Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

schotte.jelle24 apr 2020, 15:35

 143
voor mij is dit een blik van wat ongeloof, zo van: "is dit het nu?....of komt er nog iets...?"
Gebruikersavatar

Klaartje24 apr 2020, 15:37

 2245  Uma
BeaVer schreef:Op een bepaald moment moet het spel ook wel vooruit he, want ook geen mooie tv als de opdracht zou falen door een simpel klokkenspel 😉
Juist daarom ook had ik zo'n twijfel: ze vinden het raadsel bijna op hetzelfde moment als de groep met Bruno, Laure en Salim zich kan bevrijden van de kettingen. Ook weer zo toevallig.

Later, bij het diner met de Mol (afl. 6), doet die "slimme" Jolien dan plots van die onbegrijpelijk "stomme" dingen. Daarom dat ik Jolien zo verdacht vond.

Ga jij me terug richting Jolien sturen, Beaver? 🙂
Gebruikersavatar

Cedric24 apr 2020, 15:44

 2834  Uma
Ik geloof nooit dat men de Mol zou opdragen om die allereerste opdracht te doen mislukken.
Het is de allereerste groepsfoto.. Dan kan je het toch niet maken dat voor één kandidaat het zo zou zijn dat die niet op de foto zou staan?
Gebruikersavatar

Frolva24 apr 2020, 15:54

 2204
Klaartje schreef:En Jolien met dat klokkenraadsel: ze komt daar zo maar eventjes na 1 minuut in stilte nadenken aanzetten met de juiste oplossing. Dat vind ik nog altijd het meest onbegrijpelijke van heel de zaak. Als je de clue met die grootste klok niet kent, kom je nooit van zijn leven zo maar even aanzetten met de juiste oplossing, als je tevoren al een half uur of zo hebt zitten sukkelen.
Hier volg ik je volledig.

Omdat Alina de mol is moet hier een verklaring voor zijn. :mrgreen:
Is het allemaal wel wat het lijkt?

Feit 1: Jolien stelt voor om even twee minuten na te denken.
Feit 2: Jolien zegt "Ik heb het"
Feit 3: ze lossen de puzzel op

Maar, is er wel een oorzakelijk verband tussen feit 2 en feit 3? Dat weten we natuurlijk niet (of heeft Alina of Dorien nadien bevestigd dat Jolien de juiste oplossing vond?).

Oef, niets verdachts aan! :albino:
Gebruikersavatar

elkemol24 apr 2020, 16:01

 654
Dat klokkenspel (torens van Hanoi) is een spel dat ik vroeger, 30 geleden, al op een DOS computer had.
Dat is een spel dat meerdere mensen wel kennen. Misschien niet meer direct, maar als je even nadenkt en dat ooit al gespeeld hebt, komt dat snel terug.
Dat sluit niet uit dat Jolien de mol wel of niet is. Ze kan de oplossing gekregen hebben van de makers, ze kan het ooit zelf al eens gespeeld hebben en het zich weer herinneren, of ze kan het ter plekke hebben uitgevonden. (dom is ze niet he)
Nu heb ik daar zelf ook wel een tijdje over moeten nadenken, vroeger...maar eens de je clue kent, en weet dat er een clue is...vindt je dat wel snel terug.

Dus de redenering dat ze de mol is, omdat ze dat raadsel 'plots' kon oplossen vind ik niet echt sterk.
Gebruikersavatar

Mer2824 apr 2020, 16:20

 302
elkemol schreef:Dat klokkenspel (torens van Hanoi) is een spel dat ik vroeger, 30 geleden, al op een DOS computer had.
Dat is een spel dat meerdere mensen wel kennen. Misschien niet meer direct, maar als je even nadenkt en dat ooit al gespeeld hebt, komt dat snel terug.
Dat sluit niet uit dat Jolien de mol wel of niet is. Ze kan de oplossing gekregen hebben van de makers, ze kan het ooit zelf al eens gespeeld hebben en het zich weer herinneren, of ze kan het ter plekke hebben uitgevonden. (dom is ze niet he)
Nu heb ik daar zelf ook wel een tijdje over moeten nadenken, vroeger...maar eens de je clue kent, en weet dat er een clue is...vindt je dat wel snel terug.

Dus de redenering dat ze de mol is, omdat ze dat raadsel 'plots' kon oplossen vind ik niet echt sterk.
Ik kende de puzzel ook, al was het voor mij niet 'het klokkenspel' maar wel 'de pannenkoekenpuzzel' van Professor Layton en de Doos van Pandora. Het klopt inderdaad dat als je de clue weet je ze makkelijk terugvindt. Wie weet had ze inderdaad ooit al eens zo'n puzzel opgelost en moest het gewoon opgerakeld worden. Of wie weet viel de oplossing haar echt gewoon te binnen, wat volgens mij wel kan.
Gebruikersavatar

Klaartje24 apr 2020, 16:25

 2245  Uma
Maar waarom dan eerst een half uur zitten sukkelen met die klokken, indien ze de clue zou kennen, omdat ze dat spel van vroeger kent? Valt die clue dan haar plots terug in? Zou ze dan, als kandidaat zijnde en niet de mol, niet hebben gezegd: "Ik ken dat soort spelletje van vroeger, je moet iets speciaals doen met die grootste klok (of ring of wat het ook was in dat spelletje 'toren van Hanoi')"?

Vergelijk het met het oplossen van een 'Rubik's cube': ik kon dat vroeger ook, mits een paar "truukjes" toe te passen, die ik had geleerd. Maar geef me nu zo'n kubus in handen en ik krijg 'm van zijn leven niet meer opgelost, omdat ik die truukjes niet meer ken. Zomaar wat at random zitten draaien heeft ook geen zin, net zoals de drie dames deden met het at random verplaatsen van hun klokken.

En mijn redenering is ook niet: "Jolien is de mol omdat ze dat raadsel plots oplost." Ik vind het enkel een punt om in overweging te nemen, dat samen met andere argumenten in die richting zou kunnen wijzen.

elkemol schreef:Dat klokkenspel (torens van Hanoi) is een spel dat ik vroeger, 30 geleden, al op een DOS computer had.
Dat is een spel dat meerdere mensen wel kennen. Misschien niet meer direct, maar als je even nadenkt en dat ooit al gespeeld hebt, komt dat snel terug.
Dat sluit niet uit dat Jolien de mol wel of niet is. Ze kan de oplossing gekregen hebben van de makers, ze kan het ooit zelf al eens gespeeld hebben en het zich weer herinneren, of ze kan het ter plekke hebben uitgevonden. (dom is ze niet he)
Nu heb ik daar zelf ook wel een tijdje over moeten nadenken, vroeger...maar eens de je clue kent, en weet dat er een clue is...vindt je dat wel snel terug.

Dus de redenering dat ze de mol is, omdat ze dat raadsel 'plots' kon oplossen vind ik niet echt sterk.
Gebruikersavatar

elkemol24 apr 2020, 16:49

 654
Klaartje schreef:Maar waarom dan eerst een half uur zitten sukkelen met die klokken, indien ze de clue zou kennen, omdat ze dat spel van vroeger kent? Valt die clue dan haar plots terug in? Zou ze dan, als kandidaat zijnde en niet de mol, niet hebben gezegd: "Ik ken dat soort spelletje van vroeger, je moet iets speciaals doen met die grootste klok (of ring of wat het ook was in dat spelletje 'toren van Hanoi')"?
dat had ze idd kunnen zeggen, als ze dat vroeger al had gespeeld. maar mss zouden de anderen dan verwachten dat ze het ook kan oplossen, en als dat dan toch niet lukt, is het haar fout. Mss eerst wachten tot ze het zeker weet voor ze het zegt?
ze kan het ook gewoon op dat moment opgelost hebben. Of de oplossing gekregen van GDC

Ik wilde enkel maar meerdere mogelijkheden tonen.
Gebruikersavatar

BeaVer24 apr 2020, 17:24

 1293  Uma
Ik ben de opdracht nog eens aan het herbekijken omdat ik wou zien wie er begon met de klokken verkeerd te gaan verzetten.
Het blijft me ook verbazen hoe spontaan Alina meedoet met de opdrachten:
- Ze begint als eerste naar de verste groep te roepen ivm dat paardrijden
- Wanneer er wordt gevraagd naar gitaar spelen en Els zegt 'een beetje', reageert ze zo leuk: "een beetje is genoeg!" En niet op een manier om het te doen mislukken, maar als in: niemand anders speelt gitaar dus zij zal het wel zijn.
- Wanneer de vlag van Kazachstan ter sprake komt, springt ze meteen recht en roept ze "Kazachstan!!!"

Als Alina dus de mol is, dan is haar hier wel gezegd dat ze niet moet mollen en er volluit voor mocht gaan om de opdracht te doen lukken, want anders zou ik zo'n spontaniteit niet kunnen verklaren.
Gebruikersavatar

SiMol24 apr 2020, 17:33

 264
@Beaver

De vlag van Kazachstan lijkt me evident dat ze daar zo op reageert, zowel als Mol of kandidaat.
De vlag was met voorsprong de duidelijkste link naar één kandidaat.
Stel dat ze Mol is en daar niet op reageert of pas laattijdig, maakt dit haar direct heel verdacht.
Na de proef komt haar verhaal omtrent Kazachstan toch ter sprake en weet iedereen dat ze van Kazachstan is.

Dit deel van de proef, met de symbolen leek me heel moeilijk te saboteren.
Gilles kan daar informatie overbrengen van andere groepen, ze kunnen roepen naar elkaar, ...
Dus als Mol ga je daar zeker niet saboteren, eerder mee werken om je net niet verdacht te maken.
Dit deel zou volgens mij toch sowieso het snelste opgelost zijn.
Gebruikersavatar

BeaVer24 apr 2020, 17:39

 1293  Uma
Het gaat mij vooral over de manier waarop ze reageert. Als een spontane spring-in-het-veld. En dat deed ze niet enkel in deze opdracht, maar ook in veel andere opdrachten.

Om maar een voorbeeld te geven van een andere kandidaat, mijn mol, Jolien.
Wanneer het over die mellowcakes gaat (dus de 2de keer, wanneer ze het snoep bij naam noemen), reageert ze niet meteen. Alsof ze het even negeert om dan enkele seconden later plots te roepen dat die bij haar hoort.

Dus de heel vlotte, enthousiaste reacties van Alina komen zo natuurlijk over, terwijl de manier waarop Jolien reageert eerder geforceerd ingehouden is. En Alina haar enthousiasme lijkt mij zo onmols, tenzij haar dus gevraagd is van niet te mollen.
Gebruikersavatar

SiMol24 apr 2020, 17:45

 264
Ik zie het eerder omgekeerd, als je op voorhand weet dat dit niet het cruciale onderdeel zal zijn in de proef, kan je net focussen op snel en spontaan te reageren op wat geroepen wordt (dit kan je op voorhand al wat oefenen zelf).

Terwijl als kandidaat in de allereerste proef, word je er echt ingesmeten.
Dan ben je volgens mij nog veel meer op je eigen onderdeel gefocust en wat meer afzijdig voor de andere groepjes.
Dus verdacht vind ik het zeker niet zo reageren.

Maar er kan voor beide redeneringen wat gezegd worden.

Bij het opsporen van de Mol heb ik ook altijd extra aandacht naar proeven, delen die bijna niet te mislukken zijn.
Daar zal de Mol zich volgens mij vaak profileren als een kandidaat die met de oplossing komt.

Voor de duidelijkheid, mijn verdenkingen voor de Mol zijn:
- Alina (50% kans)
- Jolien (40% kans)
- Bart (10% kans)

Dus ik probeer nog steeds te vermijden om in een tunnel te belanden.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9