Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Jansen04 apr 2020, 23:16

 3423  Yens
Cedric schreef:"Research on the trade of jean fabric shows that it emerged in the cities of Genoa, Italy, and Nîmes, France. Gênes, the French word for Genoa, may be the origin of the word "jeans". In Nîmes, weavers tried to reproduce jean fabric but instead developed a similar twill fabric that became known as denim, from de Nîmes, meaning "from Nîmes". Genoa's jean fabric was a fustian textile of "medium quality and of reasonable cost", very similar to cotton corduroy for which Genoa was famous, and was "used for work clothes in general". (...) The term jeans appears first in 1795, when a Swiss banker by the name Jean-Gabriel Eynard and his brother Jacques went to Genoa and both were soon heading a flourishing commercial concern. In 1800 Massena's troops entered the town and Jean-Gabriel was entrusted with their supply. In particular he furnished them with uniforms cut from blue cloth called "bleu de Genes" whence later derives the famous garment known worldwide as "blue jeans"."

Vandaar dat ik Nieuwe Tijd zei dus, en niet Nieuwste Tijd.
Ik denk dat er een verschil zit tussen de stof (denim) en de broek (met spijkers), allez, ik ben niet zeker, maar heb altijd gedacht dat de broek als eerste door Levi Strauss werd gemaakt.

In elk geval is het inderdaad een opdracht die gedoemd was om te mislukken 🙂.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen05 apr 2020, 09:14

 8153
De eerste echte spijkerbroek was een Levi's en werd ontworpen tijdens de goldrush. De goudzoekers konden nl. een oersterke, quasi onverslijtbare broek met dubbel gestikte naden en extra versteviging (de spijkers) op cruciale plaatsen goed gebruiken.
Gebruikersavatar

joeri.herregat06 apr 2020, 09:11

 1
elkemol schreef:gepikt van CDM: de mol 'graaft' :-D
Daar dacht ik dus ook aan en ik vraag me al anderhalve week af wie de bril (blinde mol?) had opgegraven. Eindelijk opnieuw gekeken en blijkt dat Bart die in het begin had opgegraven... Een hint? Te simpel?
Gebruikersavatar

ellen.ongena08 apr 2020, 13:54

 4
"Dit jaar wordt mijn verraad geschiedenis"... kan dit een link zijn naar Jolien die geschiedenis heeft gestudeerd?
Gebruikersavatar

Klaartje20 apr 2020, 00:15

 2245  Uma
Ja, toch weer spijtig dat het 'koude klinische redeneren' ons na amper drie afleveringen al meteen vertelde dat de Mol bij het viertal van de opgravingen moest zitten: Laure, Bart, Alina en Jolien. Om de simpele reden dat wie daar zat, zowel in die opdracht als in de fetabeeldhouwopdracht invloed had op het te verdienen geld. Zo doorzichtig op den duur.

Ik had gehoopt dat het niet zo was, maar soit. Het is blijkbaar een patroon dat we dus heel dikwijls zien terugkeren en waarop zelden een uitzondering wordt gemaakt. Pieter in de lucha libre met Bahador moet zowat de laatste keer zijn geweest dat een Mol niet in een dergelijke voorspelbare positie zat. Toch iets om over na te denken als makers, dunkt me ook. Die ideale combinatieopdrachten, zoals ik ze zou willen noemen, misschien in het vervolg toch maar zoveel mogelijk vermijden, zeker in de eerste drie afleveringen. Anders is het gewoon 'the bloody obvious' die ons zegt: "Zo, nu kunnen we al een man of vier, vijf definitief afschrijven als mol, want ze zaten in de "verkeerde" opdracht."

Oh zo spijtig. Een 'werkpuntje' voor de makers, als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar

SherlockMolmes20 apr 2020, 00:56

 57
Het is misschien duidelijk, maar ook ergens wel wat toevallig dat ook echt Bart, Jolien en Alina de finale spelen. Kan ook komen omdat 2 van de 3 hun mol al verdenken en bij die persoon in de opdracht willen. Vind dit geen fout van de makers of iets hoor. Vind het eerder veel erger dat vlak voor de finale nog een vrijstelling valt te verdienen. Juist vlak voor de finale wil je de personen met het meeste kennis over de mol in de finale hebben, en niet iemand met een vrijstelling de finale in helpen. Was vorig seizoen ook zo en toen is Joeri gewoon genaaid, en nu Christian, terwijl dat de sterkste kandidaten waren.
Gebruikersavatar

Karageorgos_20 apr 2020, 01:05

 35  Uma
Tenzij Jolien, (naar mijn mening), de Mol is. Dan waren de kansen wél gelijk verdeeld. En het is net dát wat een Mol wilt,

een vrijstelling = geen geld
En als je dan nog eens de kans kan afsnoepen van een kandidaat om rechtstreeks naar de finale te gaan...
Voor een Mol zéér interessant!
Gebruikersavatar

Mollenjager-DT20 apr 2020, 08:29

 767  Yens
SherlockMolmes schreef:Het is misschien duidelijk, maar ook ergens wel wat toevallig dat ook echt Bart, Jolien en Alina de finale spelen. Kan ook komen omdat 2 van de 3 hun mol al verdenken en bij die persoon in de opdracht willen. Vind dit geen fout van de makers of iets hoor. Vind het eerder veel erger dat vlak voor de finale nog een vrijstelling valt te verdienen. Juist vlak voor de finale wil je de personen met het meeste kennis over de mol in de finale hebben, en niet iemand met een vrijstelling de finale in helpen. Was vorig seizoen ook zo en toen is Joeri gewoon genaaid, en nu Christian, terwijl dat de sterkste kandidaten waren.
Nu ja, je kan niet echt zeggen dat Joeri in het spel 'de mol zoeken', het hoofddoel van het spel, de sterkste kandidaat was. Hij bracht inderdaad het meeste geld binnen en was duidelijk degene die er het meest voor ging. Maar hij zat nog maar 1 aflevering echt op Elisabet op het moment dat hij moest vertrekken en dan nog door een verspreking van Bas.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen20 apr 2020, 11:19

 8153
Vermoljoen schreef:Interessant om te weten dat de drie finalisten in deze opdracht zaten 😉
Mja, maar Jolien is wel in de finale geraakt door een vrijstelling hé.

Klaartje schreef:Het is blijkbaar een patroon dat we dus heel dikwijls zien terugkeren en waarop zelden een uitzondering wordt gemaakt. Pieter in de lucha libre met Bahador moet zowat de laatste keer zijn geweest dat een Mol niet in een dergelijke voorspelbare positie zat.
Dat kwam louter en alleen door sluwe Baha die zich als vechtjas aanbood en er meteen bij zei dat hij die opdracht wel graag met Pieter wilde doen, waardoor Pieter in die proef geduwd werd. Baha bereikte op die manier dat hij zijn mol dicht bij zich hield en (op dat moment waarschijnlijk bijkomstig voor Baha) dat Pieter in de andere proef niet kon mollen.

SherlockMolmes schreef:Vind het eerder veel erger dat vlak voor de finale nog een vrijstelling valt te verdienen. Juist vlak voor de finale wil je de personen met het meeste kennis over de mol in de finale hebben, en niet iemand met een vrijstelling de finale in helpen.
Volmondig mee eens.
Gebruikersavatar

Cedric22 apr 2020, 13:19

 2834  Uma
Ik heb alle opdrachten nog eens overlopen met enkel en alleen focus op de 3 finalisten en dan valt Alina me in deze opdracht op. Eigenlijk net omdat ze zich NIET als Mol gedraagt, maar het net daardoor WEL prachtig doet als Mol.

1. Ze suggereert dat onder de vraagtekens misschien pasvragen begraven liggen.
Dit kan je perfect plaatsen als een uitspraak van een kandidaat. Maar door dit te zeggen zorgt ze er wel voor dat de anderen zoiets hebben van "we wachten nog met die dingen op te graven", wat resulteert in het missen van 3 hulpmiddelen (handboek, extra spade, metaaldetector) en dus in tijdverlies om bepaalde objecten te vinden. Een kandidatenuitspraak als molstrategie; geniaal.

2. Ze weet dat de zandloper (geplaatst in de oudheid) en zegt dat ook heel letterlijk dat die niet van toen kan zijn.
Echter wordt ze door anderen (Laure op kop) tegengewerkt, waardoor de zandloper toch blijft staan.
De zandloper blijkt inderdaad fout te zijn, dus kudos voor Alina!
Alleen... Er waren 2 zaken die fout stonden (ook de bril was fout), dus zelfs als men Alina wél was gevolgd, wat zou geresulteerd hebben in een "Goed gedaan Alina!", dan nog zou het mislukt zijn..
Het was een ideale dekmantel geweest voor de Mol, ware het niet dat men haar niet geloofde..
Gebruikersavatar

Paraceta22 apr 2020, 13:22

 717  Sven
Cedric schreef:Ik heb alle opdrachten nog eens overlopen met enkel en alleen focus op de 3 finalisten en dan valt Alina me in deze opdracht op. Eigenlijk net omdat ze zich NIET als Mol gedraagt, maar het net daardoor WEL prachtig doet als Mol.

1. Ze suggereert dat onder de vraagtekens misschien pasvragen begraven liggen.
Dit kan je perfect plaatsen als een uitspraak van een kandidaat. Maar door dit te zeggen zorgt ze er wel voor dat de anderen zoiets hebben van "we wachten nog met die dingen op te graven", wat resulteert in het missen van 3 hulpmiddelen (handboek, extra spade, metaaldetector) en dus in tijdverlies om bepaalde objecten te vinden. Een kandidatenuitspraak als molstrategie; geniaal.

2. Ze weet dat de zandloper (geplaatst in de oudheid) en zegt dat ook heel letterlijk dat die niet van toen kan zijn.
Echter wordt ze door anderen (Laure op kop) tegengewerkt, waardoor de zandloper toch blijft staan.
De zandloper blijkt inderdaad fout te zijn, dus kudos voor Alina!
Alleen... Er waren 2 zaken die fout stonden (ook de bril was fout), dus zelfs als men Alina wél was gevolgd, wat zou geresulteerd hebben in een "Goed gedaan Alina!", dan nog zou het mislukt zijn..
Het was een ideale dekmantel geweest voor de Mol, ware het niet dat men haar niet geloofde..
Ook van de bril zei ze trouwens dat ze geloofde dat die fout was; dus eigenlijk als ze haar gevolgd hadden, had alles juist gelegen.

E: Betere verwoording van mezelf: niet "had alles juist gelegen", maar "hadden er foute voorwerpen vervangen kunnen worden". Maar doordat er nog maar 1 minuut op de teller stond, kon dat nooit op tijd beslist worden, wat nog steeds zou resulteren in €0. Dus als ze de Mol is, heeft Alina hier goed werk geleverd zoals je zegt Cedric.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9