Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Klaartje24 mar 2020, 11:29

 2245  Uma
Torremolinos schreef:Wat ik net opmerkte bij het herbekijken: Salim is als eerste geweest, maar is niet tot op het einde geraakt. Tweede aan beurt is Laure, aan de WT begeleid door Jolien. Laure mist haar bordje. Na een tijd heeft ze dit door en meld ook aan de groep dat ze het bordje maar niet vind. Waarop Jolien zegt’ :Dat is niet erg, loop door tot op het eind, daar staat dat bordje ook terug bij de puzzelstukken.’
Hoe weet Jolien dit als nog niemand tot op het eind is geraakt?
Is dit voor de proef gebrieft aan hun? Waarom zou zo’n detail in de briefing zitten als de bordjes halfweg ook al te zien zijn?
Ah, leuk dit! Over Jolientje en eventuele voorkennis en nog veel meer, leest u deze namiddag alles in het TNVH-topic. De publicatie is in volle voorbereiding, zeg maar. 🙂
Gebruikersavatar

Cedric24 mar 2020, 13:11

 2834  Uma
marc.roose schreef:Ik denk dat het in de uitleg voor de proef aan de kandidaten gezegd is ,ik denk zelfs dat ze dit naambordje moesten meenemen om op hun bord te plaatsen ( dit is toch wat Bart 2 X deed)
Klopt volledig.
De bordjes onderweg konden ze niet meenemen, maar er moest wel een naambordje bij de afbeeldingen geplaatst worden op het bord. En dus moest er wel eentje staan op het einde.
Gebruikersavatar

chicawah.janssen24 mar 2020, 14:15

 8153
De bedoeling van de bordjes onderweg was om de naam van het mythische wezen al te kunnen doorgeven aan Dorien en Els, zodanig dat het duidelijk was welk puzzelstuk aan het einde meegenomen moest worden.

Wat ik eigenlijk ook raar vind, is dat werkelijk niemand ook maar 1 van die wezens scheen te kennen. Er zaten moeilijke tussen, maar een sater en de hellehond met zijn 3 koppen zijn toch door heel wat mensen gekend?
Gebruikersavatar

Klaartje24 mar 2020, 14:51

 2245  Uma
Ik maakte me net de volgende bedenking bij de heel hoge hartslag die geregistreerd werd toen Salim in het bos was: zou dat hoge hartritme niet kunnen wjizen op een heel felle, korte inspanning die Salim heeft gedaan, bijvoorbeeld een sprintje getrokken?

Stel je nu eens voor dat Salim de mol is. En maak de vergelijking met de opdracht van vorig seizoen in de Cu Chi tunnels. Daar was het de bedoeling van mol Elisabet om kokers te verwisselen, zodat ze zelf buiten schot bleef en de fouten in de schoenen van anderen zouden worden geschoven, waardoor die superverdacht zouden zijn.

De vergelijking met de opdracht 'De Minotaurus' gaat op: ook hier is het een proef waarbij kandidaten een hele poos alleen zijn, uit het zicht van de anderen, er is enkel radiocontact. En er moet iets juist gekozen worden: vorig jaar kokers met geld en niet die met boobytraps, in de minotaurusproef het juiste plaatje dat bij de naam van het mythologisch monster past.

De makers kunnen dan aan de Mol voorstellen om de volgende sabotage te doen: ga als eerste het bos in, koppel je los van de rode draad zodat je vrij kan rondlopen en sprint dan als de bliksem van het ene eindpunt naar het andere en verwissel een aantal plaatjes op zo'n manier dat ofwel het juiste plaatje er niet meer tussenstaat, of dat er een plaatje komt te staan dat er bijna hetzelfde uitziet als hetgeen ze nodig hebben.

Als Salim dat zou doen, dan kan dat verklaren waarom hij hartslagen haalde van 150, 160 en op een bepaald moment zelfs 180! Ik zie hem zich al de longen uit zijn lijf sprinten van het ene uiteinde van een draad naar het andere, om zo snel mogelijk die sabotage uit te voeren. De minotaurus moet dan wel instructies hebben gekregen om niet achter de eerste speler in zijn bos aan te gaan (die moet dus in het complot zitten). Als Salim klaar is met zijn sabotage, kan hij zich terug aankoppelen aan de draad waar hij aanvankelijk was en snel teruglopen naar de startpositie.

Dus er is mogelijk een plausibele uitleg voor de superhoge hartslag van Salim: hij was buiten het zicht van de anderen bezig met een sabotage-actie, die razendsnel moest gaan. Ren je rot, Salim! 🙂
Gebruikersavatar

Jay-Lo24 mar 2020, 15:07

 1690  Sven
Dat zou niet heel eerlijk zijn. Dat is zo'n beetje als toen Eline onder water de vlaggen moest wisselen. Daar is toen veel kritiek op gekomen op het forum omdat het gewoon niet eerlijk was dat ze onder water geholpen werd. Dat is toen niet gelukt, gelukkig maar.
Wat Elisabet vorig jaar moest doen, moest ze zelf doen, ze werd daar niet geholpen door de crew. Daarbij hing het kaartje nog juist bij Alina, dus ik denk niet dat je van het touw af mocht en zo maar vrij kon rondlopen (ook de mol niet). Salim startte al aan een hoge hartslag, Christian kreeg geen kans (waarom niet eigenlijk? Omdat hij zei dat hij ook een hoge hartslag had?).
Wat kon de mol doen, hartslag op laten lopen door te staan springen, rustig doorlopen tot aan het kaartje, dat laten zien aan de cameraman, terughangen (of weggooien), rustig terug wandelen en halverwege hartslag omhoog jagen en zeggen dat je terug moet (Jolien, Bart de 2de x)

Christian die Harpij spelde aan Dorien: "Met de J van Jansen..." 😃
Gebruikersavatar

chicawah.janssen24 mar 2020, 15:18

 8153
Jay-Lo schreef:Christian die Harpij spelde aan Dorien: "Met de J van Jansen..." 😃
Ik heb iets anders gehoord hoor! Ik hoorde "Met de J van JanSSen..." :mrgreen:
Gebruikersavatar

Klaartje24 mar 2020, 16:14

 2245  Uma
Jay-Lo schreef:Dat zou niet heel eerlijk zijn. Dat is zo'n beetje als toen Eline onder water de vlaggen moest wisselen. Daar is toen veel kritiek op gekomen op het forum omdat het gewoon niet eerlijk was dat ze onder water geholpen werd. Dat is toen niet gelukt, gelukkig maar.
Wat Elisabet vorig jaar moest doen, moest ze zelf doen, ze werd daar niet geholpen door de crew. Daarbij hing het kaartje nog juist bij Alina, dus ik denk niet dat je van het touw af mocht en zo maar vrij kon rondlopen (ook de mol niet). Salim startte al aan een hoge hartslag, Christian kreeg geen kans (waarom niet eigenlijk? Omdat hij zei dat hij ook een hoge hartslag had?).
Wat kon de mol doen, hartslag op laten lopen door te staan springen, rustig doorlopen tot aan het kaartje, dat laten zien aan de cameraman, terughangen (of weggooien), rustig terug wandelen en halverwege hartslag omhoog jagen en zeggen dat je terug moet (Jolien, Bart de 2de x)

Christian die Harpij spelde aan Dorien: "Met de J van Jansen..." :...
Zoals ik het hier voorstel moet Salim ook alles zelf doen hoor! En natuurlijk is dat niet eerlijk, sabotages zijn nooit eerlijk, dat is altijd vals spelen. En soms zit de crew ook in het complot, je haalt het zelf aan: Eline moest bij haar sabotage in de duikopdracht ook geholpen worden door de twee duikers. Maar hier kon Salim alles zelf doen, enkel de minotaurus mocht niet ingrijpen (niks doen is dus hier 'meewerken' 🙂 )

Je mag niet van de draad af, als kandidaat weet je dat, maar jezelf losmaken kon wel en eigenlijk vrij snel en makkelijk (dat zie je goed, als Bart het doet: op een seconde ben je los). Dus die mogelijkheid was er wel voor de mol. Het feit dat het kaartje van de echidna op de lijn van Alina nog juist hing, is geen bewijs dat er elders geen verwisselingen zouden zijn gebeurd door de mol.

Wat staan springen om je hartslag op te drijven, kan natuurlijk ook. Maar gezien Salims hartslag voortdurend opliep van 150 naar 160 en uiteindelijk naar 180, kan volgens mij ook op een sprint wijzen.

De mol wordt trouwens in veel sabotages geholpen door crewleden, dat is part of the game. Herinner je het briefje dat Eline kreeg in die opdracht waar er voorwerpen (vazen, beelden e.d.) in een kamer werden verplaatst (dat was samen met Davey) en zij tussendoor een geschreven boodschap kreeg toegestopt, waarop stond welke voorwerpen ze zeker niet moest vernoemen als zijnde verplaatst. De mol wordt altijd 'geassisteerd': dat kan je oneerlijk vinden, maar het is nu eenmaal zo. De mol briefen is ook hem helpen. Neem dat allemaal weg en het wordt voor de saboteur veel moeilijker.
Gebruikersavatar

Cedric24 mar 2020, 16:51

 2834  Uma
Ik hoop alvast dat de productie er tijdens de opdrachten buiten blijft.
Dat ze vooraf briefen (nog voor vertrek of zoals bij Elisabet ter plaatse de avond ervoor), allemaal geen probleem. Maar tijdens de opdracht zou niet mogen.
Voor mij de hoofdreden waarom ik Eline zo'n slechte Mol vond. Dat die duikproef mislukte was een godsgeschenk, want ik zou het echt erg gevonden hebben als die was geslaagd op de geplande manier.
Tijdens de proeven zou de Mol er alleen voor moeten staan.

Zoals Elisabet in de tunnels: ja, ze was gebrieft, maar de sabotage deed ze 100% zelf. (Ook al mocht die dan niet doorgaan omdat een cameraatje niet meer werkte).
Als nu een Mol tijdens de proef, zoals Klaartje aanhaalt, zichzelf van het touw zou hebben losgemaakt om andere plaatsen te gaan saboteren, dan zou dat jammer zijn (want hij stelt zichzelf helemaal buiten de proef door zich los te maken), maar wel door de Mol zelf gedaan en dus wel te verantwoorden vind ik.
Gebruikersavatar

Jansen24 mar 2020, 17:42

 3423  Yens
Die hoge hartslag van Salim was er toch al voordat hij het bos in gegaan is? Ze waren toch constant aan het zeggen om te wachten omdat Salim zijn hartslag al bij vertrek boven 120 was, wat niet echt logisch is voor een jonge gast van 28 die ook nog eens voetballer is. Blijkbaar is hij wel al meer dan een jaar gekwetst, volgens deze posts:
P.I @ Afl 3 - Opdracht 4: De Minotaurus
P.I @ Afl 3 - Opdracht 4: De Minotaurus

Als hij kunstmatig die hartslag heeft opgedreven, dan is dat waarschijnlijk voor de opdracht gebeurd, zonder dat de andere kandidaten dat gezien hebben. Nu ik er over nadenk, heeft Eline dat ook niet eens gedaan bij een opdracht toen ze allemaal apart in een hotelkamer zaten?
Gebruikersavatar

chicawah.janssen24 mar 2020, 18:05

 8153
Inderdaad beste mollega. Ik had er ook iets willen over schrijven maar was er te lui voor.
Eline had de mogelijkheid om haar hartslag op te drijven omdat ze alleen was in haar kamer en dus kon doen wat ze wilde. Maar waar en wanneer had Salim zijn hartslag kunnen opdrijven? Voor zover ik weet waren de anderen er altijd bij. Tenzij hij het natuurlijk puur mentaal kan, dus zonder als een gek op en neer te springen of heen en weer te lopen.
Gebruikersavatar

Jansen24 mar 2020, 18:12

 3423  Yens
chicawah.janssen schreef:Inderdaad beste mollega. Ik had er ook iets willen over schrijven maar was er te lui voor.
Eline had de mogelijkheid om haar hartslag op te drijven omdat ze alleen was in haar kamer en dus kon doen wat ze wilde. Maar waar en wanneer had Salim zijn hartslag kunnen opdrijven? Voor zover ik weet waren de anderen er altijd bij. Tenzij hij het natuurlijk puur mentaal kan, dus zonder als een gek op en neer te springen of heen en weer te lopen.
Klopt, ik heb me dat ook afgevraagd, waar hij dat gedaan zou hebben. Maar we zien niet alles wat er gebeurd tussen de opdrachten. Het is maar een piste, maar een gast van 28 met een hartslag van 120 is echt abnormaal. Ik ben sinds mijn knieoperatie totaal uit vorm omdat ik geen druk meer mag zetten op mijn knie, dus ik loop al meer dan 2 jaar niet meer en toch was mijn hartslag onlangs bij de cardioloog 72... Misschien spelen erfelijke factoren een rol, maar met zo'n hartslag zou ik Salim niet echt meer aanraden dan om nog op een voetbalveld rond te lopen.
Gebruikersavatar

Klaartje24 mar 2020, 18:32

 2245  Uma
Eigenlijk is er niet zo heel veel voor nodig om je hartslag op te drijven van een basale pakweg 75 of 80 naar rond de 120. Dat kan al puur en alleen van de spanning gebeuren. Zou iemand die op het punt staat een megasabotage te gaan uitvoeren niet zenuwachtig kunnen zijn en een verhoogde hartslag kunnen hebben daardoor?

Eline had ook een vrij hoge basale hartslag in rust. Dat is de aard van het beestje. En zij speelde ook voetbal, dacht ik.

Ik denk niet dat Salim in rust zo'n hoge hartslag heeft (rond de 110-120), want dan kan hij beter inderdaad direct stoppen met voetballen, zoals Jansen zegt, en zich eens grondig laten checken of er niks mis is met zijn hart.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11