Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

elkemol09 mar 2020, 09:24

 654
Als de mol al de bedragen wist van de komende proeven, dan is 10200 toch het ideale startbedrag om in 1 klap 2 proeven om zeep te helpen en zelfs in - uit te komen.
Als je het puur technisch bekijkt, en niet in het mindfuck systeem terecht wil komen, dan was dit een ideale molzet geweest.
Een negatief startbedrag hebben we volgens mij nog niet gehad. Dat is toch supersterk gemold.
De meesten denken dat het te opvallend zou zijn moest de mol zo een hoog bedrag ingezet hebben. Juist daarom kon hij het perfect doen, en dan de eerste proeven de tijd nemen om te observeren en zich zo onverdacht mogelijk te gedragen + anderen proberen verdacht te maken.
Gebruikersavatar

Jansen09 mar 2020, 09:31

 3423  Yens
Een goeie mol zou zich nooit zo in de kijker zetten, denk ik. Bart heeft waarschijnlijk wel gedacht dat hij hierdoor verdacht zou worden, maar zo zitten er nog wel een paar tussen. Elk jaar heb je mensen die zichzelf verdacht maken om zo de andere kandidaten op het verkeerde spoor te zetten.
Gebruikersavatar

BeaVer09 mar 2020, 09:40

 1293  Uma
En een vrijstelling is de ideale dekmantel natuurlijk.
En indien de mol de vrijstelling heeft, dan heeft geen enkele kandidaat een voordeel ten opzichte van de andere kandidaten en gaat het gelijk op.
Gebruikersavatar

BeaVer09 mar 2020, 11:26

 1293  Uma
Maar de persoon die los zat, is de persoon die 0 euro heeft geboden. En er hadden twee mensen 0 geboden, Gilles en Christian, maar Gilles was sneller, waardoor hij het voordeel heeft gekregen.
Stel dat Christian de mol is en hij wou perse die positie waar hij niet vast ging, zouden de makers dan de "regels" zomaar overboord kieperen om hem het voordeel te geven ipv Gilles?
Gebruikersavatar

Crofter09 mar 2020, 11:36

 2
Als kandidaat zou ik tot 8000€ gegaan zijn wat nog min of meer verantwoord is. Maar als mol ga je toch gewoon tot 10000 indien indien er nog nog niet zoveel geboden is geweest. Het doel van de mol is toch geld uit de pot te halen? Maar als je als mol al wist dat Bart zoveel geboden heeft bljjf je er natuurlijk onder. Nog meer bieden ging wel heel zot zijn.
Moraal van het verhaal: we weten niks meer 😃
Gebruikersavatar

elkemol09 mar 2020, 11:39

 654
Jansen schreef:Een goeie mol zou zich nooit zo in de kijker zetten, denk ik. Bart heeft waarschijnlijk wel gedacht dat hij hierdoor verdacht zou worden, maar zo zitten er nog wel een paar tussen. Elk jaar heb je mensen die zichzelf verdacht maken om zo de andere kandidaten op het verkeerde spoor te zetten.
Ik geloof nog steeds dat hij de mol zou kunnen zijn, en dat hij veel geld uit de pot zal kunnen halen, hoe opzichtig ook. Maar dat is zijn beroep in het echte leven ook (een advocaat die vooral in overnames werkt, internationaal. veel geld mee gemoeid dus). Het is zijn spel dat hij al kent. Misschien anders dan we gewoon zijn, maar of een of andere manier wel effectief. Tot ze hem doorkrijgen natuurlijk. En volgens mij heeft Christian dat nu al door.
Mijn tunnelvisie helpt wss niet echt, maar ik hou eraan vast tot in duidelijke tegenbewijzen heb.
En die heb ik nog niet gekregen.
Gebruikersavatar

Klaartje09 mar 2020, 11:43

 2245  Uma
Prima gedaan van de makers: meteen 10200 euro "bespaard", dat is toch al gauw een dikke 30 procent van de eindpot van de winnaars van de laatste twee jaar. Lekker zeg. Stel je een vergelijkbare situatie en voorstel voor als je gaat solliciteren voor een nieuwe job. En ze doen je een voorstel: hoeveel zou je ervoor over hebben om deze job te krijgen, wetende dat andere sollicitanten hetzelfde voorstel hebben gekregen? En je noemt een bedrag dat ongeveer drie maandlonen is van wat je gaat verdienen. Dan heeft je toekomstige werkgever al meteen een prima zaakje gedaan: als jij de hoogste bieder bent en de job krijgt, werk je de eerste maanden voor Piet Snot en ontslaat hij je een dag voor het einde van je proefperiode. Bam! :mrgreen:

Ook zie je in de geboden bedragen wat "redelijk wat geld" betekent voor de kandidaten: een aantal mensen biedt bedragen die je zou kunnen vergelijken met wat zij maandelijks verdienen. Is de vrijstelling bij wijze van spreken jou een maandloon waard? En dan zie je ook dat 7500 euro voor Bruno, de technisch directeur, blijkbaar "een redelijk bedrag" is, misschien net wat meer dan hij maandelijks opstrijkt? Bart, de advocaat, pakt eens goed door (in de ogen van de meeste mensen), maar voor hem is 10000 euro waarschijnlijk een bedrag dat hij maandelijks op zijn bankrekening bijgeschreven ziet. De mensen met een modale job bieden tussen de 2000 en de 3500 euro, dat is normaal. Nul euro bieden doen alleen de idealisten, zoals Gilles, maar die ligt er als eerste uit (niet dat het een de oorzaak is van het andere). Dus blijft eigenlijk de vraag over: waarom bood Christian ook nul euro? Is hij ook zo'n idealist als Gilles? Nul euro bieden als kandidaat is eigenlijk even vreemd als het hoogste bedrag bieden als mol. Als kandidaat weet je dat je met zo'n bod zeker niet degene bent die de vrijstelling zal halen en als Mol weet je dat je daarmee vanaf dag 1 de aandacht op jezelf trekt. De anderen gaan dan ook "wederdiensten" van je eisen en dat verplicht je halvelings om je best te doen om proeven te laten lukken en de schade die de pot heeft opgelopen goed te maken (waardoor je eigenlijk als Mol je eigen eerste actie, namelijk voor dat grote min-bedrag zorgen, ongedaan moet gaan maken).

Ik vraag me wel af: wat hadden de makers gedaan als er onder de kandidaten een zot(tin) zat die daar maar eventjes 30000 euro of meer zou geboden hebben? Want die geldklok kon volgens mij gewoon blijven doorlopen, wie weet zelfs tot 99.900 euro. Dat zou natuurlijk absoluut te gortig zijn, maar die mogelijkheid was wel aanwezig. 10200 euro bieden getuigt echt wel van weinig scrupules, maar zo zijn zakenadvocaten waarschijnlijk, in hun job wordt dat beschouwd als een plus. 😉
Gebruikersavatar

JBB09 mar 2020, 11:52

 439  Uma
Tja Klaartje, de makers kunnen daarna ook gewoon beslissen dat ze de te winnen bedragen voor de opdrachten een beetje verhogen, toch?
De groepspot zal op het einde echt niet 10000 euro lager liggen dan tijdens de vorige jaren...
Gebruikersavatar

jef.vanderavoirt09 mar 2020, 12:29

 2
BeaVer schreef:Maar de persoon die los zat, is de persoon die 0 euro heeft geboden. En er hadden twee mensen 0 geboden, Gilles en Christian, maar Gilles was sneller, waardoor hij het voordeel heeft gekregen.
Stel dat Christian de mol is en hij wou perse die positie waar hij niet vast ging, zouden de makers dan de "regels" zomaar overboord kieperen om hem het voordeel te geven ipv Gilles?
Als Christian de mol was en echt de positie van de losse persoon wou, dan had hij wel "sneller" 0 geboden. Dat is iets wat de productie zo had kunnen oplossen, denk dat de mol mocht dit nu Christian zijn of niet, deze positie niet wou
Gebruikersavatar

Cedric09 mar 2020, 12:55

 2834  Uma
BeaVer schreef:Maar de persoon die los zat, is de persoon die 0 euro heeft geboden. En er hadden twee mensen 0 geboden, Gilles en Christian, maar Gilles was sneller, waardoor hij het voordeel heeft gekregen.
Stel dat Christian de mol is en hij wou perse die positie waar hij niet vast ging, zouden de makers dan de "regels" zomaar overboord kieperen om hem het voordeel te geven ipv Gilles?
Ik vraag me hierover al de ganse tijd af hoe lang dat scherm eerst op 0€ stond om een tijdverschil mogelijk te maken tussen Gilles en Christian.
Het leek me dat de bedragen vrij snel omhoog gingen, maar bij de start moet de 0€ dan toch langer op het scherm hebben gestaan?
Alleen.. Hoe langer het er staat, hoe meer kans dat iemand nog bij 0€ stop roept. Maar anderzijds, als niemand weet hoe lang het er staat, dan roept die toch zo snel mogelijk 'stop' als hij per se op 0€ wil blijven?
Enfin, ik blijf het gewoon raar vinden dat Christian meer tijd had..
Gebruikersavatar

Klaartje09 mar 2020, 13:07

 2245  Uma
De makers kunnen inderdaad beslissen om de bedragen per proef wat te verhogen, dat is een mogelijkheid, maar het is niet zeker dat ze dat gaan doen, dat is speculatief. Dat is zo'n beetje hopen dat je aandelen, die nu plots fel gezakt zijn in waarde, in de toekomst wel terug zullen stijgen.

Bovendien zal de Mol procentueel wel even goed mollen als andere jaren, dus dik 70 procent van het totaal theoretisch te winnen bedrag "wegspelen".

Het enige wat we zeker weten is: de pot is gestart op min 10200 en niet op nul, zoals voorheen. Die moeten ze nog altijd goed maken en dat is best veel om "weg te poetsen". Ze hebben al hun best gedaan, want de eerste twee opdrachten zijn eigenlijk perfect gelukt en leverden 9000 euro op. En toch staan ze nu nog in het rood.

Stel dat het hoogste bod 2500 euro was geweest, dan hadden ze nu al een heel mooie som in de pot na aflevering 1: 6500 euro.

Stel dat jij straks de winnaar van het spel zou zijn en Bart is niet de mol gebleken: zou jij die vent dan geen klap voor zijn kop geven (allez, figuurlijk gesproken he, laten we geen geweld gaan goedkeuren), want hij heeft door zijn bod op die vrijstelling wel gewoon 10200 euro van jouw centen door het wc gespoeld? 🙂
Gebruikersavatar

christophe.bauwens09 mar 2020, 13:11

 2
Hoe was de volgorde van de kandidaten trouwens?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 29