Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

sdz199230 mar 2020, 14:28

66
Dat maakt volgens mij wel een groot verschil voor de Mol.
Als Dorien en Salim voor de verdubbelaar zouden gekozen hebben, moet de Mol er alles aan doen dat de juiste naam niet doorgegeven wordt. Als ze voor de pasvragen zouden kiezen, kan de Mol heel passief zijn in het spel want de geldpot is toch al weg. Het enige wat hij/zij dan nog kan doen, is voor een grimmig sfeertje in de groep zorgen (wat Christian, Bart en eigenlijk ook Jolien doen). Maar de Mol kan even goed gewoon passief genieten van hoe de groep verdeeld wordt ... en dan komen we terecht bij ... Alina.

chicawah.janssen30 mar 2020, 14:56

8153
Als de mol bij de springers zit, dan het dus Bart, Christian, Jolien of Alina. Jij schrijft die allemaal af, maar voor mij kan Alina gerust de mol zijn. De andere 3 zijn volgens mij kandidaten die er heel hard voor gaan.

Mola Lisa30 mar 2020, 15:18

328  Uma
chicawah.janssen schreef:Als de mol bij de springers zit, dan het dus Bart, Christian, Jolien of Alina. Jij schrijft die allemaal af, maar voor mij kan Alina gerust de mol zijn. De andere 3 zijn volgens mij kandidaten die er heel hard voor gaan.
Ik weet dat ik in die eliminatie te ver ga, maar waar het mij vooral om te doen is, is dat de hint zoPAS mogelijk een hint KAN zijn maar het daarom nog geen hint IS. Als je er dan vanuit gaat dat het een hint is dan elimineer je Dorien en Salim en dat vind ik gevaarlijk.

Fermgemold30 mar 2020, 17:44

45
Vanuit de positie van kandidaat passen zowel Christian als Bart de speltheorie - die perfect toepasbaar is op dergelijke opdracht - heel goed toe. Christian maakt de kleine fout om niet in te zien dat er niets is dat garandeert dat hij zijn kant van de deal ook echt krijgt. Bart ziet dit duidelijk wel in, zegt het zelfs letterlijk, en besluit dat hij Dorien en Salim wel zover denkt te kunnen krijgen dat ze zich aan de deal houden als die "de beste optie" lijkt (hoewel de échte beste optie natuurlijk is een deal sluiten, een naam krijgen, en dan de pasvragen toch voor jezelf houden).
Overigens lijkt het mij zo klaar als een klontje dat Christian er wel van overtuigd was dat er voor pasvragen gekozen was, maar daar bewust over liegt. Iedere enigzins intelligente kandidaat zou er namelijk van moeten uitgaan dat er pasvragen op het spel staan en vanuit die optiek moeten spelen. Christian is duidelijk niet achterlijk, en heeft al aangetoond het spel 'geniepig' te kunnen spelen. Hij had simpelweg pech dat Bart het spel nóg slimmer speelt.

Alina, Jolien en Laure gooien alle tactieken die eigenlijk toegepast zouden moeten worden in de wind. Waarom? Naïviteit lijkt me straf, Bart staat er inmiddels om bekend deals te willen sluiten met de mol. Laure kon ervan overtuigd zijn geweest dat de mol Dorien of Salim was (en dat de rest dit ook wist) en zo op een één-tegen-allen-scenario gerekend hebben. Het zou geen slimme zet zijn, maar uiteindelijk ligt ze eruit dus haar spelinzicht was niet noodzakelijk optimaal. Jolien komt tot nu toe bij mij over als een iets te gedreven kandidaat die enkel en alleen voor het geld wil gaan en daar veel voor wilt opofferen. Deze actie past volledig in dat plaatje, maar waarom is ze dan nog niet afgevallen? Is het een act? Heeft ze in het begin iets opgemerkt en is ze daarom zeker van haar mol? Haar kwaadheid op Bart lijkt oprecht. Als ze al een plan had, hoorde dit er niet bij. Gezien men er bijna van kan uitgaan dat iemand (en 9 tegen 10 Bart) een deal zou proberen sluiten, denk ik niet dat ze de mol is (want die zou een plan moeten hebben). Ook Alina komt als een dergelijke kandidaat over (had ze niet 0 euro geboden bij de beginproef?), maar lijkt me toch geslepener dan Jolien. Ofwel is ze de mol, wist ze dat er voor pasvragen gekozen was en hoopt ze dat die terechtkomen bij ofwel wie het minst weet (Laure?Jolien?), ofwel wie toch sowieso in de finale belandt (Bart?), én maakt ze zich onverdacht. Ofwel is ze een Jolientype, maar dan minder opvallend.

Over Dorien en Salim valt hier volgens mij weinig info uit te halen. Zowel kandidaten (met uitzondering van Jolien dan 😂 ) als de mol zouden zonder twijfel voor pasvragen gegaan zijn.

Bart en Christian doen hier in de eerste plaats wat kandidaten die willen winnen zouden doen, maar uit de geschiedenis blijkt dat dat ook een zeer goede cover kan zijn natuurlijk :mrgreen:

chicawah.janssen30 mar 2020, 18:03

8153
Fermgemold schreef:Overigens lijkt het mij zo klaar als een klontje dat Christian er wel van overtuigd was dat er voor pasvragen gekozen was, maar daar bewust over liegt.
Waarom verdeelden Salim en Dorien dan niet de pasvragen die ze aan beiden beloofd hadden door er hen elk 1 te geven?
Fermgemold schreef:Jolien komt tot nu toe bij mij over als een iets te gedreven kandidaat die enkel en alleen voor het geld wil gaan en daar veel voor wilt opofferen. Deze actie past volledig in dat plaatje, maar waarom is ze dan nog niet afgevallen?
Omdat er al altijd iemand minder scoorde op de vragenlijst.

Fermgemold30 mar 2020, 18:15

45
chicawah.janssen schreef: Waarom verdeelden Salim en Dorien dan niet de pasvragen die ze aan beiden beloofd hadden door er hen elk 1 te geven?
Uitstekende opmerking, had ik nog niet aan gedacht. Ik vermoed speltactiek? Hoe minder mensen pasvragen hebben, hoe beter. Anderzijds zit ik met het idee dat zowel Salim als Dorien niet de mol zijn en vrij onzeker zijn over hun kansen in het spel (hoewel ik ook de sidepiste dat Dorien ergens interessante info vandaan heeft aanhang). Hoe juist die inschatting is kan ik dus niet zeggen 😂
chicawah.janssen schreef: Omdat er al altijd iemand minder scoorde op de vragenlijst.
We zitten inderdaad nog niet ver genoeg in het spel om ervan uit te gaan dat iedereen er nog inzit met een reden, eerder dan er gewoon nog niet uit te liggen.

Moldedju30 mar 2020, 21:59

507  Yens
In dit geval vind ik het niet zo evident om voor de pasvragen te gaan. Als je de foute naam geeft, kan je de pasvragen namelijk ook verliezen aan de andere 5. En dan ben je maar met twee die 2 pasvragen minder hebben dan 5 anderen. Redelijk gevaarlijk toch om zo naar de eliminatie te gaan. Stel dan nog eens dat 1 van die twee de mol is, dan ben je de enige met 2 pasvragen minder. Oeps!

JBB schreef: - Ofwel heeft GDC de mol subtiel ingelicht dat de volksvertegenwoordigers de pasvragen hebben gekozen... (wanneer GDC de 5 kandidaten toespreekt, zegt hij ook letterlijk: "Dorien en Salim hebben zoPAS de inzet van dit verhoor bepaald." En hij benadrukt ook echt PAS...
😲
Gilles kijkt ook niet naar Bart als hij de 5 kandidaten toespreekt over de optie dat Salim en Dorien de verdubbelaar zouden kunnen gekozen hebben. Maar als hij over de pasvragen begint draait hij zijn hoofd en kijkt hij duidelijk wel naar Bart. Ook op die manier kan hij perfect laten weten welke keuze ze gemaakt hebben.
En had Gilles ook niet tegen de mol gezegd dat ze de kandidaten een dag erna eens door elkaar gingen schudden. Dat is Bart in elk geval goed gelukt ....
Ik zou hem nog niet afschrijven ....

Jansen30 mar 2020, 22:18

3423  Yens
Moldedju schreef:In dit geval vind ik het niet zo evident om voor de pasvragen te gaan. Als je de foute naam geeft, kan je de pasvragen namelijk ook verliezen aan de andere 5. En dan ben je maar met twee die 2 pasvragen minder hebben dan 5 anderen. Redelijk gevaarlijk toch om zo naar de eliminatie te gaan. Stel dan nog eens dat 1 van die twee de mol is, dan ben je de enige met 2 pasvragen minder. Oeps!
Akkoord met je redenering hier... Was het halvelings vergeten dat er nog een kans was dat Dorien en Salim hun pasvragen konden kwijtspelen. Door het verloop van de "onderhandelingen" konden ze met een redelijk gerust gemoed (nadat zowel Christian en Bart hadden gezegd dat Bart niet gesprongen had) voor Bart gaan, maar helemaal zeker konden ze nooit zijn. Behalve natuurlijk als een van de twee de mol is en het uiteindelijk niet uitmaakt voor de mol wie de pasvragen heeft.

nyckelpiga30 mar 2020, 23:18

69
TNS schreef:Ik vraag me af of de makers vooraf tijdens de selecties gepolst hebben naar skydiven.

Stel nu dat Dorien niet gekozen was als volksvertegenwoordiger en bij de mogelijke springers zou zijn, zou ze durven of niet? Uiteraard hier wel weer het verschil makend tussen 'torenvrees' en andere vormen van hoogte- of dieptevrees. Zou het voor de volksvertegenwoordigers dan niet makkelijker geweest zijn een berekende gok te maken en elk met 5 pasvragen onder de arm de proef te verlaten? Het onderhandelen zou er alleszins anders hebben uitgezien.
Omdat je dit nu zegt moet ik denken aan hoe Axel vorig jaar de mol op het spoor is gekomen. Ik denk dat mol heel graag volksvertegenwoordig wou zijn, gewoon door die twijfel met Dorien en zeker Dorien in dat vliegtuig wou. Je kan als mol dan ook zeker zijn dat er pasvragen worden gekozen. Alleen dikke pech dat de rest waarschijnlijk koos voor de mensen die ze het meest vertrouwen. Ik ben ook zeker dat wat Gilles zei (hint van Kaat in café de Mol) zeker de mol inlichten was, waardoor de mol zeker buiten zat. Ook was de mol lid van het groepje graven/archeologie en zat hij/zij bij de minotaurus. Na gisteren blijven er voor mij maar 3 mogelijke kandidaten meer over die de mol kunnen zijn en dat zijn: Jolien, Alina en na lang twijfelen toch ook Bart. Alina omdat ze altijd in een sleutelpositie zit en eigenlijk weinig doet (gisteren heeft ze enkel de boel vertraagd in de metro en was het dankzij Laure en Christian dat ze nog op tijd waren). Jolien omdat ze vorige week de andere kandidaten nerveus maakte en ze eigenlijk ook weinig proeven laat lukken (ze werd ook ontdekt bij de dansers en wil precies altijd Salim verdacht maken of reageert heel overdreven (beetje zoals Eline deed)). Bart kan ook de mol zijn, het zou een hele brutale mol zijn, en voor veel mensen denk ik wel een verrassing omdat weinig mensen hem nog verdenken.

Ik heb elk jaar de pech dat mijn hoofdverdachten in de finale zitten en al de mensen die ik niet verdenk naar huis gaan (dit jaar zie ik weer hetzelfde patroon), maar ik vond wel door op die manier te denken Gilles, Eline en Pieter als mol. Enkel vorig jaar wou ik niet geloven dat het Elisabet was wegens te voor de hand liggen. Dus ik hoop dat ik dit jaar weer op het goede spoor zit.

geertn44430 mar 2020, 23:18

236
Soms moet je het niet verder zoeken dan het is: KISS:

Misschien was de strategie van Bart wel: ik ga op deze proef keihard spelen voor de pasvragen, zo lijk ik de ideale kandidaat ! want
-iedereen denkt dat de mol niet geinteresseerd is in pasvragen. Maar is dit wel zo ? Misschien wel, maar als hij zeker is dat het geld al weg is, waarom niet ?
- "Dit is Vlaanderen Vakantieland niet ?" = ik ben de keiharde kandidaat
- en als ze mij verdenken, dan zeg ik gewoon: "he, ik heb niet beslist om voor de pasvragen te gaan hé".

Dus:
- moet ik zorgen dat ik niet bij de volksvertegenwoordigers zit (haha !)
- moet ik me van in het begin profileren als "een Bourgondier". Remember Bart zijn ideal gids is de Michelingids (of dat zeggen ze ons toch, is het waar of niet). Misschien all part of the game van in het begin ?
- Bart is een advocaat en advocaten hebben geen geweten. De ideale mol dus (oops , kort door de bocht).
- dat trukje om te zakken van 3 naar 2, was geniaal. Dat moet ik toegeven. Als mol, zeg ik: "daar heb je zeker goed op voorhand over nagedacht ?". Als kandidaat, zal ik zeggen "Chapeau, Mister dealmaker, als je zoiets on-the-spot kan verzinnen".

Verder:
- Vinden jullie het gedrag van Bart "normaal" bij het diner ?
- wie in hemelsnaam bestelt alles op een drankkaart ? Was de wedstrijd misschien "all you can eat" ? Nee. EN voor hetzelfde geld hadden de joggers onmiddelijk die GSM gezien en zouden ze na 5 minuten al gebeld hebben. Dus tijd was belangrijk. Dus rap rap wat frisdrank en bier bestellen.
- hoe "toevallig" dat Bart suggereert: "ha die prijzen zijn misschien de prijzen die ze kunnen winnen als we dat binnenslagen". jaja
- als echte Bourgondier (??) zwijgt hij toch maar lekker over die kappertjes ? ook weer toeval zeker ?
- en geen enkel van deze argumenten worden in de molfilmpjes achteraf aangehaald door Dorien. Misschien heeft ze het gezien, misschien niet, maar zelfs al zou ze het gezegd hebben, dan nog zou het niet gemonteerd geweest zijn. Want dat zou mensen op ideeen kunnen brengen... Soms is het belangrijker wat je niet ziet, dan wat je wel ziet.

Soms vraag ik me echt of waarom alle andere kandidaten nog niet op Bart zitten.
Wat betreft Laure, die was na de proef precies nog het meest gechokeerd door het liegen van Dorien en Salim, Bart vond ze precies helemaal niet verdacht want "het is een advocaat, wat had je verwacht".
Resultaat: ze ligt eruit.
Jolien was wel kwaad op Bart, en zij zit er nog in...

Soit, ik gok op Bart. En als ik mis ben.... tsja, dan ben ik toch zeker dat ik tot op het einde zal kunnen genieten, want Bart is ofwel de mol ofwel zit ie in de finale.
PS. Ik gok dat Bart de volgende aflevering of proef zich weer "helemaal" voor de groep zal inzetten en voor het groepsgevoel zal gaan. jaja. Je moet slagen en zalven hé

Anomolie30 mar 2020, 23:27

64  Uma
- wie in hemelsnaam bestelt alles op een drankkaart ?
Ter verduidelijking. Na het herbekijken van de aflevering heb ik gemerkt dat het Dorien is die voorstelt om alle dranken te bestellen. Bart voert hier uit.
Voor de rest zit je in een mooie tunnel en hoop ik voor jou dat je gelijk hebt 🙂. Voor mezelf hoop ik dat je fout zit.

Klaartje30 mar 2020, 23:43

2245  Uma
Ze moesten toch gewoon alles bestellen, want het was de bedoeling dat ze (voor 1000 euro) konden ontdekken in welke drank, voorgerecht, hoofdgerecht of dessert er een fout ingrediënt zat. Hoe konden Bart en Dorien nu die opdracht uitvoeren indien ze niet alles zouden bestellen? Iets niet bestellen zou pas verdacht zijn.

Voor de rest is het een mooi voorbeeld van tunnelvisie van Geertn444 op Bart. Ik zeg niet dat Bart de mol niet is, maar het is toch gevaarlijk om na vier afleveringen al zo gefocust te zijn op één kandidaat en daardoor niks meer te zien van wat de rest doet.

Maar hoor mij nu bezig: ik heb het nog nooit juist gehad (sinds seizoen 4), behalve dan vorig seizoen met Elisabet. 😉
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17