Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

SherlockMolmes18 apr 2020, 22:38

57
Er is veel kritiek op het feit dat Bart de mol is en 10.300 euro in het begin uit de pot haalt.
Toch zie ik 3 redenen waarom dit als mol een hele goede tactiek kan zijn geweest.
1. Bruno bood al 7500, mocht Bart (als mol) minder hebben geboden, was er alsnog 7500 euro uit de pot gegaan. Bart gaat er overheen (om de 2 volgende redenen) en ook al is het dik 2000 euro meer, er zou sowieso al een boel geld uit de pot gaan.
2. Bart weet de groep gelijk te manipuleren door te zeggen ''we spelen hier om de mol te vinden, niet voor het geld''. Zo praat hij zichzelf er heel slim uit en zet hij de groep gelijk op een spoor van dat geld niet de grootste waarde heeft tijdens het spel.
3. Door zoveel te bieden ''offert'' hij zich vervolgens op om tijdens de bel-opdracht een goede positie te verkrijgen. Op het bootje kan hij makkelijk foute antwoorden doorgeven (maar Dorien, zoals ze al heeft toegegeven heeft hem gewoon niet gezien) en vervolgens te vertragen bij het verhuizen van de kandidaten.

De enige aanmerking die ik heb is dat als Bart als mol het meeste zou gaan bieden, de onderhandelingen met de andere kandidaten dan geen doel meer hebben. Bart (als mol) weet toch al dam dat hij het meeste gaat bieden uiteindelijk, dus de eigenlijke opdracht van de mol (kandidaten overhalen om zo veel mogelijk te bieden) heeft dan geen toevoeging meer. Of Bart probeert als mol een zo hoog mogelijk bod te krijgen van een kandidaat, zodat hij zelf daar nog net even overheen kan gaan, en het bedrag dus zo hoog mogelijk wordt. Maar dan zouden de onderhandelingen zelf dus eigenlijk een dekmantel zijn.

IkBenDeMol18 apr 2020, 22:49

287
Het feit? Er komen nog 2 afleveringen hoor 😉

Frolva18 apr 2020, 22:55

2204
IkBenDeMol schreef:Het feit? Er komen nog 2 afleveringen hoor 😉
Gaat Bart dat geld er terug insteken, denk je? :?

:mrgreen:

(in dat geval is 10.200 goed, hoor 😉 )

EDIT: 'k heb nu door dat het over de mol zijn gaat ... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Frolva op 18 apr 2020, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

SherlockMolmes18 apr 2020, 22:56

57
IkBenDeMol schreef:Het feit? Er komen nog 2 afleveringen hoor 😉
Ik bedoelde eigenlik, met de veronderstelling. 🙂

Tyflopontika19 apr 2020, 03:29

121  Sven
Als Bart de mol is, kan hij niet lukraak het hoogste bedrag zeggen, dat zou belachelijk zijn. Er is maar één mogelijkheid: de kandidaten hebben dit bedrag zélf gekozen, en de opdracht van de mol is hen te beïnvloeden. De vraag is: welke bedragen telt Bart op om aan €10.200 te geraken?

Afbeelding

De alfabetische omega's! €5.100+€0+€400+€2.600+€2.100=€10.200
En Bart heeft cijfer 0 bij mensenkennis, zoals hij zelf had gezegd.
Bart geeft hen nog een verwijt: "Zijn jullie hier voor het geld of om de mol te zoeken? Awel, ik ook niet."
Voor de Artispunten heb ik nog geen verklaring.

chicawah.janssen19 apr 2020, 07:28

8153
Ik ben echt niet achterlijk, maar voor de zoveelste keer moet ik bekennen dat ik een bericht van jou niet begrijp.
Wat bedoel je met "de alfabetische omega's"?

Mollenjager-DT19 apr 2020, 07:57

767  Yens
Het heeft mij ook even tijd gekost om het te ontcijferen, maar volgens mij heeft Tyflopontika hier de geboden bedragen opgeteld van de laatste 5 kandidaten als je ze op alfabetische volgorde zet (de kandidaten die je ook op de foto ziet). Volgens mij is het toch eerder toeval dat dit klopt, want voor de rest houdt de theorie niet echt steek. Waarom de laatste 5 en niet de eerste 5 bv? Dat van die 0 bij mensenkennis snap ik ook niet.

chicawah.janssen19 apr 2020, 10:23

8153
Mollenjager-DT schreef:Dat van die 0 bij mensenkennis snap ik ook niet.
Dat snap ik dan weer wel.
Bart heeft gezegd dat hij zeker is van zijn mol en dat hij, als hij verkeerd zit, nul mensenkennis heeft. :mrgreen:

Tyflopontika19 apr 2020, 12:10

121  Sven
Het thema is van alfa tot omega en het alfabet. Bart komt als eerste in beeld, zegt als eerst iets tijdens de proef, staat meest links op de foto, zijn ruiter heeft cijfer 0, laat als laatste de klok lopen, bij de groene schermen is het A, B, C, D.
Alles optellen is te veel, dus hij neemt de laatste helft van het alfabet, hij zit zelf in de eerste helft. Eigenlijk ben ik daar toevallig achtergekomen, omdat Laure, Els en de hand van Gilles rood werden bij de groepsfoto.

chicawah.janssen19 apr 2020, 12:37

8153
Si non e vero e ben trovato. 🙂

JBB22 apr 2020, 11:32

439  Uma
Ik las iets op een ander forum waar ik het eigenlijk wel 100% mee eens ben:

- er is in de mol altijd wel een soort van fair play (in theorie kan je de mol zoveel macht geven dat het voor de kandidaten onmogelijk is om geld te verdienen, maar dat is niet eerlijk)
- als je de mol helemaal in het begin van het spel al meer dan 10000 euro uit de pot laat halen, zonder dat de kandidaten ook maar enige kans hebben om dat niet te laten gebeuren, dan is dat spelvervalsing

Het lijkt me dus echt wel zeer onwaarschijnlijk dat Bart de mol is. En als hij dat wel is, dan krijgt die 10000+ euro toch een hele wrange nasmaak. Dat zou namelijk niet "knap" of "goed gespeeld" zijn als mol, maar gewoon niet eerlijk...

Tyflopontika22 apr 2020, 12:06

121  Sven
Het doel van de makers is duidelijk bereikt. 🙂

Ik zal het samenvatten in een kleine collage:

Afbeelding
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 29