Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Frolva20 apr 2020, 16:57

2204
Cadfael schreef:Even nog een bedenking: Waarom wil iedereen zo graag als laatste? Waarschijnlijk om de mol niet als laatste te laten gaan, maar toch. Jolien als kandidaat wil heel graag de grijze, maar de kans bestaat toch dat één van de andere 3 dan de grijze al had gepakt. De anderen denken dan weer dat in geel de vrijstelling zit. De eerste pakt die dan toch gewoon.
Voor de mol is de derde of vierde plaats dan wel weer het beste.
Terechte bedenking (die ik me ook maakte :mrgreen: ).

De mol heeft als vierde natuurlijk de sleutel in handen, omdat hij weet welke koffertjes al zijn uitgestapt en dus mogelijk nog de uitkomst van de proef kan sturen:
- er staan drie geldbedragen buiten: vrijstelling nemen en er wordt niets verdient
- er staan twee geldbedragen en één vrijstelling buiten: geldbedrag nemen want er wordt toch niets verdiend
- er staan twee vrijstellingen en één geldbedrag buiten: laagste geldbedrag nemen

Maar (per hypothese kandidaat) Jolien, die zeker weet dat in grijs een vrijstelling zit, waarom offert die zich niet op om als eerste te gaan? :?

thomas.s-mans20 apr 2020, 17:12

9
Cadfael schreef:Even nog een bedenking: Waarom wil iedereen zo graag als laatste? Waarschijnlijk om de mol niet als laatste te laten gaan, maar toch. Jolien als kandidaat wil heel graag de grijze, maar de kans bestaat toch dat één van de andere 3 dan de grijze al had gepakt. De anderen denken dan weer dat in geel de vrijstelling zit. De eerste pakt die dan toch gewoon.
Als kandidaat is het misschien ook een goede positie om als laatste te gaan. Je weet zelf dat 1 vrijstelling in de grijze zit en hoopt erop dat die blijft liggen omdat je gelogen hebt. Als de info van de rest klopt en je combineert met de tips, weet je ook dat in geel (dmv tip), rood, blauw en zwart, geld zat. Blijft wit over. Beredeneerde gok denk ik om 1 van die 2 vrijstellingskoffers sowieso mee te nemen, ongeacht er al 1 weg was of niet. Als je dan alsnog de mol die je in het vizier hebt, niet vertrouwt, kan je diens bekeken koffer evt ook nog bij je keuze voegen. Dan heb je sowieso 66,67 procent kans op een vrijstelling.

masterveecee20 apr 2020, 17:17

3547  Sven
Frolva schreef: Maar (per hypothese kandidaat) Jolien, die zeker weet dat in grijs een vrijstelling zit, waarom offert die zich niet op om als eerste te gaan? :?
Omdat ze als Mol de afloop van de situatie volledig kan bepalen

Paraceta20 apr 2020, 18:42

717  Sven
Frolva schreef:Maar (per hypothese kandidaat) Jolien, die zeker weet dat in grijs een vrijstelling zit, waarom offert die zich niet op om als eerste te gaan? :?
Dan bestaat natuurlijk de kans dat er een tweede vrijstelling genomen wordt. Nu ja, als kandidaat kan je daar nooit 100% van zeker zijn, maar dan lijkt laatste alleszins meer zekerheid te bieden dan eerste.

DenEddie20 apr 2020, 19:37

19
Jansen schreef:Ik herinner het me alvast ook niet, wel niet herbekeken.
Het is Alina die dat op het einde zegt wanneer de kandidaten aan het woord zijn tijdens het vragen invullen.

kirsten.joosten20 apr 2020, 19:41

3
Misschien in functie vh invullen vd vragenlijst dat men tot het laatste wilt blijven zitten? Kan anders precies ook geen directe reden bedenken waarom Jolien wilde blijven zitten, wetende dat de vrijstelling in die grijze koffer zat.

joost.borders20 apr 2020, 20:39

7
Omdat zodra zij de grijze koffer neemt, de personen na haar zullen snappen dat de vrijstelling daarin zat en niet in de gele koffer. Dankzij die hint (vrijstelling in grijs of geel) kan ze ten minste nog iemand misleiden om de gele koffer te nemen, als zij eerst gaat is dat niet meer het geval. Dan blijft die gele koffer sowieso liggen wat de kans vergroot dat iemand de witte koffer met de tweede vrijstelling zou nemen die dan weer haar vrijstelling waardeloos maakt. Jolien had er voordeel bij om als laatste te gaan om haar vrijstelling te verdedigen. De enige die ze eventueel na haar kon laten gaan is de mol, omdat ook de mol er baat bij heeft dat er maar 1 vrijstelling gekozen wordt (want dan wordt er geen geld verdiend).

De mol wil volgens mij altijd als laatste TENZIJ er slechts 1 iemand een vrijstelling heeft geopend, in dat geval kan de mol die persoon gerust na hem/haar laten gaan omdat die persoon sowieso voor zijn/haar vrijstelling gaat. Alina vertrouwt in dit geval enkel "de boys" niet, niet omdat ze de mol zijn, wel omdat Jolien de koffer met een vrijstelling had.

Holmes20 apr 2020, 20:49

395
Zou de Mol ook niet de instructie gehad hebben om te proberen in het begin de zwarte koffer te nemen ?
Daar zat geen vrijstelling in en die kleur werd niet op de kaartjes in het tussenstation vermeld. De Mol kon daarna dus gewoon zeggen wat er in de koffer zat en op zijn gemak het pokerspel meevolgen.
Wie nam de zwarte koffer ? Alina.....

Andy Lemmens20 apr 2020, 21:56

70  Bert
Toch jammer dat Christian de grijze koffer niet pakte.Er zat een vrijstelling in geel of grijs.Bart verliet als 1ste de trein en nam de gele.Had Christian de grijze genomen had 1 van de 2 vrienden (want ze kwamen echt wel goed overeen) de vrijstelling en dan moest Jolien wel geld nemen want bij 2vrijstellingen gingen de vrijstellingen naar de andere 2 personen.

Jimmy20 apr 2020, 23:00

197  Anke
Zijn redenering was (voor zover ik zijn uitleg correct heb begrepen): als ik ook een vrijstelling neem, zijn we met 2 en dus ongeldig, en hebben de andere 2 kandidaten pasvragen. Als ik geld neem, heb ik 2 pasvragen.

Jansen20 apr 2020, 23:03

3423  Yens
Jimmy schreef:Zijn redenering was (voor zover ik zijn uitleg correct heb begrepen): als ik ook een vrijstelling neem, zijn we met 2 en dus ongeldig, en hebben de andere 2 kandidaten pasvragen. Als ik geld neem, heb ik 2 pasvragen.
Lijkt me zeer plausibel 😃 .

Placebo20 apr 2020, 23:08

18
Ik begrijp niet waarom Bart voor de gele koffer ipv de grijze ging. Hij heeft alle reden te twijfelen aan Jolien haar antwoord: hij is er immers als enige zeker van dan zij of Alina liegt over de inhoud van de koffer. Zijn koffer bevat 500, die van Christian 2000, met tweemaal 1000 erbij is dat nog 500 tekort. De meest voor de hand liggende leugen is die van Jolien: zij echoot Alina's 1000 euro en heeft natuurlijk alle reden te liegen indien dit de vrijstelling is. Dus waarom niet de grijze?
In het geval dat hij Jolien gelooft, moet hij beseffen dat Alina liegt en dat haar koffer een vrijstelling bevat. Want liegen dat een koffer 1000 bevat ipv 1500 is niet logisch.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 23