Ok, mijn eerste bericht op dit forum. Hopelijk is hetgeen ik hier ga schrijven wat duidelijk.
Als wij, de kijkers, de identiteit van de mol willen vinden voor de bekendmaking van zondag, moeten we volgens mij toch nog eens de analyse maken van deze eliminatie met het vuurwerk nu we weer wat meer info hebben.
Waarom?
Omdat hier de mol altijd gaat proberen sturen naar het afvuren van drie groene pijlen om zo geld uit de pot te houden. Bijkomend gaat ook één van de kandidaten, die met het rode scherm, liegen om zichzelf in het spel te kunnen houden.
De andere kandidaten zullen altijd de waarheid spreken om geld te verdienen en ook zichzelf te redden van het invullen van de resterende eliminatievragen.
Dus niet zomaar een proef waarbij enkel de mol zal proberen saboteren om geld uit de pot te houden maar psychologisch ook belangrijk.
Uiteraard moeten we de
aanname maken dat
de mol hier wel
weet wie het rode scherm heeft en dus de oorspronkelijke afvaller is. Als die aanname toch niet geldig zou blijken, dan stoppen we best met ons hoofd hierover te breken omdat er dan amper door de mol gestuurd kan worden richting het afvuren van drie groene pijlen.
We weten dat Bart, Christian of Jolien oorspronkelijk het rode scherm had.
Bijkomend weten we na aflevering 7 ook dat:
SPOILER
- Christian een kandidaat was
- Bart, Jolien of Alina de mol is
Ook waardevol om te vermelden vind ik dat Christian in afl. 1 net voor de eliminatietest zei dat hij het gevoel had dat een bepaalde persoon hem al voor de tweede keer zag en dat hij hier rekening mee ging houden. Dat gevoel had hij omdat hij al veel ervaring heeft met de manier waarop personen omgaan met hem tijdens een eerste ontmoeting omwille van zijn gestalte.
Daarom heb ik nog een
tweede aanname na aflevering 7 en het bekijken van café de mol achteraf:
SPOILER
Na afl. 7 in CDM zei Christian dat hij hier inderdaad veel aan gehad heeft en al meteen vanaf afl.1 voor 80% heeft ingezet op die bepaalde persoon.
Ik neem hier dus aan
dat Christian NIET het oorspronkelijk rode scherm had. Bijkomend vind ik deze aanname zeer plausibel omdat hij na de eerste groene pijl meteen zegt: "hoe kunnen we dit voorkomen dat we weer een groene pijl afschieten, dan zijn we er weer een kwijt?". Net na de tweede groene pijl zegt Gilles de Coster dat "als de derde pijl ook groen is, is iedereen terug in de gevarenzone" waarop Christian meteen inpikt met "en de rode heeft veel meer informatie, want die weet dat hem fout zat".
De kans dat Christian het rode scherm had is dus klein vind ik, anders zou hij die twee uitspraken niet doen lijkt mij.
Moest hij toch het rode scherm hebben dan zou hij misschien één keer kunnen vermelden dat hij geen derde groene pijl wil om wat proberen te bluffen maar om daar dan nog eens een tweede keer de nadruk op te leggen door expliciet te zeggen dat de rode pijl dan extra informatie heeft lijkt mij toch teveel gebluf.
Nu wordt het natuurlijk interessant. Met deze twee aannames hebben we de volgende mogelijke scenario's:
1) Bart is de mol dus Jolien heeft dan het rode scherm.
Het zou kunnen.
In de derde ronde zet Christian meteen in op Jolien en wordt daarin gesteund door Salim en Alina.
Mol Bart grijpt hier in de discussie tussen Christian en Jolien niet in, wat niet echt ideaal is omdat hij op dat moment dan toch zou moeten sturen in een richting weg van Jolien om zo meer zeker te zijn van een derde groene pijl.
Mol Bart blijft in de derde ronde te passief naar mijn gevoel terwijl het gevaar zeer groot is Jolien haar pijl zal afgeschoten worden.
Christian zegt na de zijn discussie met Jolien "en Bart of Alina komen niet meer ter sprake?" waarop Alina zegt "ik had groen gelijk al de rest" en dan pikt mol Bart in met "zoals al de rest, dan kunde nog eens een rondje doen hé". Dat is als mol toch wel echt passief om te voorkomen dat de rode pijl van Jolien wordt afgeschoten. Dan zou hij hier eerder moeten sturen richting Alina of zichzelf bvb. door te zeggen Alina verdacht stil is of iets in die aard.
het pleit wel in het voordeel van dit scenario dat Christian last minute switcht naar Alina als hij vermoedt dat Bart de mol is (met de tweede aanname in gedachte dat hij al veel zekerheid heeft van zijn mol) en dus denkt dat Alina een kandidate is. Christian switcht dan van kandidate Jolien naar kandidate Alina in de hoop dat zij dan de rode pijl zou hebben. Alina reageert nog wel met "dit is echt verspilling" als tegenreactie maar te laat, haar pijl wordt afgeschoten. Mol Bart is in zijn opzet geslaagd door een risico te nemen en niet (of amper) op te treden wanneer de kandidaten Jolien haar pijl willen afschieten.
2) Jolien is de mol en Bart heeft een rood scherm.
Onwaarschijnlijk.
Kandidaat Christian stemt meteen voor Jolien in de derde ronde en wordt daarin gesteund door kandidaat Salim. De kandidaten willen uiteraard niet op de mol stemmen want dat zou een derde groene pijl betekenen. En met de tweede aanname in het achterhoofd denk ik toch dat Christian hier wel al een sterk vermoeden heeft wie de mol zou zijn, dus dat zou een enorme flater zijn van Christian om dan mol Jolien te nomineren als derde pijl.
Bijkomend verzet Jolien zich echt fel. Als Jolien de mol zou zijn, dan hoeft ze toch niet zoveel weerstand te blijven bieden tegen Christian en de rest. Na een kleine tegensparteling zou ze sneller kunnen toegeven zodat haar pijl afgeschoten wordt en er dus geen geld verdiend wordt.
3) Alina is de mol en jolien heeft een rood scherm.
Dit lijk mij het meest onwaarschijnlijk van de mogelijke scenario's onder deze aannames.
Kandidaten Christian en Salim nomineren Jolien maar zouden daarin gesteund worden door mol Alina waarbij we hebben aangenomen dat de mol de naam van de afvaller kent. Dit zou als mol wel een grandioze blunder zijn om de afvaller te nomineren en zo de kans sterk verhogen om €2000 in de pot te brengen.
4) Alina is de mol en Bart heeft een rood scherm.
Dit is weer wel een plausibel scenario.
Kandidaten Christian en Salim nomineren Jolien. Mol Alina steunt hen daarin uiteraard want dat zou een derde groene pijl opleveren.
Jolien begint zich fel te verdedigen argumenteert sterk dat ze niet meer nerveus overkomt dan normaal. Op die manier wil ze als kandidate met een groen scherm voorkomen dat een derde groene pijl wordt afgeschoten.
Christian merkt dat het afschieten van Jolien haar pijl niet gaat lukken (en voelt dat ze een groen scherm heeft?) en probeert nog te sturen naar iemand anders. Hij kijkt hierbij eerst naar Bart en zegt terwijl "Bart of Alina komen niet meer ter sprake?". Naar mijn gevoel wil Christian de groep richting Bart proberen sturen. Mol Alina stuurt hier heel subtiel door te zeggen dat ze "groen had gelijk al de rest" waarop Bart meteen inpikt met "zoals iedereen dan kunde nog eens een rondje doen" en dus Bart met die uitspraak een laatste verwarring zaait in de hoop zichzelf te redden.
Het enige wat mij hier een beetje tegen steekt is dat Christian dan toch nog Alina nomineert. De tijd begon wel op te geraken en Christian voelde dat er geen onmiddellijke uitweg was, hij nomineert dan toch maar Alina, ten koste van de groepspot maar is op dat moment wel vrij zeker van zijn mol Alina dat hij het riskeert om met de overige eliminatievragen hiervoor nog meer bevestiging te krijgen?
Mol Alina reageert wel bijzonder passief door wat te mompelen van "vanwaar komt dit ineens" "dit is echt verspilling" en al bij al haar pijl makkelijk te laten afschieten. Dus dat pleit wel in haar voordeel, als Alina echt een kandidate zou zijn, dan zou ze hier toch veel feller kunnen tegen in gaan in de hoop de rest te overtuigen dat zij een groen scherm had al kandidaat, zoals Salim dat deed. Er was nog weinig tijd over maar toch legde Alina zich wel heel makkelijk neer vond ik. Na haar groene pijl leek ze ook niet echt teleurgesteld maar reageerde met "ziet ge wel" op een eerder gelaten manier.
Ok, hopelijk is het wat duidelijk en zie ik niets over het hoofd.
We zitten dus met scenario 1 en 4 als zijnde aannemelijk.
Als we nu eens kijken naar afl. 7 met de kofferproef in de trein om meer zekerheid te vinden voor scenario 1 of scenario 4.
Ook hier doe ik de aanname dat de mol weet wat er in welke koffer zit.
Opnieuw scenario 1 waarbij Bart de mol zou zijn:
Mol Bart weet dat Jolien de grijze koffer met de vrijstelling heeft geopend. Hij weet dat Christian en Alina hun koffers ook geldkoffers zijn. Een ideaal scenario voor mol Bart, die zelf de blauwe koffer opent, want Jolien liegt natuurlijk over haar vrijstelling. Mol Bart weet wat de tips zijn in de doosjes. Hierbij zou Christian niet veel wijzer worden over de inhoud van de blauwe koffer die Bart heeft gekozen want de tip wijst op Christians rode koffer. De andere tip gaat over de vrijstelling in Jolien haar koffer.
Mol Bart weet dat men door deze tip Jolien misschien in twijfel zou kunnen trekken.
Hij zaait zelf verwarring door te zeggen dat hij een vrijstelling heeft.
Maar geeft dan toe dat hij gelogen heeft over de vrijstelling die in de blauwe koffer zou zitten en spreekt dus de waarheid door te zeggen dat er €500 inzit. Hierdoor en door de tip in het doosje komt de groep erachter dan Christiaan gelogen heeft en dat er in zijn koffer €2000 zit ipv €1000. De dames zeggen wat hun tip was in het doosje. Mol Bart bekrachtigt dat "Geel sowieso een vrijstelling is".
Hij zegt dan spontaan om als eerste van de trein te stappen en kiest voor de gele koffer waarvan hij als mol weet dat er €1500 inzit. Hij weet dat Jolien de grijze gaat proberen met een vrijstelling in en Jolien weet dat mol Bart de verkeerde beschrijving gaf van de vrijstelling en dat in de gele koffer geen vrijstelling zit.
De kandidaten verdenken in dit scenario uiteraard Bart als mol. Christian is naïef en neemt de rode koffer, denkende dat mol Bart de vrijstelling heeft uit de gele koffer. Christian probeert op die manier zichzelf enigszins kans op de pasvragen te geven (buiten dat hij ook voor de pot gaat natuurlijk). Alina "vertrouwt Bart niet en neemt blauw want daar zit volgens haar wel de vrijstelling in en in de gele ook die Bart sowieso genomen heeft". Dit zou dan willen zeggen dat Alina als kandidate zichzelf vlak voor de finale wegcijfert om geld in de pot te krijgen en daarbij pasvragen aan Christian en Jolien te geven. Dit lijkt mij wel heel naïef van haar?
Bijkomend is het wel riskant van mol Bart om als eerste af te stappen. Hij kiest voor de gele koffer met €1500 te nemen. Door de verwarring die hij mede zelf gezaaid heeft is het vertrouwen bij kandidaten Christian en Alina wel zoek. Als Christian of Alina daardoor de witte koffer met vrijstelling zouden nemen en Jolien ook haar vrijstelling neemt (of alle mogelijke varianten waarbij twee kandidaten een vrijstelling nemen). Dan komt er toch minstens € 2000 in de pot, want er moet in dat geval nog steeds één iemand een geldkoffer nemen en het kleinste bedrag was €500 uit de blauwe koffer. Er kan zelfs €3500 verdiend worden indien de rode koffer gekozen zou worden naast de twee vrijstellingen. Zou Bart dat risico lopen als mol?
Opnieuw scenario 4 waarbij Alina de mol zou zijn:
Mol Alina weet dat Jolien de koffer met de vrijstelling heeft en kiest zelf voor de zwarte koffer waarvan ze weet dat er geen tips in de doosjes zitten. Ze spreekt de waarheid over de €1000 waardoor ze de druk even van zichzelf kan houden omdat ze niet constant moet zitten liegen over de inhoud van haar koffer. En kan op die manier misschien wat helderder nadenken over de uitkomst van de proef en wat de kandidaten allemaal zeggen. Van kandidaten Christian en Bart weet ze dat ze ook koffers met geld hebben ondanks de verwarring die Bart probeert te veroorzaken. Jolien voelt Bart aan de tand ivm de vrijstelling, waardoor mol Alina zou moeten denken dat Jolien doorheeft dat Bart geen vrijstelling had in zijn blauwe koffer.
Na de tips gaat mol Alina mee in de leugen van Jolien om te geloven dat er in de gele een vrijstelling zou zitten. Bart neemt geel bij het afstappen en Christian blijft bij rood. Op dit moment zit mol Alina vrij safe, ze weet dat Jolien 99,9% zal gaan voor de grijze koffer. Zelf probeert ze het risico dat Jolien zou switchen nog extra te minimaliseren door de blauwe koffer te nemen waarvan mol Alina denkt dat Jolien weet dat Bart niet de vrijstelling heeft kunnen beschrijven. Dat Christian de waarheid sprak over de rode was voor Jolien ook zeer waarschijnlijk en ze wist dat geel geen vrijstelling was. Dus uiteraard kiest Jolien voor de grijze koffer en de vrijstelling, mission accomplished voor mol Alina.
Natuurlijk verdenken de kandidaten in dit scenario Alina als mol, dus is het wel riskant om haar als derde te laten afstappen. Kandidaat Bart denkt een vrijstelling te nemen met de gele koffer want hij lijkt kandidaat Jolien wel te geloven, maar zou hij dat effectief wel riskeren als hij sterk vermoedt dat Alina de mol is en die als derde gaat afstappen?
Dit blijft enorm moeilijk om te analyseren omdat in deze proef, in tegenstelling tot de vuurwerk eliminatie, alle kandidaten er baat bij zouden kunnen hebben om te liegen gezien er een vrijstelling (naar de finale!) te verdienen valt (zoals Jolien natuurlijk doet).
Ik heb toch een lichte voorkeur voor Alina als mol. Zowel in de vuurwerk eliminatie als tijdens de kofferproef neemt zij minder risico's als mol (waardoor de proeven toch nog geld zouden kunnen opbrengen) dan wanneer Bart de mol zou zijn.
Uiteraard is dit alles onder de aanname dat Christian niet het rode scherm had tijdens de vuurwerkeliminatie.
Het dagboek fragment van de mol lijkt mij ook eerder aan te sluiten bij Alina dan bij Bart wanneer de mol zegt dat hij het moeilijk heeft met dat iedereen zegt dat het dit jaar een slechte mol is enz.
De mol met 100% zekerheid identificeren voor de finale gaat natuurlijk niet en je zou ook de andere proeven allemaal nog kunnen analyseren maar dit was al een heel werkje.
Kort samengevat, ik ga voor Alina als mol.
Als Bart de mol zou zijn is het toch wel teleurstellend dat hij zomaar €10200 uit de pot haalt zonder dat de kandidaten daar iets kunnen tegen doen. Dat haalt toch wel het concept van de mol deels onderuit vind ik.
Dus hopelijk wint Bart en Jolien is dan een zeer verdienstelijke finaliste.