Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Jansen03 apr 2020, 19:03

 3423  Yens
Ik vind persoonlijk dat redelijk wat van die voorwerpen twijfel oproepen. Neem nu maar die vibrator, we kunnen niet uitmaken of het een gewone vibrator is of een elektrische. En wat bedoelen ze dan? Uit welk tijdvakken moet je dan kiezen? De croc's, gaat het dan letterlijk over de croc's of over schoenen in het algemeen, of sandalen, of...

Ik wil maar zeggen dat deze opdracht volgens mij zo in mekaar gestoken is, dat zij bijna moest mislukken, ook al omdat alle voorwerpen die ze gebruikten in het correcte tijdvak moesten geplaatst worden.
Gebruikersavatar

Jay-Lo03 apr 2020, 19:10

 1690  Sven
Ik vind vooral weinig voorwerpen die zouden kunnen gelinkt worden aan OT. En dan een hele boel twijfelgevallen. Echt gokken dit.
Elk jaar zitten er wel zo'n opdrachten tussen die bijna niet kunnen lukken. Dit was een heel moeilijke om te doen.
Gebruikersavatar

Vermoljoen03 apr 2020, 19:15

 2354  Uma
Jansen schreef:Ik vind persoonlijk dat redelijk wat van die voorwerpen twijfel oproepen. Neem nu maar die vibrator, we kunnen niet uitmaken of het een gewone vibrator is of een elektrische. En wat bedoelen ze dan? Uit welk tijdvakken moet je dan kiezen? De croc's, gaat het dan letterlijk over de croc's of over schoenen in het algemeen, of sandalen, of...

Ik wil maar zeggen dat deze opdracht volgens mij zo in mekaar gestoken is, dat zij bijna moest mislukken, ook al omdat alle voorwerpen die ze gebruikten in het correcte tijdvak moesten geplaatst worden.
En misschien zit net daarom de Mol bij de feta beeldhouwers?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen03 apr 2020, 19:17

 8153
Salim die een oog verloor? 😛
Gebruikersavatar

Paraceta03 apr 2020, 19:19

 717  Sven
Jay-Lo schreef:Ik vind vooral weinig voorwerpen die zouden kunnen gelinkt worden aan OT. En dan een hele boel twijfelgevallen. Echt gokken dit.
Elk jaar zitten er wel zo'n opdrachten tussen die bijna niet kunnen lukken. Dit was een heel moeilijke om te doen.
Uiteindelijk hadden ze eerst zo'n voorwerp wel gevonden, tot Laure het nodig vond haar eigen redenering onderuit te halen en er de zandloper te zetten.
Maar uiteindelijk was het inderdaad wel de eis om 5 op 5 te halen die de opdracht praktisch onmogelijk maakte.
Gebruikersavatar

Jimmy03 apr 2020, 19:31

 197  Anke
köfte schreef:De uitvinding van de (electrische) vibrator dateert rond 1878, en zou dus in NNT moeten geplaatst worden. Niet voor iedereen de vanzelfsprekende keuze, denk ik.
EDIT: (electrisch) toegevoegd, de vibrator gaat inderdaad al een tijd langer mee.
Cedric schreef:Vibrators zijn een pak ouder dan videorecorders hoor 😉 Er zijn sterke geruchten dat Cleopatra er al gebruikte, bijvoorbeeld. Ook in graftombes van oude Chinese dynastieën werden die al teruggevonden, net als bij de oude Grieken.
(Uiteraard niet met batterijen, maar het principe bestond al.)
Kan er mij iemand uitleggen hoe een prehistorische vibrator zonder batterijen kan vibreren? Want anders is het een dildo...

Moest je dat dan opwinden ofzo, of werkte dat dan op stoom 😃 😃 😃
Gebruikersavatar

Paraceta03 apr 2020, 19:34

 717  Sven
Was ik dus ook al heel de tijd aan het denken, ik zie ons Cleopatra nog niet met batterijen sukkelen 😃
Gebruikersavatar

Cedric03 apr 2020, 19:41

 2834  Uma
Zoals ik denk dat het correcte was geweest..

OUDHEID: Katapult, schaar, vibrator, jojo

MIDDELEEUWEN: Spinnewiel, bril, zandloper

NIEUWE TIJD: Champagne, jeans, zakhorloge, sterrenkijker, thermometer

NIEUWSTE TIJD: Gloeilamp, ringmap, metaaldetector

EIGEN TIJD: Videorecorder, Croc's, supermanbeeldje

(In groen wat zeker is uit de aflevering, dus door GDC gezegd.)

GDC doet het wel lijken alsof de katapult en de schaar de enige voorwerpen zijn uit de oudheid, maar dat is dus voor discussie vatbaar.. Zoals de vibrator dus. Als het gaat om "op batterijen", dan niet natuurlijk, maar het concept/speeltje bestond wel 100% zeker al in de Oudheid.

Wat mij betreft is het handboek dus ook iets van de Oudheid, want we kennen allemaal de bibliotheek van Alexandrië, dus geschriften waren er al, ook in boekvorm (al zijn er geen bewaard gebleven). De oudste nog bewaarde geschriften in boekvorm dateren uit de Middeleeuwen.. Al waren dat toen ook meer verhalen, bijbels en andere vertelsels en minder handboeken. Het kan dus een beetje overal, maar aangezien de ringmap dan weer uit de nieuwste tijd dateert, zet ik het maar daarbij.

Het supermanbeeldje is ook weer ambetant... Superman zelf werd gecreëerd en voor het eerst gepubliceerd in 1938 (nieuwste tijd), maar zo'n beeldjes zijn recenter en dus eigen tijd... Ik zet het dus maar bij eigen tijd.

De spade is dan weer het moeilijkste te dateren, want dit is een voorwerp dat nooit echt is uitgevonden. Het is geëvolueerd van het gebruik van schouderbladen om te graven tot de spade zoals we die nu kennen. Eigenlijk oudheid dus, al is het pas met de Industriële Revolutie en de opkomst van treinen (dus nieuwste tijd) dat de spade zoals we ze nu kennen overal werkt gebruikt, bij de aanleg van treinsporen en dergelijke.
Gebruikersavatar

Paraceta03 apr 2020, 19:44

 717  Sven
Maar als een vibrator niet vibreert, dan lijkt het me inderdaad gewoon een dildo te zijn, zoals Jimmy zegt. Dus die zou ik eerder bij nieuwste tijd zetten.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen03 apr 2020, 19:46

 8153
Of net niet hé. Jammer dat we niet meer aan Cleopatra kunnen vragen of we de hare eens mogen bestuderen.
Gebruikersavatar

Cedric03 apr 2020, 19:51

 2834  Uma
jimmy.dedauw schreef:Kan er mij iemand uitleggen hoe een prehistorische vibrator zonder batterijen kan vibreren? Want anders is het een dildo...

Moest je dat dan opwinden ofzo, of werkte dat dan op stoom 😃 😃 😃
Paraceta schreef:Was ik dus ook al heel de tijd aan het denken, ik zie ons Cleopatra nog niet met batterijen sukkelen 😃
Dat is allemaal slechts een gerucht dat werd gelanceerd in de jaren '90 (en 99% zeker bullshit is). Een Engelse schrijfster claimt dat Cleopatra de vibrator zou hebben uitgevonden door in een soort van afgesloten tube bijen te steken. Doordat die in die tube rondvlogen, zou de tube trillen..
Velen hebben dat dan in studies naar de geschiedenis van het speeltje overgenomen, terwijl er geen enkel fundament is waarop die claim gebaseerd werd. Meer dan waarschijnlijk niets van aan dus.
Eind 19e eeuw, en dus de Nieuwste tijd, is meer aannemelijk als periode waarin vibrerende speeltjes werden uitgevonden.
Dit alles gebaseerd op dit artikel: https://helloclue.com/articles/culture/ ... e-vibrator . (En op vage herinneringen uit archeologielessen aan de UGent..)

Het gaat er dus om of het effectief een vibrator was (die dus trilde, op batterijen) dan wel om een dildo, de variant die niet kan trillen. Want die bestond weldegelijk al in de Oudheid.
Het oudste teruggevonden sexspeeltje (een steen in de vorm van een mannelijk geslachtsdeel, obviously) is zo'n 30.000 jaar oud.. http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4713323.stm . Nu goed, archeologen hebben makkelijk zeggen natuurlijk. Niemand kan echt met 100% zekerheid zeggen dat het is wat het is en gebruikt werd waarvoor men denkt dat het werd gebruikt...

De vibrator zou dus nieuwste tijd zijn, tenzij het Cleopatraverhaal zou kloppen.
Van de dildo is dan weer zeker dat die al in de oudheid bestond.
Laatst gewijzigd door Cedric op 03 apr 2020, 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9