Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

chicawah.janssen09 mar 2020, 11:31

 8153
BeaVer schreef:Maar de persoon die los zat, is de persoon die 0 euro heeft geboden. En er hadden twee mensen 0 geboden, Gilles en Christian, maar Gilles was sneller, waardoor hij het voordeel heeft gekregen.
Stel dat Christian de mol is en hij wou perse die positie waar hij niet vast ging, zouden de makers dan de "regels" zomaar overboord kieperen om hem het voordeel te geven ipv Gilles?
Je mag ervan uitgaan dat de mol als laatste bood en wist wat de anderen geboden hadden. Als Christian de mol is, wist hij dat Gilles €0 geboden had en hoeveel tijd hij daarvoor genomen had, dus moest hij gewoon heel snel 0 zeggen ipv er eerst over na te denken.

BeaVer schreef:Kan er iemand eens posten wie in welke opdracht zat?
Ik ben zelf heel slecht in namen en kan het zo top of mind niet correct oplijsten 😛
Groep van de klokken: Gilles, Dorien, Jolien, Alina.
Groep van de wegwijzers: Bart, Christian, Els
En de rest in de laatste groep.
Gebruikersavatar

#DIV/0!09 mar 2020, 13:35

 10  Uma
chicawah.janssen schreef: Toen Bruno hoorde dat Bart het hoogst geboden had voor de vrijstelling, maakte hij daar het meeste misbaar over en verweet hij Bart dat hij heel veel geboden had. Zijn eigen bod was nochtans ook hoog, hij kwam op de 2de plaats.
Ik denk dat hij gewoon aan het 'balen' was dat niet hij, maar Bart de vrijstelling kreeg. Dat misbaar maken leek mij daarom meer een uiting van frustratie door het missen van een vrijstelling, dan dat het over het verloren geld ging.
Gebruikersavatar

Polle de Molle09 mar 2020, 13:36

 135  Bert
Als Mol zijnde zou ik bij deze opdracht in een vast geketende positie willen zitten.

We weten van Gilles als eerste afvaller, dat hij als loper de Mol niet was. Maar als Mol zijnde zou je in deze positie jezelf in het blok zetten. Wanneer andere deelnemers beseffen dat jij de schakel bent tussen de verschillende groepen dan hang je daar vast als je rol als loper, daarom verdenk ik Christian niet direct als Mol met dat hij ook in deze rol zat als hij vlugger gereageerd had op het bod in Vilvoorde. De mol kon hier gewoon zwijgen dat hij dit als rol had.

Ik heb deze opdracht niet herbekeken omwille dat het al laat was, zal dit vanavond nog eens vlug hernemen. Maar wie was de eerste persoon die zei dat Gilles kon gaan rondlopen?

Alsook, Jolien haar reactie dat ze de oplossing wist op het spel met de klokken vond ik gemeend. Je gaat als Mol, terwijl de andere 2 deelnemers zitten na te denken niet afkomen met een oprechte oplossing.

Hierbij waren de stille "zwijgers" een beetje verdacht. Bruno die zijn link met de kaarten niet direct doorgaf was het meest verdachte, maar zoals ik al zei, ik moet deze scene eens opnieuw bekijken. Als ze gewoon "kaarten" geroepen hadden ipv "magie trucjes" kan ik verstaan waarom hij als gewone deelnemer niet direct zijn juiste link doorgaf.

Bart zijn zin met "maar ze kunnen ons toch niet helpen als de andere teams aan kwamen gelopen" vond ik ook wat verdacht.
Gebruikersavatar

bentxi09 mar 2020, 13:42

 43  Emanuelle
BeaVer schreef:Kan er iemand eens posten wie in welke opdracht zat?
Ik ben zelf heel slecht in namen en kan het zo top of mind niet correct oplijsten 😛
Gilles was bij Dorien, Jolien en Alina die de klokkenproef hadden.
Bruno, Laure en Salim hadden de opdracht met de foto's.
Els, Bart en Christian hadden de wegwijzers en de postcodes.

In ieder geval wil je als mol in de eerste opdracht redelijk snel van je blinddoek afraken om het spel in de gaten te houden en te kunnen beïnvloeden, dus dan laat je je plaatsen bij Gilles die zich makkelijk kan losmaken...

Ik zit na één aflevering al serieus in mijn tunnelvisie en ik zie veel dingen die mij in een bepaalde richting duwen. Nu ja, over twee weken ligt mijn mol er misschien uit en sta ik daar met al mijn hallucinaties 😉

#DIV/0! schreef:Ik denk dat hij gewoon aan het 'balen' was dat niet hij, maar Bart de vrijstelling kreeg. Dat misbaar maken leek mij daarom meer een uiting van frustratie door het missen van een vrijstelling, dan dat het over het verloren geld ging.
Als GDC zegt dat de pot nu op -5.200€ staat is de eerste reflex van Dorien om haar hoofd richting Bart te draaien met een grote glimlach op haar gezicht. Niet echt de verraste of wrange reactie van de andere kandidaten. In de discussie die er op volgt doet ze er hier en daar ook nog een schepje bovenop... 'dat geld is wel weg, hé!'!
Gebruikersavatar

chicawah.janssen09 mar 2020, 14:17

 8153
#DIV/0! schreef:Ik denk dat hij gewoon aan het 'balen' was dat niet hij, maar Bart de vrijstelling kreeg. Dat misbaar maken leek mij daarom meer een uiting van frustratie door het missen van een vrijstelling, dan dat het over het verloren geld ging.
Ook best mogelijk.
Gebruikersavatar

Klaartje09 mar 2020, 16:28

 2245  Uma
Ik vond Laure in de hele eerste aflevering eigenlijk heel 'low profile', zeer stilletjes, heel op de achtergrond, drong zich op geen enkel moment op, deed niet zo heel veel, stond dikwijls heel vriendelijk te lachen en in mijn ogen heel mysterieus te wezen.

En toch, wat de makers ons tonen van Laure, in deze eerste echte opdracht op Griekse bodem is wel opvallend. Laure doet tot drie keer toe iets dat de opdracht vooruit helpt:
1. bij het bord waar ze de 10 kandidaten moesten koppelen aan een eigenschap/activiteit/iets anders, wijst ze Bruno op het feit dat de afbeelding met de kaarten ook kan wijzen op een goocheltruc met kaarten. En dus duidelijk de juiste link is met Bruno.
2. bij het zoeken naar de plaatsen/postnummers zegt ze op een gegeven moment: "Even olie op het vuur gooien, maar nummer 2 kan ook Mechelen zijn." Ze dachten aanvankelijk Antwerpen te nemen, maar Mechelen bleek het juiste antwoord.
3. ook bij het zoeken naar de plaats aan de kust, komt zij met het voorstel "dat het ook Knokke kan zijn", opnieuw het juiste antwoord.

3 acties die het spel vooruit helpen en de slaagkansen van de opdracht vergroten. En die haar bovendien heel onverdacht maken, zowel bij ons, kijkers, als bij de kandidaten.

Is dat gewoon goed kandidatengedrag en een bewijs dat Laure gewoonweg een heel pientere dame is en goed is in aardrijkskunde? Of is er meer aan de hand en wil ze de opdracht een zetje geven, omdat ze ziet dat ze anders nooit op tijd los gaan geraken en het vervolg van de opdracht sowieso in het water gaat vallen, want als niet iedereen los geraakt van zijn ketting, dan kan er niks verdiend worden, want iedereen moest op de foto staan om de opdracht te doen slagen. Had de Mol (Laure) hier van de makers de opdracht gekregen om wat te helpen, zodat die eerste opdracht niet op een sisser zou aflopen en dat tenminste alle kandidaten aan dat abseilen konden meedoen? Moest ze zo de anderen tenminste nog een kans geven om in de opdracht te slagen zodat ook meteen van die openingsopdracht in Griekenland televisioneel een succes was te maken (altijd spannend, gaat het lukken of net niet?)

Laure toch! Ik heb je in de gaten!
Gebruikersavatar

elkemol09 mar 2020, 17:57

 654
ja idd...het is niet makkelijk om uit mijn tunnel te komen, maar ik ben blij dat anderen wel een bredere kijk houden zodat ik toch ook nog dit soort info binnenkrijg 🙂
Gebruikersavatar

Torremolinos09 mar 2020, 18:01

 264
@Klaartje Had ik ook opgemerkt van Laure. Dat eerste met Bruno was niet zo opvallend, maar 2 keer met de juiste gemeente komen was van een ander kaliber. En inderdaad, de opdracht wordt net op tijd afgeklokt, wat natuurlijk superleuk is voor de kijker (of net te laat is ook leuk).
Van Christian had ik even dezelfde bedenking, hij begint geblinddoekt te roepen naar andere groepen waardoor Gilles in actie komt. Ook zo’n kantelmoment dat misschien nodig is om de proef interessant te houden.
Gebruikersavatar

chiel.tondeleir09 mar 2020, 18:54

 23
chiel.tondeleir schreef:Ik denk dat voor de mol de eerste groep de meest ideale is om in te zitten:

1. 1 persoon minder die Gilles er op kan wijzen dat die de anderen moet gaan verlossen.
2. Indien groep 1 de traagste zou zijn geweest, dan zou de rest teruggekeerd moeten zijn om hen te helpen, wat veel tijdverlies had betekent.

En als ge daar impulsief (wat ze ook deden!) 1 verkeerde zet doet, dan kan niemand de logica nog vinden omdat je reeds fout bent begonnen.
1 iemand heeft daar terug van bij het begin gedacht, en daardoor werd het gevonden, ik weet niet meer wie, maar de personen die al snel beslissingen maakten in het begin zijn verdacht voor mij. Ik ga de aflevering nog eens herbekijken om te zien wie dat was / waren.

Boem...
Ik ben even de aflevering opnieuw aan het bekijken, en plots valt er mij iets op... Altijd leuk als ze je willen misleiden met knip en plakwerk in de montage.

Zoals ik aangaf, de mol kan zich het beste plaatsen in groep 1, zodat de 2 andere groepen terug moeten lopen, en zo tijd verloren wordt.

Montage toont eerst de groep met de klokken, dan de groep met de postcodes en als derde groep de groep die personen aan voorwerpen moet linken. Daardoor denk je onbewust ook dat dat de volgorde is.

Maar als je dan kijkt op deze foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Dan zie je dus dat groep 1 (verst van de foto) de groep is van de links, die dus als laatste in montage kwam
Groep 2 is de groep met de klokken, die zaten in het midden.
Groep 3, dichtst bij de foto, was de groep met postcodes.

Zoals ik aangaf, kan de mol best in de groep zitten het verste van de camera, daar tijd verspillen, om zo de rest te laten teruglopen.
Wie verspilt daar vooral tijd? Bruno die zelf niet eens zijn goocheltruks aan zichzelf linkt...
Ik heb ook nog eens gekeken ivm het selim/salim gedeelte: Bruno zei dit wel degelijk meteen na het los raken, was nog niet bij de foto's met namen geweest. Daarbovenop had hij zijn bril nog niet eens op op dat moment, dus lijkt mij niet dat hij al iets zou kunnen lezen...

Zo zagen de groepen er uit, in volgorde van begin parcour naar einde parcour

1. Linken kandidaten aan voorwerp
Bruno
Salim
Laure

2. Klokken
Gilles
Alina
Dorien
Jolien

3. Locaties postcode
Els
Christian
Bart



En de tunnelvisie begint :p allez, nog niet geheel, ik hou mijn ogen open naar anderen, maar Bruno is nu toch wel verdacht...
Gebruikersavatar

Vermoljoen09 mar 2020, 23:40

 2354  Uma
Hier een overzicht! Ik was van plan er zelf ook één te maken, maar ik vond deze op wieisdemol.com.
Alle Credits gaan naar hulpmol van het wieisdemol.com forum!!

Opdracht 1: Logisch Denken
Afbeelding

Oplossing
De oplossingsmethode wordt uitgelegd in de aflevering, maar kan je ook nalezen op wikipedia. De puzzel is een variatie op de torens van Hanoi (leuke verwijzing naar Vietnam). Men had deze puzzel in minimaal 31 stappen kunnen voltooien aangezien er 3 plateaus en 5 klokken zijn.

De code
Het totale gewicht was 99kg en de code was dus 990.
Afbeelding

Opdracht 2: Oriëntatie
Afbeelding

Hier krijgen we de volgende 4 wegwijzerpalen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oplossing
Respectievelijk: Lokeren (9160), Knokke-Heist (8300), Vosselaar (2350), Mechelen (2800)

Code
Opgeteld geeft dit 22610

Opdracht 3: Mensenkennis
Afbeelding

De volgende 10 afbeeldingen zijn gegeven:
Afbeelding

Deze moeten onder de kandidaten geplaatst worden die in alfabetische volgorde gerangschikt staan.

Oplossing
Alina - 1 - Vlag van Kazachstan
Bart - 0 - Paardrijden
Bruno - 3 - Kaarttruc
Christian - 9 - Pro-senior lint van een studentenclub
Dorien - 2 - Sven Nys
Els - 6 - Ukelele
Gilles - 5 - Bakfiets
Jolien - 4 - Melo-cakes
Laure - 7 - Blindengeleidehond
Salim - 8 - Popcorn

Code
Vanzelfsprekend 1039265478.
Gebruikersavatar

sillosio10 mar 2020, 17:00

 9
Wat mij opviel bij het herbekijken van de aflevering is dat Salim, bij het praatje van Gilles op het einde van de opdracht, constant naar de camera(-ploeg) kijkt ipv naar Gilles. Waarom? Hij doet dit constant?! Wellicht door zenuwen doordat de mol hier voor het eerst genoemd wordt?

Afbeelding
Gebruikersavatar

Frolva10 mar 2020, 17:08

 2204
sillosio schreef:Wat mij opviel bij het herbekijken van de aflevering is dat Salim, bij het praatje van Gilles op het einde van de opdracht, constant naar de camera(-ploeg) kijkt ipv naar Gilles. Waarom? Hij doet dit constant?! Wellicht door zenuwen doordat de mol hier voor het eerst genoemd wordt?

Afbeelding
Bruno deed dat vorig jaar ook. 😉
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9