Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

JVL15 apr 2020, 12:20

20
Tyflopontika schreef:Christian heeft ook een aangepaste helm, waarbij zijn oren niet zichtbaar zijn. Misschien eerst tot €250 gaan en dan laten leiden door de regie? Hij zegt ook "Wat?". En op de tonen van An der schönen blauen Donau ploft zijn blauwe ballon.
In de volgende proef is hij ook zeker van het kleinere rode kostuum.
Die aangepaste helm had ik inderdaad ook opgemerkt toen de kandidaten binnenkwamen (camerastandpunt achter de helmen). Maar heb hier verder niks achter gezocht. Zal dit toch eens herbekijken nu je zegt dat Christian deze droeg en dat zijn oren bedekt waren. 😃

Poirot15 apr 2020, 12:22

299
Die aangepaste kleding is wel handig om in te mollen. Ik kom zo nog in de Christian tunnel. Bedankt! :mrgreen:

Cedric15 apr 2020, 12:22

2834  Uma
tom.kleine schreef:Ik snap niet zo goed wat je bedoeld. Het kan toch zijn dat als iemand de mol is dat je denkt dat het niet zo goed geacteerd is. Ik vind namelijk Joliens reacties een beetje overdreven.
Wat ik bedoel is dat we nog niet weten of Jolien de Mol is. Het is niet omdat je Jolien verdenkt dat ze zeker de Mol is en dat al haar acties dus geacteerd zijn. Misschien is ze niet de Mol en dan zijn die reacties gewoon echte reacties.

tom.kleine15 apr 2020, 12:35

49
Dat weten we natuurlijk niet. Ik verdenk Jolien zelfs niet echt als mol. Ik bedoel gewoon ALS Jolien de mol is
Deze proef is ook de reden waarom ik Jolien steeds minder begin te verdenken als mol.

Tyflopontika15 apr 2020, 13:11

121  Sven
Andere zaken die mij zijn opgevallen:
In de autoproef had Jolien het ook over bankroet, het zat toch al ergens in haar achterhoofd. Net zoals "Ik stel hier de vragen".
Bij de ballonproef staat achter Jolien in het Grieks "Deur sluiten aub", en zij laat de deur openstaan. Maar dat kan op meerdere kandidaten betrekking hebben.
Verder heeft Alina twee verschillende kousen aan bij het Grieks slaatje, de linkse is met blauw en rood. Ze zal door haar val bij haar hinkstapsprong toch een verband nodig hebben gehad. Alina lijkt mij de initiatiefneemster van de dans want zegt tegen Jolien om haar been meer te strekken.

chicawah.janssen15 apr 2020, 13:23

8153
Tyflopontika schreef: Verder heeft Alina twee verschillende kousen aan bij het Grieks slaatje, de linkse is met blauw en rood. Ze zal door haar val bij haar hinkstapsprong toch een verband nodig hebben gehad.
Alina lijkt mij de initiatiefneemster van de dans want zegt tegen Jolien om haar been meer te strekken.
Kan je dit misschien even verduidelijken?
Er was toch geen hinkstapspringen? Alina deed het discuswerpen.
Welke dans?

Tyflopontika15 apr 2020, 13:30

121  Sven
In de ochtend, met Jolien.

SiMol15 apr 2020, 15:37

264
Ikzelf zou als kandidaat misschien ook nog het risico nemen voor de boekjes van de afvallers te gaan, lijkt mij in deze fase van het spel de meest nuttige info.

Als kandidaat die reeds zo ver geraakt is, zou ik er namelijk vanuit gaan dat je reeds op het juiste spoor zit, zo niet lag je er waarschijnlijk al uit.

De pasvragen zijn dan een groot voordeel bij de volgende eliminatie, maar daarbij win je geen extra info naar de finale en de volgende eliminatie toe.
Stel dat je de slechtste vragenronde zou invullen maar gered wordt door de pasvragen, kruip je door het oog van de naald, maar dan vrees ik dat je de volgende eliminatie er dan wel uit ligt.
Je weet namelijk niet dat je door de pasvragen gered bent en dus op een verkeerd spoor zat.
In het andere geval ga je door maar waren de pasvragen overbodig.

De hoofdverdachte van de afvaller zal dan weer voornamelijk een bevestiging geven over jouw hoofdverdachte, hierbij zijn twee mogelijkheden
1) Ofwel heb je dezelfde hoofdverdachte en begin je hierdoor te twijfelen of deze wel juist is.
Dit zou namelijk betekenen dat of jouw verdachte fout is, aangezien Salim ermee is afgevallen, of dat er meerdere kandidaten een foute Mol verdenken waaronder jij en Salim.
2) Ofwel heb je een andere hoofdverdachte en is de kans dus een stuk groter dat jouw verdachte de Mol effectief is.
Maar doordat de 'echte' afvaller bij de vuurwerkproef zijn vel heeft kunnen redden, maakt het deze info onbetrouwbaarder of toch op zijn minst moeilijker te interpreteren.

De molboekjes van de afvallers bevatten dan weer veel informatie vanuit verschillende oogpunten over zowel verdachte acties, als details nodig voor het invullen van de vragenlijsten (kledij, waar in welke proef, wat deed de Mol toen, ...).
De verschillende boekjes zullen namelijk details bevatten van de verschillende proeven die jij niet kon vaststellen omdat je bijvoorbeeld opgesplitst was.
Dit levert dus veel nuttige info voor het invullen van de vragenlijst (waarbij het in deze fase steeds meer op details aan komt), in de finale is dit dus een enorm voordeel.
In de finale is de kans namelijk groot dat de overgebleven kandidaten beide op de juiste Mol zitten, de details maken dan het verschil.

In mijn ogen zijn de boekjes dus het meest nuttig met het oog op de finale en dus misschien wel het risico waard om de andere voordelen voor op het spel te zetten.
Hangt natuurlijk ook sterk af van hoe zeker Jolien al van haar Mol is om dit risico al dan niet te nemen.

Dus als fanatieke kandidaat is het te verklaren dat Jolien toch nog voor de boekjes gaat.
Als Mol is het uiteraard ook te verklaren.

Veel kan er dus volgens mij niet afgeleid worden uit het feit dat ze voor de boekjes gaat.
Zou dan eerder op andere zaken letten zoals de 'acteerprestatie' of zenuwachtigheid letten.

Ikzelf heb niet veel kunnen afleiden uit deze proef, behalve dat haar gedrag soms wel geacteerd leek, maar dit kan ook met zenuwen te maken hebben of vertraging in het gesprek door de computerstem.

chicawah.janssen15 apr 2020, 15:59

8153
Goed gezien.
Ik vraag mij af hoe lang ze in die boekjes had mogen kijken indien ze erin geslaagd was ze buit te maken. Zouden ze haar gewoon x minuten gegeven hebben om ze te bekijken of zou ze die boekjes echt mogen meenemen hebben?

Vermoljoen15 apr 2020, 16:25

2354  Uma
Dat heb ik me ook nog afgevraagd, want als je de boekjes effectief mocht meenemen, dan valt het toch op?

Klaartje15 apr 2020, 16:39

2245  Uma
Tja, dat is de vraag natuurlijk: wanneer en hoe ging ze die envelop en die boekjes kunnen bekijken zonder dat de anderen dat zagen?

GDC zei off-screen nog dat ze de envelop met de naam van de hoofdverdachte van Salim pas mocht opendoen als ze uit de kamer was. Maar dan wel uit het zicht van de anderen, mag ik hopen.

En die boekjes? Meenemen in de auto, dat lijkt me quasi onmogelijk zonder de anderen dat zien. En als ze haar die boekjes een paar uren ergens zouden laten doornemen, zou dat ook opvallen en dan zou dat ook al een veel kleiner voordeel zijn, indien ze ze nadien moest teruggeven.

Het zijn hypothetische vragen, want het is niet gebeurd.

Stel: Jolien is de Mol, dan hebben die zogenaamde voordelen toch helemaal geen belang.

Vergelijk het met het 'voordeel' dat Elisabet vorig seizoen had: haar bezoeker mocht ook de vragenlijst invullen. Voor een kandidaat zou dat eventueel een voordeel geweest zijn, maar dan nog. Toen hebben we hier op het forum ons ook zitten afvragen hoe je dat voordeel het best kon benutten, hoe dat het best aan te pakken, welke risico's dat inhield en dergelijke meer. Allemaal zinloze vragen natuurlijk, indien het de bezoeker van de Mol zou zijn. En dat bleek achteraf ook het geval. (Het moeilijkste was eigenlijk nog weggelegd voor Elisabet zelf, want zij moest beslissen op wie ze Michaël zijn vragen zou laten invullen. Ze had hem toen alles op Bas laten invullen, waarschijnlijk werd Bas toen door niemand verdacht, dus een groen scherm riskeerde Michaël niet te krijgen.)

sdz199215 apr 2020, 17:11

66
Je zal zo maar de enveloppe van Salim's verdachte kiezen en je eigen naam op het papier zien verschijnen... Dan ben je er ook niet echt mee geholpen als kandidaat 😂
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 21