Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Frolva22 apr 2020, 20:26

2204
Fluppy schreef:Ok, mijn eerste bericht op dit forum. Hopelijk is hetgeen ik hier ga schrijven wat duidelijk. 😂
Nog niet helemaal duidelijk voor mij. Maar als ik de post nog 3 à 4 keer lees (max 5) begrijp ik m'm wel. :mrgreen:

Knappe analyse! 😉

Ik kijk al uit naar jouw tweede post, volgend seizoen. :mrgreen:

chicawah.janssen23 apr 2020, 00:17

8153
Fluppy schreef:Ok, mijn eerste bericht op dit forum. Hopelijk is hetgeen ik hier ga schrijven wat duidelijk. 😂

Als wij, de kijkers, de identiteit van de mol willen vinden voor de bekendmaking van zondag, moeten we volgens mij toch nog eens de analyse maken van deze eliminatie met het vuurwerk nu we weer wat meer info hebben.
Waarom?
Omdat hier de mol altijd gaat proberen sturen naar het afvuren van drie groene pijlen om zo geld uit de pot te houden. Bijkomend gaat ook één van de kandidaten, die met het rode scherm, liegen om zichzelf in het spel te kunnen houden.
De andere kandidaten zullen altijd de waarheid spreken om geld te verdienen en ook zichzelf te redden van het invullen van de resterende eliminatievragen.
Dus niet zomaar een proef waarbij enkel de mol zal proberen saboteren om geld uit de pot te houden maar psychologisch ook belangrijk.

Uiteraard moeten we de aanname maken dat de mol hier wel weet wie het rode scherm heeft en dus de oorspronkelijke afvall...
Jawadde, da's meteen een serieuze brok, die eerste post van jou.
Knappe analyse! 👍🏻

SherlockMolmes23 apr 2020, 00:35

57
Ik dacht ook dat deze opdracht precies de opdracht was om de mol wel echt te vinden.
Heb het wat aangepast, komt redelijk overeen met die van Fluppy met wat enkele aanpassingen.
Ronde 1:
Bart: Noemt Salim, die een groen scherm heeft. Geen problemen mee als zijn eigen pijl wordt neergelegd.
Alina: Vindt Salim verdacht, die een groen scherm heeft.
Jolien: Op Dorien, die een groen scherm heeft.

Ronde 2:
Bart: Gaat weer voor Salim, die een groen scherm heeft. Vraagt aan Christian of zijn pijl getest mag worden, die mogelijk een rood scherm heeft. Vindt Christian net als Jolien wat nerveuzer. Stemt op Salim.
Alina: Stemt op Salim, die een groen scherm heeft.
Jolien: Vindt Christian nerveus, die mogelijk een rood scherm heeft. Stemt op Salim.

Ronde 3:
Bart: Spreekt geen verdenking uit.
Alina: Wil voor Jolien gaan, die mogelijk een rood scherm heeft.
Jolien: Wil voor Christian gaan, die mogelijk een rood scherm heeft. Gaat er in mee dat Alina haar pijl wordt omgeduwd, die een groen scherm heeft. Geeft aan niet nerveus te zijn.

Wat opvallend is dat Jolien Christian zo verdacht maakt, terwijl hij misschien een rood scherm heeft. Alina en Bart sturen sowieso continue op iemand met een groen scherm.
Bart vindt het sowieso niet erg als zijn pijl wordt omgeduwd, mols.
Jolien mocht haar pijl ook omgeduwd hebben, maar is al wat nerveuzer.
Christian wilde liever niet dat zijn pijl werd omgeduwd, waar je uit kan afleiden dat hij niet de mol is (klopt dus) en wellicht een rood scherm had. Ook oppert hij op het einde: Waarom kiest niemand voor Bart of Alina? Probeert hij juist de pijl van de mol omver te duwen om zichzelf te redden?
Ook komen uit mijn conclusies Bart en Alina als meest verdacht uit, Alina is wel vrij stil maar probeert wellicht nerveus te spelen zodat ze haar juist kiezen.
Voor mij is deze opdracht het meest logische te verklaren met Christian als afvaller. Daarom kiest mogelijke mol Alina voor Jolien.
Tot slot opvallend dat de groep voor voor de laatste pijl voor Alina kiest, en Bart eigenlijk niet een keer wordt genoemd om om te duwen. Daarom neig ik iets meer naar Bart als mol.

Tyflopontika23 apr 2020, 13:25

121  Sven
Mijn idee: Iedereen zat op de volgorde van zijn resultaat!

Pronostiek:
Bart verdenkt Bart
Dorien verdenkt Christian
Christian verdenkt Salim
Alina verdenkt Dorien
Salim verdenkt Dorien
Jolien verdenkt Alina

Uitleg:
Bart: Bart is de mol. (Of stel dat Bart de mol is.) Hij heeft de ideale positie om de pijlen snel om te duwen, of de discussie af te wachten. Bij de derde pijl was de tijd bijna om, dus hij duwt de pijl van Alina toch nog om, om als goede kandidaat over te komen. Want een kandidaat vindt 3 pijlen beter dan 2 pijlen, en hij weet toch dat deze groen is.
Bart wil de pijl van Christian afschieten, dus Christian heeft een groen scherm. Jolien was bijna dood, hij moest gewoon "Okee, Jolien dan" zeggen en de pijl omver duwen, dus Jolien heeft het rode scherm. Alina en Christian hebben dit uiteindelijk ook door en zeggen "Sorry".
Salim had vermoedelijk de tweedeslechtste score, want is de slechtste na 20 vragen.
Als deze 3 plaatsen kloppen, vermoed ik dat iedereen volgens zijn score zit. Zo weet de mol ook wie het rode scherm heeft. De makers leiden ons af met de schermen, maar de oplossing bijt weer in onze neus. De kandidaten krijgen ook een gemarkeerde stoel toegewezen. In de eerste afleveringen kunnen ze bv Christian niet op de tweede rij plaatsen, dus de kandidaten denken daar ook niet bij na.
Dorien: Dorien heeft de beste score, en tóch stemt ze volgens mij niet op Bart. Zij gaat na het afvallen van Bruno 100% voor Christian. Ze heeft hier de beste score omdat ze juist scoort op vragen als "Is de mol een man? " en "Zat de mol in de verkeerstoren?" Christian haalt hierop 1/2 en de rest 0/2. Dorien valt ook al af in aflevering 6, dus ze zat niet op Bart. In aflevering 4 wordt zij volgens mij geholpen door de 4 pasvragen, want zij faalt op vragen als "Sprong de mol?" of "Zat de mol in fitness of restaurant?". Nog een belangrijk punt: een kandidaat zal een andere kandidaat nooit ont-verdenken, zijn belangrijkste taak is zijn eigen pijl beschermen. Behalve... als je groene pijl reeds is afgeschoten. En dat is exact wat Dorien doet bij haar mol Christian: ont-verdenken.
Salim: Een kandidaat heeft 2 taken: zijn eigen pijl mag niet worden afgeschoten want dat is 100% verspild, en de pijl van uw mol mag niet worden afgeschoten want dat is ook verspilling. Het is heel opmerkelijk dat Salim na de groene pijlen van zichzelf en Dorien, niet weet wie te kiezen, dus hij zat op Dorien.
Jolien: Zij maakt enkel Alina niet verdacht, behalve helemaal op het einde om niet dood te gaan.
Alina: Zij kan Christian of Dorien verdenken. Maar als ze Christian verdacht, zat ze op stoel 2 of 3. De pijl van Dorien wordt wel afgeschoten, maar daar moet Jolien haar voor overtuigen. En als Alina hier tegen strijdt, verklapt ze haar mol.
Christian: Hij verdenkt iedereen, behalve Salim. Als Salim naar voor wordt geschoven door Bart, wil hij de koers wijzigen naar Jolien.

happyfello23 apr 2020, 13:38

326  Uma
Tyflo... eindelijk een plausibele, redelijke uitleg. Misschien ben ik niet helemaal akkoord met de analyse maar ik kan je uitleg volgen 👍🏻

Vermoljoen23 apr 2020, 13:40

2354  Uma

Als wij, de kijkers, de identiteit van de mol willen vinden voor de bekendmaking van zondag, moeten we volgens mij toch nog eens de analyse maken van deze eliminatie met het vuurwerk nu we weer wat meer info hebben.
Waarom?
Omdat hier de mol altijd gaat proberen sturen naar het afvuren van drie groene pijlen om zo geld uit de pot te houden. Bijkomend gaat ook één van de kandidaten, die met het rode scherm, liegen om zichzelf in het spel te kunnen houden.
De andere kandidaten zullen altijd de waarheid spreken om geld te verdienen en ook zichzelf te redden van het invullen van de resterende eliminatievragen.
Dus niet zomaar een proef waarbij enkel de mol zal proberen saboteren om geld uit de pot te houden maar psychologisch ook belangrijk.

Uiteraard moeten we de aanname maken dat de mol hier wel weet wie het rode scherm heeft en dus de oorspronkelijke afvall...
Wat een geweldige post als eerste post! Stel je eens voor dat iedereen zo’n eerste post zou hebben :mrgreen:

Placebo23 apr 2020, 14:00

18
SherlockMolmes schreef:Ik dacht ook dat deze opdracht precies de opdracht was om de mol wel echt te vinden.
Tot slot opvallend dat de groep voor voor de laatste pijl voor Alina kiest, en Bart eigenlijk niet een keer wordt genoemd om om te duwen. Daarom neig ik iets meer naar Bart als mol.
Niet eens met dit gedeelte. Als kandidaat is niemand op dat moment zeker van zijn/haar mol. Voor hetzelfde geld ben jij de kandidaat met het op een na slechtste resultaat op de test. De kandidaat met het slechtste resultaat heeft nu een voordeel voor het invullen van de laatste 5 vragen, dus jouw kans om af te vallen wordt plots wel erg groot. Wat wil je dus zeker doen in deze situatie? Jouw mol testen door zijn/haar reactie te peilen bij verdenking.
Imo, uit de (defensieve) reacties van Christian en Jolien af te leiden heeft een van hen rood, met een lichte voorkeur voor Jolien. Christian vind ik onwaarschijnlijk aangezien Jolien praktisch verkozen was om haar pijl af te schieten en hij dan toch Alina (en Bart) vernoemt, wat zeer riskant is moest hij zelf rood hebben (zo kan de aandacht terug op hem gevestigd worden.)
Deze omschakeling van Jolien naar Alina is wel te verklaren als een poging zijn mol (Alina? evt Bart) te testen.
Het feit dat Bart niet vernoemd wordt zie ik net als een teken dat hij niet erg verdacht wordt als mol.

Tyflopontika23 apr 2020, 14:33

121  Sven
Nu beginnen mijn puzzelstukjes te vallen: Christian verdacht Salim, totdat hij afviel bij het vuurwerk, en switchte dan naar Bart. Dan klopt de tête-à-tête volledig, goeie vragen van Jolien.
Volgens mij spreidt Jolien echt op Bart en Christian, en is ze door het oog van de naald gekropen dankzij de vrijstelling. Als zij moest antwoorden op "Zat de mol in de Spartathlon of de winkel?", had ze waarschijnlijk winkel gegokt en was Christian finalist.
In aflevering 5 had ze een rood scherm, Jolien verandert naar een man en Salim blijft voor Dorien gaan.
In aflevering 6 spreidt ze op Bart en Christian. Maar Dorien gaat 100% voor Christian.
In aflevering 7 heeft ze een vrijstelling.
In de finale gaat ze 100% voor Bart gaan, want Christian is afgevallen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tyflopontika op 23 apr 2020, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Cadfael23 apr 2020, 14:40

229  Uma
Tyflopontika schreef:Nu beginnen mijn puzzelstukjes te vallen: Christian verdacht Salim, totdat hij afviel bij het vuurwerk, en switchte dan naar Bart. Dan klopt de tête-à-tête volledig, goeie vragen van Jolien.
Volgens mij spreidt Jolien echt op Bart en Christian, en is ze door het oog van de naald gekropen dankzij de vrijstelling. Als zij moest antwoorden op "Zat de mol in de Spartathlon of de winkel?", had ze waarschijnlijk winkel gegokt en was Christian finalist.
En waarom is Alina volgens jouw theorie dan nog niet afgevallen?

Tyflopontika23 apr 2020, 14:51

121  Sven
Misschien spreidde Alina haar antwoorden in aflevering 6 op Bart en Dorien? Dan gaat ze vol voor Bart na het afvallen van Dorien.

matthias.bouquet23 apr 2020, 15:12

171
Wat een knappe post Fluppy! Alleen nog een aanvulling hierbij.
Het dagboek fragment van de mol lijkt mij ook eerder aan te sluiten bij Alina dan bij Bart wanneer de mol zegt dat hij het moeilijk heeft met dat iedereen zegt dat het dit jaar een slechte mol is enz.
Dat de mol zich schaamt wanneer er mee gelachen wordt dat 'het wel een slechte mol is dit jaar' verwees meer naar de geslaagde fitnessproef waar de mol naar eigen zeggen erg zijn best had gedaan maar de opdracht toch slaagde.

In het dagboekfragment van de mol verwijzend naar deze opdracht zegt de mol juist dat hij/zij verbaasd is dat de afvaller zijn vel heeft kunnen redden, dat er betere leugenaars tussen zitten dan hij-/zijzelf en dat het sluw gespeeld is geweest. Vallen Jolien of Christian als afvaller niet beter te rijmen met deze omschrijving dan Bart? Bart heeft nu niet echt tegen al de verwachtingen in zijn vel gered want hij is nooit verdacht geweest. Hij hield zich op het einde inderdaad ongebruikelijk stil voor zijn doen.

Ik persoonlijk geloof meer in het scenario dat jij ook goed beschrijft met Bart als mol en Jolien als afvaller (die nog op Christian zat maar dan besefte dat ze fout zat), waar Christian plots wisselt naar Alina omdat Bart niets tegen de verdenking van Jolien inbrengt (wat dan wel zeer passief zou zijn van Bart als mol, moet ik toegeven). Of wie weet gebruikt hij hier ook een soort omgekeerde psychologie waar Alina ook door gefopt werd in de trein en Jolien in de laatste kamer van het gymnasium?

Cadfael23 apr 2020, 15:13

229  Uma
Er zijn wel 20 vragen die gesteld worden tijdens de eliminatie. Wij zien er enkelen en kunnen er misschien enkelen afleiden, maar het is moeilijk om te zien door welke vraag een bepaalde persoon zich gered heeft en meer juiste antwoorden heeft dan een andere persoon. Misschien heeft een bepaalde persoon wel een antwoord meer juist door een vraag dat we niet zien. Het blijft moeilijk om af te leiden.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 34