Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Mollenjager-DT21 apr 2020, 13:02

767  Yens
elkemol schreef:Maar stel dat ze de mol is, idem zoals mijn redenering als Bart de mol is...dan zou ze net zoveel gekozen hebben voor 'mensenkennis' , dus een juiste inschatting van wat de andere kandidaten gaan doen. Alleen heeft Bart daar dan een streepje voor bij mij, aangezien hij bovenop mensenkennis ook nog manipuleert (en de rekenproef probeert over te slaan) . En dat zie ik Alina minder doen. Zij 'ondergaat' het veel meer (in mijn door Bart gekleurde ogen. )
Nee, Alina had hier als mol steeds veel meer zekerheid dan Bart als mol. Hij gaat als eerste de trein uit met een koffer en heeft dus totaal geen invloed meer op het spel. Alina kan door haar voorlaatste positie nog alles doen kantelen en ervoor zorgen dat er geen geld verdiend wordt. Waarom zou zij trouwens enkel op mensenkennis vertrouwen? Het is toch logisch dat Jolien voor de grijze koffer met de vrijstelling zal gaan. Daar heb je zelfs niet eens mensenkennis voor nodig, dat is een feit dat sowieso zal gebeuren.

Cadfael21 apr 2020, 13:32

229  Uma
Stel dat Alina kandidaat is, dan gaat ze toch nooit als derde of vierde willen. Dan wilt ze toch als eerste om die vrijstelling te pakken. Doordat ze als derde gaat, is de vrijstelling al weg. Zelf kan ze dan niet meer voor een vrijstelling gaan, alhoewel volgens haar uitleg wel. Ze kan dan alleen hopen dat er twee vrijstellingen vallen en kan dus alleen voor pasvragen gaan. Alleen de mol zou als derde of vierde willen gaan, volgens mij.

In dit spel zijn er echt bepaalde keuzes gemaakt die ik echt niet begrijp.

Andy Lemmens21 apr 2020, 13:42

70  Bert
Cadfael schreef:Stel dat Alina kandidaat is, dan gaat ze toch nooit als derde of vierde willen. Dan wilt ze toch als eerste om die vrijstelling te pakken. Doordat ze als derde gaat, is de vrijstelling al weg. Zelf kan ze dan niet meer voor een vrijstelling gaan, alhoewel volgens haar uitleg wel. Ze kan dan alleen hopen dat er twee vrijstellingen vallen en kan dus alleen voor pasvragen gaan. Alleen de mol zou als derde of vierde willen gaan, volgens mij.

In dit spel zijn er echt bepaalde keuzes gemaakt die ik echt niet begrijp.
Alina is al even.mijn hoofdverdachte en in deze opdracht viel het mij heel hard op.

Ze zegt ook letterlijk in de discussie met Jolien wie als 3de of 4de gaat "Mij maakt het niet uit,ik wil enkel na de boys"

Waarschijnlijk is ze door de crew gebrieft wat waar zit wanneer ze naar haar zwarte koffer gaat kijken (Flashback seizoen in Argentinië naar Gilles Van Bouwel zijn loopopdracht die uiteindelijk op tijd mocht aankomen aangezien de trein leeg was en er dus geen geld te verdienen was).

Ze weet dus dat Jolien gelogen heeft over de grijze koffer en dus absoluut de vrijstelling wilt.
Ze moest gewoon zeker zijn wat de boys genomen hadden.Mission accomplished.

Cadfael21 apr 2020, 13:48

229  Uma
Ik verdenk ook Alina als mol. Daarom wou ze ook als derde, om te zien waar ze nog kan beïnvloeden.

schotte.jelle21 apr 2020, 14:02

143
Ik kan toch ook heel moeilijk van de mening ontdaan worden dat je als MOL liefst zo laat mogelijk de trein afstapt => 3de of 4de.
Als 4de behoud je altijd alles in handen: het bedrag zo laag mogelijk houden als "slechtst" mogelijke optie indien er al 2VS'en weg zijn.

Als kandidaat is er voor alles iets te zeggen...

chicawah.janssen21 apr 2020, 19:42

8153
kris.dhont schreef:je slaat de nagel op de kop en je denkt net als ik dat iedereen die voor een vrijstelling gaat en die je niet in uw koffer die je zelf geopend hebt er niet een in vind en je met de info die je van de anderen gekregen hebt je altijd (als die er nog ligen) eerst voor de witte dan voor de grijze (omdat die geopend is) en als laatste voor de gele koffer moet kiezen als die koffers voor u gekozen worden maakt het niet uit welke koffer je kiest want dan ben je zowieso de sigaar en dus kun je als kandidaat beter als 1e of 2e gaan.
Ik heb je bericht 3x traag moeten lezen om het te kunnen snappen.
Methoofdlettersenleestekenszoujeberichttochbegrijpelijkerzijndenkjedatzelfookniet? :mrgreen:

schotte.jelle schreef:Ik lees hier verschillende theorieën en kan mij overal wel iets bij inbeelden, MAAR:

Wie kan mij een logische / aanvaardbare / begrijpelijk reden geven waarom Alina die blauwe koffer neemt, vanuit het oogpunt van een kandidaat... Ook al is het in the heat of the moment, haar uitleg raakt toch kant noch wal...
Inderdaad. Die uitleg sloeg gewoon nergens op (voor een kandidaat).

jim-bob.desreumaux schreef:De eerste kandidaat (onafhankelijk van wie het was/is/zou zijn en er van uitgaand dat het een kadidaat is en geen mol) moet gewoon 1 van de 2 koffers nemen die niet waren bekeken. De rest heeft dan bijna 0 info (enkel de mol) heeft die. Zo zou ik het toch doen 🙂
Bart heeft dat toch gedaan? Hij nam geel omdat volgens de tip in geel of grijs een vrijstelling zat en hij Jolien geloofde dat in grijs geld zat.

schotte.jelle schreef:waarom een steek laten vallen?? In haar uitleg bedoel je dan wss... Dat ze geld neemt lijkt mij logisch, aangezien Jolien na haar als enige een vrijstelling zal pakken.
Ze had idd de andere geldkoffer moeten nemen, maar kon ze daaraan een uitleg geven...? Maw, kon ze een andere geldkoffer nemen zonder "zogezegd" te "gokken"
De enige geldkoffers waaruit Alina nog kon kiezen waren de blauwe van Bart en haar eigen zwarte. De rode en gele waren al weg.

bastiaan.schouwink21 apr 2020, 19:58

2
Ik vind het grappig dat iedereen lijkt te vergeten dat Bart in het begin gelogen heeft over zijn koffertje, maar dan op een manier die helemaal niet goed uit zou draaien moest hij een kandidaat zijn. Stel je voor, 1 vrijstelling betekent dat er 1 persoon naar de finale mag en geen geld, 2 vrijstellingen betekenen geen vrijstellingen en geen geld, en geen vrijstellingen is al het geld gewonnen.

Wat zou ik als mol doen ? Als ik, net als Bart, een koffer met daarin geld vind, ga ik zeggen dat daar een vrijstelling in zit. Waarom ? omdat je de andere kandidaten laat denken dat, nu er 1 vrijstelling is die niet wordt gepakt, er nog maar 1 vrijstelling over is, en je dus die vrijstelling zomaar kan nemen zonder dat hij ongeldig wordt.
Het is heel belangrijk om te kijken naar wat ze de eerste keer over hun koffer zeggen, en de rest speelt het allemaal als kandidaat, maar Bart, hoewel het niet opvalt, wil er eigenlijk voor zorgen dat niemand stresst en er zoveel mogelijk vrijstellingen worden meegenomen, zodat de groepspot niet verhoogt.

Cadfael21 apr 2020, 20:07

229  Uma
Er is toch nog iets wat ik niet begrijp. Waarom wilt Jolien zo graag als laatste afstappen? De kans dat iemand de grijze pakt voor haar is keigroot. Ze offert zich toch het best op om tweede te gaan. De eerste persoon pakt wellicht de gele koffer en dan pakt zij toch de grijze als tweede.
Daarbij snap ik niet dat iemand van de andere kandidaten de grijze pakt. Als de eerste persoon geel pakt, heb je nog 50% kans dat Jolien loog en dat de vrijstelling in grijs zit. Als de vrijstelling toch in geel zat, heb je nog altijd geld en kans op 2 pasvragen.
Waarom geloofde iedereen zo makkelijk? Je kan hierbij toch niemand vertrouwen. Ook kandidaten liegen als er een vrijstelling in het spel zit.
PS: Ik vind de switch die Jolien gemaakt heeft wel grappig. In de eerste aflevering voelde ze zich keischuldig, omdat ze €400 geboden had en nu liegt ze keihard om die vrijstelling en een plek in de finale binnen te halen. 😃
PPS: Alina blijft de mol. 😎
bastiaan.schouwink schreef:Ik vind het grappig dat iedereen lijkt te vergeten dat Bart in het begin gelogen heeft over zijn koffertje, maar dan op een manier die helemaal niet goed uit zou draaien moest hij een kandidaat zijn.
Zijn leugen snap ik wel. Hij weet dat er sowieso iemand heeft gelogen. Dus probeert hij die persoon uit zijn kot te lokken door te zeggen dat hij ook een vrijstelling heeft. Die andere persoon begint dus te twijfelen. Hier zie je hem dan weer als slimme kandidaat. Wat hij in de rest van de proef doe en waarom hij zo makkelijk Jolien gelooft, begrijp ik veel minder. Hij moet toch weten dat er nog steeds 1 iemand liegt, nadat Christian had toegegeven dat er bij hem €2000 inzat.
bastiaan.schouwink schreef: Stel je voor, 1 vrijstelling betekent dat er 1 persoon naar de finale mag en geen geld, 2 vrijstellingen betekenen geen vrijstellingen en geen geld, en geen vrijstellingen is al het geld gewonnen.
Bij 2 vrijstellingen wordt er wel geld verdiend door de personen die een geldkoffer naar buiten nemen en krijgen die personen elk 2 pasvragen.

chicawah.janssen21 apr 2020, 20:31

8153
Frolva schreef:Maar (per hypothese kandidaat) Jolien, die zeker weet dat in grijs een vrijstelling zit, waarom offert die zich niet op om als eerste te gaan? :?
Dat heb ik mij ook afgevraagd. Door als laatste te gaan liep ze het risico dat een ander er met haar koffer vandoor was.
Als ze als eerste afstapte met haar grijze koffer, dan wist de 2de afstapper meteen dat ze gelogen had en dat er wel een vrijstelling in haar koffer zat.
Het zou het allemaal toch moeilijker gemaakt hebben. Wat moet je nemen als je al zeker bent dat 1 van de 2 vrijstellingen weg is? Naar een vrijstelling kan je fluiten want als je de 2de vrijstelling pakt, vervallen de vrijstellingen en krijgen de 2 anderen 2 pasvragen. Eigenlijk sta je dus al meteen voor schut.

kirsten.joosten schreef:Misschien in functie vh invullen vd vragenlijst dat men tot het laatste wilt blijven zitten? Kan anders precies ook geen directe reden bedenken waarom Jolien wilde blijven zitten, wetende dat de vrijstelling in die grijze koffer zat.
Als je een vrijstelling hebt moet je die vragenlijst niet invullen. 😉

Frolva21 apr 2020, 20:40

2204
Er is al wat geschreven over de leugen van Bart (dat er een vrijstelling zat in zijn koffer).

Hij had inderdaad kunnen (moeten!) weten hoe een vrijstelling eruit ziet.
Maar wat (denk ik) nog niet is vermeld is dat de vraag ("Hoe zag de vrijstelling eruit") beantwoorde met: "Hetzelfde, papiertje met vrijstelling erop."

Hij heeft enkel de inhoud van zijn koffertje gezien, dus dat de vrijstelling er 'hetzelfde' uit ziet als een geldbedrag , kon hij natuurlijk niet weten.

Als kandidaat (Bart) in verschillende opzichten geen slim antwoord! 😉

(In de veronderstelling dat Alina de mol is, wel heel sterk gespeeld van Jolien door Bart te verrassen met die vraag!)

Andy Lemmens21 apr 2020, 20:43

70  Bert
bastiaan.schouwink schreef:Ik vind het grappig dat iedereen lijkt te vergeten dat Bart in het begin gelogen heeft over zijn koffertje, maar dan op een manier die helemaal niet goed uit zou draaien moest hij een kandidaat zijn. Stel je voor, 1 vrijstelling betekent dat er 1 persoon naar de finale mag en geen geld, 2 vrijstellingen betekenen geen vrijstellingen en geen geld, en geen vrijstellingen is al het geld gewonnen.

Wat zou ik als mol doen ? Als ik, net als Bart, een koffer met daarin geld vind, ga ik zeggen dat daar een vrijstelling in zit. Waarom ? omdat je de andere kandidaten laat denken dat, nu er 1 vrijstelling is die niet wordt gepakt, er nog maar 1 vrijstelling over is, en je dus die vrijstelling zomaar kan nemen zonder dat hij ongeldig wordt.
Het is heel belangrijk om te kijken naar wat ze de eerste keer over hun koffer zeggen, en de rest speelt het allemaal als kandidaat, maar Bart, hoewel het niet opvalt, wil er eigenlijk voor zorgen dat niemand stresst en er zoveel mogelijk vrijstellingen worde...
Stel dat Bart niet had gelogen en gezegd dat er in zijn koffer ook 1000€ zat,dan had Christian ook niet moeten bekennen dat hij gelogen had.De tip was dat in rood of blauw 2000€ zat.Doordat Bart zei dat hij een vrijstelling had zat Christian vast.
En eigenlijk vond ik het wel geniaal.De rest zegt dat ze 1000€ hebben.Hij zegt dat hij een vrijstelling heeft 😃

Nonline21 apr 2020, 20:44

Molerator  6547  Uma
Ze hebben natuurlijk wel al vaker een bordje met een bedrag op gezien 😉

Daarom vind ik dat de "hetzelfde" het nog wel enigszins geloofwaardig maakte. Allez, als je uiteraard al niet zelf in een koffer een vrijstelling gezien had die er volledig anders uitzag...
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 23