Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

giovanni.dubois21 apr 2020, 09:31

13
Frolva schreef:Originele invalshoek om het gedrag van Bart te verklaren, maar ik geloof er niet echt in. 😉
Begrijp ik 😃
Is ook natuurlijk een gok als je als eerste naar buiten gaat...

Maar ik blijf het vreemd vinden dat de tactisch sterkste speler in deze editie, zich zo makkelijk om de tuin laat leiden. In mijn ogen laat hij zich dus niet om de tuin leiden, maar doet iets berekends waar ik nog het raden naar heb :?:

elkemol21 apr 2020, 09:32

654
Frolva schreef: Dat begrijp ik wel.
Maar het is dus niet omdat iemand liegt over het geldbedrag in het koffertje dat er een vrijstelling in zit.
klopt 🙂
daarom dat ik zei dat hij mogelijk 'iedereen zegt hetzelfde'-spelletje dacht te spelen. dus niets met de vrijstelling te maken. Enkel om 'verwarring' te zaaien, zoals al eerder was gebeurd (de pijlen en het verhoor)

Herbie21 apr 2020, 10:50

109  Uma
“Hoe zag die vrijstelling eruit?”
Vreemde vraag van Jolien, ze heeft net verteld aan de groep dat in haar koffer 1000€ zat.
Bart antwoordt verkeerd. “Zo een kaartje met vrijstelling erop”
Iedereen weet toch hoe een vrijstelling eruit ziet? Dat zijn van die houten plankjes… Bart heeft er helemaal in het begin zo een gekregen…
Toch is deze informatie cruciaal voor Jolien. Wanneer ze op het einde een koffer moet kiezen, leidt ze uit de ‘fout’ van Bart af dat in de blauwe koffer geen vrijstelling zit (na de tussenstop had Bart dat al zelf toegegeven - dat kon natuurlijk ook gelogen zijn)
Alina neemt de blauwe koffer.
Bart: “Waarom neemt ge de blauwe koffer?”
Alina: “Ik vertrouw u niet”. Zij gaat er blijkbaar van uit dat Bart in eerste instantie de waarheid sprak (vrijstelling), hoewel Bart de gele koffer heeft gekozen.

Ik heb het gevoel dat ik naar slecht toneel aan het kijken ben.
Een poging tot theorie dan maar, ter beoordeling…
Ik verdenk Jolien al een tijdje als mol – vanaf de Minotaurus. Ik ben er ook van overtuigd dat de 3 kandidaten op het juiste spoor zitten, en ook doorhebben dat Jolien liegt. Er rest hen niets anders dan (veiligheidshalve?) voor een geldkoffer te kiezen in plaats van voor de vrijstelling te gaan. In dat geval neem je het risico dat je medekandidaten 2 pasvragen krijgen, in deze fase kan dat dodelijk zijn.
Bart neemt de gele koffer, wetende dat de vrijstelling in de grijze zit.
Alina is nu zeker dat in de blauwe koffer geld zit.
Christian neemt zijn rode koffer.
En na de ontknoping – gelatenheid. De kroniek van een aangekondigde mislukte proef.

happyfello21 apr 2020, 10:58

326  Uma
Als Jolien de mol zou zijn, is dit een zéér plausibele verklaring... maar waarom kiest Alina dan de koffer van € 500,- ipv haar eigen koffer van € 1.000,-. Ok je mag er van uitgaan dat het geld er toch niet toe doet maar waarom dat risico nemen ?

elkemol21 apr 2020, 11:13

654
happyfello schreef:Als Jolien de mol zou zijn, is dit een zéér plausibele verklaring... maar waarom kiest Alina dan de koffer van € 500,- ipv haar eigen koffer van € 1.000,-. Ok je mag er van uitgaan dat het geld er toch niet toe doet maar waarom dat risico nemen ?
om te controleren of Bart de waarheid spreekt?

happyfello21 apr 2020, 11:28

326  Uma
Met als risico dat als ze fout zit - nog altijd ervan uitgaande dat Jolien de mol is - dat zij zelf (Alina) moet opboksen tegen de 2 pasvragen die dan aan Bart en Christian gegeven worden... ?

elkemol21 apr 2020, 11:57

654
happyfello schreef:Met als risico dat als ze fout zit - nog altijd ervan uitgaande dat Jolien de mol is - dat zij zelf (Alina) moet opboksen tegen de 2 pasvragen die dan aan Bart en Christian gegeven worden... ?

Stel dat ze echt gelooft dat de vrijstelling in de gele koffer zit. En dat zogezegd Bart ook de vrijstelling heeft genomen (dat is toch wat Alina beweert)...als dit zou kloppen, dan speelt ze de vrijstelling toch kwijt en dan speelt ze ook nog eens pasvragen kwijt. Want als Alina en Bart de vrijstellingskoffer zouden gekozen hebben, dan is dat het gevolg.
Tenzij ze twijfelt aan Bart, en dus toch wel testen of hij de waarheid spreekt.
Als hij de waarheid spreekt (vanuit Alina's oogpunt) dan zit in de blauwe koffer geld. Als hij liegt, wat zij vermoedt (anders zou ze niet testen), dan zit er een vrijstelling in. Maar dan nog heeft ze een probleem, namelijk dat ze niet zeker weet of in de gele een vrijstelling zit of niet.

Alina zit sowieso in een slechte positie...de kans op een vrijstelling en pasvragen is voor haar klein (vanuit haar oogpunt, want ze denkt dat zowel Bart als zij de koffer met vrijstelling nemen, dus verliezen ze die allebei en gaan de pasvragen naar de andere kandidaten)

DUS Het enige dat ze met zekerheid kan doen is kijken of Bart de waarheid spreekt of niet.
Spreekt hij de waarheid, dan gaat ze hem misschien uitsluiten als mol (indien ze daar nog twijfel over had), en Jolien verdenken (als ze het niet zelf is natuurlijk).

Als ze zelf de mol is, dan heeft ze hier toch een vreemd spel gespeeld (imo)
Als Bart de mol is, dan heeft hij het heel goed gemanipuleerd door vooral de verdenking naar anderen af te schuiven.
Als Jolien de mol is, dan heeft ze het wel goed gespeeld (imo), maar liegt ze te opvallend, wat voor mij eerder voor aan kandidate is die (door de twijfel die ze nog heeft) een plaats in de finale wil verzekeren en daarom keihard liegt voor die vrijstelling.

Paraceta21 apr 2020, 11:59

717  Sven
elkemol schreef:Als ze zelf de mol is, dan heeft ze hier toch een vreemd spel gespeeld (imo)
Als ze de Mol is, heeft ze het hier goed gedaan, door zich er van te verzekeren dat de vrijstelling genomen werd. Het enige probleem was dat haar uitleg om de blauwe koffer te nemen op niks sloeg.

Paracetamol21 apr 2020, 12:23

40
Mollenjager-DT schreef:Het feit dat hij al eerder een vrijstelling heeft gehad, doet er niet toe. Iedereen die meedoet aan het programma heeft de vrijstelling trouwens gezien in de eerste aflevering
Voor mij doet dit er idd ook niet toe want
Ik weet hoe pasvragen en vrijstellingen eruit zien. Het was voor mij zelf gewoon een extra bevestiging dat ik z’n opmerking gewoon ietwat vreemd vind, moest ik zelf kandidaat zijn en iemand vraagt mij hoe ziet een vrijstelling eruit? Dan is mijn reflex om te zeggen “een houten kaartje met vrijstelling op”. Ik vind het raar dat iemand zoals Bart die altijd aan de kleinste details denkt dit niet zegt. Maar dat terzijde dat hij Jolien na alles gelooft gaat er voor mij helemaal niet in.

elkemol21 apr 2020, 12:24

654
Paraceta schreef: Als ze de Mol is, heeft ze het hier goed gedaan, door zich er van te verzekeren dat de vrijstelling genomen werd. Het enige probleem was dat haar uitleg om de blauwe koffer te nemen op niks sloeg.
Tenzij ze (als mol dan) zeker weet dat daar geld in zit, en dat ze ook zeker weet dat Jolien voor de vrijstelling gaat. Dan zit ze veilig.
Als kandidaat had ze weinig zekerheden behalve Bart te testen.

Maar stel dat ze de mol is, idem zoals mijn redenering als Bart de mol is...dan zou ze net zoveel gekozen hebben voor 'mensenkennis' , dus een juiste inschatting van wat de andere kandidaten gaan doen. Alleen heeft Bart daar dan een streepje voor bij mij, aangezien hij bovenop mensenkennis ook nog manipuleert (en de rekenproef probeert over te slaan) . En dat zie ik Alina minder doen. Zij 'ondergaat' het veel meer (in mijn door Bart gekleurde ogen. )

Paracetamol schreef:Voor mij doet dit er idd ook niet toe want
Ik weet hoe pasvragen en vrijstellingen eruit zien. Het was voor mij zelf gewoon een extra bevestiging dat ik z’n opmerking gewoon ietwat vreemd vind, moest ik zelf kandidaat zijn en iemand vraagt mij hoe ziet een vrijstelling eruit? Dan is mijn reflex om te zeggen “een houten kaartje met vrijstelling op”. Ik vind het raar dat iemand zoals Bart die altijd aan de kleinste details denkt dit niet zegt. Maar dat terzijde dat hij Jolien na alles gelooft gaat er voor mij helemaal niet in.
tenzij Bart bewust wil de schijn wekken dat hij liegt (want je hoort wel degelijk te weten hoe zo een vrijstelling eruit ziet)...en daardoor dus verwarring zaait. En bovendien uitlokt bij Jolien dat zij liegt.

Misschien zoek ik het allemaal veel te ver hé...kan best zijn...maar Bart kan wel degelijk enkele stappen vooruit denken, en hij kan wel degelijk manipuleren. Dus het is in zijn geval niet onlogisch dat hij ervoor kiest om leugenachtig over te komen...als hij de mol zou zijn, dan weet hij dat Jolien de vrijstelling heeft, en kan hij met deze leugen een reactie uitlokken. Wat ook gebeurt. Dan ontstaat er verdeeldheid, verwarring. Wat ook is gebeurd.

Paraceta21 apr 2020, 12:35

717  Sven
elkemol schreef:
Tenzij ze (als mol dan) zeker weet dat daar geld in zit, en dat ze ook zeker weet dat Jolien voor de vrijstelling gaat. Dan zit ze veilig.
Als kandidaat had ze weinig zekerheden behalve Bart te testen.

Maar stel dat ze de mol is, idem zoals mijn redenering als Bart de mol is...dan zou ze net zoveel gekozen hebben voor 'mensenkennis' , dus een juiste inschatting van wat de andere kandidaten gaan doen. Alleen heeft Bart daar dan een streepje voor bij mij, aangezien hij bovenop mensenkennis ook nog manipuleert (en de rekenproef probeert over te slaan) . En dat zie ik Alina minder doen. Zij 'ondergaat' het veel meer (in mijn door Bart gekleurde ogen.
Inderdaad, het is logisch dat ze die koffer neemt als ze de Mol is. Ik bedoel gewoon dat haar uitleg naar de anderen toe is heel vreemd is. Dus daar laat ze een steek vallen, als ze de Mol is.

simon.demey21 apr 2020, 12:44

18  Sven
Ik weet niet of het hier al beschreven is, maar graag had ik deze denkpiste geopperd.
Ik vermoed dat de producers de tips in de dozen pas erin gestoken hebben nadat de 4 koffers werden geopend.
Mij valt hier op dat enkel over Alina haar koffer geen informatie was.
Dat ze dus de kaartjes hebben erin hebben gestoken als helpende hand voor de mol.

Wat denken jullie?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 23