laura.wauters schreef:Jolien is de mol en deze laatste opdracht heeft me 100% zekerheid gegeven. Waarom?
>> Bij de koffers wist zij als mol waar vrijstellingen of geldbedragen zaten. Ze checkt als eerste, (want dat is de makkelijkste positie om de anderen te overtuigen), zegt dat er geld zat zodat de anderen hopelijk een andere koffer kiezen. Zij weten namelijk welke kleur ze pakte en jolien kan goed liegen.
>> ze stapt dan uiteindelijk als laatste uit de trein, en is wss gebrieft met de info of er al dan wel of niet iemand al een vrijstellingskoffer in handen had. (Of ze heeft gewoon goed gekeken met welke kleuren de anderen van de trein stapten.)
>> Zoja, had ze er een met geld genomen, want dan zou de pot ook leegblijven en dan had gewoon iemand anders de vrijstelling in handen.
>> Zonee, kon ze het vrijstellingskoffertje pakken en zo het geld wegkapen.
Bij deze, was het zeer gunstig voor Jolien om als laatste uit te stappen. Voor een mogelijke briefing dus. Of geen briefing...
Hey Laura,
Riddle me this. Stel dat Jolien de mol is, en ze weet van elke koffer wat er in zit. (Wat niet moeilijk is om te onthouden, 2 kleuren van koffers waar een vrijstelling in zit). Zij komt als laatste en ziet dus perfect of er nog 1 of 2 koffers met een vrijstelling staan, en in dit geval waren er dus nog 2, waardoor ze perfect eentje kon nemen met een vrijstelling in. Slim gespeeld.
Maar, stel dat iemand haar nu niet zou vertrouwd hebben, of een andere kandidaat had zelf nog wat meer gelogen over de inhoud van zijn/haar koffer. Stel dat er toch iemand zou gokken op een koffer die nog niet was open geweest, en dat die dus al een vrijstelling mee had. Wat dan??? Dan zou Jolien haar zilveren koffer niet kunnen nemen, om te zorgen dat er geld uit de pot zou verdwijnen. Als ze de mol is, natuurlijk. De kandidaten zouden natuurlijk nooit weten of er een vrijstelling in de koffer van Jolien zat, maar voor de kijkers thuis zou het dan toch héééééél opvallend zijn dat zij net een andere koffer neemt dan haar vrijstelling? Want je moet toch altijd in het achterhoofd houden dat het anders kan lopen.
Ik denk dat Bart ook heel goed gespeeld heeft in dit spel. Hij heeft geen minuut in twijfel getrokken dat de gele kist een vrijstelling zou bezitten. Stel dat hij de Mol is, en dus wist dat er een vrijstelling zat in Jolien haar koffer. Het was ook snel duidelijk dat iedereen Jolien gelijk gaf en dat zij sowieso haar zilveren koffer zou nemen. Bart neemt als Mol het laagste bedrag, stel dat er 2 mensen met een vrijstelling afstappen, dan zit het laagste bedrag al bij het gewonnen bedrag, waardoor dit zo laag mogelijk gehouden wordt (ookal is het natuurlijk nog steeds mogelijk dat de koffer van 2000 erdoor gaat, wat ook zo blijkt). Alina vertrouwt Bart niet en Bart zorgt ervoor dat zij met het laagste bedrag van de trein stapt, door verwarring te scheppen rond de inhoud van zijn koffer. Wanneer al snel duidelijk wordt dat Christian bingo heeft met de 2000 euro, moet dus het laagste bedrag zeker hierbij zitten om de pot zo laag mogelijk te houden.
Volgens mij is het dus alsvolgt gegaan bij het afstappen:
1) Bart neemt als eerste de gele koffer, die "waarschijnlijk" een vrijstelling bevat, maar waarvan Jolien weet dat het niet zo is.
2) Christian neemt zijn koffer met het grote bedrag, aangezien hij denkt dat Bart een vrijstelling heeft genomen (gele koffer is reeds weg). Omdat Christian denkt dat hij er geen voordeel mee zal doen om te gokken op een vrijstelling (aangezien twee vrijstellingen zorgen voor geld in de pot maar ook voordeel voor de andere 2) neemt hij voor de zekerheid de koffer met het hoogste gekende bedrag (stel dat Alina of Jolien dan nog een vrijstelling zouden trekken, is er veel geld in de pot en heeft hij eventueel nog kans op 2 pasvragen).
3) Alina vertrouwt Bart niet en denkt dat er een vrijstelling in zijn koffer zit. Al weet ik niet wat haar gedachtengang is om dan te weten dat Bart de koffer met de vrijstelling laat liggen, ze reageert zeer naïef hierop. Als Bart de mol is, zou hij wel willen dat minstens één iemand de vrijstelling neemt, en misschien denkt ze dat daar dan de vrijstelling in zit, omdat Bart wel verwarring wekt rond de inhoud van zijn koffer. Dus denkt ze misschien dat dit een mol streek is van Bart om geld uit de pot te houden, maar dus ook een voordeel geeft aan haar om naar de finale te mogen. Want de mol zit sowieso in de finale en heeft niet echt een vrijstelling "nodig", zozeer. Dit uiteraard er van uitgaand dat ook Alina Jolien 100% vertrouwt.
4) Als laatste komt Jolien en de enige koffer waarvan de kijker zeker weet dat er een vrijstelling in zit, ligt er nog. Bart weet dat Jolien haar koffer sowieso zal willen pakken, aangezien ze de vrijstelling heeft genomen. Misschien ook met opzet dat hij dan tegen haar zegt dat het een briefje is en geen houten kaartje? Zodat zij zeker weet dat ze haar koffer kan nemen, aangezien Bart geen vrijstelling zal nemen.
Mij lijkt dit echt de enige juiste verklaring. Maar bon. Ik zit dan ook in de Bart-tunnel
Ofwel is Alina dus de mol, wetende dat Jolien een vrijstelling heeft en dat Bart 500 euro heeft. Dan kan ze de schade beperken van de 2000 euro, stel dat Bart toch nog een koffer met een vrijstelling zou oppikken, dan is er zo weinig mogelijk opgeteld bij de 2000 euro. Is ook nog een mogelijkheid.
Ik vind Jolien natuurlijk ook nog steeds verdacht, zeker na het "diner met de mol" vorige week, en als eerste een koffer uitkiezen en meteen de vrijstelling eruit pikken is natuurlijk top. Al denk ik als je als mol weet waar de vrijstelling zit, het niet nodig is om deze ook effectief uit te pikken. De andere kandidaten zien nl. niet wat er in je koffer zit en je kan altijd liegen. Waarom dan een koffer met een vrijstelling kiezen om even te bekijken voor jezelf? Is het dan niet logischer om net een andere koffer eruit te pikken? Of is dit in de wetenschap dat er op de eerste halte een tip met "vrijstelling in zilver of geel" is, om dan meteen te kunnen zeggen dat het dan zeer in de gele zit? Maar dan lijkt het me toch straf dat alle andere kandidaten haar METEEN geloven.........
Wat een seizoen zeg!