Vanuit de positie van kandidaat passen zowel Christian als Bart de speltheorie - die perfect toepasbaar is op dergelijke opdracht - heel goed toe. Christian maakt de kleine fout om niet in te zien dat er niets is dat garandeert dat hij zijn kant van de deal ook echt krijgt. Bart ziet dit duidelijk wel in, zegt het zelfs letterlijk, en besluit dat hij Dorien en Salim wel zover denkt te kunnen krijgen dat ze zich aan de deal houden als die "de beste optie" lijkt (hoewel de échte beste optie natuurlijk is een deal sluiten, een naam krijgen, en dan de pasvragen toch voor jezelf houden).
Overigens lijkt het mij zo klaar als een klontje dat Christian er wel van overtuigd was dat er voor pasvragen gekozen was, maar daar bewust over liegt. Iedere enigzins intelligente kandidaat zou er namelijk van moeten uitgaan dat er pasvragen op het spel staan en vanuit die optiek moeten spelen. Christian is duidelijk niet achterlijk, en heeft al aangetoond het spel 'geniepig' te kunnen spelen. Hij had simpelweg pech dat Bart het spel nóg slimmer speelt.
Alina, Jolien en Laure gooien alle tactieken die eigenlijk toegepast zouden moeten worden in de wind. Waarom? Naïviteit lijkt me straf, Bart staat er inmiddels om bekend deals te willen sluiten met de mol. Laure kon ervan overtuigd zijn geweest dat de mol Dorien of Salim was (en dat de rest dit ook wist) en zo op een één-tegen-allen-scenario gerekend hebben. Het zou geen slimme zet zijn, maar uiteindelijk ligt ze eruit dus haar spelinzicht was niet noodzakelijk optimaal. Jolien komt tot nu toe bij mij over als een iets te gedreven kandidaat die enkel en alleen voor het geld wil gaan en daar veel voor wilt opofferen. Deze actie past volledig in dat plaatje, maar waarom is ze dan nog niet afgevallen? Is het een act? Heeft ze in het begin iets opgemerkt en is ze daarom zeker van haar mol? Haar kwaadheid op Bart lijkt oprecht. Als ze al een plan had, hoorde dit er niet bij. Gezien men er bijna van kan uitgaan dat iemand (en 9 tegen 10 Bart) een deal zou proberen sluiten, denk ik niet dat ze de mol is (want die zou een plan moeten hebben). Ook Alina komt als een dergelijke kandidaat over (had ze niet 0 euro geboden bij de beginproef?), maar lijkt me toch geslepener dan Jolien. Ofwel is ze de mol, wist ze dat er voor pasvragen gekozen was en hoopt ze dat die terechtkomen bij ofwel wie het minst weet (Laure?Jolien?), ofwel wie toch sowieso in de finale belandt (Bart?), én maakt ze zich onverdacht. Ofwel is ze een Jolientype, maar dan minder opvallend.
Over Dorien en Salim valt hier volgens mij weinig info uit te halen. Zowel kandidaten (met uitzondering van Jolien dan

) als de mol zouden zonder twijfel voor pasvragen gegaan zijn.
Bart en Christian doen hier in de eerste plaats wat kandidaten die willen winnen zouden doen, maar uit de geschiedenis blijkt dat dat ook een zeer goede cover kan zijn natuurlijk