Ok, ik heb het oppervlakkig eens geprobeerd. Niet elk detail in verweven, maar wel grote lijnen. Dan lijken volgens mij 4 scenario's mogelijk:
1) Scenario 1: Christian heeft rood scherm
Rood scherm Christian, Mol Bart
Bart’s “willen we dat eens testen” wil pushen om de pijl van Christian om te gooien, dus niet mogelijk. Bart zegt in de tweede ronde ook nog eens dat hij Christian nerveuzer vindt dan anders.
Rood scherm Christian, Mol Dorien
Zeker mogelijk. Dorien verdedigt Christian wanneer Jolien beweert dat Christian nerveuzer is dan anders. Dorien lijkt Christian te verdedigen.
Rood scherm Christian, Mol Alina
Mogelijk. Alina gaat heel vlot mee in beslissingen van groep die in het voordeel van Christian zijn. Eerste ronde kiest ze voor Salim, tweede ronde voor Dorien, derde ronde vindt ze niet zo erg dat haar eigen pijl omver gegooid wordt. Ze zou ook meegegaan zijn voor Jolien. Als Alina geen mol zou zijn, zouden haar Molverdachten Bart of Christian zijn volgens de logica.
Rood scherm Christian, Mol Jolien
Niet mogelijk aangezien Jolien maar al te graag pijl van Christian wil afvuren.
2) Scenario 2: Bart heeft rood scherm
Rood scherm Bart, mol Christian
Weinig waarschijnlijk aangezien hij Bart in de laatste ronde terug in the picture brengt, terwijl zijn eigen pijl zou worden afgevuurd.
Rood scherm Bart, mol Dorien
Zou in principe mogelijk zijn. Maar valt moeilijk te verklaren dan waarom ze “Ja” zegt op vraag van Christian of Bart en Alina nog een optie zijn. Ze lijkt me echt niet tevreden met de keuze van Christian voor Alina. Als mol zijnde zou ze tevreden moeten zijn met deze keuze, dus toch sluit ik het uit.
Rood scherm Bart, Mol Alina
Mogelijk. Alina gaat altijd mee in keuzes die niet Bart zijn, probeert hem ook niet in de spotlights te zetten en doet ook niet moeilijk wanneer haar pijl afgevuurd wordt als laatste.
Rood scherm Bart, Mol Jolien
In principe mogelijk want ze verdenkt Bart nooit. Langs de andere kant zo goed als onmogelijk. Daar verdedigt ze haar te heftig om haar eigen pijl niet af te vuren.
3) Scenario 3: Rood scherm Jolien
Rood scherm Jolien, mol Bart
Mogelijk. Bart lanceert eerst snel keuzes van Dorien en Salim. Lanceert vervolgens idee om pijl van Christian te testen. En steunt Jolien in discussie met Christian door te zeggen dat Christian nerveuzer is. Maar als mol zou het raar zijn dat hij zijn eigen pijl liever niet opoffert. Langs de andere kant is het ideale scenario in dit geval dat noch de pijl van Jolien noch die van hemzelf afgevuurd wordt. Als hij Mol zou zijn, zou dit heel sterk gespeeld zijn. Al zou hij hier niet helemaal zelf voor verantwoordelijk zijn, want als Dorien had gestemd voor Jolien ipv te zeggen “dan maakt het niet meer uit hé?” dan was de pijl van Jolien afgevuurd.
Rood scherm Jolien, mol Christian
Niet mogelijk, want Christian doet er alles aan om pijl Jolien af te vuren.
Rood scherm Jolien, mol Dorien
Niet mogelijk want Dorien wil pijl Jolien afvuren.
Rood scherm Jolien, mol Alina
Niet mogelijk want Alina wil pijl Jolien afvuren.
Dit dus wel allemaal in de veronderstelling dat de Mol op de hoogte was van wie het rode scherm had... Ga mij nu eens in de 4 mogelijke scenario's verdiepen.