragen worden er bij de eliminatie precies twee pijlen afgeschoten.
Is een daarvan dan de originele kleur van de eerste ronde misschien ?
Zag jij bij iemand een groene en rode pijl, dan?
Gebruikersavatar

remko.sellekaerts06 apr 2020, 17:09

 25
geertn444 schreef:ha, na herbekijken is het zelfs Bart die als eerste Dorien nomineert. Dus dat zou dan impliceren dat Dorien de mol is en dat Bart er niet op zit....heel onwaarschijnlijk...
Of Bart wou zien hoe Dorien reageerde om meer zekerheid te hebben.
Gebruikersavatar

stef.vermeiren06 apr 2020, 17:21

 79  Uma
Klaartje schreef:Ook heel ontroerend: de tranen van Dorientje.

Ik had een flashback naar de tranen van Eline in Zuid-Afrika, bij de vergelijkbare opdracht waarbij de oorspronkelijke afvaller nog zijn vel kon redden. Ook toen ging er uiteindelijk iemand naar huis die oorspronkelijk een groen scherm had (maar wel de op een na slechtste score): Bertrand (de eigenlijke afvaller) redde zijn vel ten koste van Marzena. Toen brak Eline ook in tranen uit. Een combinatie van schuldgevoelens (?) en sympathie voor de kandidaat die de pineut was, Marzke? De reden kennen we niet precies, maar het waren wel echte tranen van de Mol zelve, die toen door Davey (die op dat moment bijna zekerheid had dat Eline de mol was) in de armen gesloten werd. Prachtig emo-moment.

Gisteren gebeurde er precies ook zoiets. Dorien, de Mol (?), die zwaar aangeslagen is door een vertrek van een kandidaat die eerst groen had (Salim) en met wie zij een goede band had, breekt in tranen uit. Omdat ze beseft dat het door haar toedoen is als ...
Dorien is over het algemeen ook een zeer kalm, relativerend persoon. Ik denk dat ze wat opgekropt zat, en dat dit het uitgelegen moment was om alles even zijn gang te laten gaan.
Voor mij is dit enkel bevestiging van vermoedens...
Gebruikersavatar

ex-molinator06 apr 2020, 17:30

 3483  Uma
BeaVer schreef:Heel juist! Bart wordt precies niet alleen door ons, maar ook door de medekandidaten als übermensch gezien.
Zelf in de aflevering wordt Bart zijn pijl niet in discussie gebracht, ook al wordt die vraag wel op een bepaald moment gesteld. Dus waarom was Bart zijn pijl totaal geen optie om af te schieten?
Misschien omdat iedereen ervan overtuigd is dat Bart ofwel de mol is, ofwel weet wie de mol is.

Bart is advocaat en zal wel de gewoonte hebben om over te komen als zeker van zijn stuk. Hij weet ook wel mensen te bespelen (en blijft kalm onder "beschuldigingen" - zie vorige aflevering op Jolien's "Hoeveel keer ga je ons dat nog lappen").

Bart is de perfecte mol qua profiel en ook qua hoe hij met iedereen omgaat, maar toch geloof ik niet dat hij de mol is (alhoewel er wel zaken gebeurd die die als verdacht beschouwd kunnen worden).
Gebruikersavatar

Heinz06 apr 2020, 17:45

Forum veteraan  427  Uma
Transcriptie (als hulpstuk voor analyses)

Gilles: Vrienden, dit wordt geen gewone eliminatie. Dit wordt er eentje die voor vuurwerk gaat zorgen. Letterlijk. [boem knal] De afvaller kan er vanavond voor zorgen dat er iemand anders naar huis moet. Ik roep jullie nu een voor een tot bij mij. En ik laat jullie het resultaat van jullie eliminatietest zien.

Gilles als voice-over: De kandidaten krijgen elk om beurt heel subtiel de kleur van hun eliminatiescherm te zien. Bij een van hen is dat rood. En die kandidaat moet dus eigenlijk naar huis. Maar vanavond krijgt de afvaller een kans om zich te redden. Als de anderen hem of haar niet ontmaskeren.

De kandidaten zien hun scherm in deze volgorde:

Bart (kleur scherm onbekend)

Afbeelding

Dorien (groen scherm zou later blijken)

Afbeelding

Christian (kleur scherm onbekend)

Afbeelding

Alina (groen scherm zou later blijken)

Afbeelding

Salim (groen scherm zou later blijken)

Afbeelding

Jolien (kleur scherm onbekend)

Afbeelding

Gilles: Iedereen kent zijn resultaat. Er zijn vijf groene vuurpijlen. En één rode. Jullie krijgen drie kansen om de rode pijl van de afvaller af te schieten. Als dat lukt dan moet die naar huis en dan verdienen jullie 2000 euro. Als het drie groene pijlen zijn die jullie afvuren en dus niet die van de afvaller dan verdienen jullie niks. En dan moeten jullie de vijf resterende eliminatievragen hier invullen op het strand.

Gilles als voice-over: De eliminatietest telde vanavond maar 15 vragen in plaats van 20. Als ze de pijl van de afvaller niet afschieten, de rode dus, moet iedereen vijf nieuwe vragen invullen op het strand.

Gilles: En dan worden alle scores herberekend. Met andere woorden, een herkansing voor de afvaller.

Gilles als voice-over: De groep krijgt die kansen om de afvaller te ontmaskeren. Na elk rondje van vijf minuten moeten ze één pijl met een naam afvuren.

Gilles: Drie pijlen, drie kansen. De tijd gaat nu in.

Ronde 1

Christian: Ja, dus om de vijf minuten moeten we iemand hebben eigenlijk hè.
Jolien, Dorien en Salim: Ja.
[Dorien draait hoofd naar Bart]
Bart: Ik had groen.
Jolien: Dorien?
Dorien: Ik had ook groen.
Christian: Ik had groen.
Alina: Ik had groen.
Salim: Ik had ook groen.
Jolien: Ik had ook groen.

Gilles als voice-over: Iedereen een groen scherm. Dat kan natuurlijk niet. Want er is wel degelijk een afvaller. En die heeft duidelijk besloten om hierover te liegen.

Bart: Om heel eerlijk te zijn, ik had wel iets gezien bij u, Salim.
Salim: Ja? Dan mag je mijn pijl neerleggen, ik heb er geen enkel probleem mee.
Jolien: Ik denk dat ik een reactie heb gezien bij Dorien.
Dorien: Je mag ook mijn pijl neerleggen.
[Dorien draait hoofd naar Bart]
Bart: Ja, van mij ook. Maakt mij niet uit.
Alina: Ik vond dat jij, Salim, wel, allez, heel snel terug op je plaats zat. Dat is het enige.
Salim: Ja, als je groen krijgt is het snel gedaan hè.
Christian: Ja, ik ga ook gokken bij u.
Dorien: Bij mij? [lichaamstaal: Mij best.]
[Aftelklok op 01:42]

Gilles als voice-over: Als de kandidaten niet binnen de vijf minuten beslissen wordt er geen pijl afgevuurd. En hebben ze dus een kans minder om de afvaller te ontmaskeren.

Jolien: Ja, OK, stemmen.
Christian: Djeezes.
Bart: Dorien dan? Ik weet het niet hè.
Jolien: Ja...
Bart: Is dat goed?
Dorien: Dat is goed.
Jolien: Iedereen akkoord?
Christian: Dat is goed.
Jolien: Alina?
Alina: Voor mij is dat goed.
Jolien: OK.

Gilles als voice-over: Als de pijl van Dorien rood is, is zij de afvaller en moet ze naar huis.

[Doriens pijl is groen]

Christian: Proficiat, ge zijt door.
Dorien: Ja.
Christian: Of misschien niet.
Dorien: Ja, of misschien niet.

Gilles als voice-over: Dorien is dus niet de afvaller. De kandidaten hebben nog twee kansen om uit te vissen wie aan het liegen is.

Ronde 2

Christian: Hoe kunnen we dit voorkomen dat we een groene pijl afschieten de volgende keer?
Bart: Daarstraks zeiden we Salim. Ik weet niet of dat nog geldt?
Salim: Van mij mag je 'm afschieten maar dan ga je allemaal heel teleurgesteld zijn als ge de kleur gaat zien. Dat meen ik oprecht.
Christian: Dan zijn we nog een pijl kwijt.
Salim: Maar ja, er is één iemand aan het liegen hè mannen. Daar moeten we ook niet rond de pot over draaien hè.
Alina: En goed aan het liegen hè.
Salim: En Jolien, als we uw pijl omduwen?
Jolien: Ja, dan ga je ook groen hebben. En jij, Christian?
Christian: Bij mij ook groen.
Bart: Willen we dat eens testen?
Christian: Ik zou dat echt niet doen.
Jolien: Ik vind u nerveuzer dan anders, ik heb u nog niet nerveus gezien in heel dit spel.
Dorien: Ik juist niet.
Bart: Ik wel eigenlijk.
Dorien: Ja?
Bart: Ja.
Dorien: Oei.
Christian: Ik heb echt geen goesting om nog eens vijf vragen in te vullen.
Salim: Anders zeggen we om de beurt een naam hè mannen.
Jolien: Ja, om de beurt een naam.
Salim: En dan is het eerlijk hè.
Jolien: Bart. [geeft hem de beurt]
Bart: Salim.
Jolien: Dorien. [geeft haar de beurt]
Dorien: Jolien.
Christian: Salim.
Alina: Ik pak ook Salim.
Salim: Eh, Jolien.
Jolien: Salim.
Salim: Dan mag je mijn pijl omverduwen.

[Salims pijl is groen]

Dorien: Oh, mannekes.

Gilles: Laatste kans.

Ronde 3

Bart: Who's next?

Gilles: Als de volgende pijl groen is, is iedereen terug in de gevarenzone.

Christian: En die rooie heeft veel meer informatie hè.
Jolien: Hm-hm.
Salim: Hm-hm.
Christian: Want die weet dat 'm fout zat.
Jolien: Hm-hm.
Alina(?): Ja.
Bart: Iedereen terug een naam zeggen?
Jolien: Ja.
Alina: Ja.
Christian: Jolien, begin jij een keer.
Jolien: Ja, Christian. Sorry.
Salim: Eh, poeh, ja ik vind iedereen eigenlijk verdacht hier om eerlijk te zijn. Dat is het ding. Dus eh-
Jolien: OK, maar je moet wel kiezen.
Christian: Salim.
Salim: Ik kies ook Jolien.
Jolien: Kies je mij?
Salim: Ja.
Jolien: OK.
Alina: Ja, ik ga ook voor Jolien.
[Jolien toont hand die niet bibbert]
Alina: Sorry.
Christian: Eh, ja, Jolien. Sorry.
Dorien: Ja, dan maakt het niet meer uit hè.
Jolien: Kijk, ik kan gerust mijn hand tonen. [toont hand] OK, ik ben wel een beetje aan het trillen. [iemand lacht] Maar ik ben echt niet serieus aan het trillen hè. Mag ik vragen waarom je aan mij denkt? Wat heb je gezien van reactie, wat heb je gezien nu in het gesprek waardoor je denkt: Jolien denkt dat ze naar huis gaat.
Christian: Ik weet het niet. Ik vind dat je me ineens uit het niets viseert.
Jolien: Maar ik vind dat jij heel nerveus overkomt. Dus ik vraag aan u vindt gij dat ik heel nerveus overkom?
Christian: Ik vind dat het heel makkelijk is om iemand, als je in het nauw zit, wat gij dus zijt, direct iemand aanduidt. En dat vind ik verdacht.
Jolien: Ik denk niet dat ik dat gedaan heb.
Christian: Ik vind m'n eigen niet nerveuzer als normaal en eh, ik heb groen gekregen. Ik zou het gewoon stom vinden om daar een pijl voor af te geven en vijf vragen opnieuw in te vullen.
Jolien: Ja, en ik van hetzelfde.
Christian: En de manier waarop jij nu met mij spreekt is al anders dan normaal. Je zijt veel aanvallender, je zijt veel eh. Je voelt dat.
Jolien: OK, maar ja, doe maar. Echt serieus, doe maar...
Christian: En dus buiten Jolien en mij: Bart of Alina komt niet meer ter sprake?
Dorien: Ja.
Alina: Ja, ik heb groen, gelijk al de rest hè.
Bart: Gelijk iedereen. Dan kun je nog eens een rondje doen hè.
Jolien: Ja.
[aftelklok op 40 seconden]
Christian: Ik ben eh, ik ben van gedacht veranderd. Ik ga niet meer op u stemmen.
Jolien: OK.
Alina: Op wie dan?
Christian: Ik denk Alina.
Alina: Waar komt dat ineens vandaan?
Dorien: Hoe kome gij nu ineens bij Alina? [stem op achtergrond]
Christian: Ik weet niet. Omdat ik babbel met Jolien en ik verander. Dat kan toch?
Jolien: Ja.
Christian: Ik babbel met u (Dorien), ik verander. Ik heb niet zo veel met u gebabbeld of u niet veel gehoord Alina en dan verander ik naar u.
Salim: Ik ga ook switchen, ik ga ook naar Alina gaan. [stem op achtergrond] Ik switch ook. Ik switch ook mannen, ik ga naar Alina.
Alina: Wat is deez' ineens?
Jolien: OK, dan smijten we Alina haar naam omver. Ik doe ook op Alina dan.
Alina: Ja, dat is echt verspilling hè.
[met 7 seconden over gooit Bart de pijl van Alina om]

Gilles als voice-over: Als Alina een rode pijl heeft, moet ze naar huis. En verdient de groep 2000 euro. Maar als ook deze pijl groen is, heeft de afvaller zich voorlopig gered.

[Alina's pijl is groen]

Bart: Fuck.
[Alina doet handen in de lucht en gebaart zoiets als 'zie je wel'/'ik zei het toch'/'nu is het om zeep' of vul anders zelf iets in 😉]
Bart: Pff...
Alina: Goed gespeeld hè.

Gilles: Drie groene pijlen. Dat wil zeggen dat de eliminatietest zo meteen verder gaat. Dat wil ook zeggen dat Bart, Christian of Jolien, een van die drie, een kans krijgen om hun vel te redden. En dat Dorien, Alina en Salim niet zeker zijn dat ze straks ook nog altijd groen zullen hebben. Ik wens jullie alles zes veel succes.

Gilles als voice-over: Iedereen moet nu de vijf resterende eliminatievragen invullen. Een unieke kans voor de afvaller. Want na die vijf extra vragen worden alle scores herberekend. Alles kan dus veranderen. En de afvaller weet van zichzelf dat hij of zij daarnet de slechtste score had. Een aanwijzing die de anderen niet hebben. Wist de afvaller gewoon niet genoeg over zijn of haar hoofdverdachte? Of durft hij of zij het roer helemaal om te gooien en alles in te zetten op een nieuwe verdachte?

De reacties op de vuurpijlen nadat de vijf laatste vragen gemaakt zijn:

Jolien

Afbeelding

Christian

Afbeelding

Bart

Afbeelding

Salim

Afbeelding
Gebruikersavatar

Cedric06 apr 2020, 17:52

 2834  Uma
Heinz schreef:Transcriptie (als hulpstuk voor analyses)

(...)

Gilles als voice-over: De kandidaten krijgen elk om beurt heel subtiel de kleur van hun eliminatiescherm te zien. Bij een van hen is dat rood. En die kandidaat moet dus eigenlijk naar huis. Maar vanavond krijgt de afvaller een kans om zich te redden. Als de anderen hem of haar niet ontmaskeren.

(...)
Ik vraag me af wat we moeten begrijpen onder die "heel subtiel".

Het lijkt me namelijk sterk dat iedereen effectief het groen/rood scherm zou hebben gezien dat we kennen. Het ziet er eerder naar uit dat het een andere vorm had, wat ook lijkt te blijken uit de bewoording "heel subtiel".

Was het een zwart scherm met in witte letters het woord 'groen' of het woord 'rood' bijvoorbeeld?
Of een zwart scherm met bijvoorbeeld rechtsboven een groene of rode stip?

Maar echt het gekende groene of rode scherm tonen kan ertoe leiden dat men het bij sommige kandidaten (in dit geval enkel Jolien) zou kunnen zien in de bril en dat risico kan men toch niet nemen?


PS/ Chapeau voor je werk trouwens. Dit alles uittypen.. Best wel een huzarenstukje!
Gebruikersavatar

ex-molinator06 apr 2020, 18:01

 3483  Uma
Heinz schreef:Transcriptie (als hulpstuk voor analyses)
Wow, mooi werk!! En interessant om na te lezen.
Gebruikersavatar

annelies-a.-a..vanbelle06 apr 2020, 18:18

 263
Ik krijg net een ingeving: wat als de mol op dit scherm kreeg te lezen wie de afvaller was?
Gebruikersavatar

Jimmy06 apr 2020, 18:22

 197  Anke
Dat is al verschillende keren aan bod gekomen hoor in dit topic (en is zeer goed mogelijk) 😃
Gebruikersavatar

annelies-a.-a..vanbelle06 apr 2020, 19:07

 263
jimmy.dedauw schreef:Dat is al verschillende keren aan bod gekomen hoor in dit topic (en is zeer goed mogelijk) 😃

Oei, sorry, ik scroll altijd naar de laatste pagina 😃
Gebruikersavatar

hannes.corten06 apr 2020, 20:22

 3
Als ik naar de gif kijk die Heinz postte, dan zie je bij Jolien een lachje nadat ze haar groene pijlen ziet. Puur op basis van die reactie lijkt het mij dat Jolien de eerste afvaller was. Ze had precies een nadere kleur verwacht.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 34