Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Poirot20 apr 2020, 11:18

299
Onbekende Belgen zijn gewoon slimmer dan Bekende Nederlanders, en hebben geen bondjes nodig 😂

lucu20 apr 2020, 11:35

551  Sven
Paraceta schreef:Dat denk ik niet, dit lijkt me eerder ingegeven vanuit: "Ik wil mijn kansen op een vrijstelling verhogen". En minder kandidaten is natuurlijk meer kans dat je de vrijstelling in de wacht sleept.
Jolien lijkt me Alina juist eerder te wantrouwen, dus ik zou het vreemd vinden als ze een 'bondje' (vreselijk woord trouwens) hebben.
I sincerely hope so!
Poirot schreef:Onbekende Belgen zijn gewoon slimmer dan Bekende Nederlanders, en hebben geen bondjes nodig 😂
Dat is een waarheid als een koe! :mrgreen:
(No offense meant!)

Cadfael20 apr 2020, 12:08

229  Uma
De actie van Alina als kandidaat is gewoon zo raar, want als ze denkt dat er al een vrijstelling is genomen, dan gaat ze toch niet terug voor een vrijstelling gaan. Dan geef je 2 pasvragen cadeau.
Als de grijze er nog stond, zou ik als kandidaat sowieso voor de grijze koffer gegaan zijn. Je hebt 50% kans dat daar een vrijstelling inzat.
Alina wou misschien als mol niet opvallen door niet zelf de vrijstelling te nemen. Ze had dan misschien best voor haar eigen zwarte koffer kunnen gaan, dan kan ze als uitleg geven: De vrijstelling is weg, dus ik ga voor het geld. Het maakte namelijk als mol niet uit welke koffer ze daar nam. Als die vrijstelling werd getrokken, was er geen geld. Als Jolien toch om onverklaarbare wijze de geldkoffer pakt, was er sowieso €5000 verdiend. Alleen bij 2 vrijstellingen was er minder geld verdiend.

joost.borders20 apr 2020, 12:10

7
Mijn redenering voor deze opdracht met Alina als mol. Hierbij ga ik ervan uit dat zij wist dat Jolien een grijze koffer had. Het is toch bijzonder opvallend hoe ze bij die hint zeker weten te zijn dat er in geel een vrijstelling zit (Jolien liegt en Alina gaat erin mee) en dat ze uiteindelijk toch niet als eerste wil om die koffer te nemen?

Excuses voor de afbeelding, ik had het hier al helemaal uitgetikt.

Afbeelding

goldfinger20 apr 2020, 12:12

17
Paar bedenkingen (weet niet of iemand ze al opperde, maar ik dacht van niet):

- Christian neemt de rode koffer en maakt daarbij toch duidelijk de implicatie dat het hem niet uitmaakt wat er in Bart zijn koffer zit --> is het geld, dan is het winst, maar is het een vrijstelling, dan - en zo zei hij het toch? - "blijft het voor iedereen gelijk"

Wil hij daarmee zeggen dat hij vermoedt dat Bart de mol is en dat de kansen dan toch voor iedereen hetzelfde zijn?

- Bart is voor mij een heel clevere gast, maar die rekensom wil hij instant voor passen. Dan lost hij ze toch meteen op. Verder is in de trein ook duidelijk dat 2000 + 1000 + 500 nog een koffer van 1500 openlaat. Ik kan niet begrijpen dat die vrijstelling van Jolien er zo simpel gekomen is. Iedereen weet toch bij De Mol dat er nooit twee koffers/items met hetzelfde bedrag zijn ook. En als je die som dan maakt, klopt het ook niet. Bart is iemand die zoiets normaal altijd doorziet.

Daarom kan hij voor mij de mol zijn. Hij wisselt wel de info over zijn koffer, maar het kan hem niet schelen dat Jolien de vrijstelling pakt? Hij reikt een denkpiste aan de anderen, maar die grijpen niets.

Verder lees ik veel over Alina als mol. Misschien, natuurlijk, ik weet het ook niet. Maar zou zij niet een heel zwakke mol zijn? Of dat moet dan toch de allerlaatste aflevering binnen twee weken duidelijk maken. 🙂

schotte.jelle20 apr 2020, 12:15

143
Waarom zou jij Alina een zwakke mol vinden? Aangezien je ze zelf alvast niet verdenkt, is ze voor jou dan toch al niet heel verdacht...?

Nonline20 apr 2020, 12:25

Molerator  6547  Uma
Ik zie in Alina van de laatste 5 kandidaten eigenlijk de beste mol van de 5.

De programmamakers laten natuurlijk zien wat ze willen laten zien, waardoor het soms lijkt dat ze het zeer passief heeft aangepakt. Maar op momenten dat je ziet dat de anderen de opdracht al aan het doen mislukken zijn, dan hoef je je niet meteen te profileren als mol om er nog een schepje bovenop te doen. Ik denk hierbij aan de volksvertegenwoordigers, waarbij er sowieso al voor geen geld gekozen was, dus waarom zou je als mol dan nog iets bijdragen aan het spel? Ook hier bij de koffers kon zij er logischerwijze van uit gaan dat Jolien haar eigen grijze vrijstellingskoffer zou nemen. Dus waarom zou je als mol extra willen opvallen door zelf voor die vrijstelling te gaan?

tim.platteau20 apr 2020, 12:31

7
Mogelijke clue toch ook: als ze elkaar terugzien na het opsplitsen om de inhoud van de dozen te bekijken, dan vraagt Bart aan Alina en Jolien: "hebben jullie samen de boodschap geopend"

Alina zegt: "ja"

Bart vraagt daarop instinctief aan Jolien: "Kan jij dat bevestigen?".

Als Jolien zijn Mol is, zou hij dat toch nooit vragen?

Ik vind ook dat Alina, net zoals bij het vuurwerk, zich eerder passief en reactief gedraagt. Ze lijkt af te wachten wie wat zal zeggen om daarop te reageren. Ik denk dat ze beseft dat ze in beide gevallen "outreasoned" kan worden door de slimmere Bart en Jolien, en kiest om zichzelf niet te verraden.

Ik refereer daarbij ook graag naar de dagboeken van de mol, waaruit blijkt dat die onzeker is en onder de indruk van de capaciteiten van de medekandidaten. Dit sluit nauw aan bij haar houding in 'essentiële' discussies.

Poirot20 apr 2020, 12:49

299
joost.borders schreef: Afbeelding
Waar heb jij deze foto vandaan? Of heb je het zelf gemaakt?

stephanie.verbeure20 apr 2020, 12:56

1
Vermoljoen schreef:Dit was een geweldig psychologisch spelletje! Spijtig dat de kans groot is dat hierdoor Christian is afgevallen, want anders was dat - als ze de waarheid sprak - Jolien.
Ik vond het juist vreemd dat Jolien zo expliciet zei dat ze al haar geld op Christian als mol inzette. Andere kandidaten laten ze nooit zo hun verdenkingen met naam en toenaam uitspreken, zelfs niet eens ze thuis zijn en in Café De Mol hun zegje mogen doen... Want dat zou de fun eruit halen he: wie afvalt zat immers wellicht op de verkeerde persoon, en dan kan je die als publiek ook schrappen als verdachte. Ik vond het verdacht dat Jolien, met een vrijstelling op zak, dan zou blootgeven wie ze verdenkt, en er dan ook nog compleet naast zit, want Christian viel af. Dat maakt haar in mijn ogen eerder verdacht als mol. Als ze ook in de vorige afleveringen op Christian joeg, zou ze toch al lang afgevallen zijn, aangezien hij niet de mol is?

salb20 apr 2020, 13:10

352  Sven
Extra bevestiging dat het geld bij 2 vrijstellingen verdient werd:
(Ik krijg het niet scherper maar je kunt op de onderste foto lezen: het geld van de ... gaat in de groepspot

Afbeelding

Afbeelding
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 23