Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Herbie08 apr 2020, 09:54

109  Uma
Torremolinos schreef:Ik ben ook niet zeker of de mol het wist. Maar als hij het wist, is dit toch niet meer ‘spelvervalsing’ dan bij alle andere keren dat de mol briefings heeft gehad en voorkennis heeft van zaken? Dat is ook het concept van het spel, dat de mol een trawant is van de programmamakers.
Bekijk het ook eens zo:
Enkel als de mol hier wist wie ging afvallen, kunnen ook wij proberen de mol te vinden. Want als hij het weet, zal hij subtiel moeten sturen als een verkeerde (rode) pijl gekozen zou worden.
Als hij het niet wist, dan zit hij daar eigenlijk voor niks. Hij kan niks zeggen of suggereren, want iedere gok kan in zijn nadeel zijn. Het enige dat hij dan kan doen is proberen zijn eigen pijl te laten afschieten.

In het geval van de mol Pieter en de koffertjes op de luchthaven, kon je achteraf bekeken ook zien dat Pieter bepaalde situaties subtiel gestuurd had. Dat is leuk voor de kijkers, als je in de reveal dan kan zien waar je op had kunnen/ moeten letten.
Inderdaad, de Mol en Rood Scherm zijn hier even 'partners in crime', al gaat het voor de Mol 'maar' over 2000€.

Ahiha08 apr 2020, 13:05

6
Volgens mij had Bart wel een groen scherm. Hij keek namelijk heel verrast toen Jolien en Christian beiden groen kregen.
Als harde speler wilt hij natuurlijk een speler weg. Mogen we dan concluderen dat hij Dorien en Salim niet als mol ziet? Of net wel en wilt hij dit niet prijsgeven aan de rest? Bart springt nl vlug om proeven met Dorien samen te doen. En als eerste Dorien noemen kan ook zijn om de reactie van zijn mol te testen.
Of hij is de mol... en kijkt zo verwart omdat hij beseft dat er toch een ander weg moet.
Veel offen... 😃

Torremolinos08 apr 2020, 14:51

264
Ervan uitgaande dat de mol WEL voorkennis had, heb ik een paar scenario’s afgecheckt. Heinz z’n uitgetypte versie op pagina 13 van dit topic is daar enorm handig voor, waarvoor dank!

Eerst ging ik uit van het scenario dat ik in gedachte had na het zien van de aflevering. Mijn mol was Jolien en ik dacht dat Christian eerst rood scherm had.
Ronde 1: Jolien gaat voor Dorien. Als mol perfect want Dorien heeft een groen scherm.
Ronde 2: Jolien duid zelf als eerste Christian aan. VREEMDE ZET als zij de mol is.
Ronde 3: Jolien wordt gekozen, maar kaatst alweer terug naar Christian.
Besluit: als de mol weet wie afvalt en Christian heeft rood, dan is Jolien NIET de mol.

Bij het controleren van deze eerste mogelijkheid viel me op dat Dorien nogal vaak een andere wending probeerde te nemen. Sluit perfect aan bij een subtiel sturende mol. Dus even het scenario overlopen met Dorien als mol en Christian met rood scherm:
Ronde 1: Dorien laat zonder probleem haar eigen pijl vallen: goeie molactie. Dit geeft je bovendien al wat meer geloofwaardigheid in de rest van de onderhandelingen. Jouw stem weegt nu zwaarder, want jij hebt zeker geen rood.
Ronde 2: Jolien zegt tegen Christian: ‘Ik vind je nerveuzer’, waarop Dorien zegt: ‘Ik niet’ stuurt ze hier subtiel? Maar dan heeft Christian niet het rode scherm?
Dan begint de stemming. Bart noemt als eerste Salim. Out of the blue kiest Dorien hier Jolien (Jolien is nog niet ter sprake geweest). Waarom zou Dorien ALS ze de mol is, hier niet gewoon ook Salim noemen? Want we weten dat hij een groen scherm had.
Besluit: Dorien is NIET de mol. Het maakt niet uit wie een rood scherm had. Als zij weet wie het rode scherm had, dan gaat zij als mol toch veilig mee met de stem op Salim?

Terug naar af dus.

Wat als Jolien de mol is en Bart het rood scherm had? (Mijn volgende scenario, blijvend bij mijn mol)

Ronde 1: Bart uit eerste beschuldiging naar Salim. Bluffen door de man met het rode scherm?
Jolien verlegt de aandacht naar Dorien. Wil ze de aandacht van de discussie tussen Bart en Salim wegwerken om de focus op Bart weg te houden?
Ronde 2: Bart beschuldigt opnieuw als eerste Salim. Salim kaatst door naar Jolien. Jolien kaatst naar Christian.
Vanaf dit punt blijft het eigenlijk een gehakketak tussen Christian en Jolien over 2 rondes heen. Als Bart het rode scherm heeft, is dit ideaal voor mol Jolien. Veel tijd verspillen tussen haar en Christian en wie uiteindelijk gekozen wordt past toch in haar kraam, want ze hebben (in dit scenario) beiden groen. Ook wanneer de plotse switch naar Alina komt gaat ze hierin gedwee mee. Alles is goed, behalve Barts scherm?

Als Bart dus rood had, kan Jolien wel de mol zijn geweest, meer nog, dit scenario klopt van begin tot eind. Alleen de reactie van Bart op Christians vuurpijl zit me wat dwars...

Ik ben van plan nog wat scenario’s te overlopen, maar misschien kan iedereen dit eens doen. Misschien zijn er nog scenario’s die kloppen als een bus. In feite zijn er 15 mogelijke scenario’s (niet dat ik enorm goed was in wiskunde en kansberekening, dus correct me if I’m wrong): 5 mogelijke mollen (iedereen behalve Salim) en 3 mogelijke rode schermen (Bart, Christian, Jolien).

En dit alles gaat er natuurlijk vanuit DAT de mol wist wie af ging vallen. Misschien zeggen de makers het niet expliciet omdat we anders te goed kunnen elimineren zoals ik net heb gedaan...
In ieder geval ben ik van mening dat, als de mol het NIET wist, we ook niet moeten zoeken. Dan is iedere actie en reactie volledig psychologisch omkeerbaar.
Laatst gewijzigd door Torremolinos op 08 apr 2020, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

elkemol08 apr 2020, 14:57

654
Vind ik hele goeie analyse. En ik hoop ook op alle mogelijke scenario's. Ik weet niet of ik wel de juiste persoon ben om me hieraan te wagen, al ga ik wel eens proberen. Als het me lukt zal ik het posten

Herbie08 apr 2020, 15:10

109  Uma
Torremolinos schreef:Ervan uitgaande dat de mol WEL voorkennis had, heb ik een paar scenario’s afgecheckt. Heinz z’n uitgetypte versie op pagina 13 van dit topic is daar enorm handig voor, waarvoor dank!

Eerst ging ik uit van het scenario dat ik in gedachte had na het zien van de aflevering. Mijn mol was Jolien en ik dacht dat Christian eerst rood scherm had.
Ronde 1: Jolien gaat voor Dorien. Als mol perfect want Dorien heeft een groen scherm.
Ronde 2: Jolien duid zelf als eerste Christian aan. VREEMDE ZET als zij de mol is.
Besluit: als de mol weet wie afvalt en Christian heeft rood, dan is Jolien NIET de mol.

Bij het controleren van deze eerste mogelijkheid viel me op dat Dorien nogal vaak een andere wending probeerde te nemen. Sluit perfect aan bij een subtiel sturende mol. Dus even het scenario overlopen met Dorien als mol en Christian met rood scherm:
Ronde 1: Dorien laat zonder probleem haar eigen pijl vallen: goeie molacti...
12 scenario's: 3 rode schermen x 4 mollen, bv. Christian rood scherm, 1 van de vier anderen is de Mol
Voor de rest: schitterend!
Ik verdacht ook Jolien, mijn aandacht gaat nu meer naar Alina.

Torremolinos08 apr 2020, 15:20

264
Klopt, ik had m’n fout intussen ook ingezien 😃

sdz199208 apr 2020, 15:48

66
Ok, ik heb het oppervlakkig eens geprobeerd. Niet elk detail in verweven, maar wel grote lijnen. Dan lijken volgens mij 4 scenario's mogelijk:
1) Scenario 1: Christian heeft rood scherm

Rood scherm Christian, Mol Bart

Bart’s “willen we dat eens testen” wil pushen om de pijl van Christian om te gooien, dus niet mogelijk. Bart zegt in de tweede ronde ook nog eens dat hij Christian nerveuzer vindt dan anders.

Rood scherm Christian, Mol Dorien
Zeker mogelijk. Dorien verdedigt Christian wanneer Jolien beweert dat Christian nerveuzer is dan anders. Dorien lijkt Christian te verdedigen.

Rood scherm Christian, Mol Alina
Mogelijk. Alina gaat heel vlot mee in beslissingen van groep die in het voordeel van Christian zijn. Eerste ronde kiest ze voor Salim, tweede ronde voor Dorien, derde ronde vindt ze niet zo erg dat haar eigen pijl omver gegooid wordt. Ze zou ook meegegaan zijn voor Jolien. Als Alina geen mol zou zijn, zouden haar Molverdachten Bart of Christian zijn volgens de logica.

Rood scherm Christian, Mol Jolien
Niet mogelijk aangezien Jolien maar al te graag pijl van Christian wil afvuren.

2) Scenario 2: Bart heeft rood scherm
Rood scherm Bart, mol Christian
Weinig waarschijnlijk aangezien hij Bart in de laatste ronde terug in the picture brengt, terwijl zijn eigen pijl zou worden afgevuurd.

Rood scherm Bart, mol Dorien
Zou in principe mogelijk zijn. Maar valt moeilijk te verklaren dan waarom ze “Ja” zegt op vraag van Christian of Bart en Alina nog een optie zijn. Ze lijkt me echt niet tevreden met de keuze van Christian voor Alina. Als mol zijnde zou ze tevreden moeten zijn met deze keuze, dus toch sluit ik het uit.

Rood scherm Bart, Mol Alina
Mogelijk. Alina gaat altijd mee in keuzes die niet Bart zijn, probeert hem ook niet in de spotlights te zetten en doet ook niet moeilijk wanneer haar pijl afgevuurd wordt als laatste.

Rood scherm Bart, Mol Jolien
In principe mogelijk want ze verdenkt Bart nooit. Langs de andere kant zo goed als onmogelijk. Daar verdedigt ze haar te heftig om haar eigen pijl niet af te vuren.

3) Scenario 3: Rood scherm Jolien
Rood scherm Jolien, mol Bart
Mogelijk. Bart lanceert eerst snel keuzes van Dorien en Salim. Lanceert vervolgens idee om pijl van Christian te testen. En steunt Jolien in discussie met Christian door te zeggen dat Christian nerveuzer is. Maar als mol zou het raar zijn dat hij zijn eigen pijl liever niet opoffert. Langs de andere kant is het ideale scenario in dit geval dat noch de pijl van Jolien noch die van hemzelf afgevuurd wordt. Als hij Mol zou zijn, zou dit heel sterk gespeeld zijn. Al zou hij hier niet helemaal zelf voor verantwoordelijk zijn, want als Dorien had gestemd voor Jolien ipv te zeggen “dan maakt het niet meer uit hé?” dan was de pijl van Jolien afgevuurd.

Rood scherm Jolien, mol Christian
Niet mogelijk, want Christian doet er alles aan om pijl Jolien af te vuren.

Rood scherm Jolien, mol Dorien
Niet mogelijk want Dorien wil pijl Jolien afvuren.

Rood scherm Jolien, mol Alina
Niet mogelijk want Alina wil pijl Jolien afvuren.

Dit dus wel allemaal in de veronderstelling dat de Mol op de hoogte was van wie het rode scherm had... Ga mij nu eens in de 4 mogelijke scenario's verdiepen.

jens.dissevelt08 apr 2020, 15:52

1
Ik heb gisteren al lang zitten nadenken over deze proef en denk dat Torremolinos het juiste scenario heeft. Christian verandert volgens mij nog op het nippertje van mening omdat hij zowel Jolien als Bart hoort zeggen dat ze niet nog eens opnieuw kunnen beginnen met ook over Bart en Alina na te denken. Als Christian zelf een groen scherm heeft, en hij Dorien en Salim niet verdenkt als mol, dan weet hij dat op dit moment onmogelijk twee kandidaten die nog niet geweest zijn akkoord kunnen gaan en naar de juiste pijl leiden. Want de mol en de afvaller zijn nog in het spel. Daarom beantwoordt Christian Doriens vraag niet wanneer deze vraagt hoe hij nu plots op Alina komt. Het antwoord is immers: "omdat mijn mol (Bart of Jolien) niet over Alina willen beginnen". Christian maakt echter de foute conclusie. Volgens mij zit hij op Bart als mol, en denkt hij dat Bart wil dat Joliens pijl wordt afgeschoten. De enige overgebleven kandidaat is dan Alina. Echter, Bart is de afvaller, en Jolien de mol. Bart is daarom ook zo bedeesd als blijkt dat hij het toch heeft gehaald, omdat hij denk ik op Christian zat als mol, en helemaal ervan onder de indruk is dat deze het niet is, en nu als kandidaat de sleutel in handen heeft om te weten wie de mol is. Immers, Alina was niet de afvaller, en dus kan Bart de mol niet zijn, want dan zou Jolien de afvaller moeten zijn, en had Bart als mol meer moeten ingrijpen. Bart weet hierdoor nu trouwens ook dat Jolien de mol is. Daarom is Salim ook afgevallen, omdat het spel aan Christian en Bart erg veel info heeft gegeven.

P.s.: Deze theorie gaat wel 100% uit van het scenario waarbij de mol de afvaller kent of hierover gebrieft is tijdens de proef. Weet de mol het niet, dan wordt Christian met zijn gedrag net het meest verdacht. Ik heb hier gisteren een hele analyse van gemaakt, maar wilde jullie pagina's tekst besparen. 😃

sdz199208 apr 2020, 16:05

66
Torremolinos schreef:Ervan uitgaande dat de mol WEL voorkennis had, heb ik een paar scenario’s afgecheckt. Heinz z’n uitgetypte versie op pagina 13 van dit topic is daar enorm handig voor, waarvoor dank!

Ronde 1: Dorien laat zonder probleem haar eigen pijl vallen: goeie molacti...
Als Jolien Mol zou zijn en Bart het rode scherm hebben, zou ik het begrijpen dat Jolien tijd probeert te rekken door de discussie tussen haar en Christian staande te houden, maar ik vind het dan toch verdacht dat Jolien echt nog zó hard haar best doet wanneer er nog maar 1 stem meer nodig is om haar pijl te laten afvuren (tot Dorien zegt "dan hoeft het niet meer zeker?").

elkemol08 apr 2020, 16:33

654
Scenario's met Bart als mol

1: rode scherm voor Christian

poging 1
Bart begint aan rondje vragen (iedereen groen) --) start discussie --) mols
Bart neemt initiatief en duidt Salim (groen) aan --) mols
Bart biedt zijn pijl ook aan (groen) --) mols
Bart hakt de knoop door: Dorien (groen) --) mols

poging 2
Bart duidt, na aanzet Christian weer Salim aan (groen)--) mols
Bart stelt voor Christian (rood) te testen en bevestigt zijn nervositeit --) Niet mols.
...tenzij hij weet dat er toch nog discussie gaat komen--) Salim wordt gekozen (was Barts eerste keuze) --) mols

poging 3
Bart neemt initiatief: who's next? + rondje naam zeggen
Christian wordt geviseerd (rood), Bart geeft aan dat er moet beslist worden, anders nieuwe ronde --) Niet mols
...tenzij hij goed voorspelt dat Christian zijn vel zal proberen redden en een andere naam gekozen zal worden
Alina wordt gekozen: Bart is snel om de pijl dan om te duwen --) Mols

Conclusie: Indien Bart de mol en Christian rood : 7/9 molreacties, 2/9 niet-molreacties.
Rekening gehouden met dat Bart dan zou weten dat Christian zijn vel wel zou proberen te redden (want rood), en hij dus gerust een 'aanzet' mocht geven.
Dat maken zijn niet-mol reacties net weer wel mols. Bart kan verder denken dan 1 stap en heeft psychologisch inzicht,
dus niet onlogisch dat hij deze niet-mol-lijkende-acties doet tov Christian.
Dus: BART mol en CHRISTIAN Rood = mogelijk

2: rode scherm voor Jolien

poging 1
Bart begint aan rondje vragen (iedereen groen) --) start discussie --) mols
Bart neemt initiatief en duidt Salim (groen) aan --) mols
Bart biedt zijn pijl ook aan (groen) --) mols
Bart hakt de knoop door: Dorien (groen) --) mols

poging 2
Bart duidt, na aanzet Christian weer Salim aan (groen)--) mols
Christian duidt Jolien aan, Jolien Christian. Bart wil 'Christian' testen --) mols
Jolien gaat mee in Barts voorstel (vel redden want rood)
Dorien vindt Christian niet nerveus, Bart gaat hier tegenin (wil Joliens pijl niet) --) mols
Salim stelt weer namenrondje voor , Jolien gaat meteen akkoord (wil vel redden, want rood)
Bart kiest voor Salim (groen) --) mols
Jolien reageert verbaasd/angstig als haar naam valt. En kiest als laatste ook voor Salim
Bart gooit pijl van Salim om --) missie geslaagd

poging 3
Bart neemt initiatief: who's next? + rondje naam zeggen --) mols
Christian duidt Jolien aan om te starten, Ze kiest voor Christian
Jolien wordt gekozen door 3 kandidaten, Alina zegt oprecht 'sorry'
Jolien wordt nerveus, en probeert dat om te draaien.
Christian wil een nieuw rondje, hij twijfelt aan rood bij Jolien.
Bart reageert op twijfel Christian: dan moeten we nog een rondje doen he --) mols
Verdenkt Christian hier opeens Bart als mol, of Alina rood? En wil hij dit testen?
Christian kiest voor Alina, zij reageert verbaasd: wil geen nieuw rondje (terecht)
De anderen kiezen ook op Alina
Bart stoot snel de pijl op --) mols, missie geslaagd

Conclusie: Dit scenario acht ik heel erg mogelijk. Jolien had rood, en redt haar vel.
Bart maakt gebruik van de verdenking op Christian om een andere naam te kiezen dan Jolien.
Ik zie hier geen enkele niet-mol actie van Bart als Jolien rood zou hebben.

Eindconclusie voor het scenario met Bart als mol:
Het is zeker mogelijk dat hij hier de mol is.
Het meest plausibele vind ik dat Jolien het rode scherm had, en minder Christian, maar beide scenario's lijken me mogelijk.

Frolva08 apr 2020, 16:37

2204
Wat er hier op deze laatste pagina staat is dus véél te ingewikkeld voor mij ... :cry:

Kan er niet iemand mij gewoon zeggen WIE DE MOL IS?

:mrgreen:

Klaartje08 apr 2020, 17:00

2245  Uma
Dat zijn hierboven allemaal scenario's waar ik maandagvoormiddag ook al aan had zitten denken, maar er zijn meerdere plausibele. Ik zei maandag al dat ik compleet zot zou worden als ik er op door zou denken. Zo'n kluwen van mogelijkheden. En inderdaad, als ik alles hierboven lees, dan weet ik weer waarom ik dat zelf niet geprobeerd heb. Het herinnert me aan de opdracht van op de luchthaven met de koffertjes, daar heb ik toen ook zo lang over zitten nadenken en allerlei scenario's zitten aflopen in mijn hoofd en uiteindelijk leverde dat mij niks op. Je kon toen ook 50 mogelijke scenario's bedenken die "zouden kunnen", maar het bleek natuurlijk scenario 51 te zijn. Dus heb ik het nu maar snel opgegeven. Zelfs bij het lezen van al die plausibele scenario's hierboven begint mijn brein weer te oververhitten, net zoals dat bij Frolva blijkbaar ook het geval is. 🙂

Ik kijk nu al uit naar de revealaflevering om te zien welk nu het echte scenario was.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 34