Ikzelf zou als kandidaat misschien ook nog het risico nemen voor de boekjes van de afvallers te gaan, lijkt mij in deze fase van het spel de meest nuttige info.
Als kandidaat die reeds zo ver geraakt is, zou ik er namelijk vanuit gaan dat je reeds op het juiste spoor zit, zo niet lag je er waarschijnlijk al uit.
De pasvragen zijn dan een groot voordeel bij de volgende eliminatie, maar daarbij win je geen extra info naar de finale en de volgende eliminatie toe.
Stel dat je de slechtste vragenronde zou invullen maar gered wordt door de pasvragen, kruip je door het oog van de naald, maar dan vrees ik dat je de volgende eliminatie er dan wel uit ligt.
Je weet namelijk niet dat je door de pasvragen gered bent en dus op een verkeerd spoor zat.
In het andere geval ga je door maar waren de pasvragen overbodig.
De hoofdverdachte van de afvaller zal dan weer voornamelijk een bevestiging geven over jouw hoofdverdachte, hierbij zijn twee mogelijkheden
1) Ofwel heb je dezelfde hoofdverdachte en begin je hierdoor te twijfelen of deze wel juist is.
Dit zou namelijk betekenen dat of jouw verdachte fout is, aangezien Salim ermee is afgevallen, of dat er meerdere kandidaten een foute Mol verdenken waaronder jij en Salim.
2) Ofwel heb je een andere hoofdverdachte en is de kans dus een stuk groter dat jouw verdachte de Mol effectief is.
Maar doordat de 'echte' afvaller bij de vuurwerkproef zijn vel heeft kunnen redden, maakt het deze info onbetrouwbaarder of toch op zijn minst moeilijker te interpreteren.
De molboekjes van de afvallers bevatten dan weer veel informatie vanuit verschillende oogpunten over zowel verdachte acties, als details nodig voor het invullen van de vragenlijsten (kledij, waar in welke proef, wat deed de Mol toen, ...).
De verschillende boekjes zullen namelijk details bevatten van de verschillende proeven die jij niet kon vaststellen omdat je bijvoorbeeld opgesplitst was.
Dit levert dus veel nuttige info voor het invullen van de vragenlijst (waarbij het in deze fase steeds meer op details aan komt), in de finale is dit dus een enorm voordeel.
In de finale is de kans namelijk groot dat de overgebleven kandidaten beide op de juiste Mol zitten, de details maken dan het verschil.
In mijn ogen zijn de boekjes dus het meest nuttig met het oog op de finale en dus misschien wel het risico waard om de andere voordelen voor op het spel te zetten.
Hangt natuurlijk ook sterk af van hoe zeker Jolien al van haar Mol is om dit risico al dan niet te nemen.
Dus als fanatieke kandidaat is het te verklaren dat Jolien toch nog voor de boekjes gaat.
Als Mol is het uiteraard ook te verklaren.
Veel kan er dus volgens mij niet afgeleid worden uit het feit dat ze voor de boekjes gaat.
Zou dan eerder op andere zaken letten zoals de 'acteerprestatie' of zenuwachtigheid letten.
Ikzelf heb niet veel kunnen afleiden uit deze proef, behalve dat haar gedrag soms wel geacteerd leek, maar dit kan ook met zenuwen te maken hebben of vertraging in het gesprek door de computerstem.